2012-08-24, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Vi är inte i närheten av 100%-iga, däremot är jag rätt säker på att genomsnittsmoderatorn har betydligt fler flashbacktimmar i rockärmen och en betydligt bättre insikt i hur regelverket fungerar. Anser man att en moderator har fel fungerar det alldeles utmärkt att argumentera för det i PM, om den konversationen inte är tillfredsställande kan man sedan posta i den här tråden. Känner du dig särbehandlad av en moderator, varför då inte vända sig till någon av de andra moderatorerna i det forumet och fråga hur de ser på saken?

Jag kan på en gång erkänna att jag inte är någon gud, men konkreta och rationella argument gör det hela så mycket mer konstruktivt att diskutera.

Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Det är självklart att vi inte är 100%-iga, men dom gånger vi inte är det så märks det väldigt snabbt och enkelt av medmoderatorer.
Tänker inte dra det längre än så här och har nyss rapporterat om tråden och får hoppas att tidigare moderator låter någon annan ta beslutet denna gång. Jag är som sagt inte arg på varningen, jag tycker att tråden ligger fel och är provocerande.

Trådens syfte är för en av FB-pedofilerna att få hjälp med hur han ska lyckas lura en 11-årig flicka för att sexuellt kunna utnyttja henne. Han skrev fel ålder i trådstarten men har senare kompletterat det men han är helt öppen med vad hans syfte med tråden är. Och att det skulle vara något för Psykologiforumet kan jag verkligen inte se och såna trådar ber om att bli ursprårade och borde helt klart hållas inom pedofiliforumet. En annan av moderatorerna ansåg som sagt att pedofilens frågeställning inte hörde hemma i familjeforumet och därför papperskorgade pedofilens tråd där och jag kan faktist inte förstå hur aktuell moderator i detta fallet kan hävda att den tråden hör hemma i psykologidelen. Det kostade mig en varning att ta diskussion med den moderatorn och därför har vi nu en diskussion om vissa mods kanske har hamnat på fel stol.
Citera
2012-08-24, 16:05
Medlem
Zoms avatar
Det "kostade" dig en varning att låta dig bli så pass provocerad att du kände dig nödgad till att säga åt TS i tråden att diskutera i andra forumdelar, vilket absolut inte är relevant till trådens ämnesområde. Tråden handlar om hur man vinner förtroendet hos en 13-åring. Vi dömer inte trådar efter vem som startar dem, utan vad som diskuteras. Att TS kan vara pedofil är därför helt irrelevant.

Jag har förklarat detta för dig i PM, men vissa saker är tydligen ofantligt svåra att ta till sig.
Citera
2012-08-24, 17:02
Medlem
duqus avatar
Hur lång "tjänstgöringstid" per dygn har egentligen en moderator ?
Händer det att en mod tar extra pass efter varandra så att totalen uppgår till 24 tim nonstop ?

I assangetråden har det varit lite livat sen en nyutnämnd mod kom in där och började skriva, och det med besked. Hen modererar inte denna tråd alls utan huserar på ett helt annat ställe.

I onsdag/torsdag slog mod rekord att vara aktiv under 25 tim nonstop, och innan dess runt 18 med kort rast, så man kan säga nästan 48 tim på raken. Antingen en mod med mycket kaffe, uppåtjack eller kanske flera under samma nick. Några har roat sig med att kolla tidstämplarna vilket visas nedan, och detta var alltså innan den stora driven på 24tim nonstop.
Någonting är nog inte som det ska, eller.....?

Citera
2012-08-24, 17:19
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taoiseach
Jag grinar inte. Tycker att man ska ta upp fallet med aktuell moderator så mitt inlägg är rent allmänt riktat mot moderatorer som inte kan skilja på sitt uppdrag och sig som privatperson.

