Citat:
SSF: High Noon (1952.) Just när en pensionerad sheriff har svept en sista whiskey på sin bröllopsfest och ska ta sin unga mö till den hett efterlängtade bröllopsnatten kommer beskedet att en gammal nemesis är på väg till staden, och han har hämnd i sikte. På bara nån timme måste han nu samla en respektabel garde att möta hotet - något som visar sig vara lättare sagt än gjort.
Nä, jag har väldigt svårt för sånt här gammaldags skådespel. Överdramatiskt och plastigt, känns falskt. Den klassiska scenen där mannen rycker tag i armen på kvinnan för att vända henne och tvångskyssas är till och med med. Jag tappar intresset, börjar gäspa och förbanna mig själv för att jag inte har nåt sött hemma. Historien är inte så revolutionerande som den allmänna uppfattningen verkar vara heller. Gary Cooper sliter i en dryg timme med att finna dugliga män som vill stå vid hans sida när kulorna börjar vina, sen kommer äntligen den slutgiltiga upplösningen - och bjuder på det största antiklimax sen Mayweather vs Pacquiao.
Gary Cooper är inte heller vidare fantastisk, han går runt och mumlar sina repliker utan att till synes röra läpparna och utstrålar bara... Gubbe. Grace Kelly förmedlar känslorna mycket bättre än övriga och hon är den enda som jag gillar att se dyka upp, tillsammans med underbara mysgubben Lloyd Bridges (som alltid kommer vara mysgubbe trots att han var runt 30 här).
Den får godkänt ändå. Jag gillar trots allt fotot och den snygga regin där tiden spelar en roll, fint symboliserat av diskreta klockor. Och jag uppskattar den raka strukturen som inte svävar iväg på några onödiga sidospår. Jag förstår att det är ett stort filmhantverk för sin tid men det krävs mer än så för att fånga min uppmärksamhet. 2/5
Nä, jag har väldigt svårt för sånt här gammaldags skådespel. Överdramatiskt och plastigt, känns falskt. Den klassiska scenen där mannen rycker tag i armen på kvinnan för att vända henne och tvångskyssas är till och med med. Jag tappar intresset, börjar gäspa och förbanna mig själv för att jag inte har nåt sött hemma. Historien är inte så revolutionerande som den allmänna uppfattningen verkar vara heller. Gary Cooper sliter i en dryg timme med att finna dugliga män som vill stå vid hans sida när kulorna börjar vina, sen kommer äntligen den slutgiltiga upplösningen - och bjuder på det största antiklimax sen Mayweather vs Pacquiao.
Gary Cooper är inte heller vidare fantastisk, han går runt och mumlar sina repliker utan att till synes röra läpparna och utstrålar bara... Gubbe. Grace Kelly förmedlar känslorna mycket bättre än övriga och hon är den enda som jag gillar att se dyka upp, tillsammans med underbara mysgubben Lloyd Bridges (som alltid kommer vara mysgubbe trots att han var runt 30 här).
Den får godkänt ändå. Jag gillar trots allt fotot och den snygga regin där tiden spelar en roll, fint symboliserat av diskreta klockor. Och jag uppskattar den raka strukturen som inte svävar iväg på några onödiga sidospår. Jag förstår att det är ett stort filmhantverk för sin tid men det krävs mer än så för att fånga min uppmärksamhet. 2/5
Konstigt vad man kan tycka olika, jag tycker att det är en fantastiskt bra film! Den arketypiska Westernfilmen med alla de typiska karaktärerna: den rättrådige sheriffen, de hänsynslösa skurkarna, domaren, prästen, den mexikanska, sexuellt utlevande barflickan, den fina, blonda ladyn ifrån USA:s öststater... bara indianerna som fattas!
Väldigt romantiskt och spännande är det, och säger mycket om den mänskliga naturen. För som folket i den staden skulle de flesta människor göra i verkligheten också: svika, vara rädda om sitt eget skinn.
Blicken av förakt Sheriffen ger stadsborna på slutet, när de kommer krypande fram och tror att de kan göra det bra igen är obetalbar!
Slutligen måste den eggande signaturmelodien nämnas. Det är sällan en signaturmelodi fångar hela filmen så bra. "If I'm a man I must be brave..." Filmen skulle inte ha varit lika bra utan den, långt därifrån! Den blev en hit och jag förstår varför!
Senast redigerad av Merwinna 2015-05-17 kl. 07:27.
Senast redigerad av Merwinna 2015-05-17 kl. 07:27.