2014-11-03, 23:08
Medlem
Catapillas avatar
Höstsonaten

Premissen är enkel nog: En mor (ingrid bergman) ska besöka sin dotter som hon inte träffat på många år, filmen öppnas med artigheter och kallprat men rätt fort kommer det fram att dottern och moderns relation är rätt ansträngd och genom filmen får vi följa hur dom diskuterar händelser ur det förflutna och diverse motiv.

Vad jag tyckte:

Skådespelet i den här typen av filmer är givetvis kolossalt viktigt och dom två ledande rollerna är båda sagolikt bra, Ingrid Bergman är min alltime favorite men jag undrar om inte Ullman är ännu bättre i denna filmen. Filmen i sig är inte speciellt lång men när den är slut känns det som att man verkligen känner dom båda huvudrollerna innan och ut och dom stannar med en långt efter att filmen är klar, jag kan verkligen sympatisera med båda sidorna och deras handlingar men det känns som att andra tittare med andra värderingar kommer känna annorlunda, det finns ingen hjälte och ingen skurk, filmen moraliserar inte utan det är upp till tittaren att tolka fritt vilket är ett tecken på bra Drama.

Jag kan inte jämföra denna filmen med något annat som jag sett så därför anser jag att alla med djupt filmintresse borde försöka se den någon gång, den är väldigt tung och kräver 100% uppmärksamhet filmen igenom men den är väl värd det.

Mitt betyg är 9 / 10
Citera
2014-11-03, 23:30
Medlem
Birthday Girl, sevärd och förmodligen en totalt förbisedd film. Nicole är bra. Inget betyg.
Citera
2014-11-04, 00:10
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Sett två filmer idag.

Motorsågsmassakern (1974)
Hmm, det finns mycket som är förbannat bra med filmen och jag förstår verkligen dess kultstatus. Stämningen är hög stundtals och ibland är det riktigt bra samt förbaskat snyggt, detta blandas dock med dålig klippning, urballning som inte passar helt och på tok för mycket skrikande. Jag är dock glad att under min första titt fått se den på vita duken, trevligt.

3/5 (8/15)

Ginger Snaps (2000)

Jäklar vilken ösig varulvsrulle man snubblade över då!! Fantastiskt trollsnärjande från första ruta med bra uppbyggning och karaktärsutveckling fram till den ruggigt spännande sista-akten. I toppen bland varulvsfilmer tillsammans med Dog Soldiers och en av mina personliga favoriter An American Werewolf in London. Tvi att jag inte såg denna i 15-16 års åldern, då hade den nog fått 5/5

4/5 (11+/15)
Citera
2014-11-04, 00:19
The unbelievers en film om ateister, intressant men inte så välgjord. Richard Dawkins och Lawerence krauss i fokus. Hur de debatterar m.m. Känns som den kunde vara så mycket bättre- . Tycker Bill Mahers film är mycket bättre intressantare och roligare

3/5
Senast redigerad av captengrogg 2014-11-04 kl. 00:23.
Citera
2014-11-04, 00:55
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Motorsågsmassakern (1974)
Hmm, det finns mycket som är förbannat bra med filmen och jag förstår verkligen dess kultstatus. Stämningen är hög stundtals och ibland är det riktigt bra samt förbaskat snyggt, detta blandas dock med dålig klippning, urballning som inte passar helt och på tok för mycket skrikande. Jag är dock glad att under min första titt fått se den på vita duken, trevligt.

3/5 (8/15)

Själv skulle jag lätt ge den 5/3! Den är helt enkelt för jävla bra. Det är helt ofattbart att den är skapad av vanliga människor, och inte en bunt fullblodspsykopater.
Citera
2014-11-04, 01:39
Medlem
Nicke1234s avatar
The lost weekend från 1945. Handlar om en alkoholists självdestruktiva beteende under en helg. Den gick på SVT-1 för några dagar sen.
Trailer https://www.youtube.com/watch?v=j-tefK9hkuM
Senast redigerad av Nicke1234 2014-11-04 kl. 01:44.
Citera
2014-11-04, 10:44
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Höstsonaten

Premissen är enkel nog: En mor (ingrid bergman) ska besöka sin dotter som hon inte träffat på många år, filmen öppnas med artigheter och kallprat men rätt fort kommer det fram att dottern och moderns relation är rätt ansträngd och genom filmen får vi följa hur dom diskuterar händelser ur det förflutna och diverse motiv.

