2007-12-25, 11:50
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoinone
Du kan alltså gå in och moderera i ett annat forum? OK!
Nej, det kan jag ju inte. Jag är ju givetvis bara moderator i de forum där mitt namn står längst ner till höger. I andra forum så behandlas jag givetvis som vilken användare som helst av de som är moderatorer där.

Citat:
Det är du och Gustav III som pratar om sig själva i tredje person pluralis
Det var faktiskt bara du som roade mig. Det är inte ett dugg svårt att förstå att det tillkommer en massa makt och ansvar som moderator. Men jag tycker att det är fel att du kan växla mellan användare och moderator på dina egna villkor. Comprende?
Nej, det kan jag inte på mina villkor. Vi har ett strikt regelverk att följa, och har inga problem med att veta när jag har moderatorkepsen på. Har inte sett att mina moderatorkollegor har haft det heller.

Citat:
Ad hominen - alltså inte vad som sägs utan vem som säger vad - är det som gäller...
Nej, det är tvärtom.

Citat:
Självklart märks det - vem har påstått annat? Jag är helt övertygad om att en moderator kan härja runt hej vilt och radera inlägg som inte passar dem personligen...
Då har du helt fel övertygelse.

Citat:
Jag jag tror att man kan säga det, eftersom forumet ligger nere?
Då är det med andra ord inget forum.

Jag har erfarenhet sedan 1993 av att driva och moderera olika forum, och känner inte till något annat svenskt forum som har samma organisation och kontroll som detta. Ett par utrikiska känner jag till, men dessa är betydligt mindre och inom nischade områden.

Istället för att bara säga emot när det gäller saker du inte känner till så kan jag rekommendera att du kontaktar admin eller admin3 vad gäller dina offtopicinlägg som raderats om inte dessa svar är tillräckligt. De kan som sagt se exakt vad som gjorts och varför.

Med hopp om en fortsatt trevlig jul

ChX
Citera
2007-12-25, 11:58
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
/mod
/mod.
moderator
/moderator
/moderator.
Finns lite andra varianter också bl.a med stora bokstäver.

Ett problem i sammanhanget är att det inte finns någon enhetlighet i det eller någon garanti för att inlägg som skrivs i egenskap av moderator verkligen skrivs under med /moderator eller liknande, eftersom det är upp till varje mod att avgöra om och hur man gör det.

Somliga moderatorer fetar eller kursiverar sina moderator-inlägg, sedan kommer en annan mod och skriver ett användar-inlägg och fetar det, då är det inte lätt för användarna att veta om det ska tolkas som ett moderator-inlägg eller inte.

Under min tid som mod så efterlyste jag en standard för hur inlägg gjorda som moderator skulle se ut, men det kanske finns nu?

Jag har också föreslagit en funktion där moderatorerna kan välja om inläggen ska vara gjorda i egenskap av just moderator och då ska de markeras på ett tydligt sätt. Tyvärr har gehöret för det varit klent, men det kanske är tekniskt komplicerat.
Citera
2007-12-25, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det är bra stor skillnad på Megaforce och Byfånens inlägg; nu kan jag inte återge Byfånens inlägg eftersom det är raderat och är rätt grovt. Sedan är anledningen till att Byfånen fick en månad inte att det var grovt, utan för att det var hans andra varning.

Eftersom jag och alla andra användare inte kan se Byfånens inlägg längre så får vi väl tro på ditt ord här.

Men menar du att Megaforce outning i inlägget som jag länkade till är OK?

Eftersom inlägget ännu ligger kvar efter 72 timmar så kan jag bara tolka det så.

Och om du anser att det är OK så undrar jag varför du tolkar reglerna så annorlunda än t.ex. ChristianX.

ChristianX verkar dessutom vara en rätt otrevlig typ som påstår att han vill ha debatt men han svarar inte på de frågor som inte passar honom.

http://www.flashback.org/showpost.php?p=9382049&postcount=229
Citera
2007-12-25, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Nej, det kan jag ju inte. Jag är ju givetvis bara moderator i de forum där mitt namn står längst ner till höger. I andra forum så behandlas jag givetvis som vilken användare som helst av de som är moderatorer där.
ChX
Säkert? Finns det inte mods som kan utföra brandsläckningar i vilka forum som helst? Det tror jag iaf..

med hopp om ett värdigt avslut på det gångna året

/liebchen
Citera
2007-12-25, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX

Givetvis!

Citat:
Nej, det kan jag inte på mina villkor. Vi har ett strikt regelverk att följa, och har inga problem med att veta när jag har moderatorkepsen på. Har inte sett att mina moderatorkollegor har haft det heller.

