2025-08-22, 16:59
Medlem
Riksreptilens avatar
Bus Stop (1956)

Dramakomedi som oftast anses som Marilyn Monroes genombrottsroll som ung kvinna, från Texas som tillfälligt försörjer sig i Fenix, Arizona som sällskapsdam på den lokala saloonen.
Stora rodeo i stan lockar många, besökare och en 21årig helnykterist blir mycket förtjust i henne.
Sångnummer finns men rätt daterat så även delar av manuset men det får delvis skyllas på att Hays-koden var rätt uttalad fortsatt.
Formellt avskaffad 1968.

Finns på SVTplay:
https://www.svtplay.se/video/KrJYgMJ/bus-stop

Betyg: 7 av 10 whiskeyglas med te.
Senast redigerad av Riksreptilen 2025-08-22 kl. 17:13.
Citera
2025-08-22, 17:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Bus stop (1956)

Diagnosfylld cowboy är på väg till sitt livs första rodeo, vid ett stopp får han syn på en söt dam som uppträder, och blir kär.

Jag hade glömt hur trälig den här filmen är, det är inte utan att man undrar vilka diagnoser den skränige Bo har.
2/5

IMDB 6,3 = 3,36/5
13271 röster
Citera
2025-08-22, 21:56
Medlem
Captain Philips fredagskvällen.
https://www.imdb.com/title/tt1535109/

Fan vilken bra roll Barkhad Abdi gjorde som pirat.
Citera
2025-08-23, 00:17
Medlem
Clownfysiks avatar
The Dark and the Wicked 2020
Wow vilken rysare. Det är ingen överdriven otäcking (den blir otäck) men precis så där perfekt på gränsen balanserad när man mestadels känner sig trygg men man kan aldrig riktigt slappna av. Filmen lär en från start att det bjuds upp till tango då och då men lämnar lite andrum där i mellan. Filmen har ett perfekt tempo med en mästerligt ljuddesign och trevliga karaktärer i trovärdiga roller. Effekterna kunde varit aningen bättre, förutom det - top notch. Varm rekommendation på denna.

Se den ensam. I mörkret.
Citera
2025-08-23, 07:41
Medlem
Niskalaukauss avatar
Eddington
Såg den på bio tyvärr.
Satir o mörk komedi men det räcker inte man måste göra en film av det tycker i alla fall jag.
2,28 lång var den oxå, många filmer blir ju längre men dom blir fan inte bättre för det.
Har ett betyg på IMDb på 6,7 jag ger den en 3a.
Citera
2025-08-23, 15:38
Medlem
Geomeisters avatar
Jag köper och beställer ofta film. Många köp blir bara en i mängden. Få mer minnesvärda (alltså själva köpen). Den här hittade jag och blev överraskad av ett namn.. Clint Eastwood! Regissör och producent av en film jag aldrig någonsin sett något om trots att jag sett nästan hela hans övriga katalog. Hur kan denna med större budget och flera kända namn helt glidit mig förbi?

Filmen är Midnight in the Garden of Good and Evil, 1997.
https://www.imdb.com/title/tt0119668...the%2520garden

En journalist/författare spelad av John Cusack ska göra ett reportage och beslutar sig för att stanna längre. Vad ska han hem och göra när han funnit en plats full med intressanta individer som mycket väl kan leda någonstans utöver de vanliga skrivandet?

Det här är en lång (tyvärr för lång) film där det finns en övergripande handling, men handlingen känns ofokuserad och överlag ointressant. Det som är desto bättre än att filmen, speciellt första halvan, bjuder på flera oväntade moment. Spännande. Charmiga. Kul. Med tiden börjar dock det bli mer ointressant. Vet inte exakt vad filmen (eller boken som filmen är baserad på) egentligen vill säga...

Detta kan vara Clint Eastwoods märkligaste film oavsett om han är regissör eller skådespelare. Inte den svagaste då flera roller är välspelade och många scener är genuint bra, men helheten blir travande. Det finns mycket som kunde klipps bort och vissa saker kunde förklarats bättre.

