Citat:
Ursprungligen postat av
BorkaOdalman
Jag använder 10mg Zolpidem ibland när jag har svårt att sova. Jag har lyckats få både syn- och hörselhallisar typ första gången plus att all ångest försvann (episkt!). Numera får jag vara glad om man hör lite hörselhallisar innan man somnar.
Jag käkar snabbverkande Medikinet (metylfenidat-medicin) på morgonen 40mg och undrar lite hur en sån medicin slår ihop med Zolpidem om man vill kombinera dessa under dagen. Kort och gott undrar jag alltså om båda medicinerna är en dålig kombo? Hur mycket Zolpidem bör man käka för att känna hur ångesten rinner av en? Eller är det här en dålig idé?
Det är ju inte en optimal blandning, då den ena kommer bråkas med den andra. Kombon är inte direkt farlig, men Zolpidemet kommer att verka betydligt sämre då den verkar dämpande, medans metylfenidat är uppåt. Har själv båda på recept, och behövde alltid ta mer än rekommenderad dos på kvällen för att kunna somna.
Börjar du bruka det på dagen för att få bort ångesten ifrån metylfenidaten så kommer du troligtvis inte kunna använda det som sömnmedicin längre, det kommer inte fungera lika bra.
Men visst, det hjälper. Benzo hjälper ju mot tjack-ångest. Men blandar du båda så slår den ena ut den andra, som exempel.