2007-09-03, 01:12
Medlem
Tomte99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulafaran
Saken är den att imovane är det enda som fått mig sova någorlunda bra under natten om jag lyckas somna. Har testat Propavan Och Lergigan också men det funka inte för 5 öre. Behöver något som gör mig så trött att jag bara somnar när jag lägger mig. Är det stor skilladpå imovane/stilnoct eller är det värt att försöka få stillisar utskrivna istället ?

Stilnoct slocknade jag på efter 5min, framför datorn. SÅ enligt mig är stilnoct mycket bättre om du vill somna snabbt. Dock finns det många bi effekter och råkar du käka för många kan du vakna på golvet med godispapper runt omkring dig med FETA minnesluckor.
Citera
2007-09-03, 14:36
Medlem
Derisions avatar
Citat:
Saken är den att imovane är det enda som fått mig sova någorlunda bra under natten om jag lyckas somna. Har testat Propavan Och Lergigan också men det funka inte för 5 öre. Behöver något som gör mig så trött att jag bara somnar när jag lägger mig. Är det stor skilladpå imovane/stilnoct eller är det värt att försöka få stillisar utskrivna istället ?

Stilnoct är ju en insomningsmedicin, och Imovane mer en sömnmedicin, så om det är själva insomningen du har problem med så kan Stilnoct vara en bättre idé, eller kanske i kombination med Imovane.
Citera
2007-09-05, 21:35
Medlem
Ska till vårdcentalen imorgon och försöka få stilnoct utskrivna. Grejen är det att jag har haft olika läkare varje gång och bara en av dom har velat skriva ut några starkare insomningstabletter, i detta fallet imovane. Dom andra läkarna ansåg att det var dumt att skriva ut "starkare" tabletter för någon som är 20 år så jag fick propavan och lergigan utskrivet istället. Ajja vi får se imorrn om jag får några stlillisar eller inte.
Citera
2007-09-05, 21:56
Medlem
Tomte99s avatar
Citat:
Ska till vårdcentalen imorgon och försöka få stilnoct utskrivna. Grejen är det att jag har haft olika läkare varje gång och bara en av dom har velat skriva ut några starkare insomningstabletter, i detta fallet imovane. Dom andra läkarna ansåg att det var dumt att skriva ut "starkare" tabletter för någon som är 20 år så jag fick propavan och lergigan utskrivet istället. Ajja vi får se imorrn om jag får några stlillisar eller inte.

Lycka till! Hoppas du får dina stillisar alternativt imovane så du kan sova gott!
Citera
2007-09-06, 00:54
Medlem
Stilnoct straffar man också ut sig på. Äter dom mot sömnproblem (och ja, jag erkänner, att man blir bäng på dom är en skön bieffekt), och har så gjort i ca 5-6 år. Måste ta minst 2-4 för att kunna somna nuförtiden. Dessutom fuckar dom upp minnet dan efter. Minns aldrig dom 3-4 första timmarna på jobbet, vilket är lite jobbigt. Kör som i Memento och skriver lappar till mig själv så jag ska minnas vad som hänt. Klämde 18st en gång, och då sumpade jag minnet en hel dag.

Har tidigare straffat ut mig på Imovane, där jag blev tvungen att trycka en karta för att somna. Roligaste som hände på dom var när jag tog fel på Imovane och Zyrlex en morgon på väg till jobbet. Blev hemskickad den dan.

Kör enbart Flunitrazepam nu. Sköna att flumma på, man sover gott, och minnet är med dan efter. Antar att toleransnivån på dom ökar så småningom också, men än så länge funkar 1mg bra. Man kan ju alltid steppa upp dosen i värsta fall. Nån extrem natt har det blivit 5-7mg, då har man varit jävligt mosig dan efter.
Citera
2007-09-06, 06:26
Medlem
Funderar lite på vad jag ska säga till dom på vårdcentralen, har ju träffat olika läkare varje gång så ingen av dom har ju någon större insikt om mina problem och därför kanske inte vill skriva ut några sömnpiller.
Är det bara att säga till hon/han i växeln att jag har sömnproblem och att jag varit där tidigare av samma orsak ? För att sedan förklara för läkaren på bästa sätt att jag verkligen behöver tabletter för att kunna sova ?
Citera
2007-09-08, 23:18
Medlem
TsarensKurirs avatar
FAQ: z-preparat - info om Stilnoct (zolpidem), Imovane (zopiklon) & Sonata (zaleplon)

1. Inledning
2. Vart får man tag på Z-drugs ?
3. individuell information
4.Hur avslutar man ett Z-drug missbruk ?
5. Går det att boosta/ använda till Boosting ?
6. Administrering

