2014-02-21, 15:13
Medlem
Gamblors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Njae. Så bra är inte Truman Show. Carrey har gjort bättre filmer.

Jag brukar ge betyg baserat på förväntningarna jag har. Jag väntade mig en rejäl dos Ace Ventura/Dum & Dummare och var inställd på lite garv.
Citera
2014-02-21, 15:29
Medlem
Cinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamblor
Jag brukar ge betyg baserat på förväntningarna jag har. Jag väntade mig en rejäl dos Ace Ventura/Dum & Dummare och var inställd på lite garv.

Med den logiken kan alltså en bra film få ett dåligt betyg för att du förväntat dig mer och en medioker film få toppbetyg för att du trott att den skulle vara dålig. Blir inte det konstigt?
Citera
2014-02-21, 15:30
Medlem
Docklands avatar
Hallå, betyg är subjektivt. Det är väl inget att diskutera ens. Vad jag gillar, gillar kanske inte du. Smaksak som sagt.
Citera
2014-02-21, 15:54
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Njae. Så bra är inte Truman Show. Carrey har gjort bättre filmer.

Truman Show och Cable Guy skulle jag personligen säga är hans klart bästa filmer.
Citera
2014-02-21, 16:53
Bannlyst
Nebraska (2013)

En bisarr, djup och rolig film. Vill inte avslöja för mycket... Det blir så lätt att man förstör då just i denna film.

betyg: 8/10
Citera
2014-02-21, 17:08
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Truman Show och Cable Guy skulle jag personligen säga är hans klart bästa filmer.

Ja, tillsammans med Man on the Moon!
Citera
2014-02-21, 18:12
Medlem
Gamblors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinn
Med den logiken kan alltså en bra film få ett dåligt betyg för att du förväntat dig mer och en medioker film få toppbetyg för att du trott att den skulle vara dålig. Blir inte det konstigt?

Ibland blir det konstigt. Det kan bli väldigt olika omdömen på samma film beroende på tillfälle. Om vi tar Doom som exempel. Egentligen borde jag ha insett att den skulle vara dålig men jag var jäkligt taggad när jag såg den första gången. Jag blev besviken då den inte levde upp till förväntningarna. Nästa gång jag såg den var jag inställd på att den skulle vara riktigt usel. Då var den bättre än mina förväntningar, nästan så att den var jättebra! osv osv. Jag har sett den fem-sex gånger och varannan gång är den bra och varannan gång dålig.
Citera
2014-02-21, 18:40
Medlem
Cinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamblor
Ibland blir det konstigt. Det kan bli väldigt olika omdömen på samma film beroende på tillfälle. Om vi tar Doom som exempel. Egentligen borde jag ha insett att den skulle vara dålig men jag var jäkligt taggad när jag såg den första gången. Jag blev besviken då den inte levde upp till förväntningarna. Nästa gång jag såg den var jag inställd på att den skulle vara riktigt usel. Då var den bättre än mina förväntningar, nästan så att den var jättebra! osv osv. Jag har sett den fem-sex gånger och varannan gång är den bra och varannan gång dålig.

Det är inte helt lätt det där med betyg. Svårt att inte ha förväntningar på en film man sett många gånger. Sen passar filmer olika bra vid olika tillfällen.

Jag gör visserligen tvärtom mot dig, brukar alltid försöka tänka bort förväntningarna när jag sätter betyg. Det betyder inte att jag blir mer eller mindre besviken/positivt överraskad utan bara att jag försöker bortse från det och se till filmens kvalitet som helhet i betyget.
Jag såg Saving Mr Banks häromdagen och hade skyhöga förväntningar som överträffades. Ändå skulle jag inte ge den 10/10.
Citera
2014-02-21, 18:48
Medlem
upperkatts avatar
Notorious. Klart godkänd film. 7/10.
Citera
2014-02-21, 19:00
Medlem
Bish0pTh3Pimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Hallå, betyg är subjektivt. Det är väl inget att diskutera ens. Vad jag gillar, gillar kanske inte du. Smaksak som sagt.
Det var länge sedan jag glodde på Truman Show. Gamblor förväntade sig en massa garv, men såvitt jag kommer ihåg innehåller inte Truman Show en massa garv och borde därför inte ha levt upp till hans förväntningar. Så eftersom han inte fick vad han förväntade sig tycker man att betyget på filmen borde varit lägre än högsta betyg.
Citera
2014-02-21, 19:27
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinn
Det är inte helt lätt det där med betyg. Svårt att inte ha förväntningar på en film man sett många gånger. Sen passar filmer olika bra vid olika tillfällen.

Jag gör visserligen tvärtom mot dig, brukar alltid försöka tänka bort förväntningarna när jag sätter betyg. Det betyder inte att jag blir mer eller mindre besviken/positivt överraskad utan bara att jag försöker bortse från det och se till filmens kvalitet som helhet i betyget.
Jag såg Saving Mr Banks häromdagen och hade skyhöga förväntningar som överträffades. Ändå skulle jag inte ge den 10/10.

Jag såg två tredjedelar av hobbit eller vad den nu heter som kom härom året. Den har fått svinhögt betyg på IMDb men var bland det tråkigaste jag sett. Jag gillar förvisso tecknade filmer (vilket jag tycker "CGI-filmer" är) men den var riktigt usel. Jag skulle ge den en 2:a kanske. Så som sagt, det är ytterst subjektivt. Min granne Totoro däremot, som också är tecknad ger jag en stark 6:a. Mycket bra film.
Citera
2014-02-21, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Hallå, betyg är subjektivt.
Det betyg man gav en film berodde även ibland på hur man kände sig vid tillfället man såg filmen. Om man är olyckligt kär kan en film med ett sådant ämne kännas helt perfekt, medan man kanske tycker en sådan film är tråkig om man är i en annan situation. En film som är långsam kan verka skitdålig om man är trött efter en tråkig dag på jobbet medan den kan vara helt perfekt en söndagsmorgon.

Trots det kan man ibland fråga sig varför någon ger vissa filmer ett högt betyg. Man kan även ibland fråga sig själv varför man gav en film ett visst betyg när man senare tycker att filmen inte är värt det.
Senast redigerad av pethom 2014-02-21 kl. 19:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in