2010-09-05, 19:30
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCoffey
[...]
Det här är inte första gången jag ser och det är väldigt synd. Att moderatorer har möjlighet att missbruka sin makt är något som alla i forumet alltid bör vara uppmärksamma på.
Jag tror att del av din problematik uppstår genom ditt tankesätt, man kan inte rakt av förutsätta att det handlar om moderatorer mot användare som i ett krig.

Självklart bör man vara vaksam på hur modereringen fungerar, men blanda inte ihop makt och behörighet.
Citera
2010-09-06, 02:43
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Nu när jag antar att du redan har läst det exemplet jag raderade så kan jag fråga dig vad som möjligen kan ha varit en anledning för radering då trådens diskussionsunderlag var en ganska enkel och tydlig fråga, det låg helt klart i rätt forumsdel och det fans ingen direkt OT som förstörde tråden. Det finns helt enkelt inget som gör det till en riktig "Idiottråd" som mod så fint uttryckte det förutom att det inte var ett allvarligt ämne och kanske därför inte faller mod i smaken i en annars allvarlig forumsdel.
Det här är inte första gången jag ser och det är väldigt synd. Att moderatorer har möjlighet att missbruka sin makt är något som alla i forumet alltid bör vara uppmärksamma på.
Om någon skulle försöka med det så skulle det upptäckas väldigt snabbt och den personen skulle inte bli kvar som moderator längre. Även om de flesta verkar tro att vi konstant håller varandra bakom ryggen så kan ni vara säkra på att felsteg uppmärksammas av kollegorna och tas upp i inte alltid så mjuka ord.
Det finns mao inte en chans att någon skulle kunna köra sitt eget race någon längre stund.

Är du i framtiden osäker på en tråds papperskorgning så fråga gärna den moderatorn som kastade den, vi kan nästan alltid motivera i klartext varför så skedde. Skulle det fortfarande vara oklart så kan man be någon annan mod kolla på saken eller PMa admin(arna) direkt.
Citera
2010-09-06, 11:01
Medlem
honken80s avatar
Självfallet bör alla vara vaksamma mot missbruk av befogenheter. Jag har dock svårt att se varför en moderator skulle bemöda sig att missbruka sina befogenheter på en sån skitfråga som "ämnet intresserar mig inte". I 9 fall av 10 handlar det nog om något helt annat, och i det sista fallet kan det vara en lite mer gråtonsfråga som oftast bottnar i om ämnet har med det specifika forumet att göra.
Citera
2010-09-06, 23:37
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Har en moderator rätt att låsa trådar endast för att de själva tycker att det inte är ett intressant eller relevant ämne? Hur stor rätt har moderatorerna att bara göra lite som de själva tycker när det kommer till låsningar?

Raderad text

Nu var det här bara ett exempel men jag tycker att man ser ganska ofta att moderatorer raderar trådar bara för att tråden inte faller just dem i smaken. Får man verkligen göra så? Tycker nästan att det strider lite mot yttrandefriheten på forumet då alla ämnen inte får diskuteras om inte mod tycker att ämnet är intressant.

Edit: Information om ett specifikt fall är raderad.
Jag modererar bland annat i övrigt, det är ett forum som har mängder av skit och felplacerade trådar, och såldes gör jag oerhört många låsningar/papperskorgningar. 10-15st om dagen tror jag nog inte är speciellt konstigt alls. Det finns INGEN möjlighet för oss moderatorer att dra upp varje tråd vi vill slänga för röstning i outlaw om forumet ska hålla en hyfsat kvalité. Det skulle också innebära att vi fick ägna oss åt en extrem mängd röstande.

Jag tror ABSOLUT att det händer att jag gör fel när jag papperskorgar/låser, och är man inte nöjd kan man gott kontakta mig. Det jag mer eller mindre kräver är dock att jag ska få ett välformulerat PM, där någon inte anklagar mig för att gå sionisters ärenden och börjar det hela med en massa personangrepp. Samtidigt vill jag också ha argument till varför tråden ska öppnas/flyttas från papperskorgen.

Den första delen kan verka fel, och jag kan inte säga att jag har något regelstöd i den, men jag kan gott säga att jag kommer bli mycket mer defensiv och vilja försvara min åtgärd om någon börjar hora ur sig förolämpningar.