Men nu skriver jag utifrån min syn som användare. Jag fattar väl att du eller dina moderatorkollegor vet. Något annat vore skrämmande!

Citat:
Nej, det är tvärtom.

Då har du helt fel övertygelse.

OK!

Citat:
Då är det med andra ord inget forum.

Nej det är det inte! Men det är ett före detta forum som hade klara tydliga regler. Det var väl det din fråga handlade om eller?

Citat:
Jag har erfarenhet sedan 1993 av att driva och moderera olika forum, och känner inte till något annat svenskt forum som har samma organisation och kontroll som detta. Ett par utrikiska känner jag till, men dessa är betydligt mindre och inom nischade områden.

Jag tror dig! Det skulle vara svårt att hitta något liknande...

Citat:
Istället för att bara säga emot när det gäller saker du inte känner till så kan jag rekommendera att du kontaktar admin eller admin3 vad gäller dina offtopicinlägg som raderats om inte dessa svar är tillräckligt. De kan som sagt se exakt vad som gjorts och varför.

Tack! Det skulle ha varit till god hjälp om jag vetat det från början!

I övrigt får man nog som moderator finna sig i att medlemmar ifrågasätter saker de inte förstår. Bristande information? Eller kan man alltid skylla på den obefintliga mentala kapaciteten hos användarna?

Citat:
Med hopp om en fortsatt trevlig jul

Tack detsamma!

Citat:
ChX

/twoinone
Citera
2007-12-25, 14:44
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av älskling
Säkert? Finns det inte mods som kan utföra brandsläckningar i vilka forum som helst? Det tror jag iaf..

med hopp om ett värdigt avslut på det gångna året

/liebchen
Många mods TROR att de har den förmågan i alla fall...
http://www.flashback.org/showthread.php?t=470329
Citera
2007-12-25, 14:58
Bannlyst
[quote=Carl Hamilton]

"Det tycks mig ibland att Gud då han skapade människan i någon mån övervärderade sin förmåga."

Jo! I alla fall vid första försöket
Citera
2007-12-25, 17:46
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
OK! Jag uttryckte mig oklart! Jag menade att motivet inte behöver delges i föreväg.
Kan inte se hur det skulle funka att motivera åtgärder i förväg, kan ju inte skriva i en köp&sälj tråd att den bryter mot reglerna så om 3 dagar raderas den utan sånt skall ju raderas direkt.

Citat:
Jag förstår inte att du inte inser att blotta synen av din avatar gör att du får en helt annan position än en vanlig användare? Sedan kan du låta bli att skriva under med "/mod." hur mycket som helst...
Återigen, beror på den som läser.
Själv har jag aldrig haft några problem med att särskilja rollerna men har under dom senaste 10-12åren sett åtskilliga andra som inte klarat av det och förvånande ofta är det personer som på ett eller annat sätt inte tål att bli emotsagda, saknar argument eller inte klarar av att diskutera på ett civiliserat sätt som börjar skrika om titeln.
Hoppas tror och till viss del vet att dom som är seriösa och vettiga ser bortom titeln och istället försöker diskutera på ett bra sätt med fakta och dit hör dom flesta härinne.

Citat:
Då är det inte underligt att det är missförstånd hur man gör. Din information här, stämmer inte med den som står i detta forum om hur man klagar.

Fråga 10 moderatorer och du får 10 olika svar på den frågan, det finns flera olika vägar att gå som är rätt.

Citat:
men min poäng är att för att bli trovärdig, så måste man ha en grund för sin klagan. Den grunden försvinner i samma öginblick som inlägget försvinner.
Kan inte svara för mina kollegor men personligen så tycker jag inte trovärdigheten varken står eller faller med inlägget utan vad och hur som skrivs men 99% som klagar gör det inte på ett sakligt sätt utan gapar skriker och använder obscena ord och gester och då blir förtroendet därefter.

Citat:
Men om jag har tillräcklig mental kapacitet att förstå dig så verkar det som att man kan få tillbaka sitt inlägg - eller?
Både ja och nej, för att inte tumma på rättsäkerheten så finns raderade inlägg kvar för att vi moderatorer ska kunna göra en korrekt bedömning vid regelbrott så möjligheten finns att få fram vad det stog men då inlägg i regel aldrig raderas godtyckligt utan kan motiveras med regler finns det inte heller nån orsak att plocka fram dom.
Detta höjer också rättsäkerheten gentemot medlemmarna då "högsta hönset" kan se vad en moderator raderar.

Citat:
Jag är helt övertygad om att en moderator kan härja runt hej vilt och radera inlägg som inte passar dem personligen...
Jadu de där har jag sett många påstå sen jag kom till FB men ingen har hittills kunnat producera några som helst bevis för de :/

Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Under min tid som mod så efterlyste jag en standard för hur inlägg gjorda som moderator skulle se ut, men det kanske finns nu?
Finns ingen standard vad jag vet men moderatorsåtgärder bör markeras så dom sticker ut.

