2010-08-24, 17:11
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ptja, det är väl inte särskilt konstigt att ha en tråd dedikerad generellt till gäddfiske tex. Hade det varit bättre/enklare med 25 olika trådar om gäddfiske menar du?

Man kan ju ha trådar för:
  • Gäddfiske med spinnare
  • Gäddfiske med vobbler
  • Gäddfiske med skeddrag (mörka)
  • Gäddfiske med skeddrag (blanka)
  • Gäddfiske med mjärde
  • Gäddfiske från stranden
  • Gäddfiske med båt (mindre insjöar)
  • Gäddfiske med båt (Vänern)
  • Gäddfiske med båt (Vättern)
  • Gäddfiske med båt (valfri älv)
  • Gäddfiske med båt (Östersjön)
Osv osv och man inser ganska snabbt att det är bättre att begränsa trådarna. Skriver man ett inlägg i en samlingstråd bumpas den och har man då varit hövlig i tonen brukar man få väldigt snabba och bra svar, oavsett vilken forumsdel det handlar om.
Citera
2010-08-24, 19:14
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Det är lättare att hålla koll på diskussionerna. Ofta finns det 5-10 underdiskussioner som blir till och dör ut hela tiden. Denna omsättning gör det svårt att hålla koll på den röda tråden, om alla dessa ska trängas i en tråd.
Problemet är, iaf i Politik Utrikes, som jag modererar, att trådarna ofta går till att handla om mer generella saker. Som ett exempel finns det flertalet Kurd, Iran, Israel och Balkantrådar. Här har vi faktiskt tillåtet relativt många olika, eftersom det finns flera olika infallsvinklar som skiljer sig åt ordentligt. Men du kan ge dig fan på att en extremt stor del av inläggen snarare hade kunnat hamna i en generell tråd om frågan. Vem som är elakast av serber och bosnier (och vem som mördade vem) diskuteras exempelvis i en MÄNGD trådar. Desamma gäller Israels rätt att existera, eller dess behandling av Gaza/Västbanken. Så istället för att ha en mängd trådar om enskilda "illgärningar" Israel begått mot Palestinierna, där diskussionen ändå alltid blir generell i slutändan (man börjar ta upp andra illgärningar osv...) så är det lättare att bara ha en tråd där ALLA illgärningar tas upp.

Eller tkr du att det behövs trådar i stil med "Sanktioner mot Iran!" "Nya sanktioner mot Iran" "Ännu nyare sanktioner mot Iran!"? Det tycker nämligen inte jag.

I V&M (som jag INTE modererar, men läser flitigt) kommer det ofta upp trådar om hur man skaffar illegala vapen. Svaren är ALLTID desamma. Istället för att de då ligger och skräpar är det bättre att ha en stor tråd (med tydlig titel)där frågan redan är besvarad.

Angående att moderatorer är olika hårda så är det naturligt. Man tenderar att vara mjukare i trådar (eller forumdelar) som man av erfarenhet vet inte flippar ur totalt bara för att man inte är stenhård. En moderator har dock ALLTID rätt att vara stenhård. Om denne så vill finns det stöd för att dela ut tillsägelse vid ett enda ot-inlägg (detta är dock ganska ovanligt, såvida det inte nämnts i klar varningstext i tråden). Hur som helst så bör du ALLTID utgå ifrån att ett inlägg som är minsta ot kan komma att raderas.

Edit: Är tråden lång och DU söker ett svar på en SPECIFIK fråga, föreslår jag att DU söker i TRÅDEN. Man kan söka efter INLÄGG

Utan att vilja vara elak eller nedvärderande så känner jag att man bör ha åtminstone 300 inlägg innan man uttalar sig, eftersom man efter två veckor på flashback helt enkelt inte är tillräckligt van, och förmodligen inte hunnit lära sig använda sökfunktionen ordentligt. Detta är dock inte flashbacks problem. Det finns givetvis undantag, och ni med mindre än 300 inlägg får givetvis delta i debatten, men då ska ni framföra ordentliga argument till varför det är så fruktansvärt jobbigt att SÖKA i trådar.
Senast redigerad av Imiron 2010-08-24 kl. 19:23.
Citera
2010-08-24, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Problemet är, iaf i Politik Utrikes, som jag modererar, att trådarna ofta går till att handla om mer generella saker. Som ett exempel finns det flertalet Kurd, Iran, Israel och Balkantrådar. Här har vi faktiskt tillåtet relativt många olika, eftersom det finns flera olika infallsvinklar som skiljer sig åt ordentligt. Men du kan ge dig fan på att en extremt stor del av inläggen snarare hade kunnat hamna i en generell tråd om frågan. Vem som är elakast av serber och bosnier (och vem som mördade vem) diskuteras exempelvis i en MÄNGD trådar. Desamma gäller Israels rätt att existera, eller dess behandling av Gaza/Västbanken. Så istället för att ha en mängd trådar om enskilda "illgärningar" Israel begått mot Palestinierna, där diskussionen ändå alltid blir generell i slutändan (man börjar ta upp andra illgärningar osv...) så är det lättare att bara ha en tråd där ALLA illgärningar tas upp.

Eller tkr du att det behövs trådar i stil med "Sanktioner mot Iran!" "Nya sanktioner mot Iran" "Ännu nyare sanktioner mot Iran!"? Det tycker nämligen inte jag.

I V&M (som jag INTE modererar, men läser flitigt) kommer det ofta upp trådar om hur man skaffar illegala vapen. Svaren är ALLTID desamma. Istället för att de då ligger och skräpar är det bättre att ha en stor tråd (med tydlig titel)där frågan redan är besvarad.

