2015-01-12, 15:12
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Hmm kanske därför jag har en hd-version med swesub då.. Ville just ha swesub då man kan höra lite otydligt ibland och vill veta så mkt man kan.. Får försöka få ner den andra versionen då.

Själv har jag den på en koreansk import-DVD så har inte sett den versionen heller, men kommer att köpa den på BD så småningom, vill verkligen ha den på BD i samlingen bredvid min DVD!
Citera
2015-01-12, 16:12
Medlem
Pickmylussys avatar
BIRDMAN gripande historia och gedigen skådespelarinsats. Vann visst nåt pris på senaste galan som var inatt typ. golden blob lr va d heter

klart sevärd, 5/5
Citera
2015-01-12, 16:15
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
BIRDMAN gripande historia och gedigen skådespelarinsats. Vann visst nåt pris på senaste galan som var inatt typ. golden blob lr va d heter

klart sevärd, 5/5
Hur kan en "klart sevärd" film ge 5/5? Högsta betyget. Zzz...

på det fetstilta.
Citera
2015-01-12, 18:19
Medlem
zxcvb45s avatar
Har sett 2 filmer med Andy Garcia idag, tycker att han är en grym skådespelare.

The Unsaid

Riktigt bra faktiskt 7/10

http://www.imdb.com/title/tt0258967/...nm_flmg_act_44

Twisted

Gammal klassiker med Andy Garcia, Ashley Judd och Samuel L Jackson.

5/10

http://www.imdb.com/title/tt0315297/?ref_=nv_sr_2
Citera
2015-01-12, 19:18
Medlem
gurkmajjas avatar
They Wait: http://www.imdb.com/title/tt0869152/?ref_=nv_sr_1

En amerikansk kvinna och hennes kinesiske make samt deras gemensamma son är i Shanghai för att maken har jobb att göra där. Makens farbror dör och familjen flyttar tillfälligt in hos makens faster. Släkten har tidigare bedrivit verksamhet med att skicka benrester från avlidna kineser hem till Kina. Men, allt står inte rätt till och snart börjar saker hända med sonen.

En ok film. Går dock lite på halvfart första halvan men är hyfsat spännande mot slutet. Dock inget minnesvärt.

En svag 5/10.
Citera
2015-01-12, 19:28
Medlem
Catapillas avatar
Gorbaciof

Extremt begåvade Toni Servillo spelar introvert speltorsk som stjäl från sitt jobb för att bekosta sin hobby, efter ett tag stiftar han bekantskap med en yngre förmåga som inte pratar Italienska (filmens språk) trots sina kommunikationsproblem lyckas ändå Servillos karaktär och den yngre kvinnan skapa någon form av relation och han får motivation att rycka upp sig men är det för sent?

Överlag avskydde jag denna filmen, Servillo är som sagt ovan mycket bra men den har extremt lite dialog och använder sig av omotiverat långa scener hela tiden, kameraarbetet är inte speciellt imponerande heller så alla dessa faktorer tillsammans gör denna filmen till en oerhört långdragen historia som endast kan rekommenderas till folk med svår insomnia.

Trogen dagens tema ger jag dock ändå filmen 5 / 5, klart sevärd.
Citera
2015-01-12, 19:46
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Gorbaciof

Extremt begåvade Toni Servillo spelar introvert speltorsk som stjäl från sitt jobb för att bekosta sin hobby, efter ett tag stiftar han bekantskap med en yngre förmåga som inte pratar Italienska (filmens språk) trots sina kommunikationsproblem lyckas ändå Servillos karaktär och den yngre kvinnan skapa någon form av relation och han får motivation att rycka upp sig men är det för sent?

Överlag avskydde jag denna filmen, Servillo är som sagt ovan mycket bra men den har extremt lite dialog och använder sig av omotiverat långa scener hela tiden, kameraarbetet är inte speciellt imponerande heller så alla dessa faktorer tillsammans gör denna filmen till en oerhört långdragen historia som endast kan rekommenderas till folk med svår insomnia.

Trogen dagens tema ger jag dock ändå filmen 5 / 5, klart sevärd.

