Citat:
Ursprungligen postat av
Etizopapaya
Har tagit imovane nästan i tre år. I början ganska sällan, dvs någon gång i veckan.
Sista året varje natt och sista 6 månaderna 7,5-15mg/natt.
Inser nu att det är detta som har orsakat/eller bidragit till min ångest och depression.
Trodde inte detta problem skulle uppstå efter endast 7,5mg till natten men efter lite tester inser jag att det räcker för att man ska få abstinens dagtid när man använt det under så lång tid.
Kommer avgifta mig under några veckor och sedan använda endast när det verkligen är nödvändigt och inte för att det är bekvämt.
Någon annan som delar min erfarenhet att få abstinensproblem dagtid vid långtidsanvändning?
Hur ska du avgifta dig?
Jag tar Imovane dagtid- jag sover även några timmar på dagen ( behöver denna sömn pga min sjukdom). Kvällarna funkar bra när jag sovit på dagen.
Tar jag inte Imovane dagtid och inte sover mår jag pyton, jag behöver den muskelavslappnande effekten.
Nätterna är oerhört jobbiga 1½ Imovane 7,5 mg. Jag vaknar när Imo gått ur kroppen och skulle egentligen behöva ta- kanske 1 tablett till, men gör det inte. Förmiddagarna blir ångestladdade med skakningar och svettningar.
Försökte trappa ner och själva nedtrappningen funkade bra- inget sug eller så, men jag blev jättesjuk av att inte kunna sova och att inte få den muskelavslappnande verkan. Ffa sköt pulsen i höjden och (kall)svettningar och det kan ju vara ok om man är ung och frisk för övrigt, men tillhör man de äldre så finns "risken" för olika sjukdomar. Jag anser att jag blivit sjuk efter att jag (på eget bevåg) försökt sätta ut Imovane.
Så lycka till. Imovane i små doser är en fantastiskt insomningstablett, men toleransen ökar snabbt.