Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2020-06-26, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Den dag det blir tvång på att blinka för färd framåt i filen man redan kör, så ska också börja med det. Gäller bara att förse bilarna med framåtblinkers först. Kanske saftblandare på taken vore nåt så ni blindstyren ser bilen tydligt.

Och dessutom är topic för tråden att ni är äckliga. Ingen har sagt att VB är förbjudet (tyvärr), och det gör det ju inte mindre äckligt för att många gör det.
Min fetning. Tyvärr märkligt ordval i rubriken, ordets vanliga betydelse passar inte alls in här.
2020-06-26, 09:41
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Min fetning. Tyvärr märkligt ordval i rubriken, ordets vanliga betydelse passar inte alls in här.
Antar att TS skrev det i affekt, men kan förstå känslan att störa sig på sån övertydlighet som VB innebär. Samt att folk pogrammeras efter en tid till att tro att "utebliven VB" betyder att de bara är att köra in och sen bli rammade. Rätt säker på att det är mestadels VBare som struntar i väjningsplikten och slänger sig in före bilarna där inne. VBare är generellt mer stressade/korkade/riskbenägna och i slutändan just "äckliga".
2020-06-26, 16:08
Medlem
Citat:
Den dag det blir tvång på att blinka för färd framåt i filen man redan kör, så ska också börja med det. Gäller bara att förse bilarna med framåtblinkers först. Kanske saftblandare på taken vore nåt så ni blindstyren ser bilen tydligt.

Och dessutom är topic för tråden att ni är äckliga. Ingen har sagt att VB är förbjudet (tyvärr), och det gör det ju inte mindre äckligt för att många gör det.

Som sagt, ha ett bra sommarlov.
2020-06-26, 18:36
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Hur ska du komma ut i c-platsen menar du?
Vad är det som gör att du kan köra ut i c-platsen? Tex vilken blinkning?

På vilket sätt skulle VB hjälpa dig att komma ut?
Kommer en bil och VB så kan du ju inte köra ut.
Komma in var min tanke, felskrivning.
Hoppas du förstår bättre nu
2020-06-26, 18:54
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Jag visade en bild på en liten rondell, en långtradare måste köra upp på mitten, själva rondellen.
En HB kan göra mindre än en halv sekund, en blink hinner du med.
Tror du att alla hinner se den?
De flesta ska rakt fram, tror du inte att vi som väntar har glädje av att se en som garanterat kommer ivägen för mig?

HB syns inte i en liten rondell.
2020-06-26, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Men...........flera härinne skriver ju att dom blir hjälpta av medtrafikanters VB?
Hur förklarar du det?

Och nej, det är ingen som påstått att man inte måste sakta ned/bromsa men man kan göra det tidigare och därigenom få bättre flyt i sin kärning.
Att du och några till inte har den förmågan ska inte hindra oss andra, förutseende och planerande förare, att få den hjälpen.

Jag har flera gånger i flera år frågat på vilket sätt dom blir hjälpta av VB.

”Då vet man var bilen ska och man slipper stanna/bromsa in i onödan...”.

Kan inte du oxå förklara för mig hur man med hjälp av VB slipper stanna/bromsa in?

För i min värld så är det exakt det man behöver göra ifall en bil vänsterblinkar och ska vidare runt. Annars kör du in i bilen.
2020-06-26, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag visade en bild på en liten rondell, en långtradare måste köra upp på mitten, själva rondellen.
En HB kan göra mindre än en halv sekund, en blink hinner du med.
Tror du att alla hinner se den?
De flesta ska rakt fram, tror du inte att vi som väntar har glädje av att se en som garanterat kommer ivägen för mig?

HB syns inte i en liten rondell.

Så hur gör du då när en bil kommer och du inte ser att den blinkar, överhuvudtaget?
2020-06-26, 20:28
Medlem
Citat:
Komma in var min tanke, felskrivning.
Hoppas du förstår bättre nu

Jag förstod vad du mena.
Så byt ut ditt ”ut” mot ”in” så blir mitt inlägg ändå likadant.
2020-06-26, 20:31
Medlem
Citat:
I små cp riskerar du att bli stående när HB inte syns eller uteblir, du måste chansa att nästa bil inte ska förbi din infart.

Det går inte att komma in om man följer reglerna när det är mycket trafik.
Jag har stor vana av små gå, en vb hjälper.

Fixade detta åt dig. Mitt svar blir som sagt likadant.

Hur ska du komma in i c-platsen menar du?
Vad är det som gör att du kan köra in i c-platsen? Tex vilken blinkning?

På vilket sätt skulle VB hjälpa dig att komma in?
Kommer en bil och VB så kan du ju inte köra in.
2020-06-26, 20:47
Medlem
Citat:
Jag har flera gånger i flera år frågat på vilket sätt dom blir hjälpta av VB.

”Då vet man var bilen ska och man slipper stanna/bromsa in i onödan...”.

Kan inte du oxå förklara för mig hur man med hjälp av VB slipper stanna/bromsa in?

För i min värld så är det exakt det man behöver göra ifall en bil vänsterblinkar och ska vidare runt. Annars kör du in i bilen.
Jag skrev ju nyss, några inlägg sedan, att VB inte innebär att man måste sänka farten/bromsa?

Däremot kan man sakta in betydligt tidigare och på så sätt få ett MYCKET bättre flyt i körningen.
2020-06-26, 20:58
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Så hur gör du då när en bil kommer och du inte ser att den blinkar, överhuvudtaget?
Tar det försiktigt och smyger fram, kommer en vb så stannar jag.
Hur gör du?
2020-06-26, 21:03
Medlem
De ändrar ju fan reglerna hela tiden... när jag övningskörde så blev jag dumförklarad för att jag blinkade ut från rondellen när jag skulle rakt fram i rondellen... på den tiden blinkade man vänster om man skulle vänster, höger om man skulle höger och inte alls om man skulle rakt fram
(Totalt ologiskt för vem håller reda på var folk åkt ut?).
Jag blinkar alltid ut men är ibland tydlig med vänster så folk har chans å komma in i rondellen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in