Inledning
Jag vet att liknande guider har skrivits förut, men för alla flashbackares skull tänkte jag göra en jättestor mer ingående som senare skulle kunna klistras.
Detta kan då tolkas som en spin-off från Bensodiazepin-F.A.Q, men det är ganska förklarligt då de är rusmässigt ganska lika. Jag anser att min F.A.Q. kan bli mer informativ och 'kall' i det sättet att jag inte orkar bry mig om upplysningar på vad som sker under ruset, endast effekter & bieffekter. Mycket är sagt & osagt om Z-drugs och jag fråntar mig ansvaret för ni som använder det i rekreationella doser, man vet i princip inte vad som sker med dig rent mentalt i vissa doser. Njut av min F.A.Q nu, diskutioner kring drogerna ifråga kan även tas i denna tråden.

1.Vad är Z-Drugs ?

Z-Drugs är de droger som påverkar kroppen på ungefär samma sätt som bensodiazepiner gör. Namnen på dessa är Zolpidem, Zopiklon, Zaleplon och Eszopiclone [?]

2.Vart får man tag på dessa ?

(A) Man får det utskrivet av läkare, alternativt får det utav vänner eller har en kran som säljer sådana tabletter, man kan även försöka nå dessa genom illegal väg från så kallade nätapotek. ( www.Drugbuyers.com är kanske att rekomendera ? )

(B) Namnen på dessa tabletter är då ?
Zolpidem; Adormix, Ambien, Ambiz, Atrimon, Balidorm, Bikalm, Cymerion, Dalparan, Damixan, Dormilam, Dormosol, Durnit, Hypnogen, Ivadal, Ivedal, Lioram, Mondeal, Myslee, Nimadorm, Niotal, Nitrest (Нитрест), Nocte, Nottem, Nytamel, Sanval (Санвал), Sedovalin, Somit, Somnil, Somnipron, Somno, Somnor, Sove, Stella, Stilnoct, Stilnox, Sucedal, Sumenan, Zleep, Zodorm, Zodormdura, Zoldem, Zoldorm, Zolnod, Zolodorm, Zolpidohexal, Zolpidol, Zolpihexal, Zolpi-Lich, Zolpi-Med, Zolpi-Q, Zolpinox, Zonoct.

Zopiklon; Alchera, Alpaz, Amvey, Datolan, Eurovan, Imoclone, Insomnium, Imovane, Imozop, Limovan, Losopil, Nocturno, Nuctane, Optidorm, Relaxon (Релаксон), Rhovane, Sedolox, Siaten, Somnal, Somnol (Сомнол), Somnosan, Ximovan, Z-Dorm, Zetix, Zileze, Zimoclone, Zimovane, Zodurat, Zolief, Zometic, Zomni, Zonix, Zop, Zopicalm, Zopicalma, Zopiclodura, Zopicon, Zopimed, Zopinox, Zopi-Puren, Zopitan, Zopivane, Zorclone

Zaleplon går under namnet Sonata. Eszopiclone går under namnet Lunesta.

3.Individuell information om dessa Z-drugs.

Zolpidem:

Effekter:
* Trötthet
* Hallucinationer vid högre doser
* Eufori
* s.k. Lightheadness ( En känsla av att vara påverkad helt enkelt )
* Bryter mentala spärrar för vissa
* Förvirring, i såväl huvudet som motoriken

Bieffekter:
[OBS! Taget från FASS! ]

Zopiklon
Effekter:
* Trötthet
* Eufori

Bieffekter:
[ OBS! Även detta taget från FASS ]

Zaleplon
Effekter:
* Trötthet
* Eufori

Några förklarar att det som skiljer Zaleplon från de andra Z-Drogerna är att det har ett mer 'Dreamy','Floaty' high ( Sve.Mer 'lulligt' eller ptjaa.. 'drömmigt )

Bieffekter:
[ OBS! Taget från FASS .. dessa rubriceras dock som 'Eventuell Bieffekter' ]

** Tyvärr kan jag inte hitta information vinklad mot Eszopiklon **
** Alla dessa droger ökar i styrka i överdoseringar, sällsynta symptom kanske uppträder lättare o.s.v., bör tilläggas att Alkohol även ökar styrkan liksom andra droger **
4. Hur känns att sluta med ett missbruk av ~[ Z-drug ] ?

Zolpidem~ Direkt avslut ( s.k. Cold Turkey ) är inte att rekomendera, rekomenderat medium att avbryta Zolpidem-missbruk med är Diazepam ( Stesolid, Valium e.t.c. )

* Inom Spoliers har jag lagt upp ett fungerande schema för att sluta med just zolpidem, denna är tagen från www.non-benzodiazepines.org
Citera
2007-09-08, 23:18
Medlem
TsarensKurirs avatar
Fortsättning

Zopiklon~
Vad jag har förstått så ska tyvärr Zopiklon kunna bli en aning jävligare, med psykoser och anfall som följd av Cold Turkey, därför bör man nog överväga att trappa ner som det kallas.

