Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-01-04, 13:45
Medlem
mitzus avatar
jo

Fan min körskole lärare tvinga mig blinkla vänster när ska ska svänga vänster i en rondell.
2009-01-04, 14:24
Medlem
Homo Insulariss avatar
Blinkar självfallet höger om jag skall till höger, vänster om jag skall till vänster, och sedan höger då jag lämnar rondellen.
2009-01-04, 14:43
Medlem
oscarericsons avatar
Jag tog körkort nyss och fick då lära mig att man blinkar höger när man skall till höger. Blinkar höger efter första avfarten om du skall rakt fram, och blinkar vänster förbi första och andra avfarten och sedan höger om du skall ut genom den tredje avfarten.

Eftersom jag varken har tid eller ork att läsa igenom hela tråden, kräver jag ett svar från den allmänbildade sidan av flashback ... eller åtminstone dom som följer tråden.
2009-01-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boom2town
Nu du är du ute på jävligt djupt vatten om du börjar kalla mig en oerfaren förare utan att veta ett smack om mig. Jag tänker inte förfalla till din dagisnivå utan nöjer mig med att konstatera att du har fel.

Så du menar att du är erfaren förare menar du, men har problem med att tolka nåt så enkelt som VB i en rondell? Hur får du det att gå ihop?

Jag har inga som helst problem att tolka VB i rondell, och anser inte alls att det förvirrar. Jag har alla behörigheter på körkortet och har kört det mesta på hjul hela skandinavien och europa sen 1978...

Hur kan vi uppfatta samma enkla sak så olika?

Citat:
Du menar till den där trafiksäkerhet.se eller vad den heter? Tackdu, den ger jag inte mycket för. Oöverskådliga textmassor, fullt med looplänkar (cirkelresonemang) och länkar till Vägverket som inte funkar längre. Verkar vara en typisk rättshaverist som dömts som vållande för något han tyckte var helt rätt och nu ägnar sin tid åt att sabla ner...

Ernst Donlemar som driver Svensk Trafiksäkerhet, är körskolärare med lång erfarenhet. Tror han har betydligt mer kunnande om denna sak än du har.

Citat:
Nu tillskriver du en blinkers lite väl stora egenskaper. Även om någon blinkar så kan medtrafikanterna missa detta, om du nu tillbringar så mycket tid ute i trafiken som du påstår så vet du det lika väl som jag.
Alternativt så är det kanske någon som vrider om ratten för att köra ut ur rondellen utan att överhuvudtaget se sig om, då kan du vänsterblinka hur mycket du vill.

Så, bara för att trafikanter ibland kan missa en blinkers, så är det onödigt att blinka?

Vilket är lättast att missa, en påslagen blinkers, eller en som inte är påslagen?

Citat:
Gör dig inte löjlig, du förstår mycket väl vad jag menar.

Dessutom har jag inte någonstans påstått att en blinkers enbart och allena ska användas när man svänger. Tror du det får du gärna länka till det inlägget.

Ja jag förstår vad du menar, men exemplet är ändå fullt realistiskt så varför är det löjligt?

Förstår du vad jag menar?

Citat:
..och där håller jag inte med dig. Någon som ska in i en rondell ska förutsätta att trafiken i rondellen ska fortsätta köra i rondellen och detta gäller givetvis även de som redan är i rondellen. När man vill lämna rondellen blinkar man höger, oavsett vilken fil man befinner sig i och sedan är det en fråga om att samarbeta med övrig trafik för att ta sig ut.

Att förutsätta nåt som sen inte visade sig stämma, och som man hade kunnat veta säkrare om VB hade använts, känns ju lite dumt. Dessutom så minskar det ju flödet genom rondellen och kan minska säkerheten med. Det är väl dumt då det är två av anledningarna till att man byggde rondellen.

