The Lost Weekend (1945), vinnare av Oscar för bästa film vid den artonde Oscarsutdelningen.
Filmen handlar om en alkoholist som har lovat sin bror och sin flickvän att han skall sluta dricka, men som misslyckas med att leva upp till den föresatsen. Handlingen utspelar sig som titeln antyder under en helg som han tillbringar helt uppslukad av jakten på alkohol. Jag har inte någon personlig erfarenhet av att leva nära någon alkoholist så jag kan inte säga så mycket om huruvida filmen porträtterar alkoholister på ett realistiskt sätt, men det finns onekligen vissa likheter med exempelvis filmen Leaving Las Vegas.
Detta var den första filmen att både vinna Oscar för bästa film och guldpalmen i Cannes, och även den första vinnaren efter andra världskrigets slut. Jag får ompröva min teori om att filmer med mörkt tema inte vinner Oscar för bästa film, för den här är helt klart inte någon särskilt lycklig historia, även om den inte är i närheten av lika jobbig att se som t.ex. Requiem for a Dream. Det är ju ganska anmärkningsvärt att en tung film vann vid den första Oscarsutdelningen efter krigets slut. Då hade det ju verkligen varit begripligt om man gav priset till en riktigt glad film.
Betyget blir 7.5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Näst på tur står
The Best Years of Our Lives (1946).