Citat:
Ursprungligen postat av
Lotso
Vad tyckte du om Whiplash då?
Whiplash 2014
Imdb:
Whiplash
Puuuhhh! Måste pusta ut efter en sån här film. Jädrar va intensivt det här var!
Den unga trummisen Andrew Neiman får chansen att spela under demontränaren Terence Fletcher i dennes jazzband i New York. Träningssessionerna utmynnas nästan alltid i verbala och ibland fysiska påhopp i Fletchers strävan efter perfektion. Den tuffa konkurrensen om att få vara förste trummis gör inte saken lättare när det börjar dra ihop sig inför musiktävlingen som bandet ska delta i.
J.K. Simmons! Vart har den här mannen varit undangömd någonstans? Otroligt att man kan spela en så pass jävlig och elak skitstövel som han gör. Är ju Full Metal Jacket-klass på honom i den här filmen. Intressant att få se en musikfilm där trumspelandet är i fokus, annars brukar det väl mest vara gitarr/sångartister och pianospelare som brukar dominera denna typ av genre. Och som det spelas, sista scenen, trumsolot. Magiskt!
Vad kan jag säga? Musiken är bra, fotot är bra. Klippningen tycker jag sitter fint. Gillar de gula färgtonerna man har fått till där rynkorna i Simmons ansikte framträder skarpt och hotfullt. J.K. Simmons är fenomenal! Gillar det faktum att han har rejäla armmuskler också för att vara 60 år gammal. Imponerande. Miles Teller, den stackars killen som får utstå alla hemskheter som kastas mot honom, kan i stort bara reagera på Simmons kraftfulla agerande. Däremot visar han sig kunna spela trummor fantastiskt bra.
Filmens nackdel är väl att Simmons prestation tillsammans med Teller är i stort sett hela filmen. Förutom starka, kraftfulla och minnesvärda prestationer så är storyn väldigt enkel. Fast å andra sidan så är väl huvudpoängen med såna här filmer att man får se karaktärerna spela musik och "agera ut". Att det ska finnas någon slags drivande handling får väl anses som en bonus i de fall det existerar någon. Det är väl det enda negativa jag har att säga om Whiplash. För i ärlighetens namn var det ett tag sen jag satt såhär pass framåtlutad mot skärmen och levde mig in i en film som jag gjorde nu.
4/5
Nära att jag sätter 4.5 men jag får lugna ner mig. Däremot får jag nog sänka betyget jag satte på Oliver Twist häromdagen. Den filmen är inte värd 4 utan snarare 3.5, trots att Alec Guiness gör en fantastisk prestation.