2009-12-10, 10:39
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Vi får tillsägelser precis som alla andra. Själv fick jag min första och hittills enda tillsägelse av gutegirl för ca ett år sedan. Det har även hänt att moderatorer fått varningar och stängts av. Vad jag vet har det dock aldrig blivit aktuellt med en ohörsamhetsvarning eftersom man får hoppas att någon admin säger till innan det går så långt.

Sen slutligen vad det gäller hur en moderator får uttrycka sig när han inte undertecknar med // Mod så gäller i princip samma kriterier som innan han eller hon blev moderator. På ett eller annat sätt har vi moderatorer ansetts vara lämpliga att plocka in i Outlaw utifrån hur vi agerat som vanliga användare. Att sen kräva att vi helt ska förändra vårt beteende är inte rimligt, och skulle dessutom förmodligen innebära att fler tackade nej när de blev tillfrågade.

Sen begriper jag inte hur folk kan ta illa vid sig av den typen av inlägg Cineasten skriver. Det hade varit en sak om han helt random hoppade på enskilda användare utan anledning, men jag har ännu aldrig sett att så skett. Varje gång har det varit befogat, och tål man inte att någon använder en mustig forumluering så undrar jag hur man kom på tanken att registrera ett konto på Flashback från första början.

du missade hela poängen..
efter jag citerat Cineasten så gav jag följande förklaring.

Citat:
Ursprungligen postat av Lifeinrewind
jag vill att du ska veta att jag inte deltog i denna disskution utan tog mej friheten att använda ditt avslutande inlägg som exempel. så no hard feelings.
Jag förstår aggressionen och att man inte pallar med alla ignoranta skrivare som gång på gång bryter mot de normer och regler som blivit satta.

det handlar inte om Cineasten specifikt som moderator och hans kvalitet på inlägg då jag inte har forskat kring hans roll som moderator.
Citera
2009-12-10, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gaynar
En moderator bör iofs ha så mycket vett att han måste förstå att han kan förstöra nöjet med en tråd bara pga av sitt inlägg och på så sätt ändrar folks sinneställning och på så sätt förstöra hela tråden för flera fb besökare.

Det här sammanfattar min inställning ganska bra.

Innerst inne vet jag att moderatorerna är vanliga användare men samtidigt inte. Man ser att det står moderator under användarnamnet och då vill man inte skriva i tråden likaså att man håller sig undan. Många har ganska stor respekt för moderatorerna och ser inte dessa som även vanliga användare.

Ett exempel är ju om min Pappa arbetar som polis och civilt är han som vilken människa som helst. Men alla vet att han arbetar som polis och då behandlar man honom annorlunda i vilket fall som helst och det är samma med moderatorerna. Man kommer aldrig undan detta och det får man acceptera. Spelar ingen roll hur länge man diskutera detta att man ska se en moderator som vanlig användare också, det kommer aldrig, aldrig att gå.

Sedan håller jag med om att bara för att man är moderator så ska inte språkbruket ändras till det vulgäraste som går att hämta från sitt språk. Moderatorer ska föregå med gott exempel och inte svära eller något annat. Nej, jag är inte kristen om ni tror det. Men det finns andra ord att använda när man låser en tråd. Om man nu är förbannad på användarna som har betett sig väldigt illa i tråden så kan man ändå hålla sig sansad och lugn. Istället för att svära och använda ett dumt språkbruk så kan man väl istället knalla ut på gården och slå på något träd eller skrika ut sin ilska. Och, nej har ingen ytterligare ursäkt till varför man ska svära när man låser en tråd.
Citera
2009-12-10, 12:41
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
nej såklart du har helt rätt modsen ska bete sej precis som alla andra,
som ordningsman på forumet ska man ha rätt att få sitt ord sagt.
Men om man är ordningsman eller moderator kalla det vad ni vill så fantiserade jag fram en bild av en neutral person som kan vara neutral i alla lägen en som kan upprätthålla ordningen. Sen hur ni moderatorer gör som privatskrivare har jag inget att säga om.

Svårt att ta en moderator på allvar om den personen vräker ur sej onödigt skit.

precis det jag menar.

Du är fri att tycka vad du vill men faktum är att när jag spyr ur mig en massa galla i samband med en trådlåsning är det för att måttet är rågat flera gånger om. Jag skulle inte börja vräka ur mig tillmälen eller idiotförklara någon som i vanliga fall beter sig schysst men som vid ett ynkans tillfälle råkar placera en tråd fel eller dylikt. Det är tramsarna och chattarna och de som medvetet går in för att förstöra mina forum som får sig en redig utskällning och det har de gjort sig förtjänta av. Sen får du och andra användare vara av en annan åsikt men faktum kvarstår.

