Going Postal (2010)
Har läst nästan alla Terry Pratchetts Discworld-böcker, dock inte just "Going Postal", och detta var också den första filmatiseringen av ett Pratchett-verk jag skådat, varför jag inte visste vad jag skulle förvänta mig av filmen (alternativt: miniserien i två delar). Jag hade såklart mina dubier, och den som läst Pratchett vet nog varför. Hur lyckas man fånga detaljerna, atmosfären, humorn?
Riktigt bra, måste jag säga! Har nog inte känt mig så gemytlig, road och nöjd framför en film på evigheter - möjligen inte sedan "Sagan om Ringen"-filmerna; med det inte sagt att "Going Postal" är ett liknande Stort Mästerverk. Men den är tillverkad med Stort Hjärta och Känsla för Pratchetts värld.
Skådespeleriet är bra, med Richard Coyle (som medverkar i bl.a. TV-serien "Crossbones") i huvudrollen, samt Claire Foy (även hon från "Crossbones") - och dessa två har ett särskilt personkemi som man gillar att se på film, vilket kanske är anledningen att de fått rollerna i nämnda "Crossbones". Vi ser även Charles Dance (antagligen mest känd från "Game of Throns") i en biroll.
Kan inte annat än rekommendera filmen starkt!
9/10.