Special anpassad nedtrappningstabell stulen från www.non-benzodiazepines.org

Det finns för närvarande inte lika utförlig information om Zaleplon eller Eszopiclone, men teoretiskt sätt bör det ha snarlika bieffekter vid missbruk.

5. Z-drugs och andra droger, hur fungerar det ?

Alla Z-Drugs är något snarlika varandra, blandar man de olika varianterna lär skillnaden inte vara så stor, låt mig förklara.

Zolpidem + Zolpidem = 3

Zolpidem + Zaleplon = 2½ ( kanske t.o.m. 3 )

Visst har de olikheter, men något lik effekt har de som sagt.

Alkohol
Risken för minnesluckor förhöjjs, och även för missbedömning, ofta händer det att man omedvetet konsumerar mer alkohol eller mer Z-drugs/benso i takt med
hur mycket man missbedömde från första början. Annars är båda GABA-droger och om man lyckas undvika minneslucks-delen så är det antagligen ökat motorikfel & ökad eufori som sker i kombination.

Cannabis
Ökad eufori, ökad missbedömningsfaktor o.s.v.

Z-drugs kan även användas för att avbryta Amfetaminrace eller dylikt, Psykadelie-trippar som gått om bakfoten e.t.c.

Hallucinogena droger blir nog mer bromsade än förstärkta utav Z-droger.

6. Administrering

Oralt
Alla olika sorter är gjorda för att tas just oralt, så det är klart att det går.
Rekomenderad rekreationell oral dos är allt från 20 mg till kanske 40-50
Personligen vet jag inte vilken nivå av "bängighet" ni eftersträvar.

Rektalt
Effekten bör bli mer potent och iochmed detta kan man kanske sänka dosen. Rektal administrering är därmed en ekonomisk investering. Allt man behöver är en gnutta vaselin, en rektalpump, mod & valfri Z-drug.

IntraVenöst
Nu börjar det bli hardcore här.
Zolpidem åtminstone går att skjuta intravenöst, detta är dock för den vane om man verkligen inte är någon som eftersträvar att bli väldigt väldigt hög.
Doserna bör som sagt också anpassas till lägre nivåer.

Insufflering/Snortning
Detta går med alla sorter, sedan om det är värt besväret kan jag inte besvara då det är en personlig åsikt.

Rökning

Jag har läst folk som rökt Stilnoct ( Zolpidem ) och det var inte värt besväret, men visst går det, dock inte i rizzla då utan i glödlampa/folie.
Citera
2007-09-10, 20:11
Medlem
Rakiis avatar
En fråga bara...

Nåväl, har en liten fråga angående mitt förhållande till Imovane såväl som mig själv som missbrukare. Har av och an sedan kanske ett halvår tillbaka sedan jag började få sömnproblem etc... använt Imovane av och till först för sömnsvårigheter men under dom senaste 2-3 månaderna har det mer och mer blivit en vana att byta ut sömnen mot en flummnatt i stället.

Detta började med först och främst av mitt problem med alkohol, jag dricker för mycket och för ofta, eller gjorde snarare. Dragit ner på konsumentationen mycket på senare tid men ville ha något som ersatte ölen och spriten. Imovanen blev på samma sätt som en lyckobringare i tillvaron en frände i hopp nykterhet, men blev i stället en missbrukare. Ruset känns ju inte lika intensivt och härligt som t.ex alkoholpåverkan, i mitt fall med psykisk sjukdom så blir det numera som en tripp på svamp som jag kan förstå. Blir mer av snedtripp än riktigt rus och slutar oftast med impulsutbrott som att förstöra folks egendom, självmisshandel, allmänt odrägligt beteende för att sen somna in med ångest. I början funkade bruket någorlunda bra men nu då jag går på kring 40-50 mg spårar saker ur och vill ha klart för mig nu om mina psykiska besvär spelar in i trippandet såväl om någon kort kan förklara vad som händer i hjärnan då inte hjärnan ställer in sig på att kroppen inte vill vila ut då man har drogen i kroppen?

Over and out, tack på förhand.
Citera
2007-09-13, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Nåväl, har en liten fråga angående mitt förhållande till Imovane såväl som mig själv som missbrukare. Har av och an sedan kanske ett halvår tillbaka sedan jag började få sömnproblem etc... använt Imovane av och till först för sömnsvårigheter men under dom senaste 2-3 månaderna har det mer och mer blivit en vana att byta ut sömnen mot en flummnatt i stället.