Citat:
Jag har också föreslagit en funktion där moderatorerna kan välja om inläggen ska vara gjorda i egenskap av just moderator och då ska de markeras på ett tydligt sätt. Tyvärr har gehöret för det varit klent, men det kanske är tekniskt komplicerat.
Så j***a svårt tycker jag inte de kan va, exempelvis en bakgrundsfärg i inlägget som sticker ut skulle ju räcka en bra bit på vägen.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Många mods TROR att de har den förmågan i alla fall...
http://www.flashback.org/showthread.php?t=470329
Hahaha blir så när låssmeden är på semester
Citera
2007-12-25, 18:11
Medlem
miklons avatar
Citat:
Så j***a svårt tycker jag inte de kan va, exempelvis en bakgrundsfärg i inlägget som sticker ut skulle ju räcka en bra bit på vägen.

Exakt nåt sånt som jag tänker mig.
Citera
2007-12-25, 18:12
Medlem
tjaboooos avatar
/me går och sparkar på slöfockarna i outlaw
Citera
2007-12-25, 18:16
Medlem
miklons avatar
Citat:
/me går och sparkar på slöfockarna i outlaw

Så bra, du får föra min kamp vidare nu när jag är ute i kylan.
Citera
2007-12-25, 18:40
Bannlyst
Citat:
Kan inte se hur det skulle funka att motivera åtgärder i förväg, kan ju inte skriva i en köp&sälj tråd att den bryter mot reglerna så om 3 dagar raderas den utan sånt skall ju raderas direkt.

Nu vet ju inte jag i vilka trådar du är moderator så vi har nog olika utgångspunkter när vi pratar här. Jag håller till i Politik - Inrikes och Feminism och jämställdhet. Min utgångspunkt är att det är svårt att avgöra när ett ämne blir OT och då borde man kunna få en chans att rätta till ett inlägg i stället för att det raderas. Jag skriver ju inte för att jävlas, jag skriver för att jag vill diskutera, då kan det ju hända att man hamnar lite OT.

Citat:
Återigen, beror på den som läser.
Själv har jag aldrig haft några problem med att särskilja rollerna men har under dom senaste 10-12åren sett åtskilliga andra som inte klarat av det och förvånande ofta är det personer som på ett eller annat sätt inte tål att bli emotsagda, saknar argument eller inte klarar av att diskutera på ett civiliserat sätt som börjar skrika om titeln.
Hoppas tror och till viss del vet att dom som är seriösa och vettiga ser bortom titeln och istället försöker diskutera på ett bra sätt med fakta och dit hör dom flesta härinne.

Jag kan ju bara utgå ifrån mig som läsare och jag tycker att det är svårt. Att det inte är lika svårt för dig som moderator att särskilja på dina egna roller - det tar jag för givet. Jag vågar påstå att jag klarar att diskutera på ett civiliserat sätt, men jag blir galen av ilska när jag tystas och då blir jag inte lika vettig i min argumentation det skall villigt erkännas. Men att känna sig orättvist behandlad kan få vem som helst att gå i taket det är jag övertygad om.

Citat:
Fråga 10 moderatorer och du får 10 olika svar på den frågan, det finns flera olika vägar att gå som är rätt.

Då är det riktigt anmärkningsvärt om så många gör fel, när det finns så många sätt som är rätt

Citat:
Kan inte svara för mina kollegor men personligen så tycker jag inte trovärdigheten varken står eller faller med inlägget utan vad och hur som skrivs men 99% som klagar gör det inte på ett sakligt sätt utan gapar skriker och använder obscena ord och gester och då blir förtroendet därefter.

Jag kan inte svara för andra som klagar, själv försöker jag föra fram mina argument så sakligt jag kan!

Citat:
Både ja och nej, för att inte tumma på rättsäkerheten så finns raderade inlägg kvar för att vi moderatorer ska kunna göra en korrekt bedömning vid regelbrott så möjligheten finns att få fram vad det stog men då inlägg i regel aldrig raderas godtyckligt utan kan motiveras med regler finns det inte heller nån orsak att plocka fram dom.
Detta höjer också rättsäkerheten gentemot medlemmarna då "högsta hönset" kan se vad en moderator raderar.

Det låter ju betryggande! Får se hur det går med min kontakt med admin. då?

Citat:
Jadu de där har jag sett många påstå sen jag kom till FB men ingen har hittills kunnat producera några som helst bevis för de :/

Det är väl inte så konstigt. Bevisen finns ju inte att tillgå, för den som har bevisbördan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in