L.A. Confidential (1997)
Egentligen en helt vanlig polisfilm, men något gör den speciell och utstickande ifrån mängden av dussinrullar som görs inom genren.
Guy Pearce - Hjärnan (hjälten)
Russell Crowe - Hårdingen (och då menar jag stenhård)
Kevin Spacey - Stjärnan
...Så summerar jag följande tre skådisar i denna film.
En film i min smak, helt klart. Jag blir framförallt jäkligt imponerad på Spacey här. Han är en väldigt begåvad skådespelare måste jag säga ( kan knappt bärga mig på att se
Se7en igen

). Man njuter verkligen av att se honom agera framför kameran. Pure class! Han visar att han kan spela snut såväl som skurk. Han är som klippt och skuren för den här filmen. Crowe då. Hård som fan vilket figurerar honom ju. Han kör på och är grymt skön att se. En tuff jävel, minst sagt. Han passar i sådana här roller. Sist men inte minst, Pearce. Han är utmärkt räcker det att säga. Hjärnan och hjälten på samma gång. Tyckte först hans karaktär verkade lite stel men nejdå. Han är med överallt och presterar. Det är dock några mindre viktiga små saker till övers. Först kan filmen tyckas aningen seg på vissa ställen. Samtidigt är den intressant, men lite väl seg ibland. Hade inte skadat med mer händelser så att säga. Sen hade de ju kunnat skippat 50-talet helt. Det enda som gör att man får känslan därifrån är bilarna. Annars känns det fortfarande som sent 90-tal. Men detta är små saker som inte har en allt för stor betydelse för filmen egentligen.
En bra polisthriller som lägger sig på
7.5/10 i mitt tycke. För det går att hitta bättre filmer inom denna genre men den är av bra klass helt klart.