2013-06-10, 21:55
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metacognition.
För att det är Socialstyrelsens nya direktiv. Alla bensodiazepiner kommer att fasas ut så småningom.

Det stämmer inte. Du brukar skriva vettiga saker. Jag undrar vem som lurat i dig detta.

Det är inte Socialstyrelsen som bestämmer vilka läkemedel som ska finnas på marknaden. Det är Läkemedelsverket.

För det andra finns både diazepam och lorazepam med på WHO Model Lists of Essential Medicines. Vilket är det styrdokument som anger ett minimum av vad ett lands sjukvårdssystem bör ha.

Vad ska vi göra utan bensodiazepiner när en pat kommer med kramper till akuten? Vad ska vi göra utan bensodiazepiner när vi ska sedera en pat inför reponering av en luxerad led? Vad ska vi göra utan bensodiazepiner när vi behandlar ett delirium tremens?

Slutligen kan tilläggas att Socialstyrelsen inte har befogenhet att avregistrera läkemedel.

Källa:
http://whqlibdoc.who.int/hq/2011/a95053_eng.pdf
Senast redigerad av E.W. 2013-06-10 kl. 22:07.
Citera
2013-06-10, 22:11
Medlem
flashbacktrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTENMITTONS
För att det är allergitabletter, inte insomningstabletter. De flesta blir mycket trötta dagen efter användning av dessa preparat. Jag tycker det är galenskap när läkare skriver ut antihistaminer istället för riktiga sömntabletter när man behöver hjälp med just sömn. Sedan må de inte vara fysiskt beroendeframkallande men de är lika psykiskt beroendeframkallande som resten av tabletterna... Så länge du inte käkar dom varje dag i flera månader så kommer du inte att få ett fysiskt beroende heller, Z-analoger är snälla på det sättet. Ta någon veckas uppehåll då och då (minst en gång varannan månad) så kommer du inte ha några problem med fysiskt beroende.
det fysiska beroendet skrämmer mig inte, det är den psykiska som jag inte kommer att kunna klara av.
Citera
2013-06-11, 01:24
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktrollet
det fysiska beroendet skrämmer mig inte, det är den psykiska som jag inte kommer att kunna klara av.
Du kommer få ett psykiskt beroende av sömntabletter oavsett om de är klassade eller inte om du käkar dem tillräckligt länge, texten "Risk för tillvänjning föreligger" innebär att de är fysiskt beroendeframkallande.
Citera
2013-06-11, 15:01
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
jaså. så varför fick jag utskrivet något som är potentiellt beroendeframkallande istället för t.ex lergigan som jag på en snabb googlesökning såg inte är beroendeframkallande? dom kanske inte skriver ut sånt eller vad är frågan, isåfall vore det ju bra om dom slopade imovane och stilnoct.

EDIT: nä nu känner jag mig fan lurad på något sätt. jag vet nog minsann vad jag ska använda morgondagens terapisnack till.
Det är som KITTENMITTONS skriver; att man blir väldigt trött och seg dagen efter av dessa preparat. Jag är övertygad om att läkaren gjorde rätt beslut och bestämde sig för att skriva ut z-analoger. Som jag tidigare skrev så verkar du vara en förståndig person och kommer att klara av att använda dessa med förnuft, så stor är inte beroendepotentialen. Valet av läkemedel beror på flera faktorer och antihistaminer kanske inte är bäst för just dig, utan då valde man i stället ett annat läkemedel.
Citat:
Ursprungligen postat av KITTENMITTONS
För att det är allergitabletter, inte insomningstabletter. De flesta blir mycket trötta dagen efter användning av dessa preparat. Jag tycker det är galenskap när läkare skriver ut antihistaminer istället för riktiga sömntabletter när man behöver hjälp med just sömn. Sedan må de inte vara fysiskt beroendeframkallande men de är lika psykiskt beroendeframkallande som resten av tabletterna... Så länge du inte käkar dom varje dag i flera månader så kommer du inte att få ett fysiskt beroende heller, Z-analoger är snälla på det sättet. Ta någon veckas uppehåll då och då (minst en gång varannan månad) så kommer du inte ha några problem med fysiskt beroende.

Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Det stämmer inte. Du brukar skriva vettiga saker. Jag undrar vem som lurat i dig detta.

Det är inte Socialstyrelsen som bestämmer vilka läkemedel som ska finnas på marknaden. Det är Läkemedelsverket.
Du har helt rätt. Det var fel av mig att uttrycka mig på det sättet. Vad jag egentligen menade var att det är Socialstyrelsen som sätter riktlinjerna vid förskrivandet av läkemedel. Exempelvis har det bara de senaste två åren kommit nya direktiv gällande bensodiazepiner.

