Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2017-06-23, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
som sagt - virra inte bort dig och ha koll på hjärnan och skyltarnas betydelse och lämna känslokörandet åt käringen.

en CP har endast HÖGERAVFARTER! - titta efter och dra slutsatser hur man gör vid högeravfarter och gör du ingen förändring från din fil inne i CP betyder det att du avser att fortsätta runt.

en korsning har inga avfarter!

Du jämför två trafiksituationer som är principellt helt olika. Kolla vägskyltarna vad de betyder - Inkörare har väjningsplikt serru! Man blinkar inte ut åt inkörarna! - utan för den ev bilen bakom dig. Inkörarna är underordnade iom väjningsplikten och kör in då de finns utrymme, precis som de gör ut på en landsväg.

Du har definitivt tolkat det hela med röven.

De fysiska förutsättningarna är exakt lika i en liten korsning, även om den skulle bli en CP, därför bör man VB i en sådan för att göra sin planerade färd tydligare.

Det är inte du som sitter som sakkunnig och styr upp lagar och regler, utan det gör t ex Trafikverket.

Och de går aktivt ut med att vi bör VB i CP, i synnerhet mindre sådana. De uppmanar körskolorna att lära ut detta och de gör det inte för skojs skull utan för att de vet att det kan öka förståelse tydlighet och säkerheten.

Att det sitter låtsasexperter bakom tangentborden och bröstar sig som du betyder noll.

Jag personligen har sedan länge alla behörigheter på körkortet och kör alla möjliga fordon både professionellt och privat. Jag tror det är föga du har att lära mig om bilkörning och trafiksäkerhet....
2017-06-24, 07:45
Medlem
Om nu trafikverket och andra som har hand om våra trafikregler tycker det är bra att blinka vänster så borde de bli lag på det igen. Som det är nu så blir det bara skit.

Rekommendationer i all ära men dessa förändras hela tiden från år till år och slutar med att alla har olika uppfattning utav vad som är rätt. Och hittar på sin logiska manöver baserat på sin egen körupplevelse.

Om alla följde lagen istället dvs bara blinkade ut så vet man vad folk tänker göra men som det är nu är det gissningsleken. Vissa blinkar vänster och vissa skiter i att blinka ut, vissa blinkar vänster vid utfart då dom inte hinner/glömmer att blinka ut. Vissa blinkar inte alls och vissa smäller för dom håller på och fipplar med blinkern för dom är osäkra på var dom ska.

Och vissa följer lagen och blinkar bara ut.
Om man tittar i denna tråd tex så går åsikterna isär kraftigt och det gör det ute i trafiken också och det var knappast meningen.

Rekommendationer kan skilja betydligt från land till land (och region) dessutom och kommer man till större städer i världen med mer än 2 filer i en rondell så blir det bara skit med vänsterblinkandet. Rekommendationer innebär dessutom att vissa kommer fullständigt skita i dessa och fortsätta köra på som dom blivit lärda och vad lagen säger.

Om man skötte utfartsblinkningen bättre istället så skulle det funka bra och missförstånd undvikas. Då skulle man veta att den som inte blinkade skulle fortsätta i rondellen och den som blinkade höger skulle köra ut vid nästa avfart. Och nuvarande lag skulle följas.

Dessutom misstänker jag att rekommendationen att vara övertydlig och vänsterblinka ändå trots EU anpassning utav lagen kom till för att beslutande myndighet inte skulle känna sån prestigeförlust när dessa inte hade rätt tänk enligt övriga Europa. Känsligt det där!.
Senast redigerad av ramrod 2017-06-24 kl. 08:13.
2017-06-24, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ramrod
Om nu trafikverket och andra som har hand om våra trafikregler tycker det är bra att blinka vänster så borde de bli lag på det igen. Som det är nu så blir det bara skit.

Rekommendationer i all ära men dessa förändras hela tiden från år till år och slutar med att alla har olika uppfattning utav vad som är rätt. Och hittar på sin logiska manöver baserat på sin egen körupplevelse.

