2013-08-23, 21:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Flashback är inte övermodererat, då de flesta moderatorer bara följer reglerna. Sedan kunde reglerna iofs vara bättre. Två förändringar som jag skulle införa om jag styrde över Flashback:

1. Större tolerans för OT. Några av de bästa diskussioner jag deltagit i har varit ganska OT, och ofta avslutats i förtid pga detta. Tanken att man bara ska kunna diskutera ett ämne i varje tråd är förlegad. Det går utmärkt att läsa en tråd med en eller flera sidodiskussioner och hoppa över det man inte själv är intresserad av om folk bara använder citeringsfunktionen rätt.

2. Större tolerans för nya trådar om snarlika ämnen. En aktuell och viktig händelse borde alltid kunna motivera en ny tråd, även om det redan finns en monstertråd i samma ämne. Huruvida man får igång en bra diskussion beror ju till stor del på TS, och ett effektivt sätt att döda en lovande diskussion är att begrava den i en monstertråd från yngre stenåldern, som dessutom har en dålig och inaktuell TS.

Egentligen borde man göra precis tvärtom för att främja levande och aktuella diskussioner, dvs. låsa alla trådar som är äldre än 1 månad. Sedan får någon starta om med en ny aktuell TS om man vill fortsätta diskutera ämnet. Med ett sådant system skulle man också slippa dessa flera år gamla skräptrådar som folk bumpar ibland.

Jag måste hålla med dig! Jag surnade till lite grann när massor av "OT inlägg" blev borttagna på egyptentråden i det utrikespolitiska forumet. Visst vår diskussion om IQ var OT, men ibland innehöll också inläggen saker som syftade på situationen i Egypten. Det hela började faktiskt med att jag hävdade att kanske det egyptiska folket har, och inte minst hade en hög medfödd intelligens.

Det som jag tror, de ibland klåfingriga moderatorerna inte förstår är hur mycket jobb det kan ligga bakom vissa inlägg. Jag förde en mycket intressant diskussion med en debattör som verkade hålla på MB. Det hela utvecklades till en mycket intressant diskussion om islams möjligheter att förena vetenskap och religion. Och, JA, många av mina inlägg innehöll också saker om Egypten som solklart inte var OT, ändå togs de bort!

Ibland så tror jag att moderatorerna helt enkelt är för lata för att orka läsa igenom vissa inlägg, speciellt om de inte förstår dem själva. Och då kan de ju faktiskt missa att delar av inlägget inte alls är OT.

Igår så längtade jag tillbaka till, typ passagen, där moderatorerna iof tar bort hets i mot folkgrupp o.dyl. men inte är klåfingriga för övrigt. Men nackdelen med att överge Flashback är att jag då går miste om att få diskutera med människor man inte möter i debatter annat än på Flashback.
Citera
2013-08-23, 21:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag måste hålla med dig! Jag surnade till lite grann när massor av "OT inlägg" blev borttagna på egyptentråden i det utrikespolitiska forumet. Visst vår diskussion om IQ var OT, men ibland innehöll också inläggen saker som syftade på situationen i Egypten. Det hela började faktiskt med att jag hävdade att kanske det egyptiska folket har, och inte minst hade en hög medfödd intelligens.

Det som jag tror, de ibland klåfingriga moderatorerna inte förstår är hur mycket jobb det kan ligga bakom vissa inlägg. Jag förde en mycket intressant diskussion med en debattör som verkade hålla på MB. Det hela utvecklades till en mycket intressant diskussion om islams möjligheter att förena vetenskap och religion. Och, JA, många av mina inlägg innehöll också saker om Egypten som solklart inte var OT, ändå togs de bort!

Ibland så tror jag att moderatorerna helt enkelt är för lata för att orka läsa igenom vissa inlägg, speciellt om de inte förstår dem själva. Och då kan de ju faktiskt missa att delar av inlägget inte alls är OT.

Igår så längtade jag tillbaka till, typ passagen, där moderatorerna iof tar bort hets i mot folkgrupp o.dyl. men inte är klåfingriga för övrigt. Men nackdelen med att överge Flashback är att jag då går miste om att få diskutera med människor man inte möter i debatter annat än på Flashback.