F.ö. händer det att vi moderatorer blir oense angående olika moderatorers språkbruk så du ska inte tro att vi håller varandra om ryggen i alla lägen. Så är det verkligen inte.
Citera
2009-12-10, 12:44
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graniit
MASSA TEXT
Istället för att svära och använda ett dumt språkbruk så kan man väl istället knalla ut på gården och slå på något träd eller skrika ut sin ilska. Och, nej har ingen ytterligare ursäkt till varför man ska svära när man låser en tråd.

Lever du som du lär?
Citera
2009-12-10, 12:55
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten

Ursäkta att jag lägger mig i men om du tittar runt i trådarna ser du att även moderatorers inlägg blir raderade då och då. Om vi tramsar eller skriver något som uppfattas som trams av moderatorn i det aktuella forumet behandlas vi precis som vilken användare som helst. Vi åker på tillsägelser, varningar och blir tillfälligt avstängda vi också ifall vi inte sköter oss. Vi är ju alla människor, d.v.s ingen av oss är ofelbar.

No problem. Har personligen inte ansett annat än att moderatorer är vilka användare som helst. Men att föregå med gott exempel vore trevligt att se, och OT borde inte accepteras av någon användare. Men som sagt, vi är alla människor och det kan bli lite fel ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Vi får tillsägelser precis som alla andra. Själv fick jag min första och hittills enda tillsägelse av gutegirl för ca ett år sedan. Det har även hänt att moderatorer fått varningar och stängts av. Vad jag vet har det dock aldrig blivit aktuellt med en ohörsamhetsvarning eftersom man får hoppas att någon admin säger till innan det går så långt.

Sen slutligen vad det gäller hur en moderator får uttrycka sig när han inte undertecknar med // Mod så gäller i princip samma kriterier som innan han eller hon blev moderator. På ett eller annat sätt har vi moderatorer ansetts vara lämpliga att plocka in i Outlaw utifrån hur vi agerat som vanliga användare. Att sen kräva att vi helt ska förändra vårt beteende är inte rimligt, och skulle dessutom förmodligen innebära att fler tackade nej när de blev tillfrågade.

Sen begriper jag inte hur folk kan ta illa vid sig av den typen av inlägg Cineasten skriver. Det hade varit en sak om han helt random hoppade på enskilda användare utan anledning, men jag har ännu aldrig sett att så skett. Varje gång har det varit befogat, och tål man inte att någon använder en mustig forumluering så undrar jag hur man kom på tanken att registrera ett konto på Flashback från första början.

Okej, det var detta förtydligande jag ville ha reda på. Är själv rätt så rapp i käften allt som oftast och inte den som direkt tar åt mig. Så anser som sagt inte att ni skall ändra på er personlighet. Men vissa moderatorer beter sig väldigt illa enligt mig. Men detta är som tur inte så vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Amen. Vilket även leder till en annan poäng: många av de nya medlemmarna som dykt upp det senaste året är EXTREMT känsliga.
Jag vet inte vilka sidor eller forum de varit på innan, men det är många som har svårt att anpassa sig till friheten att kalla någon idiot som vi har här på FB.
Nu anser jag inte att detta är något självändamål, men ibland räcker det att veta att om jag skulle känna att jag vill riva upp ett nytt skithål på någon - verbalt då - så FÅR jag göra det, och detta dessutom trots att jag är mod.
När man får en 1.08-RP på ett inlägg där någon skriver "du är ju helt jävla dum i huvudet", då vet man att det är en som är reggad senaste året...

Håller med om att många av de nya medlemmarna är extremt känsliga (jag må vara 09 men har trotts det varit med länge innan en reinkarnation) och att vissa kanske kunde lära sig att ta saker med en nypa salt. Men det jag motsätter mig är att när ett sakligt inlägg kommenteras på ett sätt som bara görs av aggressiva missfoster. Det finns enligt mig skillnad på kaxig och svinig attityd.
Citera
2009-12-10, 12:55
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Du är fri att tycka vad du vill men faktum är att när jag spyr ur mig en massa galla i samband med en trådlåsning är det för att måttet är rågat flera gånger om. Jag skulle inte börja vräka ur mig tillmälen eller idiotförklara någon som i vanliga fall beter sig schysst men som vid ett ynkans tillfälle råkar placera en tråd fel eller dylikt. Det är tramsarna och chattarna och de som medvetet går in för att förstöra mina forum som får sig en redig utskällning och det har de gjort sig förtjänta av. Sen får du och andra användare vara av en annan åsikt men faktum kvarstår.

