How to Train Your Dragon 2 (2014)
Hicke och Tandlöse är tillbaka i den andra delen i trilogin om Draktränaren. De två är nu oskiljaktiga, och medan de andra i gänget utmanar varandra i den nya sporten draklopp, ger de sig ut på flygturer för att upptäcka nya världar istället. Under ett av sina äventyr hittar de en hemlig isgrotta där det bor hundratals vilda drakar och en mystisk drakryttare. De två vännerna befinner sig plötsligt mitt i en strid för att bevara freden. De inser att bara tillsammans är de starka nog att förändra framtiden för både människor och drakar…
Jag minns när första How to Train Your Dragon kom ut och alla snackade om hur bra den var. Själv var jag skeptisk då det hela kändes som en kliché barnfilm som inte gjorde någonting nytt eller hade något speciellt att erbjuda. Men när vänner tjatade på mig så såg jag den till slut.
Vilken överraskning. Första filmen för mig är en av de bästa dataanimerade filmerna jag någonsin sett, och ni som känner mig vet att jag sett massvis utav dem. Den hade humor, samtidigt som den hade en känsla för vad den gjorde. Känslosamma scener, en handling som må kännas kliché, men är gjord på ett utmärkt sätt som gör att allting känns naturligt. Karaktärerna kändes levande och sympatiska och animationen är något av den vackraste jag sett.
Jag älskar den första How to Train Your Dragon något väldigt mycket.
Vilket såklart gjorde att jag verkligen var förväntansfull över uppföljaren. Denna såg jag fram emot en hel del. Jag brukar gå in med ett öppet sinne, men här var det nästan krav på att jag ville älska filmen. Något jag verkligen upplevde.
How to Train Your Dragon 2 är en film som är precis i samma anda som första filmen, och gör det något bättre. Ja, detta är en uppföljare som i mina ögon är lite bättre än föregångaren. Jag älskar How to Train Your Dragon 2.
Vad är det då som gör denna uppföljaren så pass bra som den är?
Till en början måste en uppföljare kunna leva upp till första filmens förväntningar. Detta gör man genom att ha de karaktärerna man lärt känna och tycka om, utvecklar dessa och har dem minst lika minnesvärda och sympatiska. Handlingen måste man göra större och inte kopiera. Något de flesta uppföljare verkar göra. Gör något nytt, kom på en ny idé, för vidare storyn och karaktärerna och stå inte och stampa på samma ställe. Men mest av allt, uppdatera och gör något vi inte sett tidigare i filmerna.
Allt detta gör How to Train Your Dragon 2, och gör det åter igen som första filmen, riktigt jävla bra.
Den gör något nytt och har en annan slags ton. Den är mycket mörkare än första filmen och mer står på spel. Samtidigt som den ökar det episka och gör det mer grandiost och episkt. Spänningen är på topp och det är sådan här filmer man går på bio för. Där är till och med ett stort slag mellan drakar och människorna nära slutet som påminde om Sagan om Ringen. Det var riktigt häftigt att se på och gav mer underhållning till mixen.
Där är flertal scener som verkligen var kraftfulla i dess känslosamma scenarion och jag fick även en liten tår vid en scen. Det är helt jävla osannolikt att en barnfilm lyckas med det åt en vuxen person. Sättet som karaktärerna också betedde sig var väldigt människoliknande och inte alls så dramatiskt som man hade trott. Perfekta exemplet är när Stoick ser Valka igen efter 20år och vad han säger och hur han reagerar.
Rösterna skådespelarna gör är så pass bra också. Åter igen älskar jag Craig Ferguson och att han valde denna filmserien att göra filmröst till var ett suveränt val. Jag kommer aldrig tröttna på honom. Men även Jay Baruchel växer i rollen som Hiccup. I första kanske hans röst var lite irriterande, men här så funkade det alldeles utmärkt och jag blev aldrig irriterad på hans röst. Även Kit Harington är med och det ända jag tänkte på var ju Game of Thrones när jag hörde hans röst. Hjälper inte heller att han säger "Drago" när en person i Game of Thrones har ett liknande namn, "Drogo".
Måste även nämna Toothless, denna gulliga, fantastiska drake som har så mycket personlighet och svin gullig. Detta är för mig detta årets Richard Parker (tigern från Life of Pi). De får ut så mycket känslor från den bara genom ögonen och även sättet han beter sig på i filmen är riktigt skönt. Att ha en drake som Toothless är nog allas dröm.
Animationen är åter igen lika vacker och bra som sist, och såklart lite bättre då det är 4år sedan den första filmen. Jag kan bara tänka mig att se denna i IMAX och i 3D. Men nu blev det vanlig 3D, men även där sken 3D:n och dataanimerade filmer är menat för det formatet.
Det kändes verkligen som man var uppe i luften och flög med drakarna. Animationen hjälper också att förbättra karaktärernas känslor. Något jag märkt är att dessa filmerna verkligen älskar att leka med ögonen en hel del, något många dataanimerade filmer inte gör. Du kan få jätte mycket känslor bara genom ögonen. Ibland glömde jag till och med att jag såg en animerade film, så jävla bra och levande allting kändes. Och det är ett tecken på bra filmatisering.
Humorn var där också och även ifall filmen tar sig mer seriöst än den första, så har den fortfarande sin andel humor. Denna lika bra som den förra och där bjuds på en hel del gapskratt då och då.
Men det är för mig handlingen som jag verkligen älskade och att filmen tar ett enormt steg ut från vad den första var. Tonen är annorlunda, handlingen annorlunda, men känns ändå som samma film i samma universum gjord rätt.
Jag tänker inte spoila så mycket för detta är en film som folk verkligen bör se och där jag inte vill spoila någonting.
Där är även en del känslosamma scener som jag verkligen applåderar en barnfilm att den går flera vägar med det känslosamma och åt en mer vuxen riktning.
Det enda negativa är väl att skurken inte känns 100% utvecklad. Vi får lära känna lite av honom och varför han gör det han gör. Men jag hade gärna sett 2 minuter extra bakhistoria på vem han är och lärt känna honom något mer.
En sak som jag måste nämna är att han kan kontrollera drakar, och genom att kontrollera dem ryter han som nästan låter som ett skrik. Detta skriket var riktgit jävla läskigt att höra. Jag skojar inte, varje gång han skrek åt drakarna som han kontrollerade var det riktigt obehagligt att höra och jag blev något rädd av hans läte. Hade denna mannen skrikit så här mitt i natten i mitt hus hade jag skitit på mig.
Där är även vid ett tillfälle i filmen där jag ärligt talat trodde den skulle sluta på en cliffhanger. då dem redan gått ut och sagt att en tredje film ska komma. som tur var hade jag fel, för jag vet inte hur jag hade känt ifall filmen hade slutat på en cliffhanger.
I sin helhet älskade jag denna filmen. Det är en uppföljare som gör allting rätt och prickar alla hål rätt. Karaktärerna utvecklas mer, handlingen tar en annan riktning, den är mer känslosam och går åt en mörkare ton. Samtidigt som humorn och känslan av den första filmen är kvar. Även musiken är minst lika härlig som sist med en uppgradering till den kända "Test Driving" låten. Animation är riktgit jävla snygg och 3D:n likaså som gör att det hela känns mer levande.
En mörkare och mer mognare film än originalet, men precis lika älskvärd och rolig, med fantastiska visuella effekter gör detta för mig årets bästa film.
Jag älskar How to Train Your Dragon 2!
5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1646971/?ref_=hm_cht_t3
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=uLBmHtI5KfM