Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-02-18, 01:06
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Felet du gör är att du utgår från att det tvunget måste vara så att vänsterblink måste betyda att du ska av till vänster.

I en bil har du ganska begränsade kommunikationsmöjligheter. Du kan blinka, varva motorn, dutta bromspedalen för bromsljus, varningsblinkers och tuta. Har du ögonkontakt kan du ge lite gester också. Men det är ganska begränsat.

Därför är det inte speciellt konstigt att vissa av dessa får breddade betydelser. Bromsljus är ju till för att varna bakomvarande för att du bromsar in, men det används också för att säga "jag tycker du ligger för nära". Tutan ska användas för att avvärja fara, men den används också för att uppmärksamma folk på att det blivit grönt, och även rent allmänt för att visa missnöje. Varningsblinkers används för att varna, men också för "Haha, jag körde om dig". Att blinka med helljuset kan också betyda lite olika saker.

På samma sätt används blinkers på olika sätt. På en landsväg behöver det inte betyda att man ska köra om eller svänga vänster. Det kan också betyda att man varnar bakomvarande för att det kommer möte eller annan fara om de nu är på väg att köra om. Att blinka vänster och sedan höger i snabb följd betyder "tack"

Och på samma sätt har blinkers en vidgad betydelse i rondeller. I allmänhet betyder det "Jag kommer fortsätta till minst tredje avfarten"

Länka gärna Transportstyrelsens folder om kommunikation i trafiken pch där dina exempel finns.

Kanske även "att ligga i röven betyder att framförvarande kör för sakta", eller att "slalomåkning mellan tre filer varnar för halka" , "Peka finger betyder, jag har rätt och du fel!"

Kan komma på massa olika sätt, men bäst är väl ändå scouternas morsealfapet med tutan, då kan man ha längre konversationer.
2023-02-18, 01:14
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Länka gärna Transportstyrelsens folder om kommunikation i trafiken pch där dina exempel finns.
Det står givetvis inte på deras hemsida, men det är ändå ett universellt språk som nästan alla trafikanter förstår.

Kan du länka något från Transportstyrelsen som säger att det är fel att blinka vänster i en rondell?
2023-02-18, 01:43
Citat:
Det står givetvis inte på deras hemsida, men det är ändå ett universellt språk som nästan alla trafikanter förstår.

Kan du länka något från Transportstyrelsen som säger att det är fel att blinka vänster i en rondell?
Jag har länkat hur du ska köra och vilka tecken du ska ge. Transportstyrelsen har den infon du behöver. Hade de föredragit att var och en hittar på egna sätt hade de nog gjort det och kommit med exempel på hur dessa alternativa "rondelltagningar" hade kunnat se ut.
2023-02-18, 01:52
Citat:
Jag har länkat hur du ska köra och vilka tecken du ska ge. Transportstyrelsen har den infon du behöver. Hade de föredragit att var och en hittar på egna sätt hade de nog gjort det och kommit med exempel på hur dessa alternativa "rondelltagningar" hade kunnat se ut.
Ingenstans har du länkat något där det står att man ska undvika att blinka vänster. Det är dessutom inte direkt sällsynt att folk gör det, och trafikskolorna lär ut det.

Om Transportstyrelsen hade velat att vi hade undvikit att blinka vänster så hade de sagt det rakt ut.

Lägg undan dina känslor. Att du känner att det är fel betyder inte att det är fel. Du får göra som du vill i det avseendet.
2023-02-18, 01:53
Medlem
newsfilters avatar
När man läser den här tråden tänker man: "Fan vad många är helt dumma i huvudet".

Ni behöver bara blinka åt höger när ni åker ut ur rondellen.
2023-02-18, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Och hur mycket underlättar det för en bil som ser dig köra runt och blinka vänster i en rondell? Han har ju ingen aning om vart du ska eller var du kom ifrån.
?

Det underlättar oerhört mkt.

