2014-11-28, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AshbergSerDig
Predestination

Ja det här var ... jävlar vilken film.
Ja, jävlar vilken dålig film. Först en timme med skitsnack för att bygga upp historien, under vilken man genast förstod vem den mysko mannen var, och sedan dötrist småaction och tidsresande, under vilken man fick bekräftat det man misstänkte om "bombaren".

3/10
Citera
2014-11-28, 22:54
Medlem
AshbergSerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Ja, jävlar vilken dålig film. Först en timme med skitsnack för att bygga upp historien, under vilken man genast förstod vem den mysko mannen var, och sedan dötrist småaction och tidsresande, under vilken man fick bekräftat det man misstänkte om "bombaren".

3/10

Citera
2014-11-28, 23:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borghesia
Det är något med Cronenberg. Han måste ha en fetish för magar i olika former. Videodrome, The Brood och Shivers.

Symboliserar väl att livscykeln börjar i magen.
Citera
2014-11-29, 00:35
Medlem
Slints avatar
Såg precis: Palo Alto

Debutfilm för Gia Coppola - barnbarn till Francis Ford Coppola.
Filmen är en "coming-to-age" drama som utspelar sig i Palo Alto i Kalifornien. Filmen är baserad på James Francos novellsamling "Palo Alto Stories". Skådespelarinsatser av bl.a. Emma Roberts, Jack Kilmer (Val Kilmers son) , Val Kilmer själv i en liten roll och James Franco som en lite creepy lärare.

Jag tycker att den var snyggt filmad, storyn var stereotyp, inte värst originell, men jag gillande den ändå. Rätt bra skådespelarinsatser av såväl Emma Roberts som Jack Kilmer.

Gia Coppola var 25 år när hon regisserade filmen, tyckte hon gjorde ett helt okej jobb med det.
Ska bli kul att se vad hon gör för filmer i framtiden. Jag hoppas att hon gör egna , originella filmer, och inte följer Sophia Coppola för mycket.

Ledsen för en tråkig recension, men jag är jävligt trött. På livet. Just kidding.

Betyg 3.5/5
Citera
2014-11-29, 01:00
Medlem
Lotsos avatar
Nightcrawler (2014)

Lou, en ung, driven frilansjournalist, upptäcker den brottsliga undre världen i Los Angeles och hittar nya jobb genom att spåra brotten för att mata TV-kanaler med nyheter.

Många associerar säkert namnet Nightcrawler med Marvel X-Men figuren, men detta är någonting helt annat, och troligtvis något som är bättre än en Nightcrawler film från Marvel också skulle jag satsa på.
Nightcrawler är en film vars styrka ligger i huvudpersonen porträttad av Jake Gyllenhaal. Egentligen kunde filmen handlat om vad som helst och den hade varit ungefär minst lika bra, så länge karaktären Lou hade stannat desamma då det är karaktären som gör denna filmen så pass bra som filmen är.
Att filmen också är samhällskritisk inom hur media och nyhetsbranschen fungerar är bara ett plus i kanten som stärker filmens handlingen och underhållningen.

Lou är en skrämmande och äcklig typ av karaktär, och det är annorlunda att se Jake Gyllenhaal i en sådan här roll. Okej vi har Donnie Darko. Men på senare år har vi sett den mer goda och hjärtegoda Jake Gyllenhaal. Men detta är en helt annan riktning.
Lou är den typiska karaktären man älskar att hata. Där är inget sympatisk med honom men vi underhålls utav det han gör framför kameran och hans sätt att agera mot folk. Insatsen att Jake Gyllenhaal också gick ner i vikt för rollen är även det extra pluspoäng och ögonen talar sitt tydliga språk. Det räcker med att man kollar på postern och jag får bara rysningar ner i halsen och en obehaglig känsla av denna typen.
Intressant trivia är att Jake Gyllenhaal knappt blinkar någon gång under hela filmen vilket stärker motivet bakom Lou och hans åsikter och perspektiv på allting blir tydligare och man köper vartenda ord han säger.