Om alla följde lagen istället dvs bara blinkade ut så vet man vad folk tänker göra men som det är nu är det gissningsleken. Vissa blinkar vänster och vissa skiter i att blinka ut, vissa blinkar vänster vid utfart då dom inte hinner/glömmer att blinka ut. Vissa blinkar inte alls och vissa smäller för dom håller på och fipplar med blinkern för dom är osäkra på var dom ska.

Och vissa följer lagen och blinkar bara ut.
Om man tittar i denna tråd tex så går åsikterna isär kraftigt och det gör det ute i trafiken också och det var knappast meningen.

Rekommendationer kan skilja betydligt från land till land (och region) dessutom och kommer man till större städer i världen med mer än 2 filer i en rondell så blir det bara skit med vänsterblinkandet. Rekommendationer innebär dessutom att vissa kommer fullständigt skita i dessa och fortsätta köra på som dom blivit lärda och vad lagen säger.

Om man skötte utfartsblinkningen bättre istället så skulle det funka bra och missförstånd undvikas. Då skulle man veta att den som inte blinkade skulle fortsätta i rondellen och den som blinkade höger skulle köra ut vid nästa avfart. Och nuvarande lag skulle följas.

Dessutom misstänker jag att rekommendationen att vara övertydlig och vänsterblinka ändå trots EU anpassning utav lagen kom till för att beslutande myndighet inte skulle känna sån prestigeförlust när dessa inte hade rätt tänk enligt övriga Europa. Känsligt det där!.

Givetvis har du vissa poänger i det du skriver, men samtidigt så glömmer du att inte bara är vid rondellkörning som det finns rekommendationer, utan det finns på fler ställen och i fler situationer i trafiken.

En annan sak är att det inte alls måste bli skit om folk skulle VB i CP med fler filer än två. Det hela handlar ju om att man ger tecken för att visa att man ska göra en manöver som kan påverka andra så dessa kan anpassa sin egen körning. Och det finns gott om andra situationer där teckengivning kan betyda fler saker än en, och det då är upp till de som ser teckengivningen att tolka det och anpassa sig på sådant sätt att man undviker fara etc.

Ytterligare så är du inne på utopi, när du säger att bara folk följde lagen, bara blinkade ut som man ska, så vore allt bra och inga rekommendationer skulle behövas etc. Men problemet med detta har du ju redan varit inne på, nämligen att folk glömmer, klantar sig etc. Och detta gör de inte bara vid rondellkörning utan överallt i trafiken ser vi ju dagligen hur folk glömmer, klantar sig, gör fel av olika orsaker, och både du o jag gör det med ibland för ingen klarar sig med att köra perfekt och aldrig klanta sig eller göra fel.

Därför är det också viktigt att vara extra tydlig i trafiken, ge tecken etc även om det inte uttryckligen är krav på det, utan för att man kan ha nytta av det i en aktuell situation.

T ex så lär körskolorna ut en massa saker till eleverna som det inte är krav på att göra i trafiken, men det kan vara bra och underlätta för en själv eller andra, göra olika manövrar eller situationer enklare och säkrare.
2017-06-24, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Man blinkar inte ut åt inkörarna! - utan för den ev bilen bakom dig. Inkörarna är underordnade iom väjningsplikten och kör in då de finns utrymme, precis som de gör ut på en landsväg.
Det är endast inkörarna man blinkar för. De som ligger bakom har absolut noll nytta av att man blinkar höger.
2017-06-24, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det är endast inkörarna man blinkar för. De som ligger bakom har absolut noll nytta av att man blinkar höger.

Givetvis kan även de som ligger bakom ha nytta av att folk HB i CP, det kan man tycka att alla som kör bil borde kunna förstå.

Men här har vi ju en del av problematiken i trafik och annat, att folk helt enkelt har olika kunskaper, olika förståelse för olika saker.

När jag kör bil så vill jag kunna få så mycket information som möjligt, då kan jag själv välja vilken info som jag kan ha nytta av på olika sätt i min fortsatta färd, och välja bort det som jag anser är oviktigt.

Men finns eller ges ingen info alls så skulle jag ju inte ha nån info att rangordna utifrån mina egna behov för min fortsatta färd. Därför bättre med mer info än mindre info, och därför bättre med t ex VB än inte i CP.
2017-06-24, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Givetvis kan även de som ligger bakom ha nytta av att folk HB i CP, det kan man tycka att alla som kör bil borde kunna förstå.

