2008-11-07, 12:58
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av young_george
Jag har tyvärr inte läst din frågeställning, är ny i denna tråden, och orkar av förståliga skäl inte läsa igenom hela.
Förstår det då det inte bara är en tråd, utan två, men det bästa vore ändå att kolla vad som tagits upp och diskuterats.
Känns lite onödigt att diskutera samma saker år ut och år in, de ger liksom ingenting i längden utan blir bara en evighetsdiskuss.

Citat:
Länken var dock intressant. Flera gånger sa amerikanska politiker att man aldrig skulle kunna förutsätta att terrorister skulle kapa plan och köra in i byggnader och därför inte hade ett adekvat försvar mot detta. Detta talar ju verkligen för motsatsen och verkar ju tillomed ha nämts i "9/11 commission report".
Nej man kunde heller inte förutsätta att detta skulle ske, detta var vad jag vet enda gången i historien som detta skett, om någon vet något fler fall så berätta gärna.
Dock är det trettio år sen, en del saker faller i glömska, en del saker tror man bara inte kan hända.
Titanic var tex osänkbar, men sjönk ändå, bara de säger ju lite om människors tänkande.
Citat:
Ska dock säga att jag inte vet vilken sida jag ska tro på. Den enda slutsatsen jag vågat dra hittils är att Bush har utnyttjat attacken för sin egen vinning.
Att han har uttnyttjat situationen tror jag ingen förnekar, dock tror jag inte han är skyldig till attacken.
Citera
2008-11-07, 14:17
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wo0ozle
Ok. Folk som har bättre kunskap än mig kommer väl fortsätta att spekulera så det märks väl om någon utav dem anser att det är intressant att ta reda på om det var extra mycket reparationer eller liknande inom ramarna av max 3 år innan 9/11. Att hitta anledningar till att "få" reparera är nog inte så svårt om man äger/leasar tornen samt att säkerhetsansvariga är med på det hela.

Fast nu hade ju tornen nyligen byt leaser, Silversteins kontrakt skrevs ju på bara någon månad innan 9/11. Att få göra stora reparationer är nog inte så lätt som du tror heller, de som hyrde lokaler i WTC betalade abnorma summor för att få göra det, och då vill de nog helst vara ifred och inte bli störda av att hyresvärden kommer och gör suspekta saker. Men jag vill betona här: det har inte hörts EN ENDA rapport någonstans om att det gjordes misstänkta reparationer. Av 50 000 anställda har inte EN ENDA sagt något om mystiska reparationer. Och folk i allmänhet är sensationslystna och nyhetskåta. Du säger att du skulle berättat för din familj och dina vänner, de skulle kanske berätta till sina vänner och hux flux har en konspirationstroende fått veta att det skedde mystiska reparationer och sen får du inte en lugn stund. Nej, det här håller inte.

Citat:
Nja, jag skulle snarare gissa på att det satt under fasaden. Rimligast är väll att försöka komma åt balkarna från insidan för om folk hade varit och klättrat på fasaden så lär man ska ha hört om det redan. Att de som jobbar där inte har upptäckt något misstänkt eller bara håller käft om det är en sak, men att alla som passerat WTC skulle ha gjort det låter ju jävligt tveksamt. Sen vet jag förstås inte hur det såg ut med isolering och sådant, men det lär det väl ska finnas ritningar på? Jag kan se om jag hittar något på internet men jag tänker inte precis ringa och fråga om jag kan få de gamla ritningarna över WTC

Vore lite intressant att se hur väggen är uppbyggd.

Citat:
Jag skulle. Så vida jag inte såg något väldigt misstänkt. Jag känner inte till alla saker som de använder sig av i byggbranschen. Det är klart att om de bara skulle tapetsera om och kom dragande med massa skumma grejer så skulle jag ju reagera, men hur ska jag kunna veta vad deras ändamål är?

Den som skulle vara nyfiken vore väl den som hyrde en viss lokal, men den behöver inte ha varit där över huvud taget.

