Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Okej, tackar. Känner att jag börjar bilda mig ett uppfattning om hur det fungerar nu!
45-60 min för att zopiklonet ska slå på? Står ju att det ska börja verka efter 30 min, och ungerfär då tycker att jag att man kan känna hur det börjar smyga sig på. Men när uppfattar du/ ni andra att det peakar typ?
Ja, den börjar säkerligen verka innan 45-60 minuter, men det brukar vara runt 40-45 minuter som jag känner av det. På tom mage (minst 6 timmar efter måltid) kan jag känna av det efter drygt 20 minuter. Om jag har ätit mycket innan, vilket jag i stort sett alltid har, kan det ta uppemot 1.5h. Därav rektal administration.
Men mitt tips är att alltid ta tabletterna på tom mage. Effekten kommer snabbare och biotillgängligheten blir högre pga mindre förstapassagemetabolism. Och om man känner att en inte räcker så kan man väldigt snabbt få effekt om man tar mer.
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteri90
Mellan 20-40 Minuter brukar det ta innan jag känner av zopiklonet. Man ska tänka på att inte ligga ner när man tar tabletten, den ska ta ståendes så den smälter fortare. Sen beror det på hur mycket mat som finns i magen också. Allt spelar in.
Ursäkta om det är luddigt. Är berusad och skriver på mobil

Varför skulle det gå snabbare om man står upp?