Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2020-06-26, 21:04
Medlem
DigglerNicks avatar
Det kan ju knappast skada att vara övertydlig, sen att vi är dryga 70% som håller med säger väl en sak.
Däremot kan man ju se oss s.k "rondellblinkare" som att vi kompenserar, för alla idioter som aldrig blinkar..
2020-06-26, 22:14
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag visade en bild på en liten rondell, en långtradare måste köra upp på mitten, själva rondellen.
En HB kan göra mindre än en halv sekund, en blink hinner du med.
Tror du att alla hinner se den?
De flesta ska rakt fram, tror du inte att vi som väntar har glädje av att se en som garanterat kommer ivägen för mig?

HB syns inte i en liten rondell.
en förare inne i CPLen behöver inte ta nån hänsyn till de utanför eftersom de ska bromsa in framför väjningspliktsskylten och vänta. De har lägre prioritet än förare inne. Precis som på en huvudled - varför skulle bilister där signalera på nåt vis för de som väntar och vill in? samma sak och helt orimligt.

de kan gott vänta, ta några djupa andetag och lugna ner sig lite. inte bra att hetsköra. om jag kan få nån annan att sakta ner med min egen körning så tycker jag att det är bra. inte för att provocera, men för att bidra till ett mer avspänt och långsammare trafikklimat. Folk på autopilot ska väckas, och de orsakar olyckor och dålig miljö
Senast redigerad av Scalping 2020-06-26 kl. 22:23.
2020-06-26, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag skrev ju nyss, några inlägg sedan, att VB inte innebär att man måste sänka farten/bromsa?

Däremot kan man sakta in betydligt tidigare och på så sätt få ett MYCKET bättre flyt i körningen.

Det kan du väl göra även när någon inte blinkar. Måste ju inte se ett VB för att behöva göra.

Agera på samma sätt.
Med dagens regler måste du tolka det på samma sätt.

Om det ska bli en ändring på den tolkningen så måste regelverket skrivas om.
2020-06-26, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Tar det försiktigt och smyger fram, kommer en vb så stannar jag.
Hur gör du?

Så på vilket sätt blev du hjälp av att komma in i c-platsen genom VB? Du behöver ju stanna då. Och står man still kommer man ju inte in.

HÖGERblinket kommer hjälpa dig in.
Och ser du inte det, kommer du inte heller in. För då måste du utgå från att bilen ska vidare runt. Även om fanskapet kör ut ur c-platsen framför nosen på dig. DÅ kan du köra in. Om det inte kommer en till bil utan högerblinkers.

Visst, du kan chansa på att en oblinkad bil ska lämna.
Men återigen, en VB hjälper dig INTE in i en c-plats med dagens regelverk.
2020-06-26, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wave92
Jag blinkar alltid ut men är ibland tydlig med vänster så folk har chans å komma in i rondellen.

Där har vi det igen.
”...tydlig med vänster så folk har chans att komma in i rondellen...”.

Kör folk in i c-platsen när du blinkar vänster?
Dvs stannar du inne i c-platsen och släpper in dom?
2020-06-26, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Så på vilket sätt blev du hjälp av att komma in i c-platsen genom VB? Du behöver ju stanna då. Och står man still kommer man ju inte in.

HÖGERblinket kommer hjälpa dig in.
Och ser du inte det, kommer du inte heller in. För då måste du utgå från att bilen ska vidare runt. Även om fanskapet kör ut ur c-platsen framför nosen på dig. DÅ kan du köra in. Om det inte kommer en till bil utan högerblinkers.

Visst, du kan chansa på att en oblinkad bil ska lämna.
Men återigen, en VB hjälper dig INTE in i en c-plats med dagens regelverk.

Det ni inte verkar fatta är att man kan ge och se en VB långt tidigare än en HB.

Ser man en bil i CP som man ev kan komma i konflikt med, beroende på vad den ska göra, och inte i den vinkeln kan se om den HB eller inte, så ger det i det läget mindre konkret info än om samma bil faktiskt VB vilket du kan se.

Att man inte kan se aktuell bils högra blinkers gör att man inte kan veta om den HB eller inte. Om den i samma situation faktiskt VB så ger det mer användbar info än om du inte vet om den HB eller inte.

