2014-11-28, 15:14
Bannlyst
Nu får du fan GE DIG SAGGE!

ORLANDO EN 9:A av 10 och bättre än allt du sett?

Nej nu är det bara larvigt.

Orlando är en okej film men långt ifrån riktigt bra eller perfekt.

Om du älskar Orlando så är det nog dags för dig att börja se lite Kyoshi Kurosawa om du nu gillar identitetskris och verklighetsflykt.
Citera
2014-11-28, 15:22
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidCollins

Om du älskar Orlando så är det nog dags för dig att börja se lite Kyoshi Kurosawa om du nu gillar identitetskris och verklighetsflykt.
Haha!

Utan tvekan bland mina topp 50 filmer någonsin. Orlando är en helhetsupplevelse utan dess like och kostymen den bästa någonsin gjord (enligt mig).

Sedan så förstår jag självklar att detta inte är en film för alla och den kan framstå som pompös och larvig. Dock så finns det ju någonting kallat personlig smak, jag har för mig att vi pratat om det förut, minns du?
Citera
2014-11-28, 15:28
Medlem
Lotsos avatar
Citat:

Edit:
Det tar jag bort!
Senast redigerad av Lotso 2014-11-28 kl. 15:54.
Citera
2014-11-28, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Haha!

Utan tvekan bland mina topp 50 filmer någonsin. Orlando är en helhetsupplevelse utan dess like och kostymen den bästa någonsin gjord (enligt mig).

Sedan så förstår jag självklar att detta inte är en film för alla och den kan framstå som pompös och larvig. Dock så finns det ju någonting kallat personlig smak, jag har för mig att vi pratat om det förut, minns du?

Problemet med Orlando är att det knappt är en film för någon. De flesta finner nog denna film vacker men ack så intetsägande och tråkig den är emellanåt. Men åter igen, gillar du sånt här filosofiskt så tycker jag du ska se lite av Kyoshi Kurosawas filmer. Han är betydligt bättre på gestalta identitetskriser, livsmål, eskapism osv...
Citera
2014-11-28, 15:40
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Problemet med Orlando är att det knappt är en film för någon. De flesta finner nog denna film vacker men ack så intetsägande och tråkig den är emellanåt. Men åter igen, gillar du sånt här filosofiskt så tycker jag du ska se lite av Kyoshi Kurosawas filmer. Han är betydligt bättre på gestalta identitetskriser, livsmål, eskapism osv...

Orlando intetsägande? Det håller jag verkligen inte med om!

Jag står i alla fall fast vid att Orlando är unik av sitt slag och jag uppskattade den något otroligt!

Att det inte är en film för någon är inte heller sant, jag har hört flera lovord om den länge och att jag inte sett den förens nu är synd!

Jag tackar vänligast för tipset och ska absolut kolla in det när jag är klar med mitt projekt!
Citera
2014-11-28, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Orlando intetsägande? Det håller jag verkligen inte med om!

Jag står i alla fall fast vid att Orlando är unik av sitt slag och jag uppskattade den något otroligt!

Att det inte är en film för någon är inte heller sant, jag har hört flera lovord om den länge och att jag inte sett den förens nu är synd!

Jag tackar vänligast för tipset och ska absolut kolla in det när jag är klar med mitt projekt!

De flesta ger Orlando en 2:a eller 3:a och i det här fallet har majoriteten rätt.

Ditt filmprojekt är lulligt.
Citera
2014-11-28, 15:46
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Är det vår käre vän Colt-Steele a.k.a. PieterBruegel?

Haha, jag märkte att det var han redan efter det första inlägget han gjorde!
Citera
2014-11-28, 15:53
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
De flesta ger Orlando en 2:a eller 3:a och i det här fallet har majoriteten rätt.

Ditt filmprojekt är lulligt.
De flesta? Genomsnitt fyra på filmtipset och genomsnitt 7.3 på imdb (vilket på en femgradig skala betyder ungefär 3.7)

Sen så gillar vissa en film mer och vissa en film mindre. Jag gillade Orlando mer än majoriteten, men att det inte är en film för "knappt" någon stämmer faktiskt inte.

Haha, lulligt? Jag tycker att det är ganska så strukturerat för att vara ett filmprojekt om en tidsperiod!
Citera
2014-11-28, 16:21
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Haha, jag märkte att det var han redan efter det första inlägget han gjorde!

Samma här, raka vägen in på ignorelisten.

On Topic: Frankenstein '31, ingen favorit. rätt tam och rätt långsam. Nosferatu '22 var mycket vassare.
Citera
2014-11-28, 16:44
Medlem
kanelipullas avatar
Såg The Maze Runner nyss.. helt klart en sevärd film. Betyg 6/10

http://www.imdb.com/title/tt1790864/?ref_=nv_sr_1
Citera
2014-11-28, 17:44
Medlem
Borghesias avatar
Såg Shivers igår. En av få filmer av Cronenberg som jag inte hade sett innan.
http://www.imdb.com/name/nm0000343

Den hade sin lilla charm även om den var väldigt förutsägbar.

Det är något med Cronenberg. Han måste ha en fetish för magar i olika former. Videodrome, The Brood och Shivers.

Den får 5/10 av mig.
Citera
2014-11-28, 19:10
Medlem
saggesalivs avatar
Projekt 90-tal

Film: 11/50

Miller's Crossing (1990)

Vi är i förbudstidens USA där den lilla staden vi besöker styrs av dåtidens maffiabosser. Huvudkaraktären är rådgivaren Tom Reagan som hjälper till lite här och var, spelar upp sina pengar, kommer i problem och spelar dubbelspel.

Detta var en liten härlig 90-tals pärla om förbudstiden. Den är förbannat snygg rakt igenom och bara skriker Coen all-over.

Grejen med Coen-bröderna är att de oftast (inte alltid) lyckas skapa film på ett sätt där våldet är i hårt fokus och att allting är lite överdrivet, men aldrig för mycket för att vara fånigt. Detta gör att en Coen-film innehåller både humor, drama, skräck, blod, våld och briljant dialog.

Miller's Crossing är ett praktexempel på vad jag precis beskrev. Den är våldsam, den är rolig, den är allvarlig, den är lite gränsöverskridande, men klart förbannat så är den bra.

Gabriel Byrne gör en riktigt bra rollprestation och hans karaktär är verkligen älskvärd. Även John Turtoro och Jon Polito är riktigt härlig i denna film.

Allt som allt var Miller's Crossing en trevlig liten film. Den stannar på en stabil sjua.

Betyg: 7/10

Kan väl ta och ranka de åtta Coen-filmerna jag sett nu. Kan även säga att 4-8 är alla stabila sjuor så det är väldigt svårt att ranka dem då jag gillar dem i princip lika mycket, har ändrat runt på dem flera gånger bara under tiden jag gjorde denna listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in