2025-07-21, 23:31
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123
- - - Ska jag verkligen ta zopiklon flera timmar före läggdags?

Nej! Detta är vansinne, och kommer bara leda till än svårare insomnia när zopiklonet har "peakat" och du går och lägger dig när det håller på att lämna kroppen.

Du kommer inte på något sätt vara "groggig" på morgonen - mitt tips är att köra försiktigt! Lycka till.
Citera
2025-07-22, 08:30
Medlem
Kopparsulfatets avatar
Citat:
Zopiklon och bilkörning.

Har 7,5 mg zopiklon mot insomningssvårigheter att ta vid behov. "Vid behov" tolkar jag som "efter utebliven sömn", alltså senare än läggdags. Sedan står det "Tas omedelbart före sänggående." Lite inkonsekvent, men det köper jag...

Nu kommer det knepiga:
För att inte riskera rattfylleri ska/bör det ha passerat minst 12 timmar mellan intag av zopiklon och bilkörning.

För arbetsdagar gäller:
19:00 - Intag av zopiklon om man ska följa 12 timmar mellan intag och bilkörning.
22:30 - Lägger mig.
06:00 - Stiger upp.
07:00 - Kör bil.

Tyvärr tror jag att det enda rätta svaret är att man ska lägga sig klockan 19:00 om man TROR att man kommer få svårt att somna. Klockan 19:00 kommer jag absolut få svårt att somna och då måste jag nog gå från "vid behov" till "dagligen"!

Denna ekvation går inte ihop för mig. Ska jag verkligen ta zopiklon flera timmar före läggdags?
Finns det någon flashbackare som kan hjälpa mig?
Zopiklon sitter inte i 12 timmar, verkningstiden varierar mellan 4-8 timmar och dom som fortfarande är medicinpåverkade efter 8 timmar lär ha tagit hästdoser. Sen att lägga sig 3,5 timmar efter intag, ja, då har du haft effekt av medicinen och kunnat nyttja den effekten i 3 timmar då den slår inom 30 minuter. Du kanske bör se över din användning, Imovane är inte Propavan. Särskilt på en relativt låg dos som 7,5mg (jag har 10mg av läkare) så är du ju en halvtimma bort från att effekten avtagit helt och medicinen verkade som starkast 1,5 timma innan du lade dig i sängen
Citera
2025-07-22, 11:19
Medlem
sepekastrulls avatar
Citat:
Zopiklon och bilkörning.

Har 7,5 mg zopiklon mot insomningssvårigheter att ta vid behov. "Vid behov" tolkar jag som "efter utebliven sömn", alltså senare än läggdags. Sedan står det "Tas omedelbart före sänggående." Lite inkonsekvent, men det köper jag...

Nu kommer det knepiga:
För att inte riskera rattfylleri ska/bör det ha passerat minst 12 timmar mellan intag av zopiklon och bilkörning.

För arbetsdagar gäller:
19:00 - Intag av zopiklon om man ska följa 12 timmar mellan intag och bilkörning.
22:30 - Lägger mig.
06:00 - Stiger upp.
07:00 - Kör bil.

Tyvärr tror jag att det enda rätta svaret är att man ska lägga sig klockan 19:00 om man TROR att man kommer få svårt att somna. Klockan 19:00 kommer jag absolut få svårt att somna och då måste jag nog gå från "vid behov" till "dagligen"!

Denna ekvation går inte ihop för mig. Ska jag verkligen ta zopiklon flera timmar före läggdags?
Finns det någon flashbackare som kan hjälpa mig?

Zopiklon är korttidsverkande & du kommer inte vara påverkad på morgonen. Du ska inte ta Zopiklon & sedan vänta innan du går & lägger dig då den verkar snabbt. Är du vaken när den peakar så kommer du "missa" effekten & istället uppleva ruset under vaket tillstånd, vilket egentligen bara påminner om en benso-liknande effekt. Ta den vid sänggående om du ska sova på den. Du åker inte dit för rattfylleri om du blir stannad.
Citera
2025-07-22, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Nej! Detta är vansinne, och kommer bara leda till än svårare insomnia när zopiklonet har "peakat" och du går och lägger dig när det håller på att lämna kroppen.

