Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det kan också vara värt att påpeka att i ordets ursprungliga och grundläggande mening så förekommer inte censur på Flashback. Censur handlar nämligen om förhandsgranskning.
Fast det är är ju helt enkelt inte sant!
Citat:
Att du inte tillåts publicera en text, film etc utan att någon form av överhetsperson först granskar den för att avgöra om den är "lämplig".
Det fanns ju en tid då vanliga människor överhuvudtaget inte
kunde göra en egen film och dom enda möjligheterna att visa film, eller publicera något överhuvudtaget, kontrollerades.
Det behövdes ingen "förcensur" eftersom...ja, eftersom det inte behövdes.
Men det finns ju inget i begreppet censur som förutsätter "förhandsgranskning".
Citat:
Sen må ordet ha svällt till att omfatta allt möjligt annat, inklusive moderering av internetforum.
Det är ju inte ordet som "sväller", det är plattformarna som "sväller".
Citat:
Den innefattar inte någon skyldighet för andra människor att tillhandahålla en plattform för dig att kväka ur dig allt vad du tycker och tänker, endast frånvaron av olika typer av förbud och äkta censur som hindrar dig från att göra det.
Nu är det ju så med tidningar, internet, tv osv. osv. att vi faktiskt har betalat för det. Vi betalar presstöd, vi har betalat all internetinfrastruktur, osv. osv.
Så jo, vi
har rätt till dom plattformarna, annars skulle vi såklart inte betala för dom.
Citat:
Skulle tro att en förkrossande majoritet accepterar reglerna med inga eller mycket få invändningar.
Är det med automatik något positivt menar du? Dom flesta judar som sattes i koncentrationsläger accepterade ju den behandlingen, innebär det att det är okej?
Jag skulle säga att det är en förkrossande
minoritet som accepterar reglerna. Om det är säg 20.000 aktiva användare, så är ju det 2promille av Sveries befolkning.
Dom flesta som
faktiskt diskuterar här bryr väl sig inte åt vare sig det ena eller andra hållet, men jag kan inte se att det betyder något. Dom flesta brydde ju sig inte om att protestera mot arbetslägren heller...
Citat:
Själv gillar jag inte 0.06 nåt vidare, men jag förstår samtidigt tanken och den bidrar säkert till att minska risken för att trådar spårar ur.
Det fanns såklart ett bra skäl till varför man satte judar i koncentrationsläger också...det finns
alltid goda skäl, till
allt
Citat:
Att det inte kan bli helt rätt i varje enskilt beslut är också naturligt, det finns ingen som kan ta rätt beslut ständigt och jämt.
Nej det är ju därför det är ganska bra att uppmuntra till
kritik och
ifrågasättanden men då funkar det ju inte att så fort det kritiseras eller ifrågasätts så säger man "du fattar inte..." "så säger du bara för att du inte förstår lika bra som vi.."