Projekt 90-tal
Film: 10/50
Orlando (1992)
En resa på 400 år genom tidsepoker, genom samhällsförändringar, genom maktskiften, genom livet. Vi reser med odödliga fantastiska Orlando, genom hens förändringar i könstillhörigheten, genom hens förändrade livsstil, livsinställning, kärlek, härkomst och genom hens liv.
Orlando är en kostymfilm utan dess like. Den extravaganta, ambitiösa och absolut slående kostymen är bland de vackraste jag beskådat.
Orlando är kostymfetisch, 400 år av kostymer, alla lika välgenomtänkta, lika välgjorda och lika vackra.
Vår tidsresa är uppdelad i olika kategorier, vi får en resa genom, döden, kärleken, poesin, politiken, samhällen, sex och födelsen. Detta absolut unika förhållningsätt till att skapa film är har en sådan otrolig effekt på tittaren och rent ut sagt golvar en totalt.
Scenografin och fotot är bländande vackert och hela filmen är rakt igenom en njutning både för kroppen, själen, hjärnan och ögat. Den poetiska dialogen, tillsammans med den förtrollande kostymen, det bedårande fotot samt det imposanta skådespelet skapar en komplex dynamik som gör filmen utomordentligt unik i sin helhet.
Tilda Swinton är en unik skådespelerska, hon är alltid förtrollande i sina rollprestationer och i
Orlando gör hon en av de bästa kvinnliga huvudrollsinstatser någonsin. Hon är förtjusande på alla sätt och vis i
Orlando och det finns ingen som skulle kunna ta hennes plats här.
Orlando hör till en av mina absolut mäktigaste filmupplevelser någonsin. Kontrasten mellan dramatiken, romantiken och komedin är säregen och jag är frälst.
Den första tanken som slog mig efter att det humoristiska och helt galna slutet spelats förbi var – mästerverk, tio utav tio, osv. Det blir dock en väldigt stark nia som
Orlando betygsmässigt slutar för mig. Men jag vet att denna film kommer att ses om, förhoppningsvis många gånger. En höjning kanske då är möjlig.
Betyg: +9/10