Jag köper och beställer ofta film. Många köp blir bara en i mängden. Få mer minnesvärda (alltså själva köpen). Den här hittade jag och blev överraskad av ett namn.. Clint Eastwood! Regissör och producent av en film jag aldrig någonsin sett något om trots att jag sett nästan hela hans övriga katalog. Hur kan denna med större budget och flera kända namn helt glidit mig förbi?
Filmen är
Midnight in the Garden of Good and Evil, 1997.
https://www.imdb.com/title/tt0119668...the%2520garden
En journalist/författare spelad av John Cusack ska göra ett reportage och beslutar sig för att stanna längre. Vad ska han hem och göra när han funnit en plats full med intressanta individer som mycket väl kan leda någonstans utöver de vanliga skrivandet?
Det här är en lång (tyvärr för lång) film där det finns en övergripande handling, men handlingen känns ofokuserad och överlag ointressant. Det som är desto bättre än att filmen, speciellt första halvan, bjuder på flera oväntade moment. Spännande. Charmiga. Kul. Med tiden börjar dock det bli mer ointressant. Vet inte exakt vad filmen (eller boken som filmen är baserad på) egentligen vill säga...
Detta kan vara Clint Eastwoods märkligaste film oavsett om han är regissör eller skådespelare. Inte den svagaste då flera roller är välspelade och många scener är genuint bra, men helheten blir travande. Det finns mycket som kunde klipps bort och vissa saker kunde förklarats bättre.
Verkligen
en film som lämnar blandade känslor. Har du sett denna? Vad tyckte du?