2015-02-20, 16:51
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
De kunde kanske ha slutat när de var på topp, när killen var kanske omkring 14-15 år och försökt avrunda med något speciellt då. Nu blev utdraget och ointressant att följa hans tonårsår.

Men hela poängen med filmen var ju att se honom från litet barn och växa till vuxenlivet.
Håller för övrigt inte med, tycker detta är en väldigt bra film. Känner igen mig i många scener och kan relatera till huvudpersonen. Tillsammans att jag aldrig fann den utdragen eller slö att kolla på. Intresset var där hela tiden.
Har du sett Whiplash än? Tror den kan vara din favorit utav Oscarsbidragen.
Citera
2015-02-20, 16:56
Medlem
jimmyfingerss avatar
The Drop (2014)

En film precis i min smak. Det märks att någon av Lehanes kaliber har skrivit manus. Jag imponeras av Tom Hardys skådespel, och ännu mer om man jämför den här rollen med dem i Locke och Bronson. Han har en väldig bredd. Kul att se Gandolfini en sista gång också. Tycker han gjorde sin roll utmärkt.

9/10
Citera
2015-02-20, 17:07
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Men hela poängen med filmen var ju att se honom från litet barn och växa till vuxenlivet.
Håller för övrigt inte med, tycker detta är en väldigt bra film. Känner igen mig i många scener och kan relatera till huvudpersonen. Tillsammans att jag aldrig fann den utdragen eller slö att kolla på. Intresset var där hela tiden.
Har du sett Whiplash än? Tror den kan vara din favorit utav Oscarsbidragen.

Jo, jag förstår att slutmålet med filmen är ju att han ska bli vuxen, men mellanperioden från barndom till vuxenhet som tonåren är känns ganska händelselös och tunn. Bristen på drama samt att killen blir mindre och mindre snygg ju äldre han blir gör inte saken bättre heller.

Ska precis ta och titta på Whiplash nu. Återkommer om några timmar.
Citera
2015-02-20, 20:49
Medlem
Pan labyrint 2006.

Intressant tema även om jag hade set mer fantasyzoner. 3-4/5.
Citera
2015-02-20, 20:54
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Jo, jag förstår att slutmålet med filmen är ju att han ska bli vuxen, men mellanperioden från barndom till vuxenhet som tonåren är känns ganska händelselös och tunn. Bristen på drama samt att killen blir mindre och mindre snygg ju äldre han blir gör inte saken bättre heller.

Ska precis ta och titta på Whiplash nu. Återkommer om några timmar.

Vad tyckte du om Whiplash då?
Citera
2015-02-20, 21:18
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
The Drop (2014)

En film precis i min smak. Det märks att någon av Lehanes kaliber har skrivit manus. Jag imponeras av Tom Hardys skådespel, och ännu mer om man jämför den här rollen med dem i Locke och Bronson. Han har en väldig bredd. Kul att se Gandolfini en sista gång också. Tycker han gjorde sin roll utmärkt.

9/10
Kul att någon gillar filmen. Själv totalsågar jag den. Så otroligt seg och långtråkig. Det byggdes upp spänning under hela filmen men det händer inte mycket.
Citera
2015-02-20, 22:06
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Vad tyckte du om Whiplash då?

Whiplash 2014

Imdb: Whiplash

Puuuhhh! Måste pusta ut efter en sån här film. Jädrar va intensivt det här var!

Den unga trummisen Andrew Neiman får chansen att spela under demontränaren Terence Fletcher i dennes jazzband i New York. Träningssessionerna utmynnas nästan alltid i verbala och ibland fysiska påhopp i Fletchers strävan efter perfektion. Den tuffa konkurrensen om att få vara förste trummis gör inte saken lättare när det börjar dra ihop sig inför musiktävlingen som bandet ska delta i.

J.K. Simmons! Vart har den här mannen varit undangömd någonstans? Otroligt att man kan spela en så pass jävlig och elak skitstövel som han gör. Är ju Full Metal Jacket-klass på honom i den här filmen. Intressant att få se en musikfilm där trumspelandet är i fokus, annars brukar det väl mest vara gitarr/sångartister och pianospelare som brukar dominera denna typ av genre. Och som det spelas, sista scenen, trumsolot. Magiskt!

Vad kan jag säga? Musiken är bra, fotot är bra. Klippningen tycker jag sitter fint. Gillar de gula färgtonerna man har fått till där rynkorna i Simmons ansikte framträder skarpt och hotfullt. J.K. Simmons är fenomenal! Gillar det faktum att han har rejäla armmuskler också för att vara 60 år gammal. Imponerande. Miles Teller, den stackars killen som får utstå alla hemskheter som kastas mot honom, kan i stort bara reagera på Simmons kraftfulla agerande. Däremot visar han sig kunna spela trummor fantastiskt bra.

Filmens nackdel är väl att Simmons prestation tillsammans med Teller är i stort sett hela filmen. Förutom starka, kraftfulla och minnesvärda prestationer så är storyn väldigt enkel. Fast å andra sidan så är väl huvudpoängen med såna här filmer att man får se karaktärerna spela musik och "agera ut". Att det ska finnas någon slags drivande handling får väl anses som en bonus i de fall det existerar någon. Det är väl det enda negativa jag har att säga om Whiplash. För i ärlighetens namn var det ett tag sen jag satt såhär pass framåtlutad mot skärmen och levde mig in i en film som jag gjorde nu.

4/5

Nära att jag sätter 4.5 men jag får lugna ner mig. Däremot får jag nog sänka betyget jag satte på Oliver Twist häromdagen. Den filmen är inte värd 4 utan snarare 3.5, trots att Alec Guiness gör en fantastisk prestation.
Citera
2015-02-20, 22:43
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Tyckte också den där var riktigt bra, fotot och musiken står ut som du säger. Blev oväntat rörd av slutet också.

Helt klart min favorit till utlands Oscarn efter tre sedda filmer, har inte lyckats hitta torrent till Timbuktu och wild tales desvärre

Samma här. Ska se Levathian i helgen så får det räcka antar jag.. Ida såg jag ingen mening i alls så det står mellan Mandariinid och Levathian.
Citera
2015-02-20, 23:25
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Kul att någon gillar filmen. Själv totalsågar jag den. Så otroligt seg och långtråkig. Det byggdes upp spänning under hela filmen men det händer inte mycket.

Jag tyckte slutscenerna i baren var en riktig höjdpunkt. Det är verkligen en smaksak. Jag älskar såna här gangsterfilmer, typ The Friends of Eddie Coyle och Killing Them Softly. Är även svag för den typen av litteratur.
Citera
2015-02-20, 23:38
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Jag tyckte slutscenerna i baren var en riktig höjdpunkt. Det är verkligen en smaksak. Jag älskar såna här gangsterfilmer, typ The Friends of Eddie Coyle och Killing Them Softly. Är även svag för den typen av litteratur.

Boken utav Lehane är även den rätt bra faktiskt, även om han skrivit bättre böcker.
Citera
2015-02-21, 00:28
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Bert - Den Siste Oskulden (1995)

Nja, Bert gör sig fortfarande bäst i bokform. Tycker serien är okej men detta blir mest segt. Mest roligt att se Ulvesson och få lite nostalgikänslor. 4/10.
Citera
2015-02-21, 00:42
Medlem
mr.demons avatar
Django unchained3.5 /5

Andra gången jag ser den, tyckte inte den var lika bra nu, men vissa scener upplevde jag som värre denna gång. Speciellt den när dom tar upp hans fru ur den "källaren". Fan vad förnedrande att bara stå där och inte lunna göra nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in