Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Mitt närmast föregående inlägg väcker även en allmän fråga till er vb-förespråkare: De vilka avser att exempelvis lämna cpl via den tredje avfarten och har valt att använda ytterfilen, anbefalles vb även för dessa?
Nej. I denna situation kommer VB vara direkt missvisande för andra trafikanter.
Jag tror detta har sagts ett antal gånger tidigare i tråden, mer eller mindre uttryckligt, men det tål att upprepas:
Förespråkare av VB i en cirkulationsplats anser generellt att VB bör användas om
alla nedanstående krav är uppfyllda:
- Man kan göra det utan att bryta mot lagen, eller god trafiksed och trafikvett
- Man bedömer risken som minimal att det kan leda till en riskfylld situation
- Man berömmer att fördelen av att VB överväger eventuella nackdelarna
- Man bedömer att den kan tillföra andra trafikanter något
Detta är min egen syn på VB, och även min egna tolkning av vad de flesta VB-förespråkare här i tråden har uttryckt.
Jag väljer att inte ha med "man ska köra mer än ett halvt varv" som en generell regel trots att jag generellt anser det vara en bra tumregel. Och orsaken till det är att det kan finnas speciella undantag där det faktiskt är rimligt att vänsterblinka trots att man inte ska köra mer än ett halvt varv. Vi fick t.ex ett konkret exempel på detta tidigare i tråden, där den absoluta merparten av trafiken körde av efter en kvarts varv, och bilister som ville köra in i cirkulationsplatsen där gjorde antagandet att alla bilar ska köra ut där. En vänsterblinking i det fallet, trots att man ska rakt fram, gör att övriga bilister kan notera detta och en riskfylld situation kan undvikas.