2015-08-01, 20:20
Medlem
nihilverums avatar
The Taking of Beverly Hills (1991)

Ett utsläpp av kemikalier har tvingat invånarna i Beverly Hills att evakuera sina hem. Den pensionerade före detta professionelle fotbollsspelaren Boomer Hayes (Ken Wahl), som inte kommit med i evakueringen, upptäcker att utsläppet i själva verket är ett trick av sparkade poliser som planerar att plundra alla värdesaker där. Boomer kommer i kontakt med en polisman som varit med i planen men dragit sig ur efter att en annan inblandad skjutit borgmästaren. Boomer och polismannen måste tillsammans göra vad de kan för att hejda plundringen.

Klichétung action med en del roliga detaljer. Anmärkningsvärd hockeyfrisyr på huvudpersonen.

Betyget blir 4/10 eller 2/5 på Filmtipset.
Citera
2015-08-01, 20:24
Såg citizen kane, ingen direkt höjdare vad jag trodde det skulle vara. Fångade inte direkt mitt intresse. Blev inte direkt insugen i storyn eller karaktären. Känns väldigt överskattad. Kan uppskatta gamla filmer dracula från 1931 12 angry men chaplin marx mfl. Men denna var inget för mig.

2/5
Citera
2015-08-01, 20:27
Medlem
jimmyfingerss avatar
This Is Spinal Tap (1984)

Jag hade definitivt högre förväntningar på den här gamla kultfilmen. Det var en handfull roliga ögonblick och scenen med Stonehenge fick mig att skratta mig tårögd, men förutom det var det ganska långtråkigt. Musiken var bitvis bra, och när den var dålig var den det på ett roligt sätt, så den saken lyckades ändå bra. Glad att ha sett den men kommer nog aldrig att se om den.

5/10

The Endless Summer 2 (1994)

Det är svårt att toppa ettan från 1966, och det tycker jag inte den här uppföljaren gör. Men livsnjutningen och humorn finns där. Det är vackra bilder och skön musik. Absolut sevärd även för oss icke-surfare.

7/10
Citera
2015-08-01, 21:23
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Patton (1970.) Pansargeneralen George S. Patton var under andra världskriget fruktad av tyskarna för sin aggressiva och kompromisslösa framfart och avskydd av sina överordnade för tendensen att ignorera direkta ordrar. Han ville vara först, oavsett om det innebar att köra sina män till total utmattning eller spela rävspel med andra befäl. Krigets största ego.

En sån färgstark karaktär kräver en skådespelare med stor pondus och George C. Scott leverar det och mer därtill. Han briljerar på alla fronter, från det ikoniska inledande talet framför en gigantisk amerikansk flagga, till örfilande av soldater han anser vara ynkryggar, till skjutande av hästar som blockerar vägen för hans kära stridsvagn och till försöken att snuva ryssen på den ultimata trofen - Berlin, äger han filmen. Det är en sån porträttering där man slutar se skådisen agera och istället ser den verkliga karaktären komma till liv. Så Scott är bra, och han har ett fint samspel med Karl Malden som spelar en annan legendarisk general - Omar Bradley. En sansad och nedtonad taktiker som väl är den enda Patton verkligen respekterade och inte skrek saliv i ansiktet på.

Men filmen står på ganska skakiga ben utöver dom två. Den har allt för en pampig krigsfilm - ett dånande soundtrack till stora välgjorda pansarslag, härliga miljövariationer från öken i Nordafrika till ett snöigt helvete i Bastogne och patriotism som osar Hollywood. Men den är för lång och utdragen, tappar ofta momentum och känns seg. Patton är trots suveränt spelad för endimensionell och jag skulle vilja ha sett mer humana sidor av honom, komma in bakom fasaden av den gapande generalen. Det blir aldrig någon spänning eller bit i krigsscenerna och utöver Patton & Bradley saknas det färgstarka karaktärer. Till slut njuter man bara av enmansshowen som Scott bjuder på istället för att bry sig om filmens utveckling.

Otroligt fint foto, en oförglömlig inledning och en rolltolkning utan dess like är vad jag tar med mig i slutändan. Resten har jag glömt bort när jag vaknar imorgon. 3/5
Bra skrivet
Citera
2015-08-01, 21:34
Medlem
Herr.Dittlings avatar

Plågan är inte riktigt slut ännu, men jösses vilket påkostat skräp.

Elaka människor har någon sorts rymd-gruv verksamhet. Mitt i den största naturfyndigheten bor en sorts naturfolk som har ett heligt träd som kopplar upp sig mot med sin svans (jo, det är sant).
Människorna gör någon sorts biologiska robotar som ser ut som urbefolkningen, kallade Avatarer.