Du kommer inte på något sätt vara "groggig" på morgonen - mitt tips är att köra försiktigt! Lycka till.

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparsulfatet
Zopiklon sitter inte i 12 timmar, verkningstiden varierar mellan 4-8 timmar och dom som fortfarande är medicinpåverkade efter 8 timmar lär ha tagit hästdoser. Sen att lägga sig 3,5 timmar efter intag, ja, då har du haft effekt av medicinen och kunnat nyttja den effekten i 3 timmar då den slår inom 30 minuter. Du kanske bör se över din användning, Imovane är inte Propavan. Särskilt på en relativt låg dos som 7,5mg (jag har 10mg av läkare) så är du ju en halvtimma bort från att effekten avtagit helt och medicinen verkade som starkast 1,5 timma innan du lade dig i sängen

Citat:
Ursprungligen postat av sepekastrull
Zopiklon är korttidsverkande & du kommer inte vara påverkad på morgonen. Du ska inte ta Zopiklon & sedan vänta innan du går & lägger dig då den verkar snabbt. Är du vaken när den peakar så kommer du "missa" effekten & istället uppleva ruset under vaket tillstånd, vilket egentligen bara påminner om en benso-liknande effekt. Ta den vid sänggående om du ska sova på den. Du åker inte dit för rattfylleri om du blir stannad.

Tackar så mycket för alla svaren!
Det var nog jag som överreagerade på allt jag har läst om 12 timmar mellan intag av zopiklon och bilkörning.

Beträffande dos brukar det bli 7,5 mg på kvällen i samband med läggdags, några gånger i veckan. Ibland 3,75 mg om jag slummrar, men aldrig får den där sömnkicken. Har tagit 15 mg enstaka gånger. Har även "bottnat" med doxylamin, propavan eller alimemazin och då brukar 3,75 mg fungera bättre.
Citera
2025-07-23, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrissepisse
Njea, jag förstår lite vad han menar tror jag. Imovane är så hypnotisk att det slår bort mycket av ångesten. Sen att den går att använda utanför sovrummet är ju nice för vissa iaf.
Om jag får välja mellan två blå eller två imovane så tar jag imovanen. Två blå är knappt så jag känner av. Men om man ska ta varje dag så rekommenderar jag riktig bens typ alpra men helst diazepam

Det blir en trevlig resa när abstinensen kör igång. Jag vet.
Citera
2025-07-25, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav
har läst vissa sidor i tråden nu och många föredrar imovane före stilnoct. men förstår inte den riktiga anledningen vad det är som exakt skiljer dom åt?

Jag har erfarenhet från båda, med syftet att somna.
Somnar ungefär lika på båda, men zolpidem är snabbare både in och ut (kortare halveringstid).
Zolpidem är kortverkande.
Zopiklon är relativt kortverkande.
Zolpidem kan man ta sent på kvällen/natten i sängen efter utebliven sömn och vakna pigg av väckarklockan 6 timmar senare.
Zopiklon måste man ta lite tidigare på kvällen, kort tid (0-15 minuter) innan läggdags. Vaknar sällan pigg på dessa.
Rekommenderad tid till bilkörning brukar vara 8 timmar efter 10 mg zolpidem och 12 timmar efter 7,5 mg zopiklon.
Många säger att zopiklon är mycket snabbare än så, men som vanligt är det väldigt individuellt.
Åtminstone jag kan inte ta 7,5 mg zopiklon kl 23 och känna mig 100 % allert kl 7 efter 8 timmar.
Som du förstår föredrar jag zolpidem.
Citera
2025-07-27, 04:24
Medlem
distanss avatar
Citat:
Zopiklon och bilkörning.

Nu kommer det knepiga:

"Vid behov" kan tolkas som många nätter med utebliven sömn, inte tiden det tar för dig att somna vid ett enskilt tillfälle.

