2015-04-19, 20:34
Medlem
Mordum87s avatar
The War Zone (Tim Roth, 1999)

Känner verkligen inte för att göra någon djupare analys av denna film. Jag älskade den dock! Snacka om feelbad i sin renaste form och jag är mäkta imponerad av Tim i registolen. Och skådespelet från framförallt Lara (Jess) är helt utomordentligt!
Men ja.. Den skärrade mig ordentligt så det är en av de rullar jag lägger på hyllan för att mer eller mindre aldrig se igen.

Betyg: 7 av 10.

Vet att många härinne sett denna film. Vad tycker pöbeln om den måntro?
Citera
2015-04-19, 21:29
Medlem
nihilverums avatar
Blacula (1972)

En märklig variant på den typiska blaxploitationfilmen som handlar om Mamuwalde, en afrikansk prins som år 1780 besöker greve Dracula. Dracula gör honom till en vampyr och låser sedan in honom i en kista i sitt slott för att han skall plågas i evighet av sin blodtörst. Nästan 200 år senare köper två antikvitetssamlare kistan och tar med den till Los Angeles. På grund av deras oförsiktighet kommer Blacula ut ur sin kista och hans blodtörst som inte tillgodosetts på så länge går nu ut över människorna i 1970-talets Los Angeles.

Filmen representerar naturligtvis ännu ett absurt misstag av Oscarskommittén - nämligen att denna film inte vann Oscarn för bästa film sitt år. The Godfather? Helt uppenbart inte en värdig konkurrent till Blacula.

Betyget blir 4/10 eller 2/5 på Filmtipset.
Citera
2015-04-19, 21:34
Medlem
pyttefnaxs avatar
Mordecai.

Visste inte vad det var för film så jag hade inga förväntningar, det brukar vara en fördel, såg den bara på en sida med torrents och det var många seeders så.. Enkelt uttryckt, utter crap, rekommenderas ingen såvida man inte har behov att slösa bort nära två timmar. Den var bara konstig, den räckte inte fram som komedi, inte som action, inte ens tanken bakom förstod jag, vet inte om den kanske är gjord för barn, enkla barn, eller kanske fans. Bra upplösning i 1080 dock, därför kan jag ge den 1/10 i betyg.
Citera
2015-04-19, 22:09
Medlem
Going Postal (2010)

Har läst nästan alla Terry Pratchetts Discworld-böcker, dock inte just "Going Postal", och detta var också den första filmatiseringen av ett Pratchett-verk jag skådat, varför jag inte visste vad jag skulle förvänta mig av filmen (alternativt: miniserien i två delar). Jag hade såklart mina dubier, och den som läst Pratchett vet nog varför. Hur lyckas man fånga detaljerna, atmosfären, humorn?

Riktigt bra, måste jag säga! Har nog inte känt mig så gemytlig, road och nöjd framför en film på evigheter - möjligen inte sedan "Sagan om Ringen"-filmerna; med det inte sagt att "Going Postal" är ett liknande Stort Mästerverk. Men den är tillverkad med Stort Hjärta och Känsla för Pratchetts värld.

Skådespeleriet är bra, med Richard Coyle (som medverkar i bl.a. TV-serien "Crossbones") i huvudrollen, samt Claire Foy (även hon från "Crossbones") - och dessa två har ett särskilt personkemi som man gillar att se på film, vilket kanske är anledningen att de fått rollerna i nämnda "Crossbones". Vi ser även Charles Dance (antagligen mest känd från "Game of Throns") i en biroll.

Kan inte annat än rekommendera filmen starkt!

9/10.
Citera
2015-04-19, 23:06
Medlem
nihilverums avatar
Scream Blacula Scream (1973)

Uppföljaren till Blacula, där en döende voodoodrottning väljer en adopterad lärjunge som hennes efterträdare istället för sin egen son. För att utkräva hämnd köper sonen Blaculas skelett och använder voodoo för att återuppliva Blacula med baktanken att Blacula skall hjälpa honom med hämnden. Blacula gör dock sonen till en vampyr och det blir i själva verket han som blir Blaculas slav.

Ännu en film av yppersta kvalitet naturligtvis. Betyget blir 4/10 eller 2/5 på Filmtipset.
Citera
2015-04-19, 23:16
Medlem
messiasibids avatar
Såg på grymma filmen American Psycho. Sett den förut men var värd att se en gång till.
Den har bitar av riktigt mörk humor, och bra skådespeleri, ett budskap, och vrickad handling.
Sedan känns filmen väldigt relevant i dagens samhälle. Desto mer handlar det om yta och fasad.