Fast här måste jag ta moderatorerna i PU i försvar. De uppvisade ett beudransvärt tålamod med den långa och iofs intressanta OT-diskussionen om IQ och somalier i Egyptentråden. För övrigt var det bara ditt långa slutinlägg som försvann - resten av den diskussionen finns faktiskt kvar.

Att jag hänger så mycket i PU beror bland annat på att modereringen där inte är så dogmatisk. Vilket bidrar till att göra diskussionerna intressantare.
Senast redigerad av Regulus 2013-08-23 kl. 21:48.
Citera
2013-08-23, 21:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Fast här måste jag ta moderatorerna i PU i försvar. De uppvisade ett beudransvärt tålamod med den långa och iofs intressanta OT-diskussionen om IQ och somalier i Egyptentråden. För övrigt var det bara ditt långa slutinlägg som försvann - resten av den diskussionen finns faktiskt kvar.

Att jag hänger så mycket i PU beror bland annat på att modereringen där inte är så dogmatisk. Vilket bidrar till att göra diskussionerna intressantare.

Jo, men i slutet av mitt sista inlägg i tråden så tog jag upp min åsikt om det egyptiska folket rätt att "gräva där de står" och vilka reformer det behövs i Egypten!

Jag vill ogärna behöva ta kopior på alla mina inlägg, bara för att allt arbete inte skall ha varit förgäves!
Citera
2013-08-23, 22:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, men i slutet av mitt sista inlägg i tråden så tog jag upp min åsikt om det egyptiska folket rätt att "gräva där de står" och vilka reformer det behövs i Egypten!

Jag vill ogärna behöva ta kopior på alla mina inlägg, bara för att allt arbete inte skall ha varit förgäves!

OK. Men för att återgå till frågan om Flashback är övermodererat, så håller du väl med om att det finns ganska stora skillnader i hur strikt reglerna tillämpas? Och att PU är relativt tolerant vad gäller OT så länge det inte spårar ur.
Citera
2013-08-23, 22:03
Medlem
buttnutters avatar
Det är naturligtvis viktigt att det modereras. Ibland kan det dock bli lite Hawaii över det hela, när det ena och andra avfärdas som trams/off topic fast det egentligen inte förstör tråden.
Citera
2013-08-23, 22:11
Medlem
R.Rs avatar
Att Flashback skulle vara bland de värsta forumen vad gäller modereringen är skrattretande. Det finns mig veterligen inget annat forum med så hög "rättssäkerhet". Det finns ett oändligt antal sidor/forum där det räcker att stöta sig en liten gnutta med en mod/admin för att bli bannlyst, vilket inte alls är fallet på FB.
Citera
2013-08-23, 22:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
OK. Men för att återgå till frågan om Flashback är övermodererat, så håller du väl med om att det finns ganska stora skillnader i hur strikt reglerna tillämpas? Och att PU är relativt tolerant vad gäller OT så länge det inte spårar ur.

Jo, det är i alla fall inget katastrofläge. Annars är jag mest på filmforumet, och där behövs det i allmänhet ingen speciell moderering. Men det är ju möjligt att andra forum blivit helt söndermodererade.
Citera
2013-08-23, 23:03
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
1. Större tolerans för OT. Några av de bästa diskussioner jag deltagit i har varit ganska OT, och ofta avslutats i förtid pga detta. Tanken att man bara ska kunna diskutera ett ämne i varje tråd är förlegad. Det går utmärkt att läsa en tråd med en eller flera sidodiskussioner och hoppa över det man inte själv är intresserad av om folk bara använder citeringsfunktionen rätt.

2. Större tolerans för nya trådar om snarlika ämnen. En aktuell och viktig händelse borde alltid kunna motivera en ny tråd, även om det redan finns en monstertråd i samma ämne. Huruvida man får igång en bra diskussion beror ju till stor del på TS, och ett effektivt sätt att döda en lovande diskussion är att begrava den i en monstertråd från yngre stenåldern, som dessutom har en dålig och inaktuell TS.