Jag hade nämligen en korrenspondens med den moderatorn och det är utom tvivel en ren hämnd från berörd moderator att ge mig varning på det inlägget, då det i normala fall hade räckt att radera inlägget. Att jag till viss mån faktiskt följde topic gör ju det hela ännu sämre gjort av berörd moderator. (Och SweTech, om du nu sett varningen så kanske du också skulle göra dig en tur till berörda forumdel och iakta tråden som ligger åt helvete fel och bara provocerar oss andra.)

Jag har betydligt bättre insikt i moderatorernas arbeten än vad du har och jag kan lova dig. trots att jag inte har några illusioner om att du ska tro på mig, att ifall en moderator agerar utifrån personliga åsikter och inte reglerna så kommer det upptäckas och hanteras internt i outlaw.

Jag anser att ditt inlägg som du fick varningen för var klart off-topic och jag skulle ha utdelat den också ifall jag hade modererat den tråden. När det gäller ifall trådar ligger fel så är inte det upp till dig att bestämma, det du kan göra är att skicka ett RP eller ifrågasätta det i ett PM till någon moderator eller admin. Ditt ansvar är att följa reglerna och inlägget där du blev varnad följde inte reglerna.
Citera
2012-08-24, 17:22
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Händer det att en mod tar extra pass efter varandra så att totalen uppgår till 24 tim nonstop ?

I assangetråden har det varit lite livat sen en nyutnämnd mod kom in där och började skriva, och det med besked. Hen modererar inte denna tråd alls utan huserar på ett helt annat ställe.

I onsdag/torsdag slog mod rekord att vara aktiv under 25 tim nonstop, och innan dess runt 18 med kort rast, så man kan säga nästan 48 tim på raken. Antingen en mod med mycket kaffe, uppåtjack eller kanske flera under samma nick. Några har roat sig med att kolla tidstämplarna vilket visas nedan, och detta var alltså innan den stora driven på 24tim nonstop.

Det är ju ett uppehåll mellan 11 på dagen och 11 på kvällen, låter som någon som jobbar natt och kan sitta och posta under arbetstid.

Jag sitter och postar från jobbet just nu eftersom jag har ett yrke som tillåter mig vara inloggad och posta på Flashback även när jag ska jobba.

Edit: Och en moderator moderarar när han/hon har möjlighet att göra det, en moderator får självfallet posta precis hur mycket/litet han vill under sin tid på flashback som vilken användare som helst.

Det är kort sagt ingen som säger att alla trådar ska vara bevakade under alla tider på dygnet.
Citera
2012-08-28, 08:09
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Det är ju ett uppehåll mellan 11 på dagen och 11 på kvällen, låter som någon som jobbar natt och kan sitta och posta under arbetstid.

Jag sitter och postar från jobbet just nu eftersom jag har ett yrke som tillåter mig vara inloggad och posta på Flashback även när jag ska jobba.

Edit: Och en moderator moderarar när han/hon har möjlighet att göra det, en moderator får självfallet posta precis hur mycket/litet han vill under sin tid på flashback som vilken användare som helst.

Det är kort sagt ingen som säger att alla trådar ska vara bevakade under alla tider på dygnet.

Vi talar alltså om en person(?) som senast jag kollade hade under de senaste 8 dygnen (jag valde att kolla upp ett godtyckligt antal dagar) postat inlägg i en och samma tråd i en mängd som motsvarar ett inlägg var 20:e minut, dygnet runt, dygn efter dygn. De längre pauser som överhuvudtaget existerade under den perioden var på natten, vilket motsäger att det är någon som postar under arbetstid på natten. Under flera dygn var de längsta pauserna max 6-7 timmar. Det hela ser anmärkningsvärt ut i mina ögon, även om det kanske inte bryter mot några regler.
Senast redigerad av Europe 2012-08-28 kl. 08:21. Anledning: Ändrad mening
Citera
2012-08-28, 08:56
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Vi talar alltså om en person(?) som senast jag kollade hade under de senaste 8 dygnen (jag valde att kolla upp ett godtyckligt antal dagar) postat inlägg i en och samma tråd i en mängd som motsvarar ett inlägg var 20:e minut, dygnet runt, dygn efter dygn. De längre pauser som överhuvudtaget existerade under den perioden var på natten, vilket motsäger att det är någon som postar under arbetstid på natten. Under flera dygn var de längsta pauserna max 6-7 timmar. Det hela ser anmärkningsvärt ut i mina ögon, även om det kanske inte bryter mot några regler.
Fast att författa ett inlägg tar ju sällan mycket mer än en minut, så att plocka ut ett snitt på hur ofta någon postat är ju helt meningslöst. Sen är det ju inte alls omöjligt eller ens orimligt att det sista vederbörande gör innan läggdags är att posta ett svar, och sen postas några inlägg till i samband med frukosten.
Citera
2012-08-28, 10:37
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe

Jag ser inte det som anmärkningsvärt. Jag kan beskriva en typisk dag för mig.

Jag vaknar, tar en cigg, kollar mina citerade inlägg, kanske svarar på något.
Tar en dusch, hämtar frukost och tea - kollar om jag fått några svar, eller om jag ser någon intressant tråd att skriva.

Sen är jag på jobbet, och då är jag inloggad på Flashback hela dagen, uppdaterar, svarar i trådar osv.

Kommer hem, samma som morgonen med en paus för middag, sen lirar jag spel på ena skärmen, har flashback/film/fotboll på andra.

Visst, nu har inte jag inlägg var 8:e minut eller liknande, men om det är en tråd jag följer så blir det lätt att man kedjeuppdaterar den, svarar i den så fort något nytt kommer.

Ett exemplel var ju D3 bottråden som jag började följa iom att jag började botta där, på drygt en månad så postade jag över 200 inläggg i den tråden, och då var det ändå inte något kontroversiellt ämne eller en hyperaktiv tråd.

Hade det postats mer i den tråden, så hade jag säkerligen postat mycket mer jag också.

Det jag vill få sagt är att om man brinner för ett ämne, eller en tråd, så är nog risken stor att man sitter och uppdaterar den tråden frekvent om man har möjlighet att göra det.
Citera
2012-09-17, 09:18
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Fast att författa ett inlägg tar ju sällan mycket mer än en minut, så att plocka ut ett snitt på hur ofta någon postat är ju helt meningslöst. Sen är det ju inte alls omöjligt eller ens orimligt att det sista vederbörande gör innan läggdags är att posta ett svar, och sen postas några inlägg till i samband med frukosten.

Lite sent svar av mig, men... Nu postade personen inga one-liners och under många dygn kunde personen vara borta från tråden i max 4-5 timmar åt gången. Större delen av dygnets timmar postade personen oavbrutet.

Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Jag ser inte det som anmärkningsvärt. Jag kan beskriva en typisk dag för mig.

Jag vaknar, tar en cigg, kollar mina citerade inlägg, kanske svarar på något.
Tar en dusch, hämtar frukost och tea - kollar om jag fått några svar, eller om jag ser någon intressant tråd att skriva.

Sen är jag på jobbet, och då är jag inloggad på Flashback hela dagen, uppdaterar, svarar i trådar osv.

Kommer hem, samma som morgonen med en paus för middag, sen lirar jag spel på ena skärmen, har flashback/film/fotboll på andra.

Visst, nu har inte jag inlägg var 8:e minut eller liknande, men om det är en tråd jag följer så blir det lätt att man kedjeuppdaterar den, svarar i den så fort något nytt kommer.

Ett exemplel var ju D3 bottråden som jag började följa iom att jag började botta där, på drygt en månad så postade jag över 200 inläggg i den tråden, och då var det ändå inte något kontroversiellt ämne eller en hyperaktiv tråd.

Hade det postats mer i den tråden, så hade jag säkerligen postat mycket mer jag också.

Det jag vill få sagt är att om man brinner för ett ämne, eller en tråd, så är nog risken stor att man sitter och uppdaterar den tråden frekvent om man har möjlighet att göra det.