Angående att moderatorer är olika hårda så är det naturligt. Man tenderar att vara mjukare i trådar (eller forumdelar) som man av erfarenhet vet inte flippar ur totalt bara för att man inte är stenhård. En moderator har dock ALLTID rätt att vara stenhård. Om denne så vill finns det stöd för att dela ut tillsägelse vid ett enda ot-inlägg (detta är dock ganska ovanligt, såvida det inte nämnts i klar varningstext i tråden). Hur som helst så bör du ALLTID utgå ifrån att ett inlägg som är minsta ot kan komma att raderas.

Edit: Är tråden lång och DU söker ett svar på en SPECIFIK fråga, föreslår jag att DU söker i TRÅDEN. Man kan söka efter INLÄGG

Utan att vilja vara elak eller nedvärderande så känner jag att man bör ha åtminstone 300 inlägg innan man uttalar sig, eftersom man efter två veckor på flashback helt enkelt inte är tillräckligt van, och förmodligen inte hunnit lära sig använda sökfunktionen ordentligt. Detta är dock inte flashbacks problem. Det finns givetvis undantag, och ni med mindre än 300 inlägg får givetvis delta i debatten, men då ska ni framföra ordentliga argument till varför det är så fruktansvärt jobbigt att SÖKA i trådar.
Här kommer det igen, översittarstilen.

Hur vet du att det ens är hans första konto? Döm inte hunden efter håren.
Citera
2010-08-24, 20:13
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eeriik
Här kommer det igen, översittarstilen.

Hur vet du att det ens är hans första konto? Döm inte hunden efter håren.
Åh, du är här, då kanske du vill besvara mitt inlägg? Väntar mig inget vettigt men poängen kvarstår att du sållar rätt märkligt mellan vilka inlägg du väljer att svara på.
Citera
2010-08-24, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Åh, du är här, då kanske du vill besvara mitt inlägg? Väntar mig inget vettigt men poängen kvarstår att du sållar rätt märkligt mellan vilka inlägg du väljer att svara på.
Ni är ju ett par stycken som skriver meterlånga texter och frågor.
Citera
2010-08-24, 20:42
Medlem
jenna20s avatar
Håller med Ts. Det stängs trådar hit och dit av ingen anledning. Folk får tillsägelser för skit grejer.
Jag är också trött på att läsa intressanta trådar som sedan bara stängs ned. Trist är det.
Citera
2010-08-24, 21:18
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenna20
Håller med Ts. Det stängs trådar hit och dit av ingen anledning. Folk får tillsägelser för skit grejer.
Jag är också trött på att läsa intressanta trådar som sedan bara stängs ned. Trist är det.

Bryter en tråd mot forumets regler så låses den eller så raderas den oberoende hur intressant diskussionen i tråden än må vara. Det är upp till användarna att ta ansvar för att deras inlägg och trådstarter följer reglerna och håller den nivå som forumet där man postar kräver.

Tillsägelser delas ut när användare bryter mot reglerna, bryter man inte mot dessa får man heller inga tillsägelser, det är mycket enkelt.
Citera
2010-08-24, 22:00
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ni är ju ett par stycken som skriver meterlånga texter och frågor.
Hur fan mäter du?!
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Nu ljuger du ju faktiskt, om du med "den" menar mig som kastade tråden du länkar till, du har inte fått någon tillsägelse av mig, även om du rent regelmässigt kanske borde ha fått en för 0.02.
Anledningen var inte att du diskuterade modereringen utan att du placerat tråden i helt fel forum.
Med din tillåtelse så kan jag posta hela PM-konversationen då den faktiskt ligger kvar i min in/ut-korg.
Var mitt sista inlägg.

Som vanligt är det lättare att krångla sig runt och skylla ifrån sig än att faktiskt besvara något.
Citera
2010-08-24, 22:54
Medlem
ischs avatar
Ok, sluta bete er som småbarn och håll er till topic. Vill ni hålla på att tjafsa om andra saker så är ni välkomna att göra det i PM.

isch, mod
Citera
2010-08-25, 12:33
Medlem
BigFatCones avatar
Om vi moderatorer är så jobbiga så är man välkommen att söka sig till andra forum. Är man medlem här så följer man reglerna och försöker ha nån form av respekt för oss som håller forumet flytande och städar upp. Passar inte galoscherna så är det bara att dra.
Citera
2010-08-25, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Om vi moderatorer är så jobbiga så är man välkommen att söka sig till andra forum. Är man medlem här så följer man reglerna och försöker ha nån form av respekt för oss som håller forumet flytande och städar upp. Passar inte galoscherna så är det bara att dra.
Jag tror inte riktigt att du uppfattat det jag försöker få fram, dvs. att hjälpa ER för att få ett bättre forum. Som fler vill vara på. Har du läst hela tråden lär du märkt att en hel del missnöje finns.

Ni är inget utan oss.
Citera
2010-08-25, 13:37
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Jag tror inte riktigt att du uppfattat det jag försöker få fram, dvs. att hjälpa ER för att få ett bättre forum. Som fler vill vara på. Har du läst hela tråden lär du märkt att en hel del missnöje finns.

Ni är inget utan oss.
Det faktum att forumet i dagsläget har 430792 medlemmar med i princip alltid 15-40000 aktiva läsare har du bortsett från? I din mening missköts forumet så hårt att inga fler vill vara här (utan din 'konstuktiva' hjälp) eller att inget görs för att kunderna skall trivas?

En del missnöje finns alltid för varje forum (eller produkt som du så vackert vill kalla det för), man kan inte vara alla till lags. Och ännu har nog ingen hittat något konstruktivt förändringsförslag från dig, enbart en stort missnöje och en lika stor bitterhet över hur du anser dig ha blivit behandlad - mycket på grund utav att du inte kan diskutera på ett sansat sätt utan att ösa okvädesord och bortse från det som inte passar din världsbild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in