Oj, tråkigt att den inte var bättre än originalet, eller ja den tecknade Disneyklassikern. Nu är jag väl inget fan av Disneys live-action prinsessfilmer men denna såg faktiskt intressant ut just med tanke på Richard Madden som prinsen. (GoT-favorit.) Tack för en utförlig recension, då vet jag att jag kan avvakta med denna tills den kanske går på TV eller kommer upp på en stream någonstans.
Jag sa själv till min vän efter det att Richard Madden först dök upp. "Jag vill inte se efter bröllopet" Sedan när eftertexterna började rulla sa vi båda "Cinderella 2: The Red Wedding" .
Ja nej det var verkligen besvikelse. Jag trodde och hoppade ändå på den. Det är ju trots allt Kenneth Branagh bakom den. Men där var så många saker som jag störde mig på genom filmens gång där jag tänkte tillbaks till 1950-versionen och insåg den gjorde det så mycket bättre.
Om något var det en snygg film att kolla på, det var ögongodis på hög nivå och något 2015 versionen gjorde bättre var som sagt Prinsen.
Den har ju några helt odödliga scener. Martini som får nåt psykbryt och bara säger "Play the game", "Billy med staken" osv.
Den slår i min bok Shawsank med hästlängder. Svart komik i dess bästa form.
Har faktiskt inte sett Shawshank heller, därav rekommendationerna. Jag har lite svårt att placera filmen ändå så här 12 timmar efter. Får nog ta och se den igen inom kort!
Jag sa själv till min vän efter det att Richard Madden först dök upp. "Jag vill inte se efter bröllopet" Sedan när eftertexterna började rulla sa vi båda "Cinderella 2: The Red Wedding" .
Haha, nu kan jag inte sluta tänka på ifall de hade spelat Rains of Castamere under eftertexterna.
Jag kommer väl och se den i framtiden, om så bara för Maddens skull. Men det blir nog inte på bio tyvärr.
Har faktiskt inte sett Shawshank heller, därav rekommendationerna. Jag har lite svårt att placera filmen ändå så här 12 timmar efter. Får nog ta och se den igen inom kort!
Personligen förstår jag inte alls hypen kring Shawshank. Visst är det en helt ok fängelsefilm, men knappast något genialt, snarare sentimentalt.
Läste väl kanske 3 kapitel för flera månader sen och fann den helt okej då. Kom dock aldrig så långt som till de nakna delarna så att säga. Men nä, vissa grejer borde stanna i bokform. På film blir det bara konstigt. Tycker den kändes väldigt "hoppig" i handlingen. Allt var bara väldigt stelt och obekvämt. Inte "sexigt" överhuvudtaget. För mycket kvinnlig nakenhet. Sen är ju inte snobbiga och trista kostymnissar med för mycket pengar min smak heller, tro det eller ej. Nä, jag har fan läst tusen gånger sexigare fanfictions skrivna av tonåringar än det här. 5/10
Senast redigerad av GreenEyesCuddles 2015-03-21 kl. 16:37.
Personligen förstår jag inte alls hypen kring Shawshank. Visst är det en helt ok fängelsefilm, men knappast något genialt, snarare sentimentalt.
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Nej, det gör då fan inte jag heller, aldrig sett storheten i den alls.
Som finansvalp så gillar jag den, men jag är ju partisk eftersom filmen handlar om en bankir som blir oskyldigt anklagad för något han inte har gjort. Lite som vissa av de mindre genomtänkta angreppen på hela finansbranschen i kölvattnet av Lehmankraschen.
Det är inte en 10/10-film, men 9/10 tycker jag att den är värd. Framförallt på grund av
den fullkomligt monumentala intellektuella utklassningen som Andys extremt utdragna rymning utgör gentemot hela fängelsepersonalen och inte minst fängelsedirektören.
Anna (Odell(?)) dyker upp på sin klassåterträff. Ganska snart visar det sig att hon använder återträffen som ett tillfälle att lufta ut sina känslor om hur hon upplevde sin skolgång vilket kantades av mobbning och ignorering. När hon fortsätter att ”förstöra” stämningen blir de gamla klasskamraterna lite väl hårdhänta med henne. Det är första delen av filmen, andra delen är mer meta-aktig.