Gick till frisören förra gången och berättade att jag ville ha samma frisyr som Patrick Bateman i American Psycho. Frisören hade inte sett filmen men hyllade mitt val av frisyr och sa att den passade min ansiktsform. Kanske tur att frisören hade missat filmen.

Stark 8 av 10
Citera
2015-04-19, 23:26
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Gravity är ju faktiskt helt värdelös, och Interstellar är, objektivt sett, verkligen inte det mästerverk jag tycker (tyckte) att den är (var) - men det är ändå väl elakt att jämställa de två; Gravity är så mycket sämre.

Jag tycker tvärtom. Interstellar är pretentiös, pompös och allmänt tramsig i sitt försök till pseudoextentiella svar. Gravity är hantverksmässigt ett mästerverk och på bio blev man faktiskt mållös. Dramaturgin låter jag bli att analysera.
Citera
2015-04-19, 23:31
Medlem
serotonins avatar
Hundstage (Dog Days, 2001)

Utspelas bland inte vidare lyckliga människor i en förort till Wien och har drag av Short Cuts och, ännu mer, Happiness om vi ska jämföra med USA.

Glåmigt, grått och glädjelöst och bitvis riktigt creepy och obehaglig och då inte alltid på 'rätt' sätt. Fula, skumma, blekfeta, ofta nakna, perversa människor är taskiga mot varandra. En irriterande autistisk kvinna hittas också i persongalleriet (mycket bra spelad av Maria Hofstätter). Männen är såklart värst medan kvinnorna ofta får offerrollen.

Hade gärna sett lite mindre fokus på sex och regissören Ulrich Seidl tar i onödigt hårt i de värsta scenerna, men alla skådespelare är bra och det är en film jag inte kommer glömma bort så betyget blir en stark 3/5.

edit; glömde nämna att den österrikiska tyskan som talas även låter fulare än annan tyska. Det är signifikativt för den här filmen.
Senast redigerad av serotonin 2015-04-19 kl. 23:39.
Citera
2015-04-20, 00:25
Medlem
Elementarts avatar
The Elephant Man från 1980. http://www.imdb.com/title/tt0080678/

Riktigt bra och intressant film, man kom verkligen att tycka om John Merrick. Lite synd att det inte görs så mycket film här klassen längre.

Betyg: Stark 4/5
Citera
2015-04-20, 00:50
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Inherent Vice 2014

Klurig film men en riktig fullträff för mig. Paul Thomas Anderson är riktigt skicklig. Joaquin Phoenix har jag aldrig kunnat tycka om sen han gjorde den vidrige kejsaren i Gladiator. Men här älskade jag var sekund av honom (känner att jag måste spana in Her så snart som möjligt).

Snyggt foto och bra musik som man kan förvänta sig av Anderson. Några scener var jag tvungen att spola tillbaka för att se igen. Och jag som är så svag för långa tagningar blev riktigt impad av en på runt 6 minuter. Plus en hel del skön, subtil humor. En hårdkokt Big Lebowski 2.0.

Och om nån fattar vad fan Doc och Bigfoot sysslade med i slutet är jag jävligt nyfiken!

Betyg: hiss
Citera
2015-04-20, 02:50
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Inherent Vice 2014

Klurig film men en riktig fullträff för mig. Paul Thomas Anderson är riktigt skicklig. Joaquin Phoenix har jag aldrig kunnat tycka om sen han gjorde den vidrige kejsaren i Gladiator. Men här älskade jag var sekund av honom (känner att jag måste spana in Her så snart som möjligt).

Snyggt foto och bra musik som man kan förvänta sig av Anderson. Några scener var jag tvungen att spola tillbaka för att se igen. Och jag som är så svag för långa tagningar blev riktigt impad av en på runt 6 minuter. Plus en hel del skön, subtil humor. En hårdkokt Big Lebowski 2.0.

Och om nån fattar vad fan Doc och Bigfoot sysslade med i slutet är jag jävligt nyfiken!

Betyg: hiss

Att du tycker han är vidrig i den betyder bara att han satte rollen klockrent
Citera
2015-04-20, 03:16
Medlem
kuddenchristos avatar
Run All Night. Bra, spännande och relativt oförutsägbar film. Betyget blir 4/5. Jag tycker dock att filmens inside-skämt om Liam Neesons stora penis är fåniga och malplacerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in