2010-09-04, 23:06
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamtskan
Trots att det är länge sedan inlägget skrevs så vill jag skriva under på att jag håller med. Själv skrev jag ett brev till ÅnkelGunnar och var ganska uppretad när jag skrev, vilket märktes i min ton.

Trots min ton, så fick jag ett respektfullt svar från ÅnkelGunnar och det skall han ha all heder för. Det måste vara asjobbigt att få en massa brev från medlemmar som anser sig orättfärdigt bemötta, när det enda man vill är att hålla ordning på "sitt" forum.

Att själv kunna delta i diskussioner, som en vanlig användare, utan att bli bemött som en moderator fattar inte jag hur det kan gå till? Jag har inte så stor erfarenhet av att möta moderatorer i de forum där jag diskuterar, men jag inbillar mig att jag skulle se lite annorlunda på deras inlägg än på vanliga användares? Vet egentligen inte varför, det bara är så...
Grejen är att även jag som varit moderator i över två år och ganska nyligen hoppade av reagerar om det är en moderator som skrivit ett inlägg. Inte för att personen ifråga är moderator utan för att de ofta har substans i sina inlägg, även om jag inte alls delar deras synpunkter.
Citera
2010-09-05, 17:17
Bannlyst
Moderatorer slänger trådar efter eget tycke.

Har en moderator rätt att låsa trådar endast för att de själva tycker att det inte är ett intressant eller relevant ämne? Hur stor rätt har moderatorerna att bara göra lite som de själva tycker när det kommer till låsningar?

Raderad text

Nu var det här bara ett exempel men jag tycker att man ser ganska ofta att moderatorer raderar trådar bara för att tråden inte faller just dem i smaken. Får man verkligen göra så? Tycker nästan att det strider lite mot yttrandefriheten på forumet då alla ämnen inte får diskuteras om inte mod tycker att ämnet är intressant.

Edit: Information om ett specifikt fall är raderad.
Senast redigerad av MrCoffey 2010-09-05 kl. 17:34.
Citera
2010-09-05, 17:21
Medlem
epost72s avatar
Man kan naturligtvis ha synpunkter på moderatorers åtgärder men det finns då en tågordning för hur man ska gå tillväga.

https://www.flashback.org/t951568
Citera
2010-09-05, 17:23
Medlem
najass avatar
Varför tror du att det är moderatorns intresse av trådämnet som bestämmer om tråden kastas? Hur kommer du fram till den ståndpunkten. Är det vad moderatorn svarat dig i PM-konversationen (som du ju rimligen har haft innan du startat denna tråden).

Det känns lite svårt att diskutera utifrån din konstruerade halmgubbe här i denna tråden.
Citera
2010-09-05, 17:24
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Man kan naturligtvis ha synpunkter på moderatorers åtgärder men det finns då en tågordning för hur man ska gå tillväga.

Så man får alltså inte diskutera/spekulera kring om moderatorer tar bort trådar efter eget tycke utan måste kontakta privat berörd moderator så att person efter person kan ta reda på hur moderatorn agerat? Så inte det blir att allmänheten direkt kan diskutera huruvida diskussionen var ointressant eller inte och så vidare...
Citera
2010-09-05, 17:25
Bannlyst
Citat:
Man kan naturligtvis ha synpunkter på moderatorers åtgärder men det finns då en en tågordning för hur man ska gå tillväga.

Förlåt om det missförstods. Jag menar inte att klaga på just den här moderatorn och tråden jag länkade till kan lika väl få ligga kvar i papperskorgen. Det var endast ett exempel för att lättare förklara vad jag menade.

Syftet med den här tråden är att diskutera moderatorernas befogenhet att radera trådar på eget bevåg då jag tycker att det händer relativt ofta att trådar slängs bara för att det inte faller mod i smaken. Själv har jag då i vissa fall som läsare av tråden varit intresserad av TS frågeställning men inte kunnat följa upp tråden.
Citera
2010-09-05, 17:29
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Så man får alltså inte diskutera/spekulera kring om moderatorer tar bort trådar efter eget tycke utan måste kontakta privat berörd moderator så att person efter person kan ta reda på hur moderatorn agerat? Så inte det blir att allmänheten direkt kan diskutera huruvida diskussionen var ointressant eller inte och så vidare...
Får och får, en rent allmän diskussion går bra men när man tar upp en åtgärd som gjorts specifikt gentemot en själv så är det mer rätt om man först tar en diskussion via PM med berörd moderator.

Det är min åsikt i alla fall.
Citera
2010-09-05, 17:35
Bannlyst
Citat:
Får och får, en rent allmän diskussion går bra men när man tar upp en åtgärd som gjorts specifikt gentemot en själv så är det mer rätt om man först tar en diskussion via PM med berörd moderator.

Det är min åsikt i alla fall.

Ok. Nu har jag raderat texten med exemplet och hoppas att ämnet går att fortsätta diskutera.
Citera
2010-09-05, 17:38
Medlem
The Crashs avatar
Som tråden epost72 skickade beskriver, är du missnöjd eller om det är oklart varför tråden raderades så är det bara att skicka ett PM till berörd moderator. Är du fortfarande inte nöjd med svaret är det bara att skriva till en admin. Utefter det så får du nöja dig med svaret.
Citera
2010-09-05, 17:44
Medlem
epost72s avatar
Jag tror att många skapar sig en egen uppfattning om att moderatorn slängde tråden pga personligt ointresse. Det är nog ganska sällsynt att det sker.

Jag har deltagit i många trådar som jag ansett vara intressanta men som ändå kastats och oftast finns det en logisk förklaring, bristande diskussionsunderlag i starten, felplacering mycket OT osv.
Citera
2010-09-05, 17:52
Bannlyst
Citat:
Jag tror att många skapar sig en egen uppfattning om att moderatorn slängde tråden pga personligt ointresse. Det är nog ganska sällsynt att det sker.

Jag har deltagit i många trådar som jag ansett vara intressanta men som ändå kastats och oftast finns det en logisk förklaring, bristande diskussionsunderlag i starten, felplacering mycket OT osv.

Nu när jag antar att du redan har läst det exemplet jag raderade så kan jag fråga dig vad som möjligen kan ha varit en anledning för radering då trådens diskussionsunderlag var en ganska enkel och tydlig fråga, det låg helt klart i rätt forumsdel och det fans ingen direkt OT som förstörde tråden. Det finns helt enkelt inget som gör det till en riktig "Idiottråd" som mod så fint uttryckte det förutom att det inte var ett allvarligt ämne och kanske därför inte faller mod i smaken i en annars allvarlig forumsdel.
Det här är inte första gången jag ser och det är väldigt synd. Att moderatorer har möjlighet att missbruka sin makt är något som alla i forumet alltid bör vara uppmärksamma på.
Citera
2010-09-05, 19:18
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Det är korrekt uppfattat. En titt i FAQ'n eller tråden (¯`°•¸ Saker ni bör läsa innan ny trådstart ¸•°´¯) förklarar hur man ska gå till väga, och en sökning i det här forumet visar varför man ska göra så.

Det leder ingenvart att varenda en som känner sig missnöjd startar en egen tråd där de bara ger sin sida av det hela och därför ska inte den sortens trådar startas här gång på gång på gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in