Verkligen en film som lämnar blandade känslor. Har du sett denna? Vad tyckte du?
Citera
2025-08-24, 00:16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Die verlorene Ehre det Katarina Blum (1975) Katarina Blums förlorade heder

Katarina raggar upp en man som visar sig vara en terrorist, dagen därpå stormar polisen hennes bostad.

Heinrich Böll ( nobelpris 1972) var lömsk på hur pressen förvrängde saker och ting, och skrev boken med samma namn.
Det skulle vara någon sorts satir, och det var det kanske.
Men mest var det bara långtråkigt, 2/5
Finns på svt play

IMDB 7,3 = 3,80/5
5199 röster
Citera
2025-08-24, 11:10
Medlem
Clownfysiks avatar
Mission Impossible: Dead Reckoning Part One 2023 + Mission Impossible: The Final Reckoning 2025

Båda dessa två filmer behandlar tittaren som smått efterbliven. I varje moment så känner filmerna att de måste förklara exakt vad si är, eller hur så fungerar, ungefär som att man pratar med en 5-åring. En stor del är rena tillbakablickar på tidigare filmer och actionsekvenser. Bägge filmerna är fulla till bristningsgränsen med utfyllnad för att kunna göra två filmer av material som egentligen bara räckt för en. Det finns ingen ursäkt för sånt beteende, lazy film making. Skådespelarna är gamla och trötta. Om och om igen ställs Tompa upp på en piedestal och glorifieras bortom all sans och rimlighet. Dessa måste vara de två sämsta filmerna i serien, hur kunde någon skriva under på den här smörjan och tycka att det var en bra idé att låta serien avslutas så här? Kvaliteten på effekterna är fortfarande bra och är filmernas enda förlåtande aspekt.

Denna gång handlar det om två nyckelhalvor, en hårddiskliknande makapär och en artificiell intelligens som kallas Entiteten. Man går in stenhårt för att sälja den töntiga storyn om att Entiteten(!) är det värsta hot mänskligheten någonsin har stått inför och undergången är nära. Man slänger sig med ord som ”cyberspace” och andra häftiga datatekniska termer utan egentlig mening. En rejäl skopa woke har man också lyckas få med. Man ser inte dessa filmer för den fantastiska handlingen utan mest på grund av hur svulstiga och påkostade de är, och nyfikenheten över vad de kokat ihop för något denna gång - och denna gång var det inte värt det.
Citera
2025-08-24, 12:27
Medlem
Clownfysiks avatar
•REC 2007
En spansk budgetrysare i found footage stil som handlar om ett tv team som hänger med sin lokala brandkår ut på uppdrag. Larmet går och de anländer till ett hyreskomplex i tron om att någon sitter fast i en hiss men snart visar det sig att något mycket värre är i görningen.

Denna hade jag sett fram emot att se, jag har läst mycket gott om den och såg fram emot att få bli skrämd från vettet. Tyvärr funkade inte filmen alls för mig, till stor del på grund av den rappliga kameran som gör att man inte ser någonting av det som händer i actionsekvenserna. Huvudkaraktärens konstanta skrikande och gapande var otroligt enerverande. Jag tror inte att jag blev skrämd en enda gång under filmen.
Citera
2025-08-24, 15:06
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownfysik
•REC 2007
En spansk budgetrysare i found footage stil som handlar om ett tv team som hänger med sin lokala brandkår ut på uppdrag. Larmet går och de anländer till ett hyreskomplex i tron om att någon sitter fast i en hiss men snart visar det sig att något mycket värre är i görningen.

