Hyfsad svensk rulle, inte våldsamt tempo men den blev aldrig seg heller. Gillar man snutar och lite illasinnade östeuropéer eller ryssar så kan den fungera. Den fungerade bra för mig.
Sam Peckinpah i all ära men den här var inget vidare. Trodde på skön b-action, fick istället se en halvknackig sådan. Rutger Hauer spelar varken vare sig actionhjälte eller superskurk som man är van att se honom utan någonting där mittemellan. Han gör trots en godkänd insats, en av sina blekare roller i en film som hela den är blek. Trots att skådisar som John Hurt, Dennis Hopper och nämnde Hauer medverkar fångade "Osterman Weekend" aldrig mitt intresse och är t.o.m. under medel i mina ögon. Kanske värd att se pga flertalet bra skådespelare som medverkar men inte mer.
Det är förresten inte Hauer på covern utan Meg Foster som spelar hans fru i filmen.
Freddy är tillbaka, återigen ger han sig på de överlevande karaktärerna ifrån trean. När han dödat alla dem, går han på Kristens vänner. Då via hennes bästa vän Alice, som tar över Kristens krafter.
Den var hittills den sämsta i serien rent kronologiskt (remaken är självklart sämst). Det känns som inget nytt kom ur den här, istället är det bara samma visa om och om igen. Dock var den lite läskig stundtals, speciellt i början när Freddy jagade ikapp de gamla karaktärerna ifrån trean.
Egentligen inte alls bra, skådespelet är från nästan alla inblandade under all kritik och morden är ganska tråkiga utan blod eller spänning. Dock är slutet bland de mest oväntade någonsin och stort jäkla wtf som lyfter filmen till den kultstatus filmen förtjänar även fast skådespelerskan som spelar mamman i filmen nästan förstör hela scenen. Men trots att filmen egentligen inte är alls särskilt bra så är den värd att se för den sjuka twisten som levde upp till alla förväntningar jag hade från alla lovord jag hört om den sedan tidigare!
2/5
The Burning (1981)
Detta är tillskillnad från Sleepaway Camp en riktigt, riktigt bra slasher. Bra skådespel (vilket är ganska ovanligt för den här genren), bra uppbyggnad av karaktärer som gör att man faktiskt bryr sig om dem samt strålande mordscener med special effekter gjorda av den alltid imponerande Tom Savini. Man vet att man inte kommer bli besviken när man ser hans namn dyka upp i öppningen av en film!
Extra roligt att se Jason Alexander i sin första roll också (mer känd som George i Seinfeld)och han såg ju heller inte så värst ut då på den tiden får man ju allt ta och säga!
Denna filmen kan jag med gott samvete säga är en av de bästa slasher-filmerna som finns där ute tillsammans med Fredagen den 13:e del 4, Terror på Elm Street 1 och 3 etc! Rekommenderas skarpt och defintivt på första plats just nu över de slasher-filmerna jag hunnit se denna månaden.
En gemytlig komedi med en spjuver vid namn Jan Froman som huvudkaraktär. Jag har sett mycket svensk "pilsner-film" men är föga bekant med internationell film utöver "blockbusters". Har du inte sett den bör du definitivt få hem den (hrm... valfri metod) för att ha lite underhållning till OLW:s patenterade fredagsmys.
Denna film har ett fokus på handlingen - allt är förklarat och tydligt för alla som ser filmen. Ingen tankeaktivitet krävs utan det är bara att ta in filmen, må bra och imorgon är den glömd. Jarl Kulle ser ut som en betydligt blondare variant av Terence Hill förutom att all "action" är utbytt mot putslustighet.
Om fylleristen själv får välja så är detta ett förstahandsval. Alla kan se den och ha trevligt till den då den är underhållande. Även lite naket utlovas.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!