Till sist ska jag tillägga att nästan inga trådar i Övrigt, låsta, öppna eller något alls, intresserar mig. Jag är i övrigt som extra hjälp eftersom det behövs, inte för att jag tycker att trådinnehållet generellt är speciellt intressant. Likväl finner jag en hel del trådar i PU extremt ointressanta, men jag låser dem inte. Fan, om det handlade om intresse skulle det inte finnas några balkantrådar i PU, det kan jag lova er.
Citera
2010-09-08, 20:49
Medlem
Orzions avatar
Vad skulle ni säga är rimlig svarstid på PM?
Citera
2010-09-08, 20:51
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Beror på om det är medlem, mod eller admin du vill ha svar ifrån...
Medlem kan jag tycka att man får vänta hur länge som helst på, de har ingen "skyldighet" att vara här
Mod skulle jag nog pma igen efter 3-4 dagar om jag inte fått svar
Admin 2-3 veckor, de har nog rätt så mycket annat att göra..
Citera
2010-09-08, 21:05
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Beror på om det är medlem, mod eller admin du vill ha svar ifrån...
Medlem kan jag tycka att man får vänta hur länge som helst på, de har ingen "skyldighet" att vara här
Mod skulle jag nog pma igen efter 3-4 dagar om jag inte fått svar
Admin 2-3 veckor, de har nog rätt så mycket annat att göra..

Att det inte handlar om medlemmar trodde jag var uppenbart speciellt med tanke på vilken tråd jag skrev inlägget i
Citera
2010-09-08, 22:12
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:

Hur definierar du rimlig tid? Det är en stor skillnad på mängden "att göra" moderatorerna emellan. Säg ÅG som ett exempel. Jappen har inte de lättaste forumen att övervaka. De han modererar i är forum där folk, enligt mitt tycke, ofta kommer med någon form av problem. De är frustrerade när de 1. skapar en tråd, 2. skriver ett inlägg. Sedan när tråden tas bort eller att inlägget raderas, vilket högst antagligen sker ofta i ex. windows-forumet, så blir folk förbannade och PM:ar iväg sin aggression. Och detta bidrar bara till att inkorgen bara fylls på med mer i samma takt som en avverkar.

Så rimligt är inte så lätt att bestämma. Det är inte bara en variabel utan ett antal variabler som spelar in i hur mycket tid en mod har till att svara på PM.

Nu är jag ingen moderator, men för mig så låter detta i alla fall logiskt. Och jag har svårt att tro att det inte korrelerar med verkligheten i någon grad i alla fall.
Citera
2010-09-08, 22:33
Medlem
BePositives avatar
Citat:

Jag personligen tycker att dom ska svara inom 2dagar, då menar jag mods. Det anser jag vara rimligt, har man tagit på sig att hjälpa till att sköta forumet så borde man ha tid att avsätt någon minut att skriva ett PM inom loppet av två dagar.

Det är mina åsikt ialf.
Senast redigerad av BePositive 2010-09-08 kl. 22:35.
Citera
2010-09-08, 22:43
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Hur definierar du rimlig tid? Det är en stor skillnad på mängden "att göra" moderatorerna emellan. Säg ÅG som ett exempel. Jappen har inte de lättaste forumen att övervaka. De han modererar i är forum där folk, enligt mitt tycke, ofta kommer med någon form av problem. De är frustrerade när de 1. skapar en tråd, 2. skriver ett inlägg. Sedan när tråden tas bort eller att inlägget raderas, vilket högst antagligen sker ofta i ex. windows-forumet, så blir folk förbannade och PM:ar iväg sin aggression. Och detta bidrar bara till att inkorgen bara fylls på med mer i samma takt som en avverkar.

Så rimligt är inte så lätt att bestämma. Det är inte bara en variabel utan ett antal variabler som spelar in i hur mycket tid en mod har till att svara på PM.

Nu är jag ingen moderator, men för mig så låter detta i alla fall logiskt. Och jag har svårt att tro att det inte korrelerar med verkligheten i någon grad i alla fall.

Du har självklart rätt i att det varierar beroende på omständigheterna var mest nyfiken på om det fanns några generella riktlinjer tänker speciellt när man t.ex vill diskutera borttagna inlägg etc med någon moderator.
Citera
2010-09-08, 22:56
Medlem
ischs avatar
Citat:
Du har självklart rätt i att det varierar beroende på omständigheterna var mest nyfiken på om det fanns några generella riktlinjer tänker speciellt när man t.ex vill diskutera borttagna inlägg etc med någon moderator.

Får du inte svar av en specifik mod så kolla med någon annan som sitter i samma forumsdel alt till admin. Jag försöker svara så fort det går man jag har full förståelse för de som inte hinner med att svara på att frågor som kommer in.
Citera
2010-09-08, 23:17
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:

Jag brukar svara snabbt, men jag tillhör den skara som har forumproblem nu, och endast kommer åt forumet sporadiskt. Så snart problemet är löst skall du få svar på ditt PM.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in