Hahahahah
Citera
2015-01-12, 20:03
Medlem
saggesalivs avatar
Filmprojekt Artificial Eyes filmkatalog

Film: 2/25

Idi i Smotri (1985)

I andra världskrigets Ryssland så går den unga pojken Florya med i arm+en och upptäcker krigets skräck.

Detta var så otroligt känslosamt att jag finner mig själv med stora illamåendekänslor samt en stor klump i halsen.

Filmen är komprimerad i ren och skär smärta och den blir hårdare och hårdare att titta på. Det är fantastiskt bra, men det tar emot att se den då det gör så ont.

Jag är borttagen av mina ord. Skådespelet från pojken som spelar Florya hör till en av de bästa prestationer jag sett på väldigt länge.

Det är en tung film och jag känner att jag bara upprepar mig i vad jag skriver. Riktigt bra.

Betyg: -8/10
Citera
2015-01-12, 20:38
Medlem
U-Figs avatar
Projekt: Película

Film 20/35

Diarios de motocicleta
(2004) [The Motorycle Diaries]

En biopic om Ernesto 'Che' Guevaras resa genom Sydamerika år 1952. García Bernal (Amores perros, Y tu mamá también) spelar Che på ett lysande sätt. En riktigt bra insats.

Med endast en termin kvar innan han blir läkare så ger Ernesto och vännen Alberto Granado sig alltså av från Buenos Aires för att resa söder in i Chile innan de beger sig norr - ända upp till Venezuela. På vägen går motorcykeln så klart sönder och de får istället förlita sig på medmänniskornas vänlighet (eller godtrogenhet, Alberto är en jäkel på att tala) för att kunna äta, sova och ta sig fram.

Under resans gång får man se en mycket bra skildring av 1950-talets Sydamerika med sjukdom, fattigdom och imperialism som genomgående (ibland lite väl övertydliga) teman. Ernesto drömmer om ett enat Latinamerika och när de sitter i Machu Picchu konstaterar han att en revolution utan vapen är dömd att misslyckas. Med tanke på hur vackert Sydamerika är så är miljöerna i filmen så klart oerhört vackra - något annat vore ett rejält misslyckande. Man får se bergskedjor, snö, öken, regnskog och stora, slingrande floder. Filmen innehåller dock kanske några onödiga scener och Ernesto förskönas lite väl mycket. Slutet är helt fantastiskt får jag ändå medge.

Betyget blir till slut, framför allt tack vare de makalösa miljöerna och samspelet mellan Ernesto & Alberto: 8/10
Citera
2015-01-12, 21:14
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Filmprojekt Artificial Eyes filmkatalog

Film: 2/25

Idi i Smotri (1985)

I andra världskrigets Ryssland så går den unga pojken Florya med i arm+en och upptäcker krigets skräck.

Detta var så otroligt känslosamt att jag finner mig själv med stora illamåendekänslor samt en stor klump i halsen.

Filmen är komprimerad i ren och skär smärta och den blir hårdare och hårdare att titta på. Det är fantastiskt bra, men det tar emot att se den då det gör så ont.

Jag är borttagen av mina ord. Skådespelet från pojken som spelar Florya hör till en av de bästa prestationer jag sett på väldigt länge.

Det är en tung film och jag känner att jag bara upprepar mig i vad jag skriver. Riktigt bra.

Såg den filmen samma dag som jag såg Grave of the Fireflies. Snacka om en jävla deppig dag, men ack så bra filmer.
Citera
2015-01-12, 22:05
Medlem
nihilverums avatar
The Broadway Melody (1929), vinnare av Oscar för bästa film under den andra Oscarsutdelningen.

Filmen handlar om två systrar som kommer till New York för att försöka bygga upp en karriär på Broadway. Deras vän Eddie behöver deras deltagande i en musikal som han arbetar med.

Om det här är filmen som vann så är jag ytterst skeptisk till om jag vill se någon av de andra kandidaterna. Den här filmen är nämligen fruktansvärt tråkig och klichéfylld.

Betyg: 2/10 eller 1/5 på Filmtipset. Förhoppningsvis är detta med stor marginal den sämsta filmen som vunnit en Oscar för bästa film.
Citera
2015-01-12, 22:24
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Idi i Smotri (1985)

En av de absolut bästa krigsfilmer som gjorts, period.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in