2025-10-10, 10:36
Medlem
FlashbackBeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timetrial44
Sista färden 1972, bättre än dagens skitfilmer.
Det är en riktigt bra film. Brukar inte själv vara så mkt för gamla filmer med undantag för westernfilmer och så men Sista färden är en film som är värd att se än idag.
Citera
2025-10-10, 18:38
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownfysik
Weapons 2025
Jag har verkligen inget smart att säga om den här. Den här var så dum att den förtjänar ingen djupare analys eller någon längre post. Jag ska vara helt transparent och erkänna att jag faktiskt började snabbspola filmen strax efter 15-minuterssträcket. Filmens huvudperson är Julia Gardner, jag har aldrig gillat henne. Hon gör en OK roll i denna, men jag gillar henne inte rent allmänt. Handlingen är så urbota dum och totalt intetsägande att jag tänker inte ens försöka förklara den.

Det här är en sån film som man aldrig får någon belöning i som tittare. Hela filmen är en enda lång transportsträcka där man minut efter minut tror att något ska hända men som det aldrig gör. Tänk dig att du masserar klitoris timme ut och timme in men aldrig tillåts komma. Så är hela den här filmen - storyn är fullständigt blasé och intetsägande. Jag gick på tricket precis som alla andra med de rusande pojkarna i T-pose och tyckte det såg fränt- och lite spännande ut, men jag kan säga såhär nu i efterhand att det är en ren gimmick. Du kommer inte få se några pojkar i T-pose alls, det är en ren marknadsföringsploj.

Filmen blir lite småintressant de sista 20 minutrarna. Eller rättare sagt, det är då något överhuvudtaget händer. Men det lilla som du ens får då överväger inte de två timmarna av total gegga som du först måste harva dig igenom innan.
Kanske du hade för höga förväntningar? Själv visste jag inget om filmen innan och tyckte den var mycket bra.
Citera
2025-10-10, 22:09
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Kansas city confidential (1952). 4 maskerade män

Bakom den fåniga svenska titeln döljer sig ett härligt rånardrama.

En riktigt härlig noir-film som jag visserligen sett tidigare, men när nu dök upp på svt play, så kunde jag inte motstå frestelsen.
Bra film, tycker jag, 4/5

IMDB 7,3 = 3,80/5
8867 röster
Citera
2025-10-10, 22:35
Medlem
morkfromorks avatar
Fitzcarraldo, magnifik rulle och Kinski var som alltid lysande, men alla strapatser kring inspelningen var säkert 10x värre än vad som antas.
Citera
2025-10-10, 22:36
Medlem
Geomeisters avatar
27 sekundmeter snö, 2005.
https://www.imdb.com/title/tt0497874...kundmeter%2520

Ett gäng ska åka skidor långt uppe i Norrland. Snöstorm kommer och alla tar sig till ett stort hus som ägs av teamet som styr upp resan. Vad händer sen?

Det här är en TV-film eller en miniserie i två delar. Sammanlagt tre timmar och det är mestadels sega eller överspelade tre timmar. Det är en Cluedo / Agatha Christie-historia som dras ut som in i bomben. Det händer lite, men mestadels är det spekulationer fram och tillbaka. Jag har aldrig riktigt greppat vad som är så intressant med filmer som denna. En gåta? Ja, men det blir ingen nerv och som tittare får inte så mycket att tänka kring eller så förklaras allt på en för detaljerad nivå. Blir mer hjärndöd underhållning än något stimulerande. Jag ser inte riktigt dragningskraften.

Betyget på IMDB är 4,8 / 10. Inget som lockar dig? Kanske lika bra. Du kan slö glo på nästan vad som helst istället.
Citera
Igår, 11:10
Medlem
Bartman777s avatar
Dirty Mary, Crazy Larry (1974)
https://www.imdb.com/title/tt0071424

Skön biljaktsfilm, och Susan George är väldigt charmig och söt.
Kanske att det kunde hända lite mer i filmen, men det är okej. Den är bra ändå.
Citera
Igår, 11:15
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Filmen ”Jakt” av Sarah Gyllenetierna

Totalt osebar. Skyddad överklasskvinnas fantasier om ”toxisk maskulinitet”
Citera
Igår, 11:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The Cannonball run (1981). Mitt i plåten

Ett synnerligen illegalt bilrally över Amerika, där alla fula trick är tillåtna.

En rad kända skådespelare i en riktig tramsfilm. Lite kul är att Roger Moore är med och spelar en parodi på sig själv.
Det här är inte min typ av film, 2-/5

IMDB 6,2 = 3,31/5
42764 röster
Citera
Igår, 13:43
Medlem
shbous avatar
Old Henry.

https://m.imdb.com/title/tt12731980/

Jag är ingen filmrecensent men sjukt bra! Snyggt filmat, bra story. Rekommenderas.
Citera
Igår, 13:51
Medlem
BOMB-CPs avatar
Vi på saltgurkan

6/10
Citera
Idag, 02:32
Medlem
Geomeisters avatar
Jag gillar skådespelaren Anthony Quinn och sena 1950-talet samt första halvan av 1960-talet har bara givit filmer jag uppskattat med honom (av de jag sett). Warlock, Last Train from Gun Hill, The Guns of Navarone, Barabbas, Requiem for a Heavyweight och Zorba the Greek. Mitt ibland alla dessa hittade jag en annan film..

Heller in Pink Tights, 1960.
https://www.imdb.com/title/tt0053902...ink%2520tights

En film med klassiska Sophia Loren och nämnda Anthony Quinn om en teatergrupp i gamla vilda västerns dagar.

Filmen beskrivs som en komedi. Ingenting med denna film var en komedi. Den var inte rolig och försöker inte ens vara det. Möjligtvis att den kan tolkas som en parodi på westerns, men knappt det.

.. Men hur är den som film i övrigt? Jag trodde det skulle bli en bra seg film att sett kanske tio till femton minuter. Med tiden händer dock saker och handlingen är i stort ganska bra. Det syns dock tydligt att mycket är kulisser och "logiken" i filmen lämnar en del luckor. En resa som går mellan "helt okej" till "inget vidare".

Inget jag kan rekommendera. Speciellt inte till nyare publik. Det finns säkert någon gammal filmräv som kan uppskatta denna, men vid intresse av Anthony Quinn är detta inget bättre alternativ.
Citera
Idag, 04:23
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Jag gillar skådespelaren Anthony Quinn och sena 1950-talet samt första halvan av 1960-talet har bara givit filmer jag uppskattat med honom (av de jag sett). Warlock, Last Train from Gun Hill, The Guns of Navarone, Barabbas, Requiem for a Heavyweight och Zorba the Greek. [...]

Förlåt jag blandade som hastigast ihop Anthony Quinn med Anthony Quayle haha, Ice Cold in Alex är ett mästerverk men det antar jag du redan vet, jag är för dragen för att länka...

Nåja nästanm https://www.imdb.com/title/tt0053935/
Senast redigerad av Neofyten Idag kl. 04:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in