2014-03-06, 11:02
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Bara en fråga?

Varför år sk. frågetrådar olämpligt?

Jag antar att du fått den formuleringen du citerade från religionsforumet och min hänvisning till denna punkt när jag papperskorgade en tråd?

Ja, som sagt innan, klent diskussionsunderlag, lägg därtill att sådana trådar har en tendens att spåra ur ganska snabbt och därmed gör modereringen omöjlig då det inte finns några riktlinjer eller ett klart definierat ämne att hålla sig till.

Som vi såg i den tråden så hade den redan på den korta tid den var vid liv redan spårat ur med diverse tramsfrågor till att andra ämnen i.e. Islam börjat diskuteras då Topic egentligen var kristendomen.

Jag kan tänka mig att tillåta frågetrådar inom ett specifikt ämne men egentligen är väl i stort sett alla trådar på detta forum fråge och diskussionstrådar inom ett specifikt ämne.

Jag skulle nog tillåta om någon startade en tråd och skrev t.ex. att: "Jag är expert inom ämnet X så fråga mig vad ni vill veta om X"

Då har du ett ämne att ta ställning till och Off-Topic blir ganska lätt att rensa ut, ställer man däremot frågan att "Jag är expert på X fråga mig om vad ni vill"

Att däremot säga att ni får fråga vad ni vill om kristendomen är ingen bra idé då det kan beröra i stort sett vad som helst i det dagliga livet, detta gäller naturligtvis också övriga religioner och livsåskådningar.

Hoppas detta bringar lite mer klarhet i din fråga.
Citera
2014-03-06, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det kan också vara värt att påpeka att i ordets ursprungliga och grundläggande mening så förekommer inte censur på Flashback. Censur handlar nämligen om förhandsgranskning.

Fast det är är ju helt enkelt inte sant!

Citat:
Att du inte tillåts publicera en text, film etc utan att någon form av överhetsperson först granskar den för att avgöra om den är "lämplig".

Det fanns ju en tid då vanliga människor överhuvudtaget inte kunde göra en egen film och dom enda möjligheterna att visa film, eller publicera något överhuvudtaget, kontrollerades.

Det behövdes ingen "förcensur" eftersom...ja, eftersom det inte behövdes.

Men det finns ju inget i begreppet censur som förutsätter "förhandsgranskning".

Citat:
Sen må ordet ha svällt till att omfatta allt möjligt annat, inklusive moderering av internetforum.

Det är ju inte ordet som "sväller", det är plattformarna som "sväller".

Citat:
Den innefattar inte någon skyldighet för andra människor att tillhandahålla en plattform för dig att kväka ur dig allt vad du tycker och tänker, endast frånvaron av olika typer av förbud och äkta censur som hindrar dig från att göra det.

Nu är det ju så med tidningar, internet, tv osv. osv. att vi faktiskt har betalat för det. Vi betalar presstöd, vi har betalat all internetinfrastruktur, osv. osv.

Så jo, vi har rätt till dom plattformarna, annars skulle vi såklart inte betala för dom.

Citat:
Skulle tro att en förkrossande majoritet accepterar reglerna med inga eller mycket få invändningar.

Är det med automatik något positivt menar du? Dom flesta judar som sattes i koncentrationsläger accepterade ju den behandlingen, innebär det att det är okej?

Jag skulle säga att det är en förkrossande minoritet som accepterar reglerna. Om det är säg 20.000 aktiva användare, så är ju det 2promille av Sveries befolkning.

Dom flesta som faktiskt diskuterar här bryr väl sig inte åt vare sig det ena eller andra hållet, men jag kan inte se att det betyder något. Dom flesta brydde ju sig inte om att protestera mot arbetslägren heller...

Citat:
Själv gillar jag inte 0.06 nåt vidare, men jag förstår samtidigt tanken och den bidrar säkert till att minska risken för att trådar spårar ur.

Det fanns såklart ett bra skäl till varför man satte judar i koncentrationsläger också...det finns alltid goda skäl, till allt

Citat:
Att det inte kan bli helt rätt i varje enskilt beslut är också naturligt, det finns ingen som kan ta rätt beslut ständigt och jämt.