Visst... Jag har inte påstått att det inte kan vara en vanlig person som postar väldigt mycket. Förmodligen är det väl den mest sannolika förklaringen. Jag tror de flesta i tråden hade problem med att de omfattande inläggen gav en känsla av att de inte fanns där för att argumentera något, utan att de snarare postades för att genom endast inläggens kvantitet (istället för med kvalitét) förändra hur tråden förmodligen framstår för en utomstående som inte är insatt i den (d.v.s. istället för att få den korrekta uppfattningen att det finns generell konsensus kring många enkla sakpåståenden, så ger det första intrycket att åsikterna i dessa frågor är generellt delade bland tråddeltagarna...vilket de var, men endast mellan inläggsbombaren och i stort sett alla andra).

Nåja, hela frågan är inaktuell vid det här laget.
Citera
2012-09-22, 13:04
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu

Själv så brukar jag alltid logga in på Flashback när jag vaknar och sedan är jag online så mycket jag bara kan. Som en annan nämner så har jag också ett jobb som tillåter mig att vara inloggad under arbetstid.

Vissa tider när jag är ledig under en dag eller två så kan jag sitta inloggad en hel dag. Skriva inlägg, moderera inlägg och allmänt surfa runt, läsa några intressant. Sedan försöker jag även vara så pass aktiv jag kan på irc-servern i kanalen #Flashback

När större händelser händer och det postas i de ämnena jag är moderator i så kan jag fokusera i just den tråden för att hålla borta trams och annat OT som inte hör hemma.
Citera
2012-09-29, 22:47
Bannlyst
Jag har tagit upp det här förut i egenstartade trådar men dessa trådar har hamnat i papperskorgen. Men nu tar jag upp det här istället och hoppas att folk tar det här på allvar för en gångs skull.

För x antal månader sen gjorde jag inlägg i tråden "Den sämsta filmen ni sett, dags att skriva om usla grejer". Jag och RancorFeeder diskuterade filmen Eyes Wide Shut som jag tyckte var dålig medan RF tyckte det var en av 90-talets bästa filmer. Jag höll inte med utan räknade upp några andra filmer från 90-talet som jag anser vara bättre. Dessa inlägg plockades bort av .ZoeJane. som också delade ut en varning med motiveringen att man absolut inte fick gå in på filmer man gillar i den tråden. Jag godtog varningen och tänkte inte mer på det - förrän till i somras, då både RancorFeeder och andra användare gjort en hel massa inlägg liknande de jag fått en varning och utskällning för några månader tidigare - en del inlägg var till och med "värre" då RancorFeeder kallat en film för "mästerverk" då jag fått varning för att ha kallat filmer "bra" i den tråden. Jag rapporterade inläggen och det enda som hände var att moderatorn soulreaper skrev mig ett PM: "I tråden bör man få motivera varför man har en annan åsikt då detta är ett diskussionsforum och inte ett ryggdunkarforum."

Jag har kontaktat .ZoeJane. via PM flera gånger de senaste månaderna och begärt en förklaring till varför andra får göra inlägg som jag inte får göra, men hon totalignorerar mig. Jag har kontaktat admin men de bryr sig uppenbarligen inte och som sagt har jag startat ett par trådar som hamnat i papperskorgen. Men nu vänder jag mig hit och nu hoppas jag fan att nåt händer för en gångs skull. Er slogan "Yttrandefrihet på riktigt" ska gälla för alla Flashbacks medlemmar, inklusive mig.
Citera
2012-09-30, 20:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placido-Domingo
Jag har tagit upp det här förut i egenstartade trådar men dessa trådar har hamnat i papperskorgen. Men nu tar jag upp det här istället och hoppas att folk tar det här på allvar för en gångs skull.

Är det inte lika bra att du går vidare i livet och här på Flashback? Det handlar ju fan bara om en enda simpel varning eller avstängning, det är inte hela världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in