Åker jag bakom en bil som blinkar vänster vet jag att bilen…

1. Inte kommer åka rakt fram.
2. Sannolikt heller inte kommer åka runt ett varv i rondellen och åka tillbaks utan…
3. Köra ut i 2 utfarten oavsett om denne sen blinkar höger vid utfart
2023-02-18, 02:09
Citat:
Ursprungligen postat av newsfilter
När man läser den här tråden tänker man: "Fan vad många är helt dumma i huvudet".

Ni behöver bara blinka åt höger när ni åker ut ur rondellen.
Det vet vi. Det betyder inte att det är negativt eller otillåtet att blinka vänster.

Jag kan relatera jävligt mycket till din tanke...
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-02-18 kl. 02:12.
2023-02-18, 02:51
Citat:
Ingenstans har du länkat något där det står att man ska undvika att blinka vänster. Det är dessutom inte direkt sällsynt att folk gör det, och trafikskolorna lär ut det.

Om Transportstyrelsen hade velat att vi hade undvikit att blinka vänster så hade de sagt det rakt ut.

Lägg undan dina känslor. Att du känner att det är fel betyder inte att det är fel. Du får göra som du vill i det avseendet.
Transportstyrelsens uppdrag är skriva vad som gäller, inte vad som inte gäller.
Även om du inte gillar regler så ör det dem du har att rätta dig efter. Spela inte dum och kliv ur den här försvarsställningen jag tog upp i förra tråden igårkväll. Den är inte till din fördel.
2023-02-18, 03:16
Citat:
Transportstyrelsens uppdrag är skriva vad som gäller, inte vad som inte gäller.
Även om du inte gillar regler så ör det dem du har att rätta dig efter. Spela inte dum och kliv ur den här försvarsställningen jag tog upp i förra tråden igårkväll. Den är inte till din fördel.
Det är ju så gulligt att du yttrar dig om försvarsställning.

Det som gäller är att det är tillåtet att blinka vänster. Om det hade varit ett problem att folk gör det hade det förbjudits.

Och en annan sak är att oavsett vad man tycker i den är frågan så är det så fantastiskt roligt att man kan bli så oerhört upprörd av den. Det går att argumentera för båda ståndpunkterna, men det är verkligen inte något att bli arg på.
2023-02-18, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!
Tänk lite TS...tänk. Du vill svänga vänster men det kan finnas andra bilar där eventuellt? Hur vill du bäst kommunicera din vilja för att dina medtrafikanter ska förstå dig?
2023-02-18, 08:33
Citat:
Det är ju så gulligt att du yttrar dig om försvarsställning.

Det som gäller är att det är tillåtet att blinka vänster. Om det hade varit ett problem att folk gör det hade det förbjudits.

Och en annan sak är att oavsett vad man tycker i den är frågan så är det så fantastiskt roligt att man kan bli så oerhört upprörd av den. Det går att argumentera för båda ståndpunkterna, men det är verkligen inte något att bli arg på.
Det är tillåtet att lyssna på Darin eller Celine Dion i bilen också, men det betyder inte att det är lämpligt.

Du missar topic att "det är ett äckligt beteende att blinka vänster där", varför? Ja ffa för att ni svänger av höger. Jag kan förstå man kan göra fel ibland och blandar ihop höger vänster, men höger än den hand man hälsar med. Då blir det lätt att komma ihåg .

Vi som tycker ni är "äckliga" är för att vi lever oss in i hur tankarna går hos er när ni kommer till en rondell

"Oj, här var det runt och svårt!! det verkar vara en rund och farlig korsning! bäst jag stänger av stereon, håller hårt i ratten med båda händerna och kryper sakta in i 10km/h. Jag ska ju åt vänster håll - så VB på!

Så nånting tänker jag iaf att ni resonerar, iaf de första gångerna innan ni sen bara kör på slentrian.