Ja, vad kan man säga. Jag tyckte faktiskt att hon gick för långt när hon satte sig ner och började nästan terrorisera en av tjejerna. Jag kan acceptera att hon ställer sig upp och pratar om hur illa det kändes för henne personligen men när hon inte låter en av klasskamraterna vara ifred utan frågar henne om och om igen tills denna bryter ihop så överskrider hon den sociala gränsen. Där tappar jag respekten och sympatin för Anna Odell.
Men egentligen så är ju själva ”återträffen” bara en kortfilm, en del av en större metafilm. Här förstår jag inte riktigt och skulle kanske behöva svar på en fråga som jag tar inom spoiler:
Personerna hon sökte upp och hade möte med efteråt, var det några nya skådespelare som skulle föreställas vara de riktiga klasskamraterna eller var det helt enkelt dem i verkligheten, på riktigt? Jag gissar på det förstnämnda att det är nya skådisar men är inte helt säker.
På ett sätt är den ju väldigt unik och originell, men det känns verkligen att det är mer ett slags ”konstnärligt” projekt än en spelfilm. Jag vet inte, en slags mockumentär, en slags fiktiv making-of som samtidigt blir då ett eget självständigt projekt? Filmen får pluspoäng av den anledningen att den inte liknar något jag har sett tidigare, minus dock för att jag inte riktigt kan sympatisera med Anna när hon inte låter sina klasskamrater vara ifred. Jag kan förstå för filmen och projektets skull att hon måste ta kontakt med alla men att inskränka på folks frihet som hon gör, va fan, hennes eget beteende kan ju nästan klassas som på gränsen till mobbing.
Troligen finns det ett budskap i filmen, kanske att mobbingkulturen fortfarande finns kvar i gruppen trots att alla har blivit äldre och vuxna. Att den mobbade också börjar bete sig och agera hotfullt som ett resultat av mobbingen. Den mobbade blir en mobbare (?).
Den innehåller jobbiga, obekväma scener men det blir inte fullt så allvarligt som jag kanske hade trott. Snarare blir det mer en tankefunderare med all meta som andra delen av filmen består av.
Du tycker inte att hon har rätt att kräva en förklaring eller en ursäkt av personerna som gjort att hon farit illa? Ok hon är inte världens mest sympatiska person men jag anser absolut att hon har en stabil grund att stå på.
Nu har man iofs bara hört hennes version men hade det varit så att hon de-facto överdriver hade väl inte hennes före detta kamrater varit så obekväma med att träffa henne?
När jag såg filmen tolkade jag det som att personerna som figurerar i andra halvan av filmen faktiskt är hennes riktiga klasskamrater men jag har aldrig bekräftat saken.
edit: Andra halvan av filmen är tydligen OCKSÅ skådespelare, mycket intressant. Det sänker dock inte filmen i mitt tycke. Snarare tvärtom!
Senast redigerad av Catapilla 2015-03-21 kl. 22:44.
Du tycker inte att hon har rätt att kräva en förklaring eller en ursäkt av personerna som gjort att hon farit illa? Ok hon är inte världens mest sympatiska person men jag anser absolut att hon har en stabil grund att stå på.
Nu har man iofs bara hört hennes version men hade det varit så att hon de-facto överdriver hade väl inte hennes före detta kamrater varit så obekväma med att träffa henne?
Jag tycker hon går över gränsen när hon sitter och förhör en av tjejerna, kvinnan blev ju t.o.m. ledsen. Sedan kastar hon ju ett glas med vin (eller öl?) på en kille och rusar runt efter någon. Verkligen inte ett klanderfritt beteende. Visst, de andra betedde sig inte bra heller, tycker det var osmakligt gjort när en av killarna beslutar sig för att fejkförälska sig i henne igen, men jag har svårt att sympatisera med Anna. Hon påminner litegrann om en utvecklingsstörd tjej i min klass som mycket troligen kan komma att göra samma grej på vår klassträff som Anna gjorde i filmen.
När hon står upp och pratar tycker jag är acceptabelt, inte när hon envisas att vara öga mot öga med folk.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!