Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2020-06-24, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Hade Methos haft rätt angående sin nya idé om att det är valfritt med blinkers i trafiken så finns det nog en uppsjö förare som fått felaktiga böter och skulle ha en rejäl slant att få tillbaka. Och isf har 100% av BMW och Audi-förarna haft rätt hela tiden - blinkers är för idioter

Vilken stor halmgubbe du har utvecklat här... Vart har jag skrivit att det är valfritt att signalera? Tvärtom har jag hela tiden hävdat att man är skyldig att signalera sin avsikt i trafiken och också gett lagrum för detta (något du inte har). Däremot finns det inget specifikt lagstöd för att man måste prioritera att blinka ut från en CPL i mindre mån än att man är skyldig att även blinka vänster om man fortsätter. Det du yrar över är en lokal trafikföreskrift som baseras på tolkningen att du byter fil när du kör ut från CPL. Vilket är helt rätt, men av en helt annorlunda anledning än vad du påstår.
2020-06-24, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Ja det finns iof ganska många stolpskott i världen.
Man kanske skulle börja hjälpa dom.

Kan tänka mig att det är några stycken som svänger höger när dom kommer till en rondell.
Kör ner i diket och funderar över hur i helvete det gick till.

Va i helvete!! Rondellen gick till höger. Hur fan skulle jag kunna veta det..

Körskoleläraren suckar och säger
Nej Hans-gertrud man svänger alltid till vänster.
Vi prövar en gång till, och blinka till vänster i rondellen som går till vänster så alla vet att du ska till vänster och inte ner i diket

Det fanns tydligen nyheter i denna tråd. Nu kan man plötsligt inte svänga höger i en CPL...
2020-06-24, 20:00
Medlem
Citat:
För att dom flesta inte vet att man svänger vänster i en rondell?

Man svänger tekniskt sett inte vänster i en CPL och framför allt inte i en rondell (okej, med undatag från vissa trafikpoliser som gillar att stå mitt på rondellen). Du åker MOTSOLS i en CPL.
2020-06-24, 20:01
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Låt mig då uttrycka det så här: Genom VB i en cpl visar man att man avser att fortsätta i cirkulationen. Kan vara en väsentlig information till andra, särskilt i de fall den stora trafikströmmen svänger ut. Lätt att inse för den som använder logiskt tänkande och sunt förnuft.

Det där är ingen kommentar som har med sunt förnuft att göra, i övrigt se ovan. Tråden handlar om VB i cpl, inget annat.

Oj. Kan du med ditt logiska tänkande och sunda förnuft förklara hur du fick den tanken och vad det har med saken att göra?
1 nej det gör du inte. Med VB signalerar du endast att du inte förstår hur en Cpl funkar. Du tror att vägen delar sig vid varje avfart och att du tar den vänstra vägen.

2 ok det blev för jobbigt 🙂👍

3 du tänker inte logiskt och rationellt, utan verkar gå på känsla. Men inget fel i det, bara att det blir fel i trafiken.
2020-06-24, 21:21
Medlem
Citat:
1 nej det gör du inte. Med VB signalerar du endast att du inte förstår hur en Cpl funkar. Du tror att vägen delar sig vid varje avfart och att du tar den vänstra vägen.

Fundera inte på vad jag TROR, det vet du uppenbarligen inget om. Du har nämligen helt fel.

Jag vet mycket väl hur en cpl fungerar. Jag vet också hur trafikanter fungerar, både i cpl och annars. Och jag VET att en VB i vissa situationer kan ge en nyttig info till andra trafikanter, och då gör jag det. Helt i linje med lag och andra bestämmelser. Och resultat av logiskt tänkande och sunt förnuft. (Flera sådana situationer har nämnts i tråden, jag drar dem inte en gång till.)

Citat:
3 du tänker inte logiskt och rationellt, utan verkar gå på känsla. Men inget fel i det, bara att det blir fel i trafiken.
VB i en cpl gör inte till att "det blir fel i trafiken".
Känsla för hur andra trafikanter uppfattar situationerna är en god egenskap, som du bör tillägna dig. (Inom parentes kan jag säga att du har fel i din slutsats - där också.)

Jag tänker inte fortsätta den här märkliga debatten med dig, uppenbarligen har du inget nytt vettigt att komma med. Du får nu möjlighet att koncentrera och mobilisera ditt omtalade logiska tänkande och sunda förnuft till annat. Vill du ta sista ordet så varsågod.
2020-06-25, 17:49
Medlem
Citat:
För att dom flesta inte vet att man svänger vänster i en rondell?
Ok.
Märks att grundskolan gått på sommarlov.

Ha ett bra sommarlov!
2020-06-25, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
I små cp riskerar du att bli stående när HB inte syns eller uteblir, du måste chansa att nästa bil inte ska förbi din infart.

Det går inte att komma ut om man följer reglerna när det är mycket trafik.
Jag har stor vana av små gå, en vb hjälper.

Hur ska du komma ut i c-platsen menar du?
Vad är det som gör att du kan köra ut i c-platsen? Tex vilken blinkning?