Citat:
För att ta ett av dina älskade exempel: jag ligger i innerfil en halv bil före en i ytterfil och jag börjar närma mig min avfart. Jag slår på högerblinkers för att visa att jag tänker köra ur och ytterfilens bil ligger och blinkar vänster för allt han är värd. Vad är enklast, att jag stannar för att släppa förbi denne någon (som i 99 fall av 100 har fler bakom sig som också kommer köra förbi och där står jag i innerfil med en växande kö bakom mig) eller att han lättar på gasen och släpper ut mig? Hans vänsterblinkers gör varken till eller från eftersom det absolut enklaste i situationen är att han saktar ner när han ser att jag blinkar höger.

Trots att det teoretiskt sett, i en perfekt värld, är så enkelt som du säger, så krockas det ändå i rondeller i dessa situationer. Varför det? Kanske för att vi inte lever i en perfekt värld.

Sen har du ju det omvända scenariot, som är minst lika riskabelt. Nämligen där den på innern ligger lite efter den i yttern, och den i innern ska ut på avfartens vänstra fil och tror att de i yttern ska ut med på utfartens högra fil. I lite stressig trafik så är det väldigt snabba beslut som måste tas, och risken att bli överraskad och smälla när man plötsligt upptäcker att han inte svängde ut på avfarten är mycket stor och händer varje dag i landet. En VB från den i yttern hade kunnat förhindra detta, vilket även Tingsrätterna verkar anse då de i sådana fall dömt bilen i yttern som vållande.

Citat:
Om vi istället tar exemplet med att någon står och väntar på att få köra in i en rondell så kan man, som flera har varit inne på tidigare, se på de som redan kör i rondellen om de tänker fortsätta eller svänga av - bilens placering i filen, hastigheten (kan de öht fortsätta svänga i den farten), om man ser föraren kan man med hjälp av hur denne tittar klura ut hur han tänker köra och så vidare.

Helt riktigt, men en VB kan ju tillföra ännu en indikation, eller bli en bekräftelse på det andra man ser, precis som många andra situationer utan för rondellerna. Varför funkar det så bra där, men att du och vissa andra omöjligt klarar att tolka det i en rondell, trots att du är erfarne som du säger...?

Citat:
Framförallt, det är lag på att vi ska blinka höger ut ur rondellen - då behövs dina så omhuldande vänsterblinkers inte alls.

Som jag gett otaliga exempel på så kan ju VB ändå behövas många gånger. Det anser även väldigt många körskolor då de fortfarande lär ut VB i rondeller.

Citat:
Så det gör dom? Nu är det ett antal år sen jag bläddrade i en teoribok senast, har du någon länk för att leda det i bevis (som GW skulle sagt)?

Jag har själv talat med körskolärare om denna sak, och de säger att majoriteten av körskolorna i Sverige är för att man ska VB i rondell och lär också ut detta än idag.

Ring runt och kolla själv.

Dr Tinnitus
2009-01-04, 18:38
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Då använder man sig av vad man skulle kunna kalla tankeläsning ja.
Man tittar på bilens placering och rörelsemönster och kan då med rätt hög precision räkna ut om bilen fortsätter eller svänger av.
Ja,tillslut så brukar ju det kristalliseras ut vart bilen tar vägen tillslut!
(för de flesta tar ju inte oändlig tid på sig att åka genom en rondell! )

Men jag frågar ännu en gång: Hur ser du på en bil,på motsatta sidan av cirkulationsplatsen om hurvida den tänkt att svänga vänster,eller fortsätta rakt fram(efter en ev. högerblinkning) innan den har hunnit åka förbi avfart 1Jag har då inga sådana förmågor,har du?
2009-01-04, 18:44
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Men jag frågar ännu en gång: Hur ser du på en bil,på motsatta sidan av cirkulationsplatsen om hurvida den tänkt att svänga vänster,eller fortsätta rakt fram(efter en ev. högerblinkning) innan den har hunnit åka förbi avfart 1Jag har då inga sådana förmågor,har du?
Det har jag också funderat på, tror alla vänsterblinkare att man memorerar alla bilar som kör in i rondellen för att hålla reda på vart de ska lämna den?
2009-01-04, 19:08
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
http://publikationswebbutik.vv.se/up...gava_7_okt.pdf

Som du ser så är det du som är puckot om du krockar med en som befinner sig inne i rondellen.
Javisst! och jag kommer fortsätta med det och du fortsätter med att försöka köra igenom min buss/lastbil! Undrar vem som lever längst?

