Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Det är lättare att hålla koll på diskussionerna. Ofta finns det 5-10 underdiskussioner som blir till och dör ut hela tiden. Denna omsättning gör det svårt att hålla koll på den röda tråden, om alla dessa ska trängas i en tråd.
Problemet är, iaf i Politik Utrikes, som jag modererar, att trådarna ofta går till att handla om mer generella saker. Som ett exempel finns det flertalet Kurd, Iran, Israel och Balkantrådar. Här har vi faktiskt tillåtet relativt många olika, eftersom det finns flera olika infallsvinklar som skiljer sig åt ordentligt. Men du kan ge dig fan på att en extremt stor del av inläggen snarare hade kunnat hamna i en generell tråd om frågan. Vem som är elakast av serber och bosnier (och vem som mördade vem) diskuteras exempelvis i en MÄNGD trådar. Desamma gäller Israels rätt att existera, eller dess behandling av Gaza/Västbanken. Så istället för att ha en mängd trådar om enskilda "illgärningar" Israel begått mot Palestinierna, där diskussionen ändå alltid blir generell i slutändan (man börjar ta upp andra illgärningar osv...) så är det lättare att bara ha en tråd där ALLA illgärningar tas upp.
Eller tkr du att det behövs trådar i stil med "Sanktioner mot Iran!" "Nya sanktioner mot Iran" "Ännu nyare sanktioner mot Iran!"? Det tycker nämligen inte jag.
I V&M (som jag INTE modererar, men läser flitigt) kommer det ofta upp trådar om hur man skaffar illegala vapen. Svaren är ALLTID desamma. Istället för att de då ligger och skräpar är det bättre att ha en stor tråd (med tydlig titel)där frågan redan är besvarad.
Angående att moderatorer är olika hårda så är det naturligt. Man tenderar att vara mjukare i trådar (eller forumdelar) som man av erfarenhet vet inte flippar ur totalt bara för att man inte är stenhård. En moderator har dock ALLTID rätt att vara stenhård. Om denne så vill finns det stöd för att dela ut tillsägelse vid ett enda ot-inlägg (detta är dock ganska ovanligt, såvida det inte nämnts i klar varningstext i tråden). Hur som helst så bör du ALLTID utgå ifrån att ett inlägg som är minsta ot kan komma att raderas.
Edit: Är tråden lång och DU söker ett svar på en SPECIFIK fråga, föreslår jag att DU söker i TRÅDEN. Man kan söka efter INLÄGG
Utan att vilja vara elak eller nedvärderande så känner jag att man bör ha åtminstone 300 inlägg innan man uttalar sig, eftersom man efter två veckor på flashback helt enkelt inte är tillräckligt van, och förmodligen inte hunnit lära sig använda sökfunktionen ordentligt. Detta är dock inte flashbacks problem. Det finns givetvis undantag, och ni med mindre än 300 inlägg får givetvis delta i debatten, men då ska ni framföra ordentliga argument till varför det är så fruktansvärt jobbigt att SÖKA i trådar.