2013-10-18, 00:16
Medlem
EddieGeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Pay It Forward (2000) eller Skicka vidare

Jävligt bra, ögonen var inte torra alls på slutet. Underbar film om en kille som vill förbättra världen genom att göra tre goda gärningar åt någon annan och dom i sin tur skall göra det för tre andra.

Göra gott för andra helt enkelt.

Sevärd är bara förnamnet, inte alls det jag hade tänkt se på men jag ångrar inte en sekund beslutet.

Klart utanför det jag gillar annars, men kanske därför får den toppbetyg.

5/5
Nej!!! Sentimental smörja i mina ögon.
Citera
2013-10-18, 00:58
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieGein
Nej!!! Sentimental smörja i mina ögon.

Ja, vi är alla olika. det jag skrev står jag för. Men att du tycker på ett annat sätt är inte fel, alla är vi olika.
Citera
2013-10-18, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Såg den på bio med farsan då den var ny, efter att ha fått den rekommenderad av en kille som jag träffade genom ett forum, han gillar arthousefilm och Haneke, och Caché blev den första filmen av honom som jag såg tror jag, gjorde sig bra på bio men tror inte att farsan uppskattade den alltför mycket.

Måste få fråga dig en sak angående slutet;

-

The Name Of The Rose (1986) -Jean-Jacques Annaud

Sean Connery, gammal, vis och extremt jävla cheesy. Japp, den här filmen innehåller massvis med dåligt skriven dialog, dåligt skrivna karaktärer och annat trams. Trots det så gör Connery en helt okej prestation. Även om förutsättningarna var dåliga.

Den började okej. Den var en aning stämningsfull men sen spårade filmen ur. Själva filmens handling i sig är ju intressant men manuset är såpass ostrukturerat och flummigt att man nästan tappar intresset.

Och även den här filmen innehåller ett otroligt dåligt slut.

2/5
Senast redigerad av dickpUmp 2013-10-18 kl. 01:16.
Citera
2013-10-18, 06:55
Medlem
Lukasohais avatar
Tycker det är lite underligt att på Pulp Fiction då Mia överdoserar Heroin, att han inte bara tar henne till sjukhuset, liksom vad fan är att torska på användning mot vad som skulle hänt om hon hade dött under Vince's watch.
Citera
2013-10-18, 07:46
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukasohai
Tycker det är lite underligt att på Pulp Fiction då Mia överdoserar Heroin, att han inte bara tar henne till sjukhuset, liksom vad fan är att torska på användning mot vad som skulle hänt om hon hade dött under Vince's watch.

Tycker nog att du i sammanhanget glömmer bort Mias omtänksamme
och beskyddande make Mr. Marsellus Wallace ...

On topic: Såg igår Roy Anderssons -Sånger från andra våningen-. Har sett den tidigare
när den kom 1999 (?) och tyckte då den var ett mästerverk.
Idag vill jag säga att denna kolsvarta komedi är ett sjuhelvetes mästerverk!
Senast redigerad av FruGondol 2013-10-18 kl. 08:02.
Citera
2013-10-18, 08:05
Medlem
Cineastens avatar
The Iceman från 2012. En "direkt till dvd"-rulle (det känns iaf inte som nån typisk biofilm) med Michael Shannon (Boardwalk Empire) i huvudrollen som den beryktade yrkesmördaren och seriemördaren Richard "The Iceman" Kuklinski. Sevärd främst för Shannons medverkan. Inte oväntat en obehaglig och våldsam historia om en av USAs mest kända seriemördare. Kuklinski var en empatilös, samvetslös våldsman fylld av hat och frustrationer uppbyggda sen barndomen och de ständiga övergreppen från den våldsamme fadern.

Jag vet inte hur mycket filmskaparna har skarvat när de gjorde filmen men jag blev förvånad över att Kuklinski samarbetade med en annan yrkesmördare och fick tips om hur man använder cyanid mm. Filmen är inte klockren men definitivt hygglig underhållning för stunden. Eller underhållning är förresten fel ordval. Snarare en förhållandevis ytlig studie i en svårt personlighetsstörd persons förvridna sinne.

Kuklinski kanske såg ut som en stor och snäll jultomte (utséendemässigt tycker jag Kuklinski modell äldre, påminner mer om en snäll farbror än en iskall och effektiv yrkesmördare) men inom honom tycktes det inte finnas mycket plats till övers för några goda egenskaper överhuvudtaget. Visserligen ska han ha älskat sin familj men enligt uppgift behandlade han även dem illa så jag vete sjutton om man kan säga något positivt om honom överhuvudtaget. Skadad och vedervärdig var han iaf med säkerhet. Shannon visar Kuklinskis olika sidor på ett övertygande sätt precis som i de flesta roller han gör.

I andra roller syns Ray Liotta, Winona Ryder, Robert Davi, James Franco, David Schwimmer och Stephen Dorff.

