Citat:
Ursprungligen postat av Lienno
Ursprungligen postat av SLOB
2,5 sekunder är ingen kort period vad gäller fritt fall. Byggnaden hinner komma väldigt långt. Att den bromsar upp på slutet är ju helt naturligt, när delarna börjar staplas på varandra.
Är du beredd att medge att det var fritt fall åtminstånde?
Om så är fallet, vilka andra tänkbara anledningar finns till att allt motstånd i byggnaden försvann? För motstånd fanns det ju gott om. Det finns det i alla byggnader, men särskilt i byggnader med en infrastruktur av stål. Annars skulle ju inte byggnaden kunna stå från början. Man har väl förmodligen beräknat att även WTC7 skulle hålla för ganska mycket.
Ledsen att det tog lite tid att svara, men det har varit många källor att gå till och en hel del mattekunskap att återuppväcka från de döda. Majava, du får gärna rätta mig om jag fått något om bakfoten här. Jag vill understryka att jag känner att jag är ute på rätt djupt vatten här.
Chandler uppger att våning 29 ligger på en höjd av 683'6 fot(208.178 meter.) och till taket 281.94 meter. Det betyder att de 18 våningarna där emellan är 241.83 fot (73.71 meter), vilket ger 73/18 = 4 meter per våning.
Enligt Chandlers mätningar i Physics Toolkit rör sig byggnaden ungefär 1,5 meter i sekunden i början av mätningen, och 26,5 meter i sekunden 2,5 sekund senare.
Jag fick tips om den här sidan:
http://www.ajdesigner.com/constantacceleration/cadisplacement.php
för att räkna på hastigheter. Genomsnittshastigheten:
http://www.ajdesigner.com/constantacceleration/caavevelocity.php
under de 2,5 sekunderna blir enligt Chandlers data, 14m/s.
Sedan kan man med hjälp av den siffran räkna hur långt fallet blir i meter (eller i huvudet om man så vill...):
http://www.ajdesigner.com/constantacceleration/cadisplacement.php
Enligt beräkningen faller byggnaden alltså 35 meter på 2,5 sekunder, ungefär 9 våningar (8,75).
Tittar man sedan på bild 3-14 i WTC7 rapporten (NCSTAR_1A) så ser man att det är mellan våning 7 och 14, dvs 7 våningar eller 28 meter, som deras modellsimulering visar på kollaps (buckling). Enligt NIST var ihoptryckandet av våning 7-14 starten på den totala kollapsen och dessa pressades ihop i i princip fritt fall när byggnaden viker sig som ett papper på mitten. Med 7 våningars fall, krävs det alltså bara två våningar (eller 1,75 om man vill vara lite mer exakt) till (ett över och ett under tex) för att Chandlers fria fall ska passa in helt i NISTs rapport och i deras modeller. Det betyder inte att allt motstånd i byggnaden är borta, tvärtom. Ovan våning 14 (och under våning 7), dvs ovanför området där byggnaden viker sig, är motståndet fortfarande intakt som man kan förvänta sig. Förklaringen till varför kroppen ovan inte möter något motstånd finns i NISTs rapport: ”
the entire building above the buckled-column region moved downward as a single unit, resulting in the global collapse of WTC 7”.
Det finns helt enkelt helt rimligt utrymme för ett fritt fall av det slag Chandler försöker påvisa.
På sidan 45 skriver NIST också att byggnaden föll fritt under en dryg 2 sekundersperiod:
Citat:
In Stage 2, the north face descended at gravitational acceleration, as the buckled columns provided negligible support to the upper portion of the north face. This free fall drop continued for approximately 8 stories or 32.0 m (105 ft), the distance traveled between times t = 1.75 s and t = 4.0 s.
NIST beräknar perioden till 2,25 sekunder, Chandler till 2.5. Chandler får det därmed till 8,75 våningar, NIST till 8.
Något som är ännu viktigare är att titta på vilket verktyg Chandler använde, för att få någon uppfattning om hur exakt hans mätningar är. Programvaran han använder, Physics Toolkit, är ett verktyg gjort för undervisning i högstadiet. Jag har pratat med tillverkaren för att få grepp om hur exakt den är. Vad jag kan begripa är den inte på något sätt lämpad för det Chandler försöker använda den till, nämligen att
bevisa hastigheter/acceleration. När man gör videoanalys på det här sättet behöver man som jag förstår det ha en så hög upplösning på filmen som möjligt. Man måste veta vilken hastighet filmen är tagen i, vilken kamera man använder. Man måste veta på vilket avstånd från kameran det objekt man vill mäta är. Man måste också kompensera för optiska felkällor.
Inget av detta går att göra med Physics toolkit – eftersom syftet aldrig var att göra hundraprocentiga analyser. Vad värre är, det spelar ingen roll vilken upplösning på film man använder, eftersom programmet, oavsett vad man matar in i det, alltid bara använder lågupplöst video, 480x360 pixlar.
*puh*