Givetvis alldeles för svårt att greppa för er VB-motståndare, men vi andra förstår det.
2020-06-27, 07:11
Medlem
vemsfels avatar
Igår hände det. Ett nylle med VB i en rondell, förmodligen för att ”visa tydlighet” för andra bilister, som människor använder som argument men som jag och flera hävdar leder till fler missförstånd.
Jag som gående ska passera övergångsställe från bilistens andra avfart. Jag har ingen aning om vilken avfart han kommit ifrån, men tolkar hans VB att han ska vidare till nästa, så jag kliver ut i vägen. Exakt då slår mongot över till HB och måste ställa sig på bromsen.

Ge fan i att VBa bara. Om alla bara blinkade ut efter de passerat avfarten skulle det leda till bättre flöde och färre problem.
2020-06-27, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det ni inte verkar fatta är att man kan ge och se en VB långt tidigare än en HB.

Ser man en bil i CP som man ev kan komma i konflikt med, beroende på vad den ska göra, och inte i den vinkeln kan se om den HB eller inte, så ger det i det läget mindre konkret info än om samma bil faktiskt VB vilket du kan se.

Att man inte kan se aktuell bils högra blinkers gör att man inte kan veta om den HB eller inte. Om den i samma situation faktiskt VB så ger det mer användbar info än om du inte vet om den HB eller inte.

Givetvis alldeles för svårt att greppa för er VB-motståndare, men vi andra förstår det.

Jag fattar mycket väl det. Men till vilken nytta? Du måste stanna/bromsa in ändå. Dvs du måste agera på samma sätt som om du såg VB eller inget blink alls.

Men nu är ni där igen.
Ser man inte om en bil HB så är det bra om han VB??? Say what?!?!
Om bilen inte ska vidare runt, varför ska han då VB?

Hur ska en bil blinka som ska höger eller ”rakt fram” när du från din vinkel inte ser den bilens HB?
Ska han blinka vänster?!?! Det är ju det ni säger.

”...Att man inte kan se aktuell bils högra blinkers gör att man inte kan veta om den HB eller inte. Om den i SAMMA situation faktiskt VB så ger det mer användbar info än om du inte vet om den HB eller inte...”
Senast redigerad av GrodanStropp 2020-06-27 kl. 09:04.
2020-06-27, 11:38
Medlem
Citat:
Det kan du väl göra även när någon inte blinkar. Måste ju inte se ett VB för att behöva göra.

Agera på samma sätt.
Med dagens regler måste du tolka det på samma sätt.

Om det ska bli en ändring på den tolkningen så måste regelverket skrivas om.
Ok, trots att saker och ting förklarats många gånger i tråden så kan du inte förstå.

Nåväl, det stora flertalet här förstår vitsen med VB och tycker att det är bra.
Varför inte ansluta dig till oss så gör du oss, som kan tolka signaler, en tjänst?

Frågan som INGEN svarat på kvarstår:

Vad är det för fel att visa sina avsikter genom att signalera, i detta fallet en VB??
Det är FAKTA att dom flesta anser att det hjälper.
2020-06-28, 05:09
Medlem
Citat:
Jag fattar mycket väl det. Men till vilken nytta? Du måste stanna/bromsa in ändå. Dvs du måste agera på samma sätt som om du såg VB eller inget blink alls.

Men nu är ni där igen.
Ser man inte om en bil HB så är det bra om han VB??? Say what?!?!
Om bilen inte ska vidare runt, varför ska han då VB?

Hur ska en bil blinka som ska höger eller ”rakt fram” när du från din vinkel inte ser den bilens HB?
Ska han blinka vänster?!?! Det är ju det ni säger.

”...Att man inte kan se aktuell bils högra blinkers gör att man inte kan veta om den HB eller inte. Om den i SAMMA situation faktiskt VB så ger det mer användbar info än om du inte vet om den HB eller inte...”

Så du menar att i ett sådant läge så är det inte nåt du kan ha nytta av, att så tidigt som möjligt få en bekräftelse på vad den bilen ska göra, eller inte göra? Du tycker det alltid är skitsamma om du inte får den bekräftelsen utan likströms kan vänta till den bilen kört ett kvartsvarv eller så längre i CP och då först slår på HB eller är så nära att du ändå inte har några alternativ kvar för din egen del...?

Ok, skulle det vara så, kör så du. Vi andra som kan ta till oss och värdesätta sådan tidig info kan bättre planera vår fortsatta färd, kanske kan se att aha... den bilen ska göra si, men inte så, då kan ju jag göra såhär och hinna vidare smidigare t ex.