Men här har vi ju en del av problematiken i trafik och annat, att folk helt enkelt har olika kunskaper, olika förståelse för olika saker.

När jag kör bil så vill jag kunna få så mycket information som möjligt, då kan jag själv välja vilken info som jag kan ha nytta av på olika sätt i min fortsatta färd, och välja bort det som jag anser är oviktigt.

Men finns eller ges ingen info alls så skulle jag ju inte ha nån info att rangordna utifrån mina egna behov för min fortsatta färd. Därför bättre med mer info än mindre info, och därför bättre med t ex VB än inte i CP.
Vad gör du annorlunda för att bilen framför dig blinkar höger? Jag tycker absolut att det är bra med mer info och alla ska blinka höger när de svänger ut ur CP, men du får gärna berätta vilken nytta man har av det som bakomvarande bil för jag kan inte se något.
2017-06-24, 11:33
Medlem
Citat:
Vad gör du annorlunda för att bilen framför dig blinkar höger? Jag tycker absolut att det är bra med mer info och alla ska blinka höger när de svänger ut ur CP, men du får gärna berätta vilken nytta man har av det som bakomvarande bil för jag kan inte se något.

När du kör i trafiken, menar du på allvar att du inte har intresse av vad som sker framför dig och din bil, vad de framför dig ska göra eller inte göra, och det inte kan påverka din egen vidare färd på något sätt?

Tänk efter lite nu....
2017-06-24, 11:35
Medlem
Citat:

När Dr T är ute och åker i sin Mercedes skall han inte behöva vänta på att framförvarande bil lämnar cirkulationsplatsen utan han kan direkt vid högerblink tränga sig in till vänster om framförvarande. Ungefär så...
Senast redigerad av Petronius 2017-06-24 kl. 12:03.
2017-06-24, 11:41
Medlem
Citat:
De fysiska förutsättningarna är exakt lika i en liten korsning, även om den skulle bli en CP

Självklart är det inte så.
2017-06-24, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
När Dr T år ute och åker i sin Mercedes skall han inte behöva vänta på att framförvarande bil lämnar cirkulationsplatsen utan han kan direkt vid högerblink tränga sig in till vänster om framförvarande. Ungefär så...

Nu är du nära tramserier....

Jag har ingen Mercedes, jag ser ingen anledning att hålla på att trängas i trafiken utan bäst är om det hela flyter på så bra som möjligt, och en hjälp till det kan vara att alla är vakna och observanta i trafiken samt ger tydliga tecken i tid på vad man ämnar göra, samt är perceptiva för andras tecken etc och anpassar sig till rådande situationer.
2017-06-24, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Självklart är det inte så.

Jo, det är exakt samma fysiska förutsättningar, samma storlek på platsen vare sig den är korsning eller CP, samma korta trånga avstånd och liten tid till att hinna tolka andra bilars fortsatta färd etc, vilket ökar riskerna för incidenter om man inte ger tydliga tecken.

Och om VB skulle underlätta och förtydliga på den platsen igår när den var en vanlig liten korsning, så skulle det naturligtvis vara till samma hjälp idag om platsen var en CP. Förstår man inte en så enkel sak i trafiken så är det rent tragiskt dåligt med kunskaper och riskanalys.

Kan du förklara varför då bl a våra trafikmyndigheter och körskolor anser att VB är nyttigt i CP, i synnerhet mindre sådana. Se i den länk jag gav tidigare där man förklarar det i klartext och bild att man bör VB i mindre CP.
2017-06-24, 12:10
Medlem
Citat:
När du kör i trafiken, menar du på allvar att du inte har intresse av vad som sker framför dig och din bil, vad de framför dig ska göra eller inte göra, och det inte kan påverka din egen vidare färd på något sätt?

Tänk efter lite nu....
Nu undviker du att svara på min fråga. Självklart är jag intresserad av vad som händer runt omkring mig, men jag har ingen nytta av att någon blinkar höger för att lämna en CP. Det är de som ska in i CP som har nytta av det.

Tänk efter lite nu och svara på min fråga om vad du gör annorlunda när du ser någon blinka höger i CP.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in