Jag kan köpa att du inte skulle reagera när själva arbetet utfördes, men när du sen sitter, efter att tornen rasat, och funderar tillbaka: skulle du inte lägga ihop två och två då?

Citat:
Givetvis måste det varit många inblandade. Men varför skulle det vara omöjligt att hålla det hemligt? Vet du vad som försiggår på Area 51 och NASA?

NASA vet man en hel del om. Area 51 är en militärbas med ett begränsat antal anställda, varav samtliga är militärer. Även om vi utgår från att det händer mystiska saker där (säg att de har rymdskepp där) så är det ingenting som påverkar någon där utanför. Det enda som krävs är att de inte berättar vad de gör på jobbet om dagarna. Ganska standard för militärer. Din konspiration innefattar av NIST inhyrda expert från ett flertal olika universitet och företag, brandmän, flygplatspersonal, CIA, FEMA, 50 000 anställda i WTC 1,2,7, högt uppsatta amerikanska politiker etc. Alla de har till uppgift att ljuga, förfalska rapporter, förstöra fakta etc. och ro iland med en gigantisk konspiration. Jag tycker inte man kan jämföra Area 51 och 9/11 faktiskt. En vettigare jämförelse vore att jämföra Watergate med 9/11. Två konspirationer, ett antal personer som måste vara tysta. Så hur slutade Watergate`?

Citat:
Vissa skulle kanske göra det, men det finns inga garantier för att just de som såg något misstänkt skulle vara sådana. Om William Rodriquez påstod att han hade sett något misstänk; skulle du tro på honom?

Med tanke på hur ofta han ändrat sin historia så är han opålitlig i mina ögon, men det vore förstås ändå intressant att höra ett vittnesmål. Om vi säger att du såg konstiga reparationer något år innan och Dylan Avery kommer hem till dig och vill intervjua dig om det, skulle du vara knäpptyst då och vägra prata av rädsla för staten eller skulle du säga vad du sett?

Citat:
Mjo, då antar jag väl att det inte var det som användes. Men var det inte du som skrev att de hade funnit spår utav thermite?

Nej, jag skrev att man funnit spår av ämnen som finns i thermite. Om man hittar vetemjöl kan det både vara rester av kanelbullar och av sirapslimpa.
Citera
2008-11-07, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Fast nu hade ju tornen nyligen byt leaser, Silversteins kontrakt skrevs ju på bara någon månad innan 9/11. Att få göra stora reparationer är nog inte så lätt som du tror heller, de som hyrde lokaler i WTC betalade abnorma summor för att få göra det, och då vill de nog helst vara ifred och inte bli störda av att hyresvärden kommer och gör suspekta saker. Men jag vill betona här: det har inte hörts EN ENDA rapport någonstans om att det gjordes misstänkta reparationer. Av 50 000 anställda har inte EN ENDA sagt något om mystiska reparationer. Och folk i allmänhet är sensationslystna och nyhetskåta. Du säger att du skulle berättat för din familj och dina vänner, de skulle kanske berätta till sina vänner och hux flux har en konspirationstroende fått veta att det skedde mystiska reparationer och sen får du inte en lugn stund. Nej, det här håller inte.

Men bara för att man sysslar med något suspekt så betyder det ju inte att 50 000 personer ser vad man håller på med. Ska man göra en sån här grej så gör man det nog så diskret som det bara går. Vissa lokaler var kanske bemannade dygnet runt men ofta så är det ingen eller i alla fall färre folk som jobbar på natten så det hade ju varit en lämplig tid att utföra sånt här på. Ingen skulle bli misstänksam för att man valde att göra reparationer på tider där det inte störde lika mycket; det underlättar både för de som reparerar och de som hyr lokalerna.

Utav dessa 50 000 så kanske det bara skulle vara 1000 som såg att någon utförde "reparationer" över huvud taget och sen kanske det vara var 100 som såg något som ens var en smula misstänkt. Dock är det helt värdelöst att spekulera i om man som vi inte vet om det utfördes speciellt många reparationer under en rimlig tidsrymd innan attentaten.

