2010-08-11, 14:58
Medlem
epost72s avatar
Det låter lite som att du endast intresserar dig för trådarna som ligger på heta ämnen oavsett vad de egentligen handlar om, och på senare tid faller dessa inte dig i smaken.
En idé kan ju då vara att du funderar på vad du är intresserad av och sedan besöker det eller de delforum som tillhör ditt intresseområde.
Citera
2010-08-11, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det låter lite som att du endast intresserar dig för trådarna som ligger på heta ämnen oavsett vad de egentligen handlar om, och på senare tid faller dessa inte dig i smaken.
En idé kan ju då vara att du funderar på vad du är intresserad av och sedan besöker det eller de delforum som tillhör ditt intresseområde.
Det var ett exempel jag gav. När man mest ute efter att "slö-flashbacka" och bara kika på lite random grejer som inte behöver beröra något särskilt ämne känns det som att man på senare tiden blivit handikappad. De levande trådarna där ivriga diskussioner förs har dött och ersatts av de stora "mängdtrådarna" där alla mest häver ur sig en massa frågor utan att få något svar.
Citera
2010-08-11, 15:17
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eeriik
Det var ett exempel jag gav. När man mest ute efter att "slö-flashbacka" och bara kika på lite random grejer som inte behöver beröra något särskilt ämne känns det som att man på senare tiden blivit handikappad. De levande trådarna där ivriga diskussioner förs har dött och ersatts av de stora "mängdtrådarna" där alla mest häver ur sig en massa frågor utan att få något svar.

Du får som sagt var gärna ge exempel då jag inte har sett några trådar hamna i pk som inte hör hemma där...
Citera
2010-08-11, 15:25
Medlem
epost72s avatar
PK
Sökning

Bläddra igenom dessa låsta trådar och kom med exempel på papperskorgade/låsta trådar som moderatorer förstört.
Eller leta själv reda på exempel där moderatorer förstör forumet.
Jag kan inte på något sätt hålla med dig i sak, och det beror inte på att jag vill hålla med moderatorerna, utan jag anser att modereringen i huvudsak sköts mycket bra.
Citera
2010-08-11, 15:26
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Så du anser alltså att en förändring har skett? Åt vilket håll tror du det har gått? Jag har ju inte hängt här lika länge som du vilket kanske gör att jag märker det på ett annat sätt då jag anser att när jag reggade det här kontot var forumet fyllt av fler kreativa och nyskapande trådar istället för som det är idag då de stora "mängdtrådarna" regerar där man aldrig får upp en vettig diskussion eftersom att så många skriver och tråden har pågått under en så lång tid eller de enformiga "aktuella händelser" som innefattar kändisar, nyheter och aktuella brott. De trådarna som handlar om aktuella händelser kanske är de egentligen som ska sammanfogas och föras i en större tråd eftersom de handlar i stort sett om samma sak varje gång bara att det är ett annat namn på huvudämnet.

Det fanns t ex inte så många stora trådar på den tiden, det var överlag mindre trams än vad det är idag osv. Om det pekar åt något direkt håll vet jag inte om jag skulle påstå, utveckligen är ganska naturlig med tanke på hur mycket forumet har vuxit genom åren.

Vad jag inte förstår (förutsatt du hängt här den tid ditt regdatum visar på) är hur det helt plötsligt skulle ha blivit en så stor förändring som du pratar om. Flertalet av de stora sammanfogade trådar som finns på forumet är äldre än så och att mängdtrådarna skulle regera idag är inget jag överhuvudtaget kan instämma i. Visst har det blivit fler sådana genom åren men i de flesta fall är de ganska nyttiga då de tar upp frågor som ställs om och om igen. Som sagt måste du börja ge exempel på var det inte fungerar.
Citera
2010-08-12, 01:18
Bannlyst
https://www.flashback.org/t1265627p2 Moderators motivering, låt killen ställa en fråga? Vad förlorar Mod på det?
https://www.flashback.org/t1265387 Förstår inte riktigt varför den här slängs i PK, säg att uppgifterna personen uppger inte stämmer och är felaktiga. Då måste TS skapa en ny tråd.
https://www.flashback.org/t1266386 Här förstår jag inte alls vad moderator håller med, är han efterbliven? Låt folk diskutera.

Det här är tre trådar jag letade upp genom att inte ens behöva scrolla ner, förstår inte er som absolut inte kan hitta något fel som Moderatorer gjort.
Citera
2010-08-12, 01:45
Medlem
epost72s avatar
Citat:
https://www.flashback.org/t1265627p2 Moderators motivering, låt killen ställa en fråga? Vad förlorar Mod på det?
Ingen direkt kommentar på det, men tråden var ju besvarad.

