Now You See Me (2013)
Frågan jag ställer mig är om det var meningen att personerna i Four Horseman skulle vara sympatiska överhuvudtaget för det var dem verkligen inte. Om det var meningen att man skulle hata dem lyckades verkligen filmen med att göra dess fyra magiker osympatiska. Men om det inte är meningen så misslyckades filmen att leverara några sympatiska karaktärer för jag hatade magikerna i denna och hur fan du lyckas göra Woody Harrelson osympatisk vet jag inte. Han var till och med mer sympatisk som skurken i Seven Psychopaths som jag såg på innan än vad han är här.
Men när jag tänker efter är där inte en enda sympatisk karaktär i denna filmen. Till en början så känns det som Morgan Freeman är den enda men sedan visar det sig han bara är en egoistisk person som bara vill ha pengar. De närmsta filmen kom till en sympatisk karaktär var Mark Ruffalo men även han hade sina problem framför allt i slutet. Så i slutändan hatade jag vartenda karaktär i denna filmen om det var meningen vet jag inte men känns lite fel av en film att ha så många osympatiska karaktärer.
Handlingsmässigt är det nästan som Robin Hood. Dem använder magi till att råna banker eller sno pengar och ger dem senare till folket i publiken.
Men vad som funkar med denna filmen är skådespelarlistan. Flertal kända skådespelare är med i filmen och de gör en del av filmen. Dem bästa består av Mark Ruffalo, Morgan Freeman, Michael Caine och såklart Woody Harrelson. Dock så hade Michael Caine inte behövt vara med i filmen då han knappt är med och hans roll inte är så stor eller gör någonting särskilt än att spela ett lockbete.
Men filmen är också underhållande som fan. Trots de osympatiska karaktärerna så är det fortfarande en riktigt underhållande film du har kul med. Inte bara att följa jakten på att fånga magikerna men också dem magiska numren i sig är väldigt underhållande att se på. Dock så förstörs lite av magin när dem använder dataeffekter till maginumren i filmen och dataeffekterna ser dåligt ut i filmen. Där är även en scen där en bil exploderar som ser riktigt fejkat ut och riktigt uselt ut.
Men de värsta med filmen är nog kameravinklarna och kameraarbetet. Det är riktigt jävla uselt rent ut sagt. En scen där dem är i ett rum och pratar så snurrar kameran runt personerna hela tiden och jag skrek nästan ut "håll kameran stilla för helvete!" Där är flertal scener där vinklarna är konstiga och hur de använder kameran och skakar den funkar inte och det är något av de värre från 2013 inom kameraarbete.
Redigeringen hade behövt lite mer arbete tycker jag men de är lite mer en nit pick då redigeringen var långt ifrån de största problemet och jag störde mig inte så värst mycket på det.
Sist vill jag bara nämna att filmen har en twist i slutet. Jag kände redan på mig i förväg att detta lär vara en sådan film som kommer ha en twist i slutet bara för att känna sig smart och försöka ta publiken med häpnad.
Twisten i sig är oförutsägbar jag såg den inte komma men i slutändan är den också ganska dum och lär också resulterar i några plot-holes kanske. Jag hade gärna sett ett annat slut till filmen än de vi fick.
Dessutom är där en extrascen en liten bit in i eftertexterna som verkar leda till en uppföljare. Om dem bestämmer sig för att göra en uppföljare till filmen hoppas jag dem arbetar mer på att göra sympatiska karaktärer och mindre usla dataeffekter.
I sin helhet en bra film. Trots dem osympatiska karaktärerna, de usla kameraarbetet och den dåliga twisten så är det fortfarande en underhållande film som fan rent av. De 2 timmarna går förbi väldigt snabbt och skådespelarna gör ett bra jobb trots dåligt skrivna karaktärer. Och även ifall handlingen är väldigt likt Robin Hood gillade jag fortfarande handlingen i filmen och det passade helt okej.
Jag blev lite såld på trailern faktiskt och blev sugen på att se den och jag fick vad jag förväntade mig en underhållande film rakt av och det gjorde den förbannat bra. Men jag gillar också att filmen är en lite mer tankefilm också.
Inte den bästa från i år men långt ifrån den sämsta!
3 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1670345/?ref_=fn_al_tt_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=KzJNYYkkhzc