Det är någonting vi ska diskutera igenom för att se om det går att lösa på nåt bra sätt utan att trådarna drunknar i "legal" OT. Så din punkt 1 förstår jag och håller delvis med om och gällande punkt 2 så håller jag i stort sett med dig.

Vi får se hur vi löser det.

admin5
Citera
2013-08-23, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buttnutter
Det är naturligtvis viktigt att det modereras. Ibland kan det dock bli lite Hawaii över det hela, när det ena och andra avfärdas som trams/off topic fast det egentligen inte förstör tråden.

Exakt min åsikt , exakt !

Den korta tid jag har varit här (c:a 1år) så har denna diskussion som förs här dykt upp då och då men alltid med resultatet att Mods försvarar reglerna och inte kan se några problem och så händer såklart ingenting efteråt .

Om en diskussion likt denna återkommer så ofta som den gör så är det tjänstefel av ansvariga att inte reagera för att se vad som kan göras för att ändra till det bättre , användarna tar ju sitt ansvar genom att framföra kritik och invändningar emot reglerna .

Om man tittar på hur mycket som skrivits i tråden och även i gamla liknande och av hur många så kan man dra slutsatsen att det bör ligga åtminstone någonting i användarnas kritik och att Admin och Moderatorer bör slå sina huvuden samman och tittar efter om det går att finputsa på regelverket och göra det lite mer nyanserat . D.v.s höja regelverket en nivå .

Åtminstone t.e.x se till att ALLA regler får tydliga definitioner av vad som menas med dem så att alla , Mods samt användare , vet vad de har att hålla sig till och därmed minimera subjektiva tyckanden och tänkanden . Trams/offtopic t.e.x är en regel som tillämpas olika ifrån Mod till Mod och som det inte finns någon definition för och om man tittar efter i en ordbok vad som menas med trams så är det inte detsamma som man här på forumet kan bli varnad för .

Det framstår ibland som att Mod`set har reagerat moraliskt och blivit upprört och använder 1.03 som ett svepskäl för att få klämma åt individen ifråga . Jag samt andra jag känner här på forumet har erfarenhet av just det .
Citera
2013-08-24, 01:45
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Flashback är inte övermodererat, då de flesta moderatorer bara följer reglerna. Sedan kunde reglerna iofs vara bättre. Två förändringar som jag skulle införa om jag styrde över Flashback:

Egentligen borde man göra precis tvärtom för att främja levande och aktuella diskussioner, dvs. låsa alla trådar som är äldre än 1 månad. Sedan får någon starta om med en ny aktuell TS om man vill fortsätta diskutera ämnet. Med ett sådant system skulle man också slippa dessa flera år gamla skräptrådar som folk bumpar ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Det är någonting vi ska diskutera igenom för att se om det går att lösa på nåt bra sätt utan att trådarna drunknar i "legal" OT. Så din punkt 1 förstår jag och håller delvis med om och gällande punkt 2 så håller jag i stort sett med dig.

Vi får se hur vi löser det.

admin5

Jag kan bara hålla med och det är ett bra inlägg som får mig att tänka efter. Även om trådar i I&I (där jag är en av moderatorerna) spretar iväg i olika spår så kanske det kan vara okej så länge det är bra diskussion.

Att sammanfoga trådar är i många fall att "döda" diskussionen. Sammanfogningar är mer av nödvändigt ont. I I&I kan det inte finnas 30 enskilda trådar som diskuterar somalier. Men jag håller med om att sammanfogningar av trådar ska utföras restriktivt. Hellre än tråd för mycket än en sammanfogning.
Citera
2013-08-24, 03:06
Medlem
NovaOculuss avatar
Hellre övermodererat än undermodererat.
Citera
2013-08-24, 07:45
Medlem
Jag skulle nog hellre anklaga flashback för att vara undermodererat i många forum. Inte för att dom moderatorer som finns inte gör ett bra jobb men det finns bara ett begränsat antal moderatorer och timmar på dygnet och det känns som många forum skulle behöva fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in