Nej det är ju därför det är ganska bra att uppmuntra till kritik och ifrågasättanden men då funkar det ju inte att så fort det kritiseras eller ifrågasätts så säger man "du fattar inte..." "så säger du bara för att du inte förstår lika bra som vi.."
Citera
2014-03-06, 17:22
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Skulle tro att en förkrossande majoritet accepterar reglerna med inga eller mycket få invändningar. Själv gillar jag inte 0.06 nåt vidare, men jag förstår samtidigt tanken och den bidrar säkert till att minska risken för att trådar spårar ur. Tillämpningen i det enskilda fallet kan alltid diskuteras, men det är nog i princip ingen av de klagomålstrådar jag läst där jag har känt det som att den som klagar verkligen har fog för sitt missnöje. Att det inte kan bli helt rätt i varje enskilt beslut är också naturligt, det finns ingen som kan ta rätt beslut ständigt och jämt.
Krasst sett så skulle vi kunna slopa 0.06 och helt enkelt använda 0.03 istället men att det har en egen regel är helt enkelt en markering och det finns ju dessutom en tydlig tågordning att följa, det handlar ju som bekant inte om att man inte får kritiserar moderatorerna utan hur man får göra det. Jämför med 1.01 och 1.09.
Citera
2014-08-30, 23:16
Medlem
Bussmekanikerns avatar
Jag har personligen en hel del otalt med BigFatCone.

Någon mer här som har det el ?
Citera
2014-08-30, 23:35
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bussmekanikern
Jag har personligen en hel del otalt med BigFatCone.

Någon mer här som har det el ?

Ja, jag har en biff med honom. Han är tråkig att spela spel med då han bara fuskar.
(Är det inte bättre att ta dina problem med BFC med honom direkt?)
Citera
2014-08-31, 04:53
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Ja, jag har en biff med honom. Han är tråkig att spela spel med då han bara fuskar.
(Är det inte bättre att ta dina problem med BFC med honom direkt?)
Jag skickade faktiskt ett PM då jag frågade vad jag hade gjort för fel och hur jag kunde bättra mig. Svaret jag fick var att jag kunde dra åt helvete och bara kontakta honom om han bröt mot reglerna så jag tror inte riktigt att han är det minsta intresserad av att berätta vad jag har gjort honom.
Citera
2014-08-31, 05:29
Medlem
IHateThisPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag skickade faktiskt ett PM då jag frågade vad jag hade gjort för fel och hur jag kunde bättra mig. Svaret jag fick var att jag kunde dra åt helvete och bara kontakta honom om han bröt mot reglerna så jag tror inte riktigt att han är det minsta intresserad av att berätta vad jag har gjort honom.
Du är en sån drama queen^^
Citera
2014-08-31, 06:53
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHateThisPlanet
Du är en sån drama queen^^
Hur menar du nu?
Citera
2014-08-31, 08:46
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Krasst sett så skulle vi kunna slopa 0.06 och helt enkelt använda 0.03 istället men att det har en egen regel är helt enkelt en markering och det finns ju dessutom en tydlig tågordning att följa, det handlar ju som bekant inte om att man inte får kritiserar moderatorerna utan hur man får göra det. Jämför med 1.01 och 1.09.

Fast skulle man slopa 0.06 så skulle det ju gå att diskutera moderatorers agerande och regeltillämpningar betydligt enklare i den här forumsdelen.
Och precis som du skriver skulle det vara lätt att stävja den typen av diskussioner i trådar i andra delar av forumet med hjälp av 0.03.
Så man får förmoda att 0.06 är till för att minska användares möjlighet att föra en öppen diskussion angående regeltillämpningar.
Citera
2014-08-31, 09:08
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Fast skulle man slopa 0.06 så skulle det ju gå att diskutera moderatorers agerande och regeltillämpningar betydligt enklare i den här forumsdelen.
Och precis som du skriver skulle det vara lätt att stävja den typen av diskussioner i trådar i andra delar av forumet med hjälp av 0.03.
Så man får förmoda att 0.06 är till för att minska användares möjlighet att föra en öppen diskussion angående regeltillämpningar.
Det är nog snarare så har blivit så "på köpet". Det går utmärkt att diskutera regeltillämpningar med rent fiktiva scenarion och det är snarare så att regeln finns för man just bör hålla det sakligt och inte dra upp en massa irrelevant tjafs om enskilda fall.
Citera
2014-09-02, 20:01
Medlem
dilmordos avatar
jag har just blivit varnad för samma post av två olika mods... finns de inget system för er mods att se vad en användare blivit varnad för, när och av vilken mod?

PM:a mig ifall ni vill ha mer detaljer.
Citera
2014-09-02, 20:13
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dilmordo
jag har just blivit varnad för samma post av två olika mods... finns de inget system för er mods att se vad en användare blivit varnad för, när och av vilken mod?

PM:a mig ifall ni vill ha mer detaljer.
Du har två varningar och men de är för olika inlägg så allt tycks vara i sin ordning.

Rekommenderar dock att du läser igenom reglerna:
https://www.flashback.org/regler

admin4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in