Citat:
Jag kan köpa att du inte skulle reagera när själva arbetet utfördes, men när du sen sitter, efter att tornen rasat, och funderar tillbaka: skulle du inte lägga ihop två och två då?

Kanske, men skulle jag tro det värsta om allt jag såg så skulle jag även tro att jag hade sett UFOn. Om jag inte var helt säker på att jag sett sprängämnen så skulle jag nog hålla tyst om det.

Citat:
NASA vet man en hel del om. Area 51 är en militärbas med ett begränsat antal anställda, varav samtliga är militärer. Även om vi utgår från att det händer mystiska saker där (säg att de har rymdskepp där) så är det ingenting som påverkar någon där utanför. Det enda som krävs är att de inte berättar vad de gör på jobbet om dagarna. Ganska standard för militärer. Din konspiration innefattar av NIST inhyrda expert från ett flertal olika universitet och företag, brandmän, flygplatspersonal, CIA, FEMA, 50 000 anställda i WTC 1,2,7, högt uppsatta amerikanska politiker etc. Alla de har till uppgift att ljuga, förfalska rapporter, förstöra fakta etc. och ro iland med en gigantisk konspiration. Jag tycker inte man kan jämföra Area 51 och 9/11 faktiskt. En vettigare jämförelse vore att jämföra Watergate med 9/11. Två konspirationer, ett antal personer som måste vara tysta. Så hur slutade Watergate`?

Jag menar bara att det faktiskt går att få folk att vara tysta. Dels antar jag att man bara väljer folk som man kan lita på när man utför någonting som detta, och dessutom så lät de också vara ganska rädda för att få resten av konspiratörerna emot sig om de skulle avslöja något.

Citat:
Med tanke på hur ofta han ändrat sin historia så är han opålitlig i mina ögon, men det vore förstås ändå intressant att höra ett vittnesmål. Om vi säger att du såg konstiga reparationer något år innan och Dylan Avery kommer hem till dig och vill intervjua dig om det, skulle du vara knäpptyst då och vägra prata av rädsla för staten eller skulle du säga vad du sett?

Jo men där har man ju ett av problemen. Vittnesuppgifter kommer inte tas på allvar. Har flera vittnen sett något så skulle man bara bortförklara det på något vis. T.ex. som med att de smällar som många hörde var luft i hissschakten eller hur det nu var.

Citat:
Nej, jag skrev att man funnit spår av ämnen som finns i thermite. Om man hittar vetemjöl kan det både vara rester av kanelbullar och av sirapslimpa.

Sant.
Citera
2008-11-08, 13:40
Medlem
SLOBs avatar
Uteslutande länkpost flyttad till rätt tråd

Sten.b, du vet vad som gäller. Från och med nu kommer jag dela ut tillsägelser.

/MOD
Citera
2008-11-08, 20:32
Medlem
shmas avatar
Egentligen köper jag inte någon teori. Det som talar emot "inside job" grejjen är ju att det skulle vara ganska svårt att aptera/spränga och dölja bevisen för 'bush o co'. Det som talar emot nist rapporten/bin ladin kapare är att det verkar alldelles för mycket maxflyt med flygning, kapning, etc etc. överlevande pass osv...
Citera
2008-11-09, 02:17
Medlem
plast_i_gräsets avatar
Citat:
Men bara för att man sysslar med något suspekt så betyder det ju inte att 50 000 personer ser vad man håller på med. Ska man göra en sån här grej så gör man det nog så diskret som det bara går. Vissa lokaler var kanske bemannade dygnet runt men ofta så är det ingen eller i alla fall färre folk som jobbar på natten så det hade ju varit en lämplig tid att utföra sånt här på. Ingen skulle bli misstänksam för att man valde att göra reparationer på tider där det inte störde lika mycket; det underlättar både för de som reparerar och de som hyr lokalerna.
Vet du vad det innebär att apptera en byggnad av denna storlek för demolering?
Citera
2008-11-09, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plast_i_gräset
Vet du vad det innebär att apptera en byggnad av denna storlek för demolering?