Vem har sagt att det är OK att köra efter 12 h? Blir du stoppad och provtagen inom ett dygn så kommer provet med stor sannolikhet vara positivt. Beroende på hur provet tas (blod, urin) kan Zopiklon (eller dess metaboliter) spåras i upp till 4 dagar efter intag.

Fast, det är inte direkt olagligt att köra bil med klassade preparat i blodet om det används av medicinska skäl och efter läkarens ordination, så länge den kan framföras säkert. Blir du helt kickad av Zopiklon eller överdoserar, ligger ansvaret på dig.

Så här skriver FASS:

Citat:
Patienter ska avrådas från att framföra fordon eller använda maskiner tills behandlingen är avslutad eller till dess att det fastslagits att förmågan inte är nedsatt. På grund av kvarstående effekt bör denna varning också beaktas morgonen efter administrering av zopiklon.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius

Va fan Gogge, har du börjat ta så här klena droger?

Tar man bara tabletten säg.. 8-9 h innan man tänker gå upp slipper man vakna "groggig" (vilket jag menar att man kan bli ) Har man inte somnat vid midnatt och har satt väckarklockan på 06 är det bättre att dygna än ta Zopiklon IMHO.

För vissa funkar det bättre att ta tabletten 1-2 h innan läggdags, men det är något man får prova sig fram till.

Lite mer från FASS:

Citat:
Zopiklon absorberas snabbt. Maximal plasmakoncentration uppnås efter 1½ - 2 timmar.
/../
Eliminationshalveringstiden är ca 5 timmar vid rekommenderade doser.
Citera
2025-07-28, 01:03
Medlem
Kelthors avatar
För att dessa mediciner ska bli rent av dödliga. Hur många kan man ta? Jag menar om man redan har en uppbygd tolerans? TL;DR vad är det mesta antal 5MG som ni tagit vid ett tillfälle?
Citera
2025-07-28, 01:03
Medlem
Kelthors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kelthor
För att dessa mediciner ska bli rent av dödliga. Hur många kan man ta? Jag menar om man redan har en uppbygd tolerans? TL;DR vad är det mesta antal 5MG som ni tagit vid ett tillfälle?

Jag har absolut inga avsikter på att ha ihjäl mig själv, verkligen inte.
Citera
2025-07-28, 01:17
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Det mesta jag har tagit utan jättestor tolerans är 300 mg zolpidem. Det var inte med någon avsikt, det bara blev så. När medicinen var ny och ansedd ofarlig i alla doser. Kan ju säga att jag slocknade. Såpass bra att jag inte gick upp och gjorde saker jag glömt, vilket har hänt vid dosering 40 mg.

Kändes som hål i huvudet dagen därpå. Hade också illamående litegranna, och hade en konstig halvångest som gick bort med djupandning. Var mig själv på några dagar. Jag var definitivt påverkad när jag vaknade men upplevde det inte alls själv. Talade om konstiga saker, var impulsiv, fick folk att skratta. Om jag tar medicinen och inte lägger mig känner jag mig påverkad, men här dagen efter så förstod jag inte det. Som tur var gjorde jag inga pinsamma saker.

Jag tror att det är svårt att dö av detta. Det ska vara om man får för sig att bada och somnar, eller om man faller omkull. Blandar man med alkohol är det en helt annan grej, då kan man spy och kvävas.
Citera
2025-08-03, 21:06
Medlem
Andromedatravellers avatar
Citat:

Hur jävla hög dos av z-analoger krävs det för att drabbas av en andningsdepression om man kör alkohol och eller morfin till? där det är Z som överdoseras
Tror man flöddrat bort sig på villevandring och tappat varseblivningen fullständigt långt innan man får i sig den mängden.

Jag har tagit 40 mg. Öl på det. Minns inget. Tur det, med hänvisning till vad jag har fått återberättat
Citera
2025-08-06, 12:20
Medlem
Citat:

Zolpidem har jag en gång tagit 500mg + en blandning av andra mildare lugnande mediciner. Hade nog druckit nån cider på det också. Hamnade på IVA något dygn men jag återställde mig snabbt.

Behövs nog väldigt höga doser för att det ska bli dödligt samt blandning med opioder eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in