Citat:
För det andra finns både diazepam och lorazepam med på WHO Model Lists of Essential Medicines. Vilket är det styrdokument som anger ett minimum av vad ett lands sjukvårdssystem bör ha.

Vad ska vi göra utan bensodiazepiner när en pat kommer med kramper till akuten? Vad ska vi göra utan bensodiazepiner när vi ska sedera en pat inför reponering av en luxerad led? Vad ska vi göra utan bensodiazepiner när vi behandlar ett delirium tremens?
Det stämmer men bara för att ett läkemedel finns att tillgå innebär det inte att dessa kommer att användas i någon större omfattning med anledning av den rådande andan inom läkarkåren och direktiv från Socialstyrelsen.

Citat:
Slutligen kan tilläggas att Socialstyrelsen inte har befogenhet att avregistrera läkemedel.

Källa:
http://whqlibdoc.who.int/hq/2011/a95053_eng.pdf
Läkemedelsverket gör ju sina bedömningar baserat på hur läkemedlen "har fungerat i praktiken" och det finns väldigt många olika faktorer som spelar in. Det kan ju till och med vara så att olönsamheten för att tillhandahålla ett läkemedel gör att det fasas ut. Tillverkaren slutar helt sonika framställa preparatet i fråga.
Citera
2013-06-12, 22:39
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
jaså. så varför fick jag utskrivet något som är potentiellt beroendeframkallande istället för t.ex lergigan som jag på en snabb googlesökning såg inte är beroendeframkallande? dom kanske inte skriver ut sånt eller vad är frågan, isåfall vore det ju bra om dom slopade imovane och stilnoct.

EDIT: nä nu känner jag mig fan lurad på något sätt. jag vet nog minsann vad jag ska använda morgondagens terapisnack till.

Jag har ätit dom flesta antihistaminer, för det mesta i allergi syfte men det är djävulens drog. Jag blir zombifierad 12-24 timmar. Det är faktiskt enda effekten jag får, extrem trötthet.

För några år sedan när man gick i plugget låg jag däckad på lektionerna för att jag var så jävla trött. Det är så totalt jävla ovärt.

Z-analogerna däremot så kan du ta en tablett, gå och lägga dig och på morgonen så känner du dig förhoppningsvis bra.

Visserligen om man tar te:x Imovane på natten när man inte kan sova, säg 5-6 timmar innan man ska gå upp, kan jag känna att det sitter kvar. Min far bland annat har sätt dubbla sträck på motorvägen på morgonen, vilket kanske inte är så jävla smidigt.
Citera
2013-06-13, 13:46
Medlem
Igår kunde jag inte somna på 2 zopiklon eller efter ett bra tag. Känns riktigt sugigt att toleransen ökar såhär.. kan de va min slutfas med lyrican som även ställer till de?
Citera
2013-06-13, 16:06
Medlem
Injectss avatar
Sitter på några imovane just nu och det hjälper min sömn galant!
Nice om man vill ha god natts sömn

//Inject
Citera
2013-06-13, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Igår kunde jag inte somna på 2 zopiklon eller efter ett bra tag. Känns riktigt sugigt att toleransen ökar såhär.. kan de va min slutfas med lyrican som även ställer till de?
Det är bara bra. Inget vidare att vara beroende av Benzo. Undvik det ett tag så ska du se att det fungerar igen!
Citera
2013-06-13, 22:17
Medlem
ramsays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Injects
Sitter på några imovane just nu och det hjälper min sömn galant!
Nice om man vill ha god natts sömn

//Inject

Tills dagen kommer effekten avtar och det inte spelar någon roll om man tar 1,2 eller 3 tabs.
Citera
2013-06-13, 22:26
Medlem
Injectss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ramsay
Tills dagen kommer effekten avtar och det inte spelar någon roll om man tar 1,2 eller 3 tabs.

Jo tack! Dom har jag ibland men då håller jag mig utan några dagar sen tar igen

//Injects
Citera
2013-06-13, 23:12
Medlem
ralfralfs avatar
En fråga, är det farligt och ta en stilnoct när man går på penicillin kur på kåvepenin?
Citera
2013-06-14, 03:05
Medlem
Vad är det för känsla man upplever när man precis tagit en eller två imovane? Jag har aldrig upplevt denna känsla på andra benso såsom alpra, stesolid eller sobril. Man slänger i sig innan man tar första tuggan mat, sen kommer den där härliga smaken i munnen och man får lust med allting förutom att gå och lägga sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in