Bara ytligt. Jag skulle inte klara av att leda ett team och tala om vad de skulle göra om det är så du menar. Som jag har skrivit innan så är allt jag vet om demonlerig det jag har sett på Discovery i stort sätt.
Citera
2008-11-10, 00:40
Medlem
plast_i_gräsets avatar
Citat:
Bara ytligt. Jag skulle inte klara av att leda ett team och tala om vad de skulle göra om det är så du menar. Som jag har skrivit innan så är allt jag vet om demonlerig det jag har sett på Discovery i stort sätt.

Jag bara undrade eftersom du i citatet nästan får det att låta som att man bara gömmer lite dynamit här och var.

Citat:

Citat:
in 24 days, CDI's 12 person loading crew placed 4,118 separate charges in 1,100 locations on 9 levels of the structure. Over 36,000 ft. of detonating cord and 4,512 non-electric delay devices were installed in CDI's implosion initiation system. As the implosion required the detonation of a total of 2,728 lb. of explosives, CDI implemented 36 "primary delays" and an additional 216 “micro-delays" in the implosion initiation sequence in an attempt to keep detonation overpressure to a minimum.
http://www.controlled-demolition.com

Denna byggnad va en helt tom 33 våningars byggnad.
Hur lång tid kan det ha tagit att apptera 3 WTC byggnader, med förutsättningen att du va tvungen att dölja allting och allt va tvunget att se ut som vanligt när folk kom till sitt jobb?
Citera
2008-11-10, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plast_i_gräset
Denna byggnad va en helt tom 33 våningars byggnad.
Hur lång tid kan det ha tagit att apptera 3 WTC byggnader, med förutsättningen att du va tvungen att dölja allting och allt va tvunget att se ut som vanligt när folk kom till sitt jobb?

Ingen aning. Jag vet inte hur många de kan ha varit till att börja med, dessutom behöver ju inte allt se ut som "vanligt" när folk börjar jobba igen. Bara det inte syns att det är sprängladdningar så duger det ju om folk tror att de renoverar/reparerar.

Alltså det är bara spekulationer utan så gott som någon fakta. Det var någon som frågade några sidor tillbaks om någon hade någon teori på hur det kunde ha gått till så då tog jag upp lite saker som jag tänkt på, men då jag sitter med relativt lite fakta på handen så är det inte mycket mer än gissningar. Hade jag tiden och ett brinnande intresse för detta så skulle jag kunna se till att ta reda på allt som behövdes för att komma upp med vattentätare teorier, men som det ser ut nu så går den mesta tiden till att ta hand om barnen samt att lappa ihop en ofullständig utbildning samt att intresset bara är lite ytligt (jag tar gärna del av vad andra har kommit fram till om det är serverat, men jag pallar inte mycket mer än så).

Jag tycker att hela händelsen verkar misstänkt och de "bevis" som finns räcker inte för att jag ska känna mig säker. Regeringar och högt uppsatta personer har konspirerat förr så varför skulle det inte kunna hända igen?
Citera
2008-11-10, 18:34
Medlem
Ursprungligen postat av pad
Citat:
Tja, smält metall är i sig inte så konstigt. Det fanns gott om exempelvis aluminum i tornen, alla metaller har inte samma smältpunkt som konstruktionsstål. De "meteoritklumpar" som man hittade i rasmassorna är ju troligtvis en salig guckig röra av allsköns saker som smält ihop.

Så, jag ser inte riktigt något behov av en specifik teori mer än att smält metall är att vänta sig under de omständigheterna.

