2025-08-22, 16:59
Medlem
Riksreptilens avatar
Bus Stop (1956)

Dramakomedi som oftast anses som Marilyn Monroes genombrottsroll som ung kvinna, från Texas som tillfälligt försörjer sig i Fenix, Arizona som sällskapsdam på den lokala saloonen.
Stora rodeo i stan lockar många, besökare och en 21årig helnykterist blir mycket förtjust i henne.
Sångnummer finns men rätt daterat så även delar av manuset men det får delvis skyllas på att Hays-koden var rätt uttalad fortsatt.
Formellt avskaffad 1968.

Finns på SVTplay:
https://www.svtplay.se/video/KrJYgMJ/bus-stop

Betyg: 7 av 10 whiskeyglas med te.
Senast redigerad av Riksreptilen 2025-08-22 kl. 17:13.
Citera
2025-08-22, 17:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Bus stop (1956)

Diagnosfylld cowboy är på väg till sitt livs första rodeo, vid ett stopp får han syn på en söt dam som uppträder, och blir kär.

Jag hade glömt hur trälig den här filmen är, det är inte utan att man undrar vilka diagnoser den skränige Bo har.
2/5

IMDB 6,3 = 3,36/5
13271 röster
Citera
2025-08-22, 21:56
Medlem
Captain Philips fredagskvällen.
https://www.imdb.com/title/tt1535109/

Fan vilken bra roll Barkhad Abdi gjorde som pirat.
Citera
Igår, 00:17
Medlem
Clownfysiks avatar
The Dark and the Wicked 2020
Wow vilken rysare. Det är ingen överdriven otäcking (den blir otäck) men precis så där perfekt på gränsen balanserad när man mestadels känner sig trygg men man kan aldrig riktigt slappna av. Filmen lär en från start att det bjuds upp till tango då och då men lämnar lite andrum där i mellan. Filmen har ett perfekt tempo med en mästerligt ljuddesign och trevliga karaktärer i trovärdiga roller. Effekterna kunde varit aningen bättre, förutom det - top notch. Varm rekommendation på denna.

Se den ensam. I mörkret.
Citera
Igår, 07:41
Medlem
Niskalaukauss avatar
Eddington
Såg den på bio tyvärr.
Satir o mörk komedi men det räcker inte man måste göra en film av det tycker i alla fall jag.
2,28 lång var den oxå, många filmer blir ju längre men dom blir fan inte bättre för det.
Har ett betyg på IMDb på 6,7 jag ger den en 3a.
Citera
Igår, 15:38
Medlem
Geomeisters avatar
Jag köper och beställer ofta film. Många köp blir bara en i mängden. Få mer minnesvärda (alltså själva köpen). Den här hittade jag och blev överraskad av ett namn.. Clint Eastwood! Regissör och producent av en film jag aldrig någonsin sett något om trots att jag sett nästan hela hans övriga katalog. Hur kan denna med större budget och flera kända namn helt glidit mig förbi?

Filmen är Midnight in the Garden of Good and Evil, 1997.
https://www.imdb.com/title/tt0119668...the%2520garden

En journalist/författare spelad av John Cusack ska göra ett reportage och beslutar sig för att stanna längre. Vad ska han hem och göra när han funnit en plats full med intressanta individer som mycket väl kan leda någonstans utöver de vanliga skrivandet?

Det här är en lång (tyvärr för lång) film där det finns en övergripande handling, men handlingen känns ofokuserad och överlag ointressant. Det som är desto bättre än att filmen, speciellt första halvan, bjuder på flera oväntade moment. Spännande. Charmiga. Kul. Med tiden börjar dock det bli mer ointressant. Vet inte exakt vad filmen (eller boken som filmen är baserad på) egentligen vill säga...

Detta kan vara Clint Eastwoods märkligaste film oavsett om han är regissör eller skådespelare. Inte den svagaste då flera roller är välspelade och många scener är genuint bra, men helheten blir travande. Det finns mycket som kunde klipps bort och vissa saker kunde förklarats bättre.

Verkligen en film som lämnar blandade känslor. Har du sett denna? Vad tyckte du?
Citera
Idag, 00:16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Die verlorene Ehre det Katarina Blum (1975) Katarina Blums förlorade heder

Katarina raggar upp en man som visar sig vara en terrorist, dagen därpå stormar polisen hennes bostad.

Heinrich Böll ( nobelpris 1972) var lömsk på hur pressen förvrängde saker och ting, och skrev boken med samma namn.
Det skulle vara någon sorts satir, och det var det kanske.
Men mest var det bara långtråkigt, 2/5
Finns på svt play

IMDB 7,3 = 3,80/5
5199 röster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här