Filmens grafiska våld är också något som står i centrum och är en viktig del. Att nyhets median är så här besatt att de gör nästan vad som helst för att få tittarsiffrorna höga. Likaså att Lou går den extra milen bara för att få ihop en följande story och sälja den för enorma summor och bli rik på det. Detta inträffar slutet mot filmen och jag tänker inte säga vad som inträffar. Men in princip hela tredje akten är en nyhetsstory som Lou försöker sälja ut mer och mer.
Inte bara visas här hans äckliga personlighet men också hur långt han är villig att gå och skapar detta scenario. Det är också en riktig nagelbitare och spänningen är på topp. Detta är en av de mest hjärtpumpade scenerna jag sett på bio ett bra tag.

Filmen är också otroligt vacker filmad. Stadens ljud i Los Angeles är bara helt perfekt åt det hela och filmen lever verkligen upp till dess titel. Detta är en vacker film att kolla på och nattscenerna fantastiskt filmade och ljussättningen är verkligen på topp, där färgkomponenterna jobbar fantastiskt ihop med varandra.
Musiken tyckte jag också var riktigt härlig. Speciellt i början när introt spelades och kommer även tillbaka då och då. Påminde lite utav Drive, trots att Drive hade mer låtar där personer sjöng i och hade mer 80-tals stuk över musikvalen. Medan här var det tvärtom där filmen kändes som 80-talet.
Det är också en annan sak som jag gillade med filmen, dess känsla och sättet den såg ut. Det påminde om något som hade kunnat passera som en sen 80-tal, tidig 90-tals NC-17 rå thriller film.

Där är även en relation som pågår mellan Lou och nyhetschefen Nina Romina spelad av Rene Russo. Till en början var jag rädd detta skulle bli den typiska kliché strukturerade relationen. Men istället tar det en vändning. Filmen bestämmer sig hellre att inte visa någon av deras personliga relation alls. Man hör vid en dialog de har att de har haft sex, men filmen visar aldrig detta, likaså får vi aldrig se dem kyssa varandra. Det kändes väldigt smart och en bra utväg filmen tog för att inte kännas så kliché eller sakta ner filmen, istället blev det en av filmens starka sidor.
Jag måste även nämna Bill Paxton som inte är med allt för mycket, säkert 10 minuter max. Men det var trevligt av någon anledning att se honom i det lilla vi fick och han fick även en rolig dialog att säga till Lou.

Vad som förvånade mig också med filmen var att det hela egentligen är en svart komedi. Där är flertals gånger då jag och min vän och resten av biosalongen skrattade. Delvis var det dialogerna, sättet som Lou reagerade.
Det enklaste att förklara det är att ifall du skrattade åt Pain & Gain lär du utan tvekan skratta utav denna. Det är ungefär samma svarta komedi i båda filmerna och jag fick skratt utifrån båda två. Så av någon bisarr anledningen skulle jag kalla detta årets Pain & Gain. Även ifall det är två helt olika filmer, men som ändå har några element som liknar varandra.

I sin helhet är Nightcrawler en film som lever upp till dess titel. Vad som gör filmen så pass bra är Jake Gyllenhaal's presentation som Lou karaktären. Hans dialoger, sätt att prata och hans agerande är helt jävla perfekt. Detta är typen av karaktär du inte vet vad han ska göra härnäst, han är helt oförutsägbar och jag hade ingen aning om vart han och filmen vart på väg. Det är ett bra tecken. Lägg även till att Jake Gyllenhaal gör en av årets bästa manliga insatser i en film detta året.
Musiken och sättet filmen ser ut är också två starka komponenter som jobbar utifrån varandra och stärker miljöerna och filmens verklighets känsla ännu mer.
Men filmens sätt att också ta in nyhetsmedian och kritisera detta och visa hur bisarr det egentligen är och jag är säker filmen inte är så långt ifrån sanningen är också ett extra starkt motiv att se filmen. Det är en äcklig, läskig och samtidigt underhållande rulle som man får skratt ifrån, och där man märker efteråt att dessa så kallade "Nightcrawlers" finns där ute och är lika brottsliga som en rånare och ändå låter vi dem gå fria där på gatan och göra deras jobb.

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt2872718/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=u1uP_8VJkDQ
Citera
2014-11-29, 01:07
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Det enklaste att förklara det är att ifall du skrattade åt Pain & Gain lär du utan tvekan skratta utav denna. Det är ungefär samma svarta komedi i båda filmerna och jag fick skratt utifrån båda två. Så av någon bisarr anledningen skulle jag kalla detta årets Pain & Gain. Även ifall det är två helt olika filmer, men som ändå har några element som liknar varandra.