Vad jag tyckte:

Skådespelet i den här typen av filmer är givetvis kolossalt viktigt och dom två ledande rollerna är båda sagolikt bra, Ingrid Bergman är min alltime favorite men jag undrar om inte Ullman är ännu bättre i denna filmen. Filmen i sig är inte speciellt lång men när den är slut känns det som att man verkligen känner dom båda huvudrollerna innan och ut och dom stannar med en långt efter att filmen är klar, jag kan verkligen sympatisera med båda sidorna och deras handlingar men det känns som att andra tittare med andra värderingar kommer känna annorlunda, det finns ingen hjälte och ingen skurk, filmen moraliserar inte utan det är upp till tittaren att tolka fritt vilket är ett tecken på bra Drama.

Jag kan inte jämföra denna filmen med något annat som jag sett så därför anser jag att alla med djupt filmintresse borde försöka se den någon gång, den är väldigt tung och kräver 100% uppmärksamhet filmen igenom men den är väl värd det.

Mitt betyg är 9 / 10

Fantastiskt bra film och en av Bergmans allra bästa tillsammans med den helt makalösa "Viskningar och Rop", som även tillhör bland de mest jobbiga filmer jag någonsin sett, ångestmässigt.
Dock är det här knappast filmer jag orkar mer än 1 gång varannat år ungefär..man skulle fanimig hänga sig om man såg de för ofta, vilket är ganska synd då skådespelarinsatserna som står att finna i nästan alla Bergmans verk är av mästerklass och sådan ögonfröjd att allting annat bleknar.
Citera
2014-11-04, 12:31
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Höstsonaten

Vad jag tyckte:

Mitt betyg är 9 / 10

Kan bara hålla med. Det är en grym film, om än något ångestframkallande som många av Bergmans filmer är.

Vad gäller Ingrid Bergman och Liv Ullman så är de verkligen alltid överjävligt bra i allt som de tar sig för. Personligen håller jag dock Ingrid Thulin högst av Bergmans musor. Hennes insats i Viscontis De fördömda är osannolikt bra.
Citera
2014-11-04, 12:34
Medlem
Tucker and Dale vs. Evil

Helt ok blandning av humor och "skräck". Det är inte alltid lätt att blanda dom två grenarna,men här lyckas man. Inte lika bra som Shaun of the dead,men ändå tillräckligt bra för att få ett klart godkänt betyg. Det negativa är att många av dödsfallen anar man en mil i förväg. Vore roligare och mer chockande om några dödsfall skedde plötsligare. Men ändå en rolig och blodig film.
Betyget blir en stark 6/10.
Citera
2014-11-04, 13:13
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Tucker and Dale vs. Evil

Helt ok blandning av humor och "skräck". Det är inte alltid lätt att blanda dom två grenarna,men här lyckas man. Inte lika bra som Shaun of the dead,men ändå tillräckligt bra för att få ett klart godkänt betyg. Det negativa är att många av dödsfallen anar man en mil i förväg. Vore roligare och mer chockande om några dödsfall skedde plötsligare. Men ändå en rolig och blodig film.
Betyget blir en stark 6/10.
Tucker and Dale vs. Evil är en av mina favoritfilmer då jag älskar komediskräckisar, har sett den flera gånger och den får mig alltid att må bra så mitt betyg är 7/10.
Citera
2014-11-04, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Tucker and Dale vs. Evil är en av mina favoritfilmer då jag älskar komediskräckisar, har sett den flera gånger och den får mig alltid att må bra så mitt betyg är 7/10.
Jo den var bra,jag tvekade mellan sex eller sju i betyg. Det fick bli en stark sexa.
Citera
2014-11-04, 14:03
Bannlyst
Birdemic: Shock and terror (2010)

Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt detta anti-mästerverk. Går ej beskriva hur sanslöst dåliga effekterna och storyn är för någon som inte blivit frälst av Nguyens magi ännu, så ni får lita på mig när jag säger att den tar B-filmen till nya dimensioner.
Den väldigt dåligt dolda miljöpropagandan är hysteriskt lustig, och händelseförloppet är lika ologiskt som slutscenen.

Vill ge den maxpoäng då den tveklöst gav mig en och en halv timmes förstklassig underhållning, men något säger mig att allt annat än 1/10 till denna film är för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in