Gäller samma sak om jag kör in i CIRKULATIONSPLATSEN (för rondellen är planteringen i mitten,pucko!) och kör snabbare än någon (som givetvis åkte in senare än mig) och den är ivägen för mig? Är de "fritt-villebråd" att köra på/över/igenom (jo,man KAN köra IGENOM en personbil med ett tungt fordon!)??

Det är ju bara att ge upp.... Hoppas ni tutar och lever fan också,för tids nog är det någon som tar er av daga i ren ilska över hur dumt ni betett er!

Ungefär lika smart som fotgängare,som bara går rätt ut utan att bry sig om att titta åt något håll,för de har ju företräde!
"Det gör nog inte så ont att bli påkörd och dessutom hade jag ju företräde!"
Senast redigerad av orvaren 2009-01-04 kl. 19:17.
2009-01-04, 19:28
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Det har jag också funderat på, tror alla vänsterblinkare att man memorerar alla bilar som kör in i rondellen för att hålla reda på vart de ska lämna den?
Öhh,en del förare har lite framförhållning och tittar lite längre fram än motorhuven... Om ex. vis Du har blinkat vänster redan när du ska in i cirkulationsplatsen,så har jag med STOR sannolikhet sett det och kommer INTE att börja rulla in i CP med mitt långa,tunga fordon (typ 18m..) och heller INTE blockera din väg... Men om du INTE blinkar,så..Ja,då kommer du förmodligen få åtminstone sakta in,kanske stanna,för hur gärna jag än vill så accar inte mitt fordon som en racer bil! (utan snarare,som en trött pormask! )

Memorera? Tja,hur många bilar rymms det i en cirkulationsplats?

(Är det fullt,så är det ju OMÖJLIGT att köra in! Eller?)

Om det kommer tre på rad och en blinkar vänster,hur många ska då åt vänster???

Det kanske DU kan berätta för mig,för jag vet inte och åker då ut efter att den förste (som blinkade vänster) passerat.(givet att denne KAN bromsa in för mig,jag gör ju ingen "kamikaze" manöver två meter framför en bil i rondellen..)
Senast redigerad av orvaren 2009-01-04 kl. 19:30.
2009-01-04, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så du menar att du är erfaren förare menar du, men har problem med att tolka nåt så enkelt som VB i en rondell? Hur får du det att gå ihop?

Jag har inga som helst problem att tolka VB i rondell, och anser inte alls att det förvirrar. Jag har alla behörigheter på körkortet och har kört det mesta på hjul hela skandinavien och europa sen 1978...
Jo, du har sagt det förr, vi har hört det, tack så mycket.

Ändå är det märkligt att någon som borde vara så erfaren som du håller fast vid att ge tvetydliga signaler i trafiken, du om någon borde ju vara mån om att vara tydlig. Det var åtminstone jag på den tiden jag satt bakom ratten på jobbet.

Citat:
Ernst Donlemar som driver Svensk Trafiksäkerhet, är körskolärare med lång erfarenhet. Tror han har betydligt mer kunnande om denna sak än du har.
Då kan jag bara beklaga att han inte har större pedagogiskt kunnande än sådär, om kompetensen finns är det tragiskt om resultatet ser ut som det gör.

Citat:
Ja jag förstår vad du menar, men exemplet är ändå fullt realistiskt så varför är det löjligt?
Det är löjligt för att du drar det till extremer. Du får för dig att jag tycker att blinkers endast ska användas till att svänga - vilket är direkt felaktigt som jag tidigare påpekat - och sedan målar du upp ett simpelt scenario som du dels beskriver så noggrant att man kan tro att det handlar om ett tingsrättsmål och som dels inträffar överallt varje dag i trafiken.

