2013-11-17, 20:20
Medlem
serotonins avatar
Lords of Dogtown (2005)

Jag kan inte så mycket om skatekulturen, men namn som Tony Alva och Stacy Peralta känner jag allt till. Legender i branschen. Detta är filmen om hur allt tog sin fart i Californien i mitten av 70-talet. Ska jag vara ärlig har jag lite svårt för surf/skate-snubbar, både av idag och 70-talet - förment jättecoola spliffande slackers som säger "bro" och "dude" i varannan mening, och det är väl därför jag inte blev så värst begeistrad av Lords of Dogtown. Men för brädåkare och mer positivt inställda till den här subkulturen är den säkert bra. Med bl a Heath Ledger, Emile Hirsch och John Robinson och manus av just Stacy Peralta. 5/10

http://www.imdb.com/title/tt0355702/?ref_=nv_sr_2
Citera
2013-11-17, 20:46
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
I min bok är han mest känd för att ha dött, relativt ung. Och i filmväg minns jag han bäst ifrån Gudfadern del 2 och The Freshman - som blir lite lustigt i sammanhanget, då det är en form av parodi på Gudfadern, Gudfadern medverkar.

Edit: Kul att se att du skriver här igen.
Det är ju ett tag sen han gick bort och jag minns att jag blev förvånad när jag läste det. Leukemi har jag för mig. =(

Jag skriver här då och då och ska försöka bättra mig.
Citera
2013-11-17, 20:59
Medlem
robomans avatar
Nu fick jag till sist tid att se klart Django (1966)!
En riktigt festlig western av den näst mest kända spagetti-regissören Sergio Corbucci. Musiken är hur bra som helst, och inledningen där Django kommer vandrande, släpande på en tung kista lovar gott.
Jag minns att jag skrev om Den onde, den gode, den fule att man får "ta den för vad den är". Med det menade jag att man absolut inte får störa sig på hur karaktärer är en hårsmån från att dö gång på gång genom en hel film, och man får helt enkelt se underhållningen i att huvudpersonen kan skjuta ihjäl 5 motståndare innan någon av dem hinner reagera. Den här filmen är också så, fast lite värre. Huvudpersonen var en överlägsen stjärna till den grad att jag tyckte att filmen tappade något på det.
Men det är fortfarande en bra film. Känns som att det var lika delar western och Indiana Jones-aktigt äventyr, i alla fall under stormningen av fortet då både musik och scener förde tankarna till lättsamma äventyrsfilmer.
Django var en bra film som väl förtjänar sina 4 av 5 kistor. Jag blir definitivt sugen på mer av Corbucci, och från hans katalog är det väl närmast ¡Vamos a matar, compañeros!, Il Mercenario och Il Grande Silenzio som gäller. Men det kanske dröjer några månader innan jag sett dessa.
Citera
2013-11-17, 20:59
Medlem
NaSteffes avatar
Twelve Monkeys(1995)
Såg filmen när den gick på tv igår efter att ha sett folk här på forumet berömma den.
Filmen handlar om att en straffånge( Bruce Willis) åker tillbaka från framtiden (eller hur man säger) och försöka hämta information om ett virus som dödar människor för att hindra det.
Tyckte faktiskt den var bra. Inte så bra som alla andra verkar tycka, men sevärd iaf. Brad Pitt gör en bra insats som mentalsjuk. Även gamla Brucan gör en hygglig insats.
Tyckte faktiskt också att det var lite obehagligt med alla psykedeliska (om det är rätt ord) effekter.
3/5

The King of Comedy(1982)
Svårt att förklara filmen, man ska försöka.
Filmen handlar då om en person vid namn Rupert Pupkin. Pupkin är en stand-up-komiker. Eller ah, han är det, fast han han liksom aldrig börjat. Aldrig uppträtt. Men i sin fantasivärld är han dock en världsberömt komiker. Nu vill han göra sin fantasivärld till verklighet. Därför ska han nu slå igenom och dessutom göra det fort, genom att vara med på en berömd tv-show.
Jag tyckte den var rätt bra och träffsäker. Alla har väl vart litegrann som Rupert? Att man dagdrömmer? Dock inte till hans nivå, men ni fattar vad jag menar. Även fast jag kommit på mig själv med att föra kanske lite för allvarliga enmans-dialoger i spegeln framför badrummet.
De Niro spelar sin vanligt riktigt bra. Även Mascha ( Sandra Bernard) är duktig.
Sevärd film.
2.5/5
Citera
2013-11-17, 21:09
Medlem
Theekmans avatar
Trois couleurs: Bleu - Frihet. Den blå filmen
Den franska filmen startade med en intressant inledning som sedan dalade mer & mer.