Eller om den inte ger dessa tecken eller man kan inte se nån HB i den vinkeln, och man därför tror att den ska vidare runt och man börjar bromsa mer t ex en tradare på 60 ton får att när man nästan är klar med denna nedbromsning så kommer plötsligt en HB och bilen försvinner och man inser att man inte skulle behövt göra denna inbromsning och nu istället har problem att hinna igång och komma in i CP i de små luckor som är.

Hade man i det läget så tidigt som möjligt fått mer indikation, mer bekräftelse, på vad som var på gång med andra bilar, kan man ofta minska risken att behöva göra dessa nedbromsningar till nästan stopp, eller stopp, om man tidigt kan se om andra bilar verkligen ska vidare runt eller inte. Är inte det en fördel menar du...? Hur ofta har du tagit dig igenom CP med 24m och 60 ton så du förstår problematiken med detta?
2020-06-28, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Ok, trots att saker och ting förklarats många gånger i tråden så kan du inte förstå.

Nåväl, det stora flertalet här förstår vitsen med VB och tycker att det är bra.
Varför inte ansluta dig till oss så gör du oss, som kan tolka signaler, en tjänst?

Frågan som INGEN svarat på kvarstår:

Vad är det för fel att visa sina avsikter genom att signalera, i detta fallet en VB??
Det är FAKTA att dom flesta anser att det hjälper.

Vitsen med VB är att visa dom som inte fattar att en bil som INTE blinkar vänster faktiskt får/kan åka vidare runt och att man därför måste vänta med att åka in.

Men väldigt många som inte ser en VB utgår från att bilen kommer lämna och kör in och-platsen och situation uppstår.

Därför blinkar även jag vänster, av just den anledningen.

Är inte motståndare till att blinka vänster. Det jag försöker få dig och andra att förstå, är när ni börjar yra om att VB hjälper er att förstå vad en oblinkad bil ska göra.
För ni blandar ihop två scenarier och gör det till ett enda.
2020-06-28, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så du menar att i ett sådant läge så är det inte nåt du kan ha nytta av, att så tidigt som möjligt få en bekräftelse på vad den bilen ska göra, eller inte göra? Du tycker det alltid är skitsamma om du inte får den bekräftelsen utan likströms kan vänta till den bilen kört ett kvartsvarv eller så längre i CP och då först slår på HB eller är så nära att du ändå inte har några alternativ kvar för din egen del...?

Ok, skulle det vara så, kör så du. Vi andra som kan ta till oss och värdesätta sådan tidig info kan bättre planera vår fortsatta färd, kanske kan se att aha... den bilen ska göra si, men inte så, då kan ju jag göra såhär och hinna vidare smidigare t ex.

Eller om den inte ger dessa tecken eller man kan inte se nån HB i den vinkeln, och man därför tror att den ska vidare runt och man börjar bromsa mer t ex en tradare på 60 ton får att när man nästan är klar med denna nedbromsning så kommer plötsligt en HB och bilen försvinner och man inser att man inte skulle behövt göra denna inbromsning och nu istället har problem att hinna igång och komma in i CP i de små luckor som är.

Hade man i det läget så tidigt som möjligt fått mer indikation, mer bekräftelse, på vad som var på gång med andra bilar, kan man ofta minska risken att behöva göra dessa nedbromsningar till nästan stopp, eller stopp, om man tidigt kan se om andra bilar verkligen ska vidare runt eller inte. Är inte det en fördel menar du...? Hur ofta har du tagit dig igenom CP med 24m och 60 ton så du förstår problematiken med detta?

Nu blandar du VB och HB igen...
Försöker du vara rolig eller fattar du inte att du tänker fel?

Kan du svara på enbart nedan text du skrivit. Blanda inte in andra scenarier. Utan svara nu bara på nedan uppstådda händelse vid en c-plats.

Hur skulle den bilen du beskriver i din nedan text blinkat för att tradaren på 60ton skulle sluppit bromsa in?

”...Eller om den inte ger dessa tecken eller man kan inte se nån HB i den vinkeln, och man därför tror att den ska vidare runt och man börjar bromsa mer t ex en tradare på 60 ton får att när man nästan är klar med denna nedbromsning så kommer plötsligt en HB och bilen försvinner och man inser att man inte skulle behövt göra denna inbromsning och nu istället har problem att hinna igång och komma in i CP i de små luckor som är...”

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in