Citat:
som sagt - virra inte bort dig och ha koll på hjärnan och skyltarnas betydelse och lämna känslokörandet åt käringen.
en CP har endast HÖGERAVFARTER! - titta efter och dra slutsatser hur man gör vid högeravfarter och gör du ingen förändring från din fil inne i CP betyder det att du avser att fortsätta runt.
en korsning har inga avfarter!
Du jämför två trafiksituationer som är principellt helt olika. Kolla vägskyltarna vad de betyder - Inkörare har väjningsplikt serru! Man blinkar inte ut åt inkörarna! - utan för den ev bilen bakom dig. Inkörarna är underordnade iom väjningsplikten och kör in då de finns utrymme, precis som de gör ut på en landsväg.
en CP har endast HÖGERAVFARTER! - titta efter och dra slutsatser hur man gör vid högeravfarter och gör du ingen förändring från din fil inne i CP betyder det att du avser att fortsätta runt.
en korsning har inga avfarter!
Du jämför två trafiksituationer som är principellt helt olika. Kolla vägskyltarna vad de betyder - Inkörare har väjningsplikt serru! Man blinkar inte ut åt inkörarna! - utan för den ev bilen bakom dig. Inkörarna är underordnade iom väjningsplikten och kör in då de finns utrymme, precis som de gör ut på en landsväg.
Du har definitivt tolkat det hela med röven.
De fysiska förutsättningarna är exakt lika i en liten korsning, även om den skulle bli en CP, därför bör man VB i en sådan för att göra sin planerade färd tydligare.
Det är inte du som sitter som sakkunnig och styr upp lagar och regler, utan det gör t ex Trafikverket.
Och de går aktivt ut med att vi bör VB i CP, i synnerhet mindre sådana. De uppmanar körskolorna att lära ut detta och de gör det inte för skojs skull utan för att de vet att det kan öka förståelse tydlighet och säkerheten.
Att det sitter låtsasexperter bakom tangentborden och bröstar sig som du betyder noll.
Jag personligen har sedan länge alla behörigheter på körkortet och kör alla möjliga fordon både professionellt och privat. Jag tror det är föga du har att lära mig om bilkörning och trafiksäkerhet....