Denna rulle var inget för mig. Jag ville bara gå ur min stol gång på gång. Kanske för att jag inte är så mycket för romantiska djupa filmer eller så var de det faktum hur hela uppbyggnaden av filmen var gjord. Det fanns nästintill inget som fick mig att sympatisera för denna kvinna som förlorat sin familj. Sedan följer en massa scener av hennes "djup", många stillbilder av bara hennes uttryck som vi förutsätts ska avläsa.

Det positiva var att musiken var passande & bra. Blev imponerad av fotot, som var makalöst intressant stundtals. Så 4 av 10 får den.
Citera
2013-11-17, 21:10
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Prime Cut (1972)

En torped (Lee Marvin) lejs in för att sätta stopp för en galen sadistisk ranchägare (Gene Hackman) som sitter med höga skulder. Ranchägaren maler ner sina fiender och fångar kvinnor som han säljer som sexslavar. En film som kan sammanfattas HÅRDA BUD. Långsamt berättad i ett rätt behagligt tempo med snyggt intro som sedan följs upp av en hel del action blandat med dramatik och starka känslor. Marvin kunde inte vara mer passande för rollen som liknar de flesta han gjorde på 60/70-talet i dessa thriller/action-rullar. Stenhård, fåordig som vanligt! Hackman är också utmärkt i rollen som ranchägare, ganska otäck till och med. Prime Cut är en mörk film med ett bländande soundtrack (Lalo Schifrin), tuffa karaktärer och en simpel men väldigt effektiv handling. Gillar man dessa skådisar eller skön 70-talsaction som är denna en rekommendation.

7/10
Citera
2013-11-17, 21:12
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Prime Cut (1972)

7/10

Gillar den också väldigt mycket, riktigt jävla skitig film!
Citera
2013-11-17, 21:37
Medlem
christerys avatar
Collision Earth (2011) Sci-Fi tror jag i alla fall.

Underbart trevlig b-film. Visste om det innan men den liknar alla andra katastroffilmer med asteroider som skall fima jorden för gott. Nu är det en hel planet som ska dimpa ner (Merkurius).

Retar mig inte alls på att den är lite dassig, jag tyckte den var underhållande. Cineasterna lär väl gråta floder, men titta inte på den då.

Klart 3.5/5 då kraven och förväntningarna var lågt ställda.
Citera
2013-11-17, 21:39
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Gillar den också väldigt mycket, riktigt jävla skitig film!
"skitig"="bra"?
Citera
2013-11-17, 21:42
Medlem
Lotsos avatar
A Haunted House (2013)

Tror även detta kommer bli en kort recension då där inte är så mycket att säga. En film som är en parodi på Paranormal Activity med en massa skämt som är ifrån Scary Movie. Inte så konstigt med tanke på att Marlon Wayans skrev manus till båda filmerna. Och precis som med Scary Movie är det inte roligt alls.
Gillar man Scary Movie humorn så lär man gilla denna utan tvekan. För mig så har jag inte direkt gillat dessa parodifilmerna som kommit ut som heter "Movie" i slutet. Egentligen så behöver jag bara citera mig själv ifrån Scary Movie 5 recensionen över vad jag tyckte om denna så varsågoda, läs här också får ni någon förbättring på hur denna filmen är, då filmerna inte skiljer sig så pass mycket om:

Med det sagt så lyckades filmen få mig att småflina åt två saker så det är mer vad än vad Scary Movie 5 lyckades med, så ifall jag var tvungen att välja en film så väljer jag denna. Även ifall båda två är ren smörja.
Och tydligen så kommer det en uppföljare nästa år....

1 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt2243537/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=J50vA5VLR6k
Citera
2013-11-17, 22:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
"skitig"="bra"?

Ja, smutsig film med vidriga människor som gör vidriga saker emot varandra.
Citera
2013-11-17, 22:40
Citat:
Ursprungligen postat av Theekman
Trois couleurs: Bleu - Frihet. Den blå filmen
Den franska filmen startade med en intressant inledning som sedan dalade mer & mer.

Denna rulle var inget för mig. Jag ville bara gå ur min stol gång på gång. Kanske för att jag inte är så mycket för romantiska djupa filmer eller så var de det faktum hur hela uppbyggnaden av filmen var gjord. Det fanns nästintill inget som fick mig att sympatisera för denna kvinna som förlorat sin familj. Sedan följer en massa scener av hennes "djup", många stillbilder av bara hennes uttryck som vi förutsätts ska avläsa.

Det positiva var att musiken var passande & bra. Blev imponerad av fotot, som var makalöst intressant stundtals. Så 4 av 10 får den.

Håller med. Den enda i trilogin jag gillar är den röda (överskattad trilogi i mina ögon). Den blåa känner jag minst för, det "enda" bra i den vita är den manlige huvudkaraktären - gillar hans stil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in