Citat:
Ursprungligen postat av
Gamblor
Ibland blir det konstigt. Det kan bli väldigt olika omdömen på samma film beroende på tillfälle. Om vi tar Doom som exempel. Egentligen borde jag ha insett att den skulle vara dålig men jag var jäkligt taggad när jag såg den första gången. Jag blev besviken då den inte levde upp till förväntningarna. Nästa gång jag såg den var jag inställd på att den skulle vara riktigt usel. Då var den bättre än mina förväntningar, nästan så att den var jättebra! osv osv. Jag har sett den fem-sex gånger och varannan gång är den bra och varannan gång dålig.
Det är inte helt lätt det där med betyg. Svårt att inte ha förväntningar på en film man sett många gånger. Sen passar filmer olika bra vid olika tillfällen.
Jag gör visserligen tvärtom mot dig, brukar alltid försöka tänka bort förväntningarna när jag sätter betyg. Det betyder inte att jag blir mer eller mindre besviken/positivt överraskad utan bara att jag försöker bortse från det och se till filmens kvalitet som helhet i betyget.
Jag såg Saving Mr Banks häromdagen och hade skyhöga förväntningar som överträffades. Ändå skulle jag inte ge den 10/10.