Detta började med först och främst av mitt problem med alkohol, jag dricker för mycket och för ofta, eller gjorde snarare. Dragit ner på konsumentationen mycket på senare tid men ville ha något som ersatte ölen och spriten. Imovanen blev på samma sätt som en lyckobringare i tillvaron en frände i hopp nykterhet, men blev i stället en missbrukare. Ruset känns ju inte lika intensivt och härligt som t.ex alkoholpåverkan, i mitt fall med psykisk sjukdom så blir det numera som en tripp på svamp som jag kan förstå. Blir mer av snedtripp än riktigt rus och slutar oftast med impulsutbrott som att förstöra folks egendom, självmisshandel, allmänt odrägligt beteende för att sen somna in med ångest. I början funkade bruket någorlunda bra men nu då jag går på kring 40-50 mg spårar saker ur och vill ha klart för mig nu om mina psykiska besvär spelar in i trippandet såväl om någon kort kan förklara vad som händer i hjärnan då inte hjärnan ställer in sig på att kroppen inte vill vila ut då man har drogen i kroppen?

Over and out, tack på förhand.

Känner igen känslan. Använde Imovane som insomningstabletter, men märkte att om jag inte gick och la mig så slog det på bra. Gillade effekten, och började precis som du flumma på det. Det blir ett beroende jävligt snabbt, att vänta in "flummet", och sen se vart och när man somnar. Tror det enda som hjälper är att vara stenhård mot sig själv, och ta tabletten/tabletterna och sen gå och lägga sig. Är själv kass på det, men lyckas när jag verkligen tar mig i kragen. Varför det sker har jag ingen aning om. Men både Zolpidem och Zopiklon får mig speedad innan jag får någon som helst form av trötthet. Blir dessutom extremt kreativ av Zolpidem. Läste även nåt om att man väckt folk ur koma med Zolpidem, så den är väldigt motsägelsefull.

Kroppen vänjer sig dock, och sista åren fick jag fan trycka en karta för att överhuvudtaget kunna somna. Bytte då till Stilnoct som är ännu galnare. Fortsatte dock flummandet på dom, och även här behöver jag steppa upp dosen nuförtiden, mins 2-4 st 10mg. Har spårat ibland och tryckt i mig som mest 18 st. Saknar minne från två dagar efter det, så ingen bra idé.

Kör just nu på Flunitrazepam, för det har alltid gett mig en naturligare sömn som jag upplever det. Är inte heller lika benägen att flumma på dom, utan inväntar effekten och sen marsch i säng. Kan dock vara problematiska att få utskrivna. Men eftersom jag är tillvand på allt annat så fanns det inte mycket val.

Jag försöker även ha "rena" perioder på en månad eller två, för att känna att jag har nån form av kontroll.
Citera
2007-09-16, 00:21
Bannlyst
Ja - men man får inte fråga eller svara-------

Citat:
Ursprungligen postat av freeride
Någon som vet ett bra nätapotek som har Imovane? Min läkare vill inte skriva ut Imovane och jag försöker få tag på mer..

Iallafall vad jag förstått av bestämmelserna. Men det finns att beställa /men dyra/ Ja, vet inte hur jag kan ge svar på annat sätt då mn inte vill bli portad.
Citera
2007-09-16, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av br0kenpipe
Men både Zolpidem och Zopiklon får mig speedad innan jag får någon som helst form av trötthet. Blir dessutom extremt kreativ av Zolpidem. Läste även nåt om att man väckt folk ur koma med Zolpidem, så den är väldigt motsägelsefull.
Kroppen vänjer sig dock, och sista åren fick jag fan trycka en karta för att överhuvudtaget kunna somna. Bytte då till Stilnoct som är ännu galnare.
l.

Känner igen det där med speedningen, brukar fixa disken som legat i 2 veckor och får nästan ett tvångsmässigt beteede där jag måste rada upp allt snyggt och prydligt.
Har även möblerat om och gått ner för att handla under ett rus.
Jävligt kul på morgonen när man vaknar upp med all disk färdig, kylskåpet fullt med mat och sängen står i andra ändan av rummet utan att komma ihåg något.
Har på senaste tiden gått uppemot ca 6x 7.5 mg imovane för att få någon effekt överhuvudtaget. Vid vilka doser börjar det bli farligt ? Har tex tagit 6 st just nu men känner ingen trötthet, lite mysig bara.
Är jävligt sugen på att ta 2 st till. Är det farligt eller kommer jag bara bli mysigare ? Eller kommer jag bli trött så jag äntligen får sova ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in