Påkostat är nog det enda man kan säga 2/10, inget slut i världen kan rädda det här.
Citera
2015-08-01, 21:53
Medlem
nihilverums avatar
The Ramen Girl (2008)

Abby (Brittany Murphy) är en vilsen arbetslös kvinna från en privilegierad bakgrund som blir ensam i Tokyo efter att ha gjort slut med sin pojkvän. Hon kan mycket lite japanska och vantrivs med sitt jobb som assistent på en juristfirma. När hon besöker den lokala ramenrestaurangen blir hon inspirerad och försöker få den erfarne kocken Maezumi (Toshiyuki Nishida) att lära henne konsten att tillaga ramen. Han är mycket osympatisk och börjar med att bara ge städuppgifterna till henne. Hon fortsätter att insistera, men kommer han att ta henne på allvar och har hon vad som krävs för att klara jobbet?

Ganska intressant idé men utförandet är inte så medryckande som jag tror att det kunde ha blivit.

Betyget blir 4.5/10 eller 2/5 på Filmtipset.
Citera
2015-08-01, 22:10
Bannlyst
Ronja Rövardotter

Fortfarande lika bra som förr, Mattis kan verkligen skrika, men jag älskar naturen mest i filmen och när Ronja och Birk är i skogen, det är vackert. Astrid Lindgren gillar jag och jag får vara barnslig, men jag älskar denna filmen, blandade känslor i hela filmen och rolig med, fightscenerna gör sig lustiga och bjuder på fullspäckad humor. Men jag gillar filmens lugnare sida.

9/10
Citera
2015-08-01, 23:02
Medlem
Kirk.Douglass avatar
The Visit (1964)

Ingrid Bergman och Anthony Quinn spelar huvudrollerna i detta drama som utspelas i ett outtalat öststatsland i en liten stad som heter Guellen. Som unga var Karla (Bergman) och Serge (Quinn) ett förälskat par men då Karla som 17-åring blev gravid, ville inte Serge ha barnet och anklagade Karla för lösaktighet vilket togs till domstol. Hon blev förvisad från staden, börja prostituera sig men gifte sig sedermera rikt. Hon återvänder till Guellen en sisådär 15-20 år senare och den tidigare välmående industristaden är numera en skugga av sitt forna jag med massarbetslöshet och dålig tillväxt.

Serge, Guellens borgmästare och många andra av stadens invånare blir ärade av Karlas återbesök som stenrik multimiljonärska då hennes rike man nyligen avlidit. Medborgarna och inte minst Serge vill helst glömma vad Karla utsattes för som ung, men Karla har inte glömt. Hon är generös och är beredd att ge staden och dess invånare 2 miljoner som gåva, men på ett villkor. Att dåtidens rättvisa skipas...

Vilken överraskning The Visit var! Mycket spännande och överraskande intrig (som jag inte avslöjar) och filmen var ovanligt trimmad för att vara från 60-talet. Inte massa onödiga subplots. Det svartvita fotot passade också bra här och bidrog till den stundtals lite kusliga stämningen i den döende staden, som var som en kuliss.

Ingrid Bergman gjorde bra ifrån sig som en riktig ragata men Anthony Quinn gjorde största avtryck tyckte jag som machotypen Serge som sakta men säkert bryts ner i Karlas närvaro. Se den!

Betyg: 4/5
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2015-08-01 kl. 23:07.
Citera
2015-08-01, 23:06
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Bra skrivet

Jag bugar och tackar! =)
Citera
2015-08-01, 23:45
Medlem
The Hurt Locker
http://imdb.com/rg/an_share/title/title/tt0887912/

Hade glömt bort hur jävla bra den är. 4/5 möjliga självmordsbombare i Irak....
Citera
2015-08-02, 00:07
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Ni som ser filmer som fått så dåliga betyg på IMDB, har ni sett allting som "anses vara bra" redan eller varför väljer man att kolla på kassa filmer? (Förutom om man typ har en släkting som spelar i dem eller nåt)

Jag har så klart inte sett allt som anses vara bra, men jag är ganska öppen, så en film måste inte ha bra betyg för att jag ska se den alla gånger. För det mesta stämmer nog imdb-betyget ganska bra, men ibland kan man hitta filmer som är underskattade som bara råkar ha dåligt betyg på imdb.
Senast redigerad av Elementart 2015-08-02 kl. 00:12.
Citera
2015-08-02, 00:15
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Främmande hamn (1948)

Ett svenskt fraktfartyg ligger i en polsk hamn 1938, det är vinter
På den lokala hamnkrogen sluddrar en berusad polsk hamnarbetare något om hemligheter.
Han slängs ut av värdshusvärden, och hittas mördad strax därpå.
Nu får det svenska fartyget en mystisk last, och en oväntad destination.

Filmen började riktigt lovande, men kom helt av sig och blev någon sorts arbetarklasshyllning.
Det var synd när man hade kunnat förvalta inledningen bättre.

Den får godkänt 3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in