2018-10-06, 10:57
Medlem
Vafan, vaknade mitt i natten helt torr i flabben med pilum. Läst om fler som har upplevt samma problem med dessa.
Citera
2018-10-06, 20:53
Medlem
sepekastrulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman
Jag använder 10mg Zolpidem ibland när jag har svårt att sova. Jag har lyckats få både syn- och hörselhallisar typ första gången plus att all ångest försvann (episkt!). Numera får jag vara glad om man hör lite hörselhallisar innan man somnar.

Jag käkar snabbverkande Medikinet (metylfenidat-medicin) på morgonen 40mg och undrar lite hur en sån medicin slår ihop med Zolpidem om man vill kombinera dessa under dagen. Kort och gott undrar jag alltså om båda medicinerna är en dålig kombo? Hur mycket Zolpidem bör man käka för att känna hur ångesten rinner av en? Eller är det här en dålig idé?

Det är ju inte en optimal blandning, då den ena kommer bråkas med den andra. Kombon är inte direkt farlig, men Zolpidemet kommer att verka betydligt sämre då den verkar dämpande, medans metylfenidat är uppåt. Har själv båda på recept, och behövde alltid ta mer än rekommenderad dos på kvällen för att kunna somna.

Börjar du bruka det på dagen för att få bort ångesten ifrån metylfenidaten så kommer du troligtvis inte kunna använda det som sömnmedicin längre, det kommer inte fungera lika bra.

Men visst, det hjälper. Benzo hjälper ju mot tjack-ångest. Men blandar du båda så slår den ena ut den andra, som exempel.
Citera
2018-10-06, 20:55
Medlem
sepekastrulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken1987
Vafan, vaknade mitt i natten helt torr i flabben med pilum. Läst om fler som har upplevt samma problem med dessa.

Ursäkta dubbelpost.

Ja, en biverkning av dessa mediciner är att man eventuellt kan bli torr i munnen. Där av brukar dom ge en som råd att vara extra noga med tandhygien när man använder dessa mediciner. Inget ovanligt!
Citera
2018-10-07, 00:44
Medlem
JiseOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Har aldrig lyckats flumma på Imovane, men behövs bara ett par Stilnoct för att besöka drömlandet. Provat säkert 5-6 Imovane men ALDRIG fått hallisar. Behöver man ta mer eller är det bara så att jag inte kan få det?

Lagt ner allt annat inkl. alkohol, men ville köra en liten mysberusning ikväll då jag hittade en karta från läkaren.

Det är väl individuellt, men jag vet då ingen som fått hallisar på Imovane. Stilnoct däremot verkar folk bli riktigt skeva på. Jag har testat upp till 3 kartor blandat med alkohol utan att få nämnvärt rus, Imovane uppskattar jag mkt mer då jag tkr det är ångestdämpande samt svagt muskelavslappnande.
Dock funkar ingen av dom som insomningstabletter för mig.
Citera
2018-10-07, 01:24
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JiseOne
Det är väl individuellt, men jag vet då ingen som fått hallisar på Imovane. Stilnoct däremot verkar folk bli riktigt skeva på. Jag har testat upp till 3 kartor blandat med alkohol utan att få nämnvärt rus, Imovane uppskattar jag mkt mer då jag tkr det är ångestdämpande samt svagt muskelavslappnande.
Dock funkar ingen av dom som insomningstabletter för mig.

Stilnoct är helt fucked up och härligt. Missbrukade det dock saftigt under 8 månader... dock gjorde jag inget direkt dumt alls trots att jag då och då blandade med alkohol.

Imovane har som du säger ångestdämpande egenskaper, men är inte alls särskilt hypnotiskt. Gillar Imovane men tyvärr blir jag alltid deprimerad dagen/dagarna efter av nån anledning.
Citera
2018-10-07, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sepekastrull
Ursäkta dubbelpost.

Ja, en biverkning av dessa mediciner är att man eventuellt kan bli torr i munnen. Där av brukar dom ge en som råd att vara extra noga med tandhygien när man använder dessa mediciner. Inget ovanligt!
Jaha, inget jag märkte av MEDA. Borstar dock tänder morgon och kväll. ☺
Citera
2018-10-07, 19:55
Medlem
sepekastrulls avatar
Citat:
Jaha, inget jag märkte av MEDA. Borstar dock tänder morgon och kväll. ☺

Där ser man! Bör inte vara någon skillnad i praktiken, då det ska vara Zopiklon som framhäver det, och inte några av bindningsämnerna. Men fortsätt köra på Meda om du slipper fler biverkningar! Det hade jag gjort
Citera
2018-10-07, 21:18
Medlem
Citat:
Konstigt, bad om originalet MEDA men den skulle inte finnas mer enligt hon på apoteket. Blev paff som sagt.
Exakt. Har också märkt att det börjar sina i lagret på många apotek. Inkl. onlineapotek som apotea.

Måste nästan vara något tillverkningsfel.
Citera
2018-10-07, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Exakt. Har också märkt att det börjar sina i lagret på många apotek. Inkl. onlineapotek som apotea.

Måste nästan vara något tillverkningsfel.
Ja det har blivit något krångel i tillverkningen.. imovane är Medas största produkt i recept väg! Bara namnet i säg är mer känt än ämnet det inhåller! Så dom har inge intressant att plocka bort det från deras soriement..

Mylan har köpt meda men det var ju två år sedan så det ska ju inte påverka produkt namnen..
Senast redigerad av ante1982 2018-10-07 kl. 22:28.
Citera
2018-10-08, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sepekastrull
Där ser man! Bör inte vara någon skillnad i praktiken, då det ska vara Zopiklon som framhäver det, och inte några av bindningsämnerna. Men fortsätt köra på Meda om du slipper fler biverkningar! Det hade jag gjort
Det hade jag ju självklart gjort om man hittat det på apoteket någonstans.
Citera
2018-10-09, 07:49
Medlem
Jag behöver verkligen få imovane utskrivet så jag slipper vara en zombie halva dagen av dessa skit mediciner som jag äter nu. Nozinan, serouqel och zyprexa är skräp/rävgift!
Citera
2018-10-09, 12:31
Medlem
Citat:
Det hade jag ju självklart gjort om man hittat det på apoteket någonstans.
mm har varit inne på flera apotek nu och frågat och ingen av dom har imovane specifikt, dom säger bara "vill du ha zopiklon istället?". Blir skogstokig, men jakten på det sista lagret av imovane fortsätter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in