Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-19, 20:56
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är inte ett dumt beteende.

Och du har ju själv sagt att det är färre och färre som gör det. Om det är sant så stämmer det du sa nu inte alls.

Färre och färre, körskolor. Men äldre gubbar och unga kvinnor fortsätter...
2023-03-19, 21:00
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Färre och färre, körskolor. Men äldre gubbar och unga kvinnor fortsätter...
Whatever. Om någon tar efter ett bra beteende så är det inte så att jag gråter mig till sömns för det.
2023-03-19, 21:05
Medlem
De största äcklen är folk som inte blinkar när dom kör ur en rondell så man får stå o vänta i onödan.
2023-03-19, 21:09
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frippesasfalt
De största äcklen är folk som inte blinkar när dom kör ur en rondell så man får stå o vänta i onödan.

Det är definitivt mycket äckligare.
2023-03-19, 21:11
Medlem
Min far är 80+ och blinkar fortfarande vänster hela tiden i rondellen, både när han kör in och ut.

Jag är medelålders och fick ändra mig år 2000 pga att lagen ändrades, och att man nu måste blinka höger när man kör ut och att det sedan dess är frivilligt att blinka vänster när man kör in. Jag gör både ock, särskilt i små rondeller. Då är det bra för mötande trafik att se redan när jag kör in i rondellen vad jag har för planer. I stora rondeller är det ingen som bryr sig om jag blinkar när jag kör in.

Min son 20+ har också fått lära sig i körskolan att det är valfritt att blinka när man kör in, och åtminstone ibland blinkar han på samma vis som jag.

Både min far och jag kan lägga oss i vänster fil in i rondellen när vi ska köra rakt fram i rondellen. Det är normalt okej om det är två filer ut - för att markera att man tänker lägga sig i den vänstra filen ut. Jaag vet att vissa inte gillar det. Men farsan kan lägga sig i vänster fil in även när det bara är en fil ut, vilket inte är okej. Så kunde korsningarna - som låg på samma ställe som dagens rondeller för 30 år sedan - funka förr, så det är nog en gammal vana. Han kan även ställa sig och vänta på någon som kommer från vänster i en korsning där det är högerregeln som gäller.

Å andra sidan kör farsan lugnare än både jag och min son, så det är nog han som är minst trafikfara av oss trots allt.
Senast redigerad av guru1966 2023-03-19 kl. 21:14.
2023-03-19, 21:30
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Jag blinkar bara vänster om en annan bil är på väg in i rondellen om det är avgörande för honom att stanna eller köra.. samma med blinka höger också.. blinkar liksom inte mitt i natten eller om jag bara blinkar ”för mig själv”
Självklart spelar andra faktorer också in. Är de övergångsställe och någon ska gå över och jag har en bil bakom mig blinkar jag också.. bara bil bakom då struntar jag i de hehe
Hoppas du fick kvävningar
sitter du och analyserar om du ska blinka eller ej?
2023-03-19, 21:31
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
sitter du och analyserar om du ska blinka eller ej?

Automatiskt och omedvetet, de sitter i ryggmärgen.
2023-03-20, 05:18
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jaha… nu är det ”ut från ens fil man ligger i”….
Fast nyligen skrev du ju ”vid varje sidoförflyttning”….
Hur ska du ha det….?
Vad då nu? Jag har skrivit samma sak hela tiden.
2023-03-20, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Vad då nu? Jag har skrivit samma sak hela tiden.

Du har skrivit så, i olika inlägg, som jag visade. Det är inte samma sak utan har olika betydelse…
2023-03-20, 06:17
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag har inte hittat på någon egen regel. Det är fullt tillåtet att blinka vänster i cirkulationsplatser. Det är även tillåtet att blinka höger innan man åker in i cirkulationsplatsen för att tidigare visa att man ska ta första avfarten, men det finns inte något krav på det heller.

Om du inte klarar av att dra nytta av vänsterblinkningarna, så ignorera dem bara. Vad är problemet?

Att det inte är explicit förbjudet är inte samma sak som att det är påbjudet. Oavhängigt detta; att medvetet ge fel signal (som vänsterblink är) bör absolut rendera påföljd, men jag tänker inte ödsla tid på att leta fram relevant lagparagraf åt en IQ-befriad vänsterblinkare.

Att blinka höger in i rondell går inte alls att likställa. Man svänger ju höger när man åker in på den separata väg som rondellen utgör, så det är helt korrekt - om än redundant, eftersom (hör upp!) man INTE KAN svänga vänster i en rondell. Idiot.
Senast redigerad av Fulfittan 2023-03-20 kl. 06:22.
2023-03-20, 06:31
Medlem
https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulationsplats/

Jag förstår inte vitsen att blinka till vänster, om det inte gäller att byta från höger till vänster fil. För de som ska in i rondellen sitter blinkers på motstående sida mot de man vill visa dem för.
I Sverige har väl cirkulatinsplats alltid varit en egen väg där de som vill in har väjningsplikt.

I en del länder gäller högerregel i cirkulationsplatser, de som ska in har företräde.
2023-03-20, 06:31
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fundera på detta…
Om du kommer in mot en vanlig CP och ska vidare på tredje avfarten, säger du till dina medpassagerare att du ska fortsätta åt höger då….?

Och…. Vilket håll fortsätter då den vägen i förhållande till den vägen du kommer på…? Vänster eller höger…?

Man hittar inte på egna trafikregler då, utan man följer faktiskt de regler som finns….

-Tredje avfarten, eller fortsätta åt vänster i förhållande till den väg jag åker på.
-Om du menar vägen jag åker på innan rondellen - vänster.

Men ingen av dina frågor är relevanta, eftersom det finns en väg emellan också - rondellen. Så vägen fortsätter åt höger vid tredje avfarten från denna.

Du hittar på. Lagen säger att rondellen är en separat väg. DET är regeln som finns, och som alla korkade vänsterblinkare inte följer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in