Vittnena säger att det var smält stål som rann som lava och att det kändes som om man var i ett "foundry". Jag har svårt att tänka mig att de syftade på aluminium, eftersom det behåller en ljus färg när det smälter. Steven Jones har demonstrerat detta i ett videoklipp. Det som rinner ut från ett av tornen bör ju då inte heller vara aluminium, just av samma anledning. Dessutom tycker jag det är märkligt att det rinner just därifrån eftersom det inte är några lågor i anslutning till den punkten. Det borde väl vara ganska kraftiga lågor i anslutning till den punkt där det smälter, eftersom det måste komma upp i väldigt höga temperaturer?

Leslie Robertson, som designade tornen, beskriver att det smälta stålet fortfarande rann 21 dagar efter att tornen föll.

De syftar inte på lite smält aluminium. Aluminium ser som sagt inte ut på samma sätt. Det brinner där uppe i nån timma och sen hittar man smält stål 21 dagar efter. Tänk lite på detta.

Dessutom krävs det jetbränsle för att komma upp i maxtemperaturerna för eldarna. Hur länge tror ni bränslet räckte?

På AE911truths hemsida finns det en bild på en järnbalk som har böjts ett halvt varv. Dessa experter säger att det krävs tusentals grader för att böja en stålbalk på detta sätt, utan att den knäcks. Thermate skapar temperaturer på över 4500 grader farenheit.

Anser du fortfarande inte att det krävs någon teori?

http://www.ae911truth.org/twintowers.php
Citera
2008-11-10, 18:37
Medlem
Citat:
Citat:
in 24 days, CDI's 12 person loading crew placed 4,118 separate charges in 1,100 locations on 9 levels of the structure. Over 36,000 ft. of detonating cord and 4,512 non-electric delay devices were installed in CDI's implosion initiation system. As the implosion required the detonation of a total of 2,728 lb. of explosives, CDI implemented 36 "primary delays" and an additional 216 “micro-delays" in the implosion initiation sequence in an attempt to keep detonation overpressure to a minimum
.

Detta visar bara vad som krävs för att få ner sådana byggnader. Det räcker inte med lite eld och fallande bråte. Hur det gick till är en senare fråga.
Citera
2008-11-10, 18:52
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Lienno
2. Om du tittar på videon ser du visst att han visar hur det gick till. Jätteenkelt.

Ursprungligen postat av SLOB

Citat:
Nej, det gör han inte, han hoppar över mängder av steg. Några av dem lyckas han faktiskt få ur sig i en annan youtubevideo som han gjorde i maj i år:

Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=POUSJm--tgw

Jag vet inte tillräckligt om Physics Toolkit för att avgöra hur precis hans analys är, jag återkommer när jag läst på.

Men hans tes är märklig och jag missförstod uppenbarligen första gången. Han menar till skillnad från andra truthers inte att byggnaden var i fritt fall större delen av raset, men att han tycker sig ha mätt upp en kort period då han hävdar att fritt fall rådde och att den enda anledningen kan vara sprängladdningar. Dvs att raset började, penthouse föll fritt, men inte byggnaden, därefter uppnåddes fritt fall i pass två sekunder, varpå byggnaden bromsades upp igen för att sedan inte rasa mer. Hans idé är, såvitt jag kan begripa att en byggnad aldrig kan uppnå frittfall utan sprängladdningar. Jag är osäker på hur valid en sådant påstående är, jag är inte tillräckligt påläst om det.

2,5 sekunder är ingen kort period vad gäller fritt fall. Byggnaden hinner komma väldigt långt. Att den bromsar upp på slutet är ju helt naturligt, när delarna börjar staplas på varandra.

Är du beredd att medge att det var fritt fall åtminstånde?
Om så är fallet, vilka andra tänkbara anledningar finns till att allt motstånd i byggnaden försvann? För motstånd fanns det ju gott om. Det finns det i alla byggnader, men särskilt i byggnader med en infrastruktur av stål. Annars skulle ju inte byggnaden kunna stå från början. Man har väl förmodligen beräknat att även WTC7 skulle hålla för ganska mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in