Citat:
Flashback är inte övermodererat, då de flesta moderatorer bara följer reglerna. Sedan kunde reglerna iofs vara bättre. Två förändringar som jag skulle införa om jag styrde över Flashback:
1. Större tolerans för OT. Några av de bästa diskussioner jag deltagit i har varit ganska OT, och ofta avslutats i förtid pga detta. Tanken att man bara ska kunna diskutera ett ämne i varje tråd är förlegad. Det går utmärkt att läsa en tråd med en eller flera sidodiskussioner och hoppa över det man inte själv är intresserad av om folk bara använder citeringsfunktionen rätt.
2. Större tolerans för nya trådar om snarlika ämnen. En aktuell och viktig händelse borde alltid kunna motivera en ny tråd, även om det redan finns en monstertråd i samma ämne. Huruvida man får igång en bra diskussion beror ju till stor del på TS, och ett effektivt sätt att döda en lovande diskussion är att begrava den i en monstertråd från yngre stenåldern, som dessutom har en dålig och inaktuell TS.
Egentligen borde man göra precis tvärtom för att främja levande och aktuella diskussioner, dvs. låsa alla trådar som är äldre än 1 månad. Sedan får någon starta om med en ny aktuell TS om man vill fortsätta diskutera ämnet. Med ett sådant system skulle man också slippa dessa flera år gamla skräptrådar som folk bumpar ibland.
1. Större tolerans för OT. Några av de bästa diskussioner jag deltagit i har varit ganska OT, och ofta avslutats i förtid pga detta. Tanken att man bara ska kunna diskutera ett ämne i varje tråd är förlegad. Det går utmärkt att läsa en tråd med en eller flera sidodiskussioner och hoppa över det man inte själv är intresserad av om folk bara använder citeringsfunktionen rätt.
2. Större tolerans för nya trådar om snarlika ämnen. En aktuell och viktig händelse borde alltid kunna motivera en ny tråd, även om det redan finns en monstertråd i samma ämne. Huruvida man får igång en bra diskussion beror ju till stor del på TS, och ett effektivt sätt att döda en lovande diskussion är att begrava den i en monstertråd från yngre stenåldern, som dessutom har en dålig och inaktuell TS.

Egentligen borde man göra precis tvärtom för att främja levande och aktuella diskussioner, dvs. låsa alla trådar som är äldre än 1 månad. Sedan får någon starta om med en ny aktuell TS om man vill fortsätta diskutera ämnet. Med ett sådant system skulle man också slippa dessa flera år gamla skräptrådar som folk bumpar ibland.
Jag måste hålla med dig! Jag surnade till lite grann när massor av "OT inlägg" blev borttagna på egyptentråden i det utrikespolitiska forumet. Visst vår diskussion om IQ var OT, men ibland innehöll också inläggen saker som syftade på situationen i Egypten. Det hela började faktiskt med att jag hävdade att kanske det egyptiska folket har, och inte minst hade en hög medfödd intelligens.
Det som jag tror, de ibland klåfingriga moderatorerna inte förstår är hur mycket jobb det kan ligga bakom vissa inlägg. Jag förde en mycket intressant diskussion med en debattör som verkade hålla på MB. Det hela utvecklades till en mycket intressant diskussion om islams möjligheter att förena vetenskap och religion. Och, JA, många av mina inlägg innehöll också saker om Egypten som solklart inte var OT, ändå togs de bort!
Ibland så tror jag att moderatorerna helt enkelt är för lata för att orka läsa igenom vissa inlägg, speciellt om de inte förstår dem själva. Och då kan de ju faktiskt missa att delar av inlägget inte alls är OT.
Igår så längtade jag tillbaka till, typ passagen, där moderatorerna iof tar bort hets i mot folkgrupp o.dyl. men inte är klåfingriga för övrigt. Men nackdelen med att överge Flashback är att jag då går miste om att få diskutera med människor man inte möter i debatter annat än på Flashback.