På vilket sätt skulle VB hjälpa dig att komma ut?
Kommer en bil och VB så kan du ju inte köra ut.
2020-06-25, 21:56
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vilken stor halmgubbe du har utvecklat här... Vart har jag skrivit att det är valfritt att signalera? Tvärtom har jag hela tiden hävdat att man är skyldig att signalera sin avsikt i trafiken och också gett lagrum för detta (något du inte har). Däremot finns det inget specifikt lagstöd för att man måste prioritera att blinka ut från en CPL i mindre mån än att man är skyldig att även blinka vänster om man fortsätter. Det du yrar över är en lokal trafikföreskrift som baseras på tolkningen att du byter fil när du kör ut från CPL. Vilket är helt rätt, men av en helt annorlunda anledning än vad du påstår.
jag du har skivit det fler ggr att inte det finns lagstöd för HB. du tänker helt galet och tror det finns speciella regler i en CPL , men du missar det mest väsentliga - Man ska köra på precis samma sätt som på vilken annan väg som helst, du har exakt samma skyldigheter på "den särskilda vägen" runt en rondell som du har på annra ställen. Vad är det som är så svårt att se? åkt för många varv i rondellen och blivit yr? utför ett kommando när rätt trafiksituation uppstår - HB vid höger, tuta när cyklist kör mot rött, bromsa när älg kommer, VB vid vänster. Som jag skrev till Pewana - ni VBar nog för att ni tänker att vägen delar sig vid varje avfart och ni ska ju till "vänster", men det är ingen avfart eller ens en väg som delar sig - det är SAMMA fil ni redan kör på. Inte så svårt om du tänker lite.

"prioritera"?! vad då prioritera? jag prioriterar ingenting - jag utför mina skyldigheter och blinkar plikttroget åt höger som man ska. Vänster finns inte i cpl och är inget som prioriteras bort öht. Det är inget val då jag inte tar av till vänster för femtielfte gången .
2020-06-25, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Öh... vad menar du nu....? Att om du inte ser om en bil HB eller inte, så ska den ändå ut ur CP.... Hur fan ska du kunna veta det? Hur fan ska du kunna skilja det från att om den inte HB ska vidare runt....?

I det läget blir ju en VB en tydligare bekräftelse på att den inte ska ut utan ska vidare runt, än om den inte HB och man inte i det läget inte kan avgöra om det är för att den faktiskt inte HB eller för att den egentligen skulle HB men föraren klantat sig eller skiter i att ge tecken.

Nej, då ska du utgå från att den ska vidare runt.

VB är mycket riktigt en ”bekräftelse” (vissa blinkar dock vänster och lämnar) att man tänker köra vidare i c-platsen.
Och detta hjälper dom som inte fattar att man måste stanna ifall någon inte blinkar VB.

Men VB kommer aldrig hjälpa någon från att slippa stanna/bromsa in.
2020-06-25, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Nej, då ska du utgå från att den ska vidare runt.

VB är mycket riktigt en ”bekräftelse” (vissa blinkar dock vänster och lämnar) att man tänker köra vidare i c-platsen.
Och detta hjälper dom som inte fattar att man måste stanna ifall någon inte blinkar VB.

Men VB kommer aldrig hjälpa någon från att slippa stanna/bromsa in.
Men...........flera härinne skriver ju att dom blir hjälpta av medtrafikanters VB?
Hur förklarar du det?

Och nej, det är ingen som påstått att man inte måste sakta ned/bromsa men man kan göra det tidigare och därigenom få bättre flyt i sin kärning.
Att du och några till inte har den förmågan ska inte hindra oss andra, förutseende och planerande förare, att få den hjälpen.
2020-06-25, 22:41
Medlem
Kan inte ni ”icke VB” lägga ned??

Den här tråden visar att det är en majoritet som blir hjälpta av VB.

DET är fakta.
DET kan ni inte bestrida.

Så...... hjälp till i trafiken och börja VB!
Nu tror jag ju att det är för mycket begärt av er så uppmaningen får väl bli att sluta argumentera mot någonting som majoriteten ändå tycker är bra och bidrar till en bättre trafikmiljö.
Eller känner ni er så kränkta över att inte besitta kunskapen att förstå nyttan av VB?
2020-06-25, 23:55
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Kan inte ni ”icke VB” lägga ned??

Den här tråden visar att det är en majoritet som blir hjälpta av VB.

DET är fakta.
DET kan ni inte bestrida.

Så...... hjälp till i trafiken och börja VB!
Nu tror jag ju att det är för mycket begärt av er så uppmaningen får väl bli att sluta argumentera mot någonting som majoriteten ändå tycker är bra och bidrar till en bättre trafikmiljö.
Eller känner ni er så kränkta över att inte besitta kunskapen att förstå nyttan av VB?
Den dag det blir tvång på att blinka för färd framåt i filen man redan kör, så ska också börja med det. Gäller bara att förse bilarna med framåtblinkers först. Kanske saftblandare på taken vore nåt så ni blindstyren ser bilen tydligt.

Och dessutom är topic för tråden att ni är äckliga. Ingen har sagt att VB är förbjudet (tyvärr), och det gör det ju inte mindre äckligt för att många gör det.
Senast redigerad av Scalping 2020-06-26 kl. 00:03.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in