F.ö. händer det att vi moderatorer blir oense angående olika moderatorers språkbruk så du ska inte tro att vi håller varandra om ryggen i alla lägen. Så är det verkligen inte.

då kanske det är mer smidigt om man i form av PM meddelar denna person/personer vad som gäller och utskällningen sker där?
Citera
2009-12-10, 12:58
Bannlyst
Citat:
Lever du som du lär?

Inte alltid men ofta.

Däremot om jag förbannad, riktigt förbannad eller irriterad över något så avreagerar jag mig inte på andra människor trots att dom har gjort mig förbannad och irriterad. Istället knatar jag ut på gården, tar en enkel men kort promenad för att få lite frisk luft eller om man nyttjar tobak så kanske man tar en cigg eller snus för att lugna ner sig.

Men alla har olika knep på hur man behandlar sin ilska. En del gapar och skriker och beter sig som att dom är intagna på äldreboende medans den andra delen tar en promenad. Kan man inte kontrollera sin ilska så bör man söka hjälp om det kan skada människor som står en nära.

Citat:
då kanske det är mer smidigt om man i form av PM meddelar denna person/personer vad som gäller och utskällningen sker där?

Kan vara en bra lösning så att man slipper gapa rakt i tråden så att man får ont i halsen.

Som användare tar jag hellre skit från en moderator via PM än att det tas öppet i en tråd och man riskerar att åka på en tillsägelse för OT. Även för att upprättahålla kvalitén i forumet.
Senast redigerad av Graniit 2009-12-10 kl. 13:01.
Citera
2009-12-10, 13:37
Medlem
Jag tycker ni sköter er utmärkt!

Det enda jag har en åsikt om är att vi egentligen inte har en blekaste aning om VEM som är moderator.

Skulle vara betryggande om ni 68 personer skulle träffas och känna till varandras identitet eller liknande. Detta eftersom ni ser alla våras IP nr...

Fan, har ni tänkt på att, tex pontén själv, kan sitta och uggla som moderator? Eller värre...
Citera
2009-12-10, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sun.Zi
Jag tycker ni sköter er utmärkt!

Det enda jag har en åsikt om är att vi egentligen inte har en blekaste aning om VEM som är moderator.

Skulle vara betryggande om ni 68 personer skulle träffas och känna till varandras identitet eller liknande. Detta eftersom ni ser alla våras IP nr...

Fan, har ni tänkt på att, tex pontén själv, kan sitta och uggla som moderator? Eller värre...

Men alla moderatorer kan INTE se IP-nummer.
Citera
2009-12-10, 13:51
Medlem
toizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln

Men vissa moderatorer beter sig väldigt illa enligt mig. Men detta är som tur inte så vanligt.

Då ska du ta upp det. Om den berörde moderatorn inte lyssnar så får du vända dig till admin - det finns garanterat mods som ibland överskrider gränserna och om det blir systematiskt eller till en vana så är det fel och moderatorn ska tas i örat.

Men jag har en misstanke om att det är dom som ofta själva gör fel som blir tillsagda av modsen och dom som är ena as som får rediga utskällningar - och sen gråter ut på forumet i offentliga trådar
Citera
2009-12-10, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av toiz
Då ska du ta upp det.

I vilken mening då om jag får fråga? Det ger ju absolut inget resultat tror jag. Att jämföra är om jag går in på ICA och en butikssäljare är otrevlig mot mig och sedan går jag till butikschefen och talar om hur personen ifråga uppträdde mot mig.

I fikarummet senare säger chefen "Hörde att du var otrevlig mot en kund tidigare idag" och personen säger "Har sovit dåligt inatt bara". Chefen avslutar med "Okej, alla kan ha en dålig dag".

Så här kanske det fungerar på Flashback också att admin inte bryr sig speciellt mycket och tar det med en klackspark och går vidare, samtidigt som den nämnde moderatorn får fortsätta att härja fritt tills att fler och fler användare uppmärksammar hur moderatorn sköter sig allt sämre och sämre och i sådana fall, om det sker så blir ställningstagande annorlunda från admins sida, tror jag.

Spekulationer bara från min sida.
Citera
2009-12-10, 14:30
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graniit
I vilken mening då om jag får fråga? Det ger ju absolut inget resultat tror jag.

...

Spekulationer bara från min sida.
Varför bemödar du dig med att författa ett inlägg om saker du tror och bara spekulerar kring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in