Citat:
https://www.flashback.org/t1265387 Förstår inte riktigt varför den här slängs i PK, säg att uppgifterna personen uppger inte stämmer och är felaktiga. Då måste TS skapa en ny tråd.

Frågan skulle redan från början ställts i rätt tråd, likaså följdfrågor om det som sagts inte stämmer.
Den enda tråden om uppkörning(ar) samt förberedelser inför det (körskolor, tips osv)

Citat:
https://www.flashback.org/t1266386 Här förstår jag inte alls vad moderator håller med, är han efterbliven? Låt folk diskutera.
En tråd om hur journalister arbetar på Aftonbladet placerad i Övriga dator- och IT-diskussioner
Det finns mängder av rättplacerade trådar som tar upp Aftonbladets arbetsmetoder

Citat:
Det här är tre trådar jag letade upp genom att inte ens behöva scrolla ner, förstår inte er som absolut inte kan hitta något fel som Moderatorer gjort.
.
Citera
2010-08-12, 01:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Ingen direkt kommentar på det, men tråden var ju besvarad.

Frågan skulle redan från början ställts i rätt tråd, likaså följdfrågor om det som sagts inte stämmer.
Den enda tråden om uppkörning(ar) samt förberedelser inför det (körskolor, tips osv)

En tråd om hur journalister arbetar på Aftonbladet placerad i Övriga dator- och IT-diskussioner
Det finns mängder av rättplacerade trådar som tar upp Aftonbladets arbetsmetoder

.
Då kan väl Mod skriva vad killen gjorde fel så han vet istället för att bara ge något kortfattat svar, eller helt enkelt flytta tråden.
Citera
2010-08-12, 02:00
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Då kan väl Mod skriva vad killen gjorde fel så han vet istället för att bara ge något kortfattat svar, eller helt enkelt flytta tråden.

Problemet är att Mod oftast har väldigt ont om tid eftersom vi har mycket att sköta på forumet och att förklara för var och en när och hur de gör fel är tidskrävande. Oftast krävs det bara lite logiskt tänkande och att man läst reglerna så förstår man t ex att man inte ska fråga om hur man fixar mopeden i den här forumavdelningen vi befinner oss i. Om man inte förstår vad som är fel går det däremot bra att skicka ett PM till ansvarig mod och fråga så brukar det dimpa ner en förklaring
Citera
2010-08-12, 02:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Problemet är att Mod oftast har väldigt ont om tid eftersom vi har mycket att sköta på forumet och att förklara för var och en när och hur de gör fel är tidskrävande. Oftast krävs det bara lite logiskt tänkande och att man läst reglerna så förstår man t ex att man inte ska fråga om hur man fixar mopeden i den här forumavdelningen vi befinner oss i. Om man inte förstår vad som är fel går det däremot bra att skicka ett PM till ansvarig mod och fråga så brukar det dimpa ner en förklaring
Jag är glad att du tar dig tid att svara på detta och hoppas också att du förstår mitt syfte med den här tråden vilket jag tror att du har gjort till viss del. Min avsikt är att ge konstruktiv kritik snarare än att bara gnälla för att tillsammans skapa ett bättre Flashback.
Citera
2010-08-12, 02:09
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Jag är glad att du tar dig tid att svara på detta och hoppas också att du förstår mitt syfte med den här tråden vilket jag tror att du har gjort till viss del. Min avsikt är att ge konstruktiv kritik snarare än att bara gnälla för att tillsammans skapa ett bättre Flashback.

Jodå, det förstår jag. Jag delar inte dina åsikter om att stora sammanslagningstrådar t ex är ett problem men jag förstår ändå vad du vill ha sagt. Och visst finns det alltid utrymme för förbättring, just det här med att låsa/kasta trådar så brukar jag själv försöka vara noggrann med motivering osv även om det tar lite extra tid. Kan dock spara tid i längden om användaren förstår bättre hur det fungerar på forumet.
Citera
2010-08-12, 02:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Jodå, det förstår jag. Jag delar inte dina åsikter om att stora sammanslagningstrådar t ex är ett problem men jag förstår ändå vad du vill ha sagt. Och visst finns det alltid utrymme för förbättring, just det här med att låsa/kasta trådar så brukar jag själv försöka vara noggrann med motivering osv även om det tar lite extra tid. Kan dock spara tid i längden om användaren förstår bättre hur det fungerar på forumet.
Okej, kul att du lägger ner det där extrajobbet för att skapa ett bättre forum för oss som hänger här. Skulle vara kul om du försökte sprida av dig lite på andra lite latare Moderatorer som med största säkerhet för länge sedan hade låst den här tråden vi just nu skriver i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in