[b]Betyg:[/B Tja..tre rätt välsuttna biofåtöljer är väl helt i sin ordning.
Citera
2013-10-18, 09:50
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Tell Them Willie Boy Is Here (1969)

En westernfilm som blandar och ger. Robert Redford som sheriff, Robert Blake som indianen "Willie Boy" som dödar Lola's (Katherine Moss) far och flyr med henne. Därefter följer en lång och emellanåt ganska segdragen jakt genom ökenlandskapet. Skådespelet går absolut inte att klaga på men filmen är långt ifrån någon toppfilm och saknar det där lilla extra. Soundtracket tycker jag däremot är väldigt bra. Efter en rätt seg handling bjuds man i alla fall på en vass och spännande avslutning i en annars medioker film.

6/10
Citera
2013-10-18, 12:19
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Downhill Racer (1969)

Handlar om en slalomåkare (Robert Redford) som lyckas ta sig in i det amerikanska skidlandslaget där han tyvärr kommer i osämja med tränaren (Gene Hackman) gång efter annan och inte håller upp lagandan med övriga åkare. Inte alltför märkvärdig story men filmen var underhållande och innehöll flera mycket snygga utförssekvenser + bra skådespelare. Speltiden hade inte kunnat vara minuten längre heller.

6/10
Citera
2013-10-18, 12:34
Medlem
BlackMetals avatar
För att inte tala om alla dessa kvinnor (1964)
http://www.imdb.com/title/tt0058124/?ref_=fn_al_tt_1

Det här är en av Bergmans få komedier och det är kanske bäst så. Det är helt klart den sämsta filmen av honom jag har sett men det var väl nästan lite poängen med den då den var ett svar till hans kritiker på den tiden. Som en parodi av Fellinis 8 1/2 tyckte jag det var en del saker som träffade ganska bra ändå och fick mig att i alla fall le. Det är kul att se Bergman "leka" lite istället för hans annars gravallvarliga stil men det är tyvärr inget han är bra på och det märks i den här till stora delen röra till film. Man ska dock inte inbilla sig att det inte finns metaforer och ett visst djup även i den här. Kanske har varken jag eller andra bara förstått storheten i den än.
Är man ett fan av Bergman tycker jag att den har ett värde men annars är det bara att hålla sig undan.

2/5
Citera
2013-10-18, 12:58
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Downhill Racer (1969)

Handlar om en slalomåkare (Robert Redford) som lyckas ta sig in i det amerikanska skidlandslaget där han tyvärr kommer i osämja med tränaren (Gene Hackman) gång efter annan och inte håller upp lagandan med övriga åkare. Inte alltför märkvärdig story men filmen var underhållande och innehöll flera mycket snygga utförssekvenser + bra skådespelare. Speltiden hade inte kunnat vara minuten längre heller.

6/10

Såg att svenska Camilla Sparv var med också, en i den långa raden av Roberts Evans fruar. Hur var hennes prestation? Redford och Hackman är ju hur bra som helst men att det är en 6/10-skidfilm gör nog att den hamnar rätt långt ner på prioritetslistan...
Citera
2013-10-18, 12:59
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Såg att svenska Camilla Sparv var med också, en i den långa raden av Roberts Evans fruar. Hur var hennes prestation? Redford och Hackman är ju hur bra som helst men att det är en 6/10-skidfilm gör nog att den hamnar rätt långt ner på prioritetslistan...

Hon var helt okej. Ja, som sagt ok underhållning men filmen är knappast ett måste.
Citera
2013-10-18, 20:15
Medlem
robomans avatar
The Unforgiven (1960)
En westernfilm med Audrey Hepburn som jag av misstag hade lagt in som en sådan "som alla andra ha sett". Den började lysande, den festliga scen som spelades upp runt 20 minuter in var bland det roligaste jag sett i en film, men sedan satte filmens story igång...
Filmen kretsar kring att Hepburns karaktär egentligen är en indian som har adopterats av en vit familj. När indianerna vill hämta "hem" henne vill inte familjen eller hon själv det. Trubbel uppstår.

Filmen skulle tydligen vara ett ställningstagande mot rasism av indianer, "red skin niggers" som de omnämns som. Förutom att en och annan karaktär ryter till när någon talar illa om indianer, så kan jag inte se var man gör sitt tydliga ställningstagande.

+ Scenen där de två familjerna äter middag tillsammans - Comedy Gold!
+ Audrey Hepburns karaktär
+ Resten av familjen
+ Den mystiska mannen med sabeln
+ Att filmen handlar om en konflikt med indianer (vilker jag alltid tycker är obehagligt på ett bra sätt)

- Misslyckandet att framföra budskapet
- Sista halvtimmen
- Det rekord-harmlösa våldet

Filmen började i gränstrakterna mellan fyra och fem men sjönk alltjämt ner till en svag trea. Alltså:
Betyg 3 av 5 adoptivindianer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in