Citat:
Ursprungligen postat av
ano123
Zopiklon och bilkörning.
Har 7,5 mg zopiklon mot insomningssvårigheter att ta vid behov. "Vid behov" tolkar jag som "efter utebliven sömn", alltså senare än läggdags. Sedan står det "Tas omedelbart före sänggående." Lite inkonsekvent, men det köper jag...
Nu kommer det knepiga:
För att inte riskera rattfylleri ska/bör det ha passerat minst 12 timmar mellan intag av zopiklon och bilkörning.
"Vid behov" kan tolkas som många nätter med utebliven sömn, inte tiden det tar för dig att somna vid ett enskilt tillfälle.
Vem har sagt att det är OK att köra efter 12 h? Blir du stoppad och provtagen inom ett dygn så kommer provet med stor sannolikhet vara positivt. Beroende på hur provet tas (blod, urin) kan Zopiklon (eller dess metaboliter) spåras i upp till 4 dagar efter intag.
Fast, det är inte direkt olagligt att köra bil med klassade preparat i blodet om det används av medicinska skäl och efter läkarens ordination, så länge den kan framföras säkert. Blir du helt kickad av Zopiklon eller överdoserar, ligger ansvaret på dig.
Så här skriver FASS:
Citat:
Patienter ska avrådas från att framföra fordon eller använda maskiner tills behandlingen är avslutad eller till dess att det fastslagits att förmågan inte är nedsatt. På grund av kvarstående effekt bör denna varning också beaktas morgonen efter administrering av zopiklon.
Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
Nej! Detta är vansinne, och kommer bara leda till än svårare insomnia när zopiklonet har "peakat" och du går och lägger dig när det håller på att lämna kroppen.
Du kommer inte på något sätt vara "groggig" på morgonen - mitt tips är att köra försiktigt! Lycka till.
Va fan Gogge, har du börjat ta så här klena droger?
Tar man bara tabletten säg.. 8-9 h innan man tänker gå upp slipper man vakna "groggig" (vilket jag menar att man kan bli

) Har man inte somnat vid midnatt och har satt väckarklockan på 06 är det bättre att dygna än ta Zopiklon IMHO.
För vissa funkar det bättre att ta tabletten 1-2 h innan läggdags, men det är något man får prova sig fram till.
Lite mer från FASS:
Citat:
Zopiklon absorberas snabbt. Maximal plasmakoncentration uppnås efter 1½ - 2 timmar.
/../
Eliminationshalveringstiden är ca 5 timmar vid rekommenderade doser.