Låter jäävligt lovande, men väntar nog på bluraysläppet.
Citera
2014-11-29, 01:07
Medlem
Apocalypto

Spännande indianaction från 1500-talets Amerika. Första halvan av filmen bygger upp karaktärerna bra och sätter stämningen fint. Andra halvan sitter man på helspänn och rycks med. Betyget dras dock ned på grund av lökigt slut samt några märkliga scener. Bra film i övrigt.

7/10
Citera
2014-11-29, 01:08
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Låter jäävligt lovande, men väntar nog på bluraysläppet.

Tror nog mycket väl den hade gått hem hos dig
Citera
2014-11-29, 01:17
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Killing them softly

En för mig helt okänd film jag stötte på av en slump från 2012 med Ray Liotta, Brad Pitt och James Gandolfini plus en massa andra lirare inklusive en snubbe jag för en sekund misstog för Steve Buscemi. Filmen handlar om hur två småskurkar anlitas för att råna en olaglig pokerklubb som drivas av maffian (Liotta) och hur en hitman (Pitt) anlitas för att statuera ett exempel.

Bra film, betydligt bättre än vad IMDB antyder (6,2), gillar hur de filmat den, gillar dialogen och Gandolfini som är rejält fucked up

Betyg: 3 av 5 (inte jämförbart med IMDB´s betyg)
Citera
2014-11-29, 02:35
Medlem
Nåra filmer som jag minns att jag sett den senaste tiden:

A Bucket of Blood. Nån b-rulle från 60-talet tror jag, handlar om någon tönt som vill bli accepterad av ett gäng hipsters som håller till på ett café. Han blir accepterad när han råkar ha ihjäl en katt som han döljer i lera så att det blir ett ”konstverk”, allt spårar förstås ut sedan. Såg den en natt när jag suttit och druckit vodka, klockan var kanske 2. Var sån film som är rätt mysig att glo på innan man ska slagga. Inget mästerverk dock.

5/10.

Don't Torture a Duckling.

Minns inte om jag sett filmen tidigare, om jag nu har det, så är det i så fall mer än tio år sedan. Bra film faktiskt, något annorlunda från de andra filmer av Lucio Fulci som jag sett. Kunde dock lista ut vem mördaren var tidigt i filmen (eller typ halvägs) lol, även om det blev en twist trots allt. Bra stämning filmen genom, dåligt var det dock, att den version jag laddade ned hade engelsk dubbning. Men detta kanske är det vanligaste? Fan eftersom det utspelar sig i Italien hade jag hellre sett den med originalröster. Tjejen var rätt snygg.

7/10.

The New York Ripper.

Måste vara evigheter sedan jag såg denna senast, kom ihåg den komiska men skumma Donald Duck-rösten. En del brutala scener, speciellt när mördaren mördar kvinnan med rakblad, rena slakten. Kom i princip ihåg vem mördaren var (stod mellan två personer), så twisten gav inte så mycket. Var lite tveksam eftersom jag inte kom ihåg så mycket av filmen.

7.. nja 6/10.

Sherlock Holmes: A Study in Terror.

Karaktärerna och miljöerna kommer kännas lite lagom 'cheesy' ibland. Filmen ska väl vara seriös men man fick ändå den där lite fåniga känslan som man kan förvänta sig utav en engelsk b-film från 60-talet. Fast, filmen växte verkligen på mig. Filmer som utspelar sig i det viktorianska London, speciellt när det handlar om mordgåtor, är alltid värda att se. Sherlock Holmes ska fånga Jack the Ripper säger nog det mesta, dock inget för folk som kräver action a la Hollywood.

7/10.
Citera
2014-11-29, 02:56
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagge11
Kan inget annat än att hålla med.
Fantastisk film!
Och den är så infernaliskt spännande utan att innehålla våld.
Citera
2014-11-29, 11:02
Medlem
AshbergSerDigs avatar
Gamle män i nya bilar http://www.imdb.com/title/tt0246692/

Gillade denhär nästan lika mycket som första. Inte helt lika, lite mer lätt humor i denna.
Men rolig var den. 6/10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in