Denna hade jag sett fram emot att se, jag har läst mycket gott om den och såg fram emot att få bli skrämd från vettet. Tyvärr funkade inte filmen alls för mig, till stor del på grund av den rappliga kameran som gör att man inte ser någonting av det som händer i actionsekvenserna. Huvudkaraktärens konstanta skrikande och gapande var otroligt enerverande. Jag tror inte att jag blev skrämd en enda gång under filmen.
Jag håller med dig i stort om REC. Jag blev så irriterad av de sakerna du lyfter att jag stängde av efter 25 minuter eller så. Jag pallade verkligen inte se klart den. Jag blev ju helt nervös och stressad bara

Själv såg jag denna för ett par dagar sedan:

The Little mermaid (1989)
https://www.imdb.com/title/tt0097757

Jag kan inte dra mig till minnes att jag sett hela denna film förut faktiskt. Jag har nog bara sett små delar. Annars såg jag den nog när den gick som TV-serie tidigt 90-tal vill jag minnas.

Nåja... det är en mysig, söt film, och jag gillar undervattenstema. Jag gillar också karaktärerna Blunder och Sebastian.

Vad jag kan tycka var lite synd var att mycket av filmen kretsade kring den lilla sjöjungfruns förälskelse i mannen på land. Jag hade hellre sett mer fokus på lite olika äventyr under ytan med Ariel, Blunder, Sebastian osv.

Det här steroptypiska kärlekstemat kan bli lite too much för mig. Visst finns det kärlekstema i många filmer, och så även i tex. Lejonkungen, men där blir det ändå på något sätt mer inbakat i resten av handlingen. Så blev det inte här, utan här kretsade allt kring Ariels kärlek till mannen på land.

Det blir inte min kopp te bara.
Men visst, jag kan ändå på något sätt leva med det i denna film. Vad som dock blev svårare för mig att acceptera var...

Men nåja... trots detta så funkar filmen ändå på något sätt, för den är så gullig i övrigt, och jag är svag för den här stilen av tecknade filmer rent estetiskt.

Kanske inget jag kommer se jätteofta, men nog kommer jag se den någon gång igen när jag är sugen på att dra igenom lite äldre tecknade disneyfilmer
Citera
2025-08-24, 17:10
Medlem
Geomeisters avatar
Menace II Society, 1993.
https://www.imdb.com/title/tt0107554...to%2520society

En film som skildrar vardagen i det amerikanska ghettot för svarta. Fokus är på en kille, hans familj och gäng.

Likt flera andra sådana här filmer är denna bra. Den är kaxig. Mycket känns autentiskt. Bitvis spännande. Minnesvärda karaktärer. Visar lärdomar på ett sätt som skulle kunna påverka någon kan ha svårt att lyssna på andra.

Det är verkligen en inblick i en annan värld eller snarare en värld som var väldigt främmande. Jag skulle säga att delar av dagens Sverige inte är så långtifrån detta. Händelser som snabbt eskalerar. Folk som inte bryr sig. Folk som gör vad som helst för pengar. Mord blir mer något att skryta om eller känna sig tuff över. Jag kan tänka mig att någon som såg denna 1993 och någon som ser denna idag ser den på två olika sätt.

Betyget på IMDB är starkt och likaså från mig.
Citera
2025-08-24, 21:23
Medlem
Clownfysiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Menace II Society, 1993.
https://www.imdb.com/title/tt0107554...to%2520society

En film som skildrar vardagen i det amerikanska ghettot för svarta. Fokus är på en kille, hans familj och gäng.

Likt flera andra sådana här filmer är denna bra. Den är kaxig. Mycket känns autentiskt. Bitvis spännande. Minnesvärda karaktärer. Visar lärdomar på ett sätt som skulle kunna påverka någon kan ha svårt att lyssna på andra.

Det är verkligen en inblick i en annan värld eller snarare en värld som var väldigt främmande. Jag skulle säga att delar av dagens Sverige inte är så långtifrån detta. Händelser som snabbt eskalerar. Folk som inte bryr sig. Folk som gör vad som helst för pengar. Mord blir mer något att skryta om eller känna sig tuff över. Jag kan tänka mig att någon som såg denna 1993 och någon som ser denna idag ser den på två olika sätt.

Betyget på IMDB är starkt och likaså från mig.
Boyz n the Hood kanske vore något för herrn? Jag gjorde ett försök för något år sedan att se den igen, men jag stod inte ut.

Ghettofilmer med svarta är inte typiskt min grej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in