Flight of the Phoenix (2004)
Helt klart klassen sämre än originalet och inte alls lika spännande. Denna känns mer "feel-good"-aktig även om den fortfarande är allvarlig. Men jag tycker det ändå blir för mycket action än vad som var nödvändigt. Se på Stewart's film, där är det inte mer action än nödvändig och istället mer dramatiskt vilket gjorde det mycket mer spännande. I denna typ av film, dvs "ett plan har kraschat mitt i öde öknen och man ska försöka bygga ihop det för att sedan kunna ta sig därifrån" så är det liksom inte det mest troliga. Soundtracket ska jag dock inte klaga på, snarare lyfta då det gav filmen ett pigg knuff upp och också var en utav anledningarna till "feel-good"-känslan. Fotot är nästan ännu bättre då man visar en del riktigt härliga bilder, speciellt häftigt i full-HD Bluray. Skådespelarna är stabila men ingen är jättebra. Dock alltid kul att se Dennis Quaid och Tyrese Gibson. Kul grej också - Giovanni Ribisi spelar "Elliott" och är jäkligt lik Dr. Strangelove (

). Sammanfattningsvis en okej äventyrsfilm men lite väl actionfylld för att nå högre höjder. Men som sagt, detta är en nyinspelning och få av dessa slår sin föregående film. Men filmen är absolut inte fy skam.
6,5 av 10