Ni blev grunlurade pga att vägen gick runt i cikeln! Thats it! men i övrigt var den exakt som vilken annan väg som helst med endast på/avfarter åt höger. Den kunde ha varit rak, slingrat sig, gått runt i halvcirkel - allt hade varit som vanligt om vägen bara inte hade slutit sig och bildat cirkelform, plus den lilla cpl-skylten som är så "svår att förstå"

Sluta krångla till det och kör och signera som på vilken annan väg som helst. Det finns inga speciella rondellregler. Det finns bara de som gäller på alla vägar.
2023-02-18, 10:29
Medlem
Citat:
Det är tillåtet att lyssna på Darin eller Celine Dion i bilen också, men det betyder inte att det är lämpligt.

Du missar topic att "det är ett äckligt beteende att blinka vänster där", varför? Ja ffa för att ni svänger av höger. Jag kan förstå man kan göra fel ibland och blandar ihop höger vänster, men höger än den hand man hälsar med. Då blir det lätt att komma ihåg .

Vi som tycker ni är "äckliga" är för att vi lever oss in i hur tankarna går hos er när ni kommer till en rondell

"Oj, här var det runt och svårt!! det verkar vara en rund och farlig korsning! bäst jag stänger av stereon, håller hårt i ratten med båda händerna och kryper sakta in i 10km/h. Jag ska ju åt vänster håll - så VB på!

Så nånting tänker jag iaf att ni resonerar, iaf de första gångerna innan ni sen bara kör på slentrian.

Ni blev grunlurade pga att vägen gick runt i cikeln! Thats it! men i övrigt var den exakt som vilken annan väg som helst med endast på/avfarter åt höger. Den kunde ha varit rak, slingrat sig, gått runt i halvcirkel - allt hade varit som vanligt om vägen bara inte hade slutit sig och bildat cirkelform, plus den lilla cpl-skylten som är så "svår att förstå"

Sluta krångla till det och kör och signera som på vilken annan väg som helst. Det finns inga speciella rondellregler. Det finns bara de som gäller på alla vägar.

Fortfarande så handlar det om att vi ska vara tydliga i trafiken, och vad som är minsta krav enligt lag.
Det är alltså fullt tillåtet och god praxis att vara övertydlig i rondeller, alltså lär körskolor ut detta. Hade det varit ett problem så hade de förbjudits lära ut det, och vi förbjudits att VB i rondeller.

Det finns förövrigt enstaka rondeller med avfart vänster….

Dessutom så måste man se till helheten, alltså inte bara tänka på hur man själv uppfattar signalgivning, för även om du är i en position/situation där VB inte bidrar med nåt för dig, eller att du inte har kapacitet att tolka och dra nytta, så kan andra runt om rondellen ha en annan vy och dra nytta av VB.

Jag är en mycket erfaren förare som bl a överlevt i yrkestrafik, tunga fordon, mitt i Sthlm city i 5 år. Där är det mycket tacksamt om folk VB så man så tidigt som möjligt får så mycket info som möjligt för att kunna bedöma risker och kommande scenario, för att påbörja sätt kunna planera sin egen vidare färd.

T ex så kan jag som lastbilsförare ha nytta av att folk VB både bakom och framför mig påväg in mot eller i rondellen, men jag har ju för stått att du är totalt låst från att tänka utanför din egen bubbla och fanatiska åsikter… Varför…? Jo, om jag har ett stort åbäkigt fordon som inte kan kastas hit o dit mellan filer hur som helst, eller där man kan ha nog med stök att hålla koll på personbilar som ofta tar minsta chans för att tränga sig om, lägga sig i vägen utmed sidorna vilket allvarligt kan försvåra min vidare färd, för tätt efter rondellen så måste jag byta fil en eller flera gånger, vilket kan försvåras om det kryllar av andra bilar runt mig. Men, om jag då redan påväg in mot, eller in i, ronder kan se var de andra bilarna har tänkt sig, typ svänga av höger, eller vidare åt vänster, så får jag ju info om ty de flesta bila, eller ingen, ska ut på samma utfart som mig, så jag får mindre att hålla koll på i nästa skede. Det underlättar rejält, men det fattar ju inte du….

Det finns alltså många olika scenarier där VB i rondell verkligen kan vara till nytta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in