Dessutom förstår jag inte riktigt vad problemet i ditt scenario är. Jag kör bakom och lättar på gasen oavsett om han ska stanna eller svänga höger - det får jag göra om han blinkar höger eller inte. Dessutom, stannar han så kör jag ju om i mån av plats och avsaknad av mötande trafik.

Citat:
Att förutsätta nåt som sen inte visade sig stämma, och som man hade kunnat veta säkrare om VB hade använts, känns ju lite dumt. Dessutom så minskar det ju flödet genom rondellen och kan minska säkerheten med. Det är väl dumt då det är två av anledningarna till att man byggde rondellen.
Stopp där, hur kan det minska flödet för dom som står och väntar på att köra in? Det är snarare avsaknad av högerblink vid utfart som skapar irritation och onödiga stopp.

Citat:
Sen har du ju det omvända scenariot, som är minst lika riskabelt. Nämligen där den på innern ligger lite efter den i yttern, och den i innern ska ut på avfartens vänstra fil och tror att de i yttern ska ut med på utfartens högra fil. I lite stressig trafik så är det väldigt snabba beslut som måste tas, och risken att bli överraskad och smälla när man plötsligt upptäcker att han inte svängde ut på avfarten är mycket stor och händer varje dag i landet. En VB från den i yttern hade kunnat förhindra detta, vilket även Tingsrätterna verkar anse då de i sådana fall dömt bilen i yttern som vållande.
Jo, jag läste det att ytterfilen gått som vållande vilket jag tycker är helt uppåt väggarna. Det är innerfil som byter fil och ska ha uppmärksamhet, dessutom kommer den i ytterfil så att säga från höger och då är det ju högerregeln.
Dock kan det ju vara målat annorlunda och då är ju saken en helt annan. Exempelvis Ankdammsrondellen i Solna är målad så att ytterfil lotsas in på Frösundaleden mot Råsunda, den som fortsätter sitt yttervarv där, vänsterblink eller inte, gör fel.

Citat:
Helt riktigt, men en VB kan ju tillföra ännu en indikation, eller bli en bekräftelse på det andra man ser, precis som många andra situationer utan för rondellerna. Varför funkar det så bra där, men att du och vissa andra omöjligt klarar att tolka det i en rondell, trots att du är erfarne som du säger...?
Nu är du där och trampar med dina erfarenhetspåhopp igen. Kom igen nu, du kan bättre än så.
Dessutom har du fel när du säger att vi inte klarar tolka det. Vi tolkar det på det enda rätta sättet: personen i fråga som blinkar vänster vill byta fil.

Citat:
Jag har själv talat med körskolärare om denna sak, och de säger att majoriteten av körskolorna i Sverige är för att man ska VB i rondell och lär också ut detta än idag.

Ring runt och kolla själv.
Ånej, vill du bevisa något får du presentera bevis för det.
2009-01-04, 19:34
Medlem
Trollunges avatar
boom2town jag lider med dig... man försöker och försöker men det går inte in på vissa.
2009-01-04, 19:36
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
text
Jag kollar bar bilar som ÄR i rondellen, dom som är på väg in mittemot skiter jag fullständigt i, hinner jag köra ut innan de kommer tillräckligt långt fram är det bra, annars får man väl vänta och se vad de ska.
Svårare än så är det inte.
2009-01-04, 19:41
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Jag kollar bar bilar som ÄR i rondellen, dom som är på väg in mittemot skiter jag fullständigt i, hinner jag köra ut innan de kommer tillräckligt långt fram är det bra, annars får man väl vänta och se vad de ska.
Svårare än så är det inte.
Tja,slår de på VB sent som fan inne i CP,ja då är det ju ungefär som att inte blinka alls och åka igenom en buss/lastbil är ju inte lättare,eller svårare då heller... och visst,är de inte ens inne i rondellen så har de ju INGET som helst företräde what so ever! MEN,kommer en 740 i full-djävel mot rondellen,så (iaf jag gör det..)kanske man borde beakta det,ty (åter igen-jag) man VILL väl inte smälla,bara för att "Jag har MINSANN företräde!"...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in