2008-10-28, 22:52
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fahrenheit451
Fast det kanske är ett vanligt fenomen här, att angripa och inte ta till sig av information? Allt för att behålla sin bild av verkligheten vid liv, kanske?

Bara i laget med de blanka mössorna på huvudet. Det kan vi visa hur många exempel som helst på.

Lite kul att du testar det argumentet när folk förtvivlat försöker få dig att faktiskt lägga fram någon slags konkreta belägg för det du påstår.

Citat:
Det här är information som jag anser viktig och har ingen större lust att hamna i den dualistsiska systemfällan rätt/fel, ond/god osv. Ta information och gör något med den istället. Tänka lite, är ett bra förslag.

Så, om jag tolkat dig rätt... Du har hittat en källa som påstår att Bushregimen gått in och manipulerat eller beställt manipluerade resultat av forskning och därför så skall man inte lita på en utredning som gjorts av tusentals experter? För att de MÖJLIGTVIS skulle kunna ha band till denna Bushregim? Det var nog faktiskt det mest patetiska försök till kollektiv avfärdan utan att behöva bemöta det som står i rapporterna jag någonsin sett.

Men som andra nämnt, kul att du tycker att det är dåligt för förtroendekapitalkontot om man blir påkommen med att ljuga... (och det inkluderar absolut Bush och hans polare, jag tar allt de säger med rejäla skopor salt, WMD i Irak torde vara det grövsta exemplet) men hur tycker du själv att samma resonemang applicerat på just LC-tomtarna eller Alex Jones skulle bli? De har som sagt blivit avslöjade med både lögner och usel källgranskning jag vet inte hur många gånger.

Avslutningsvis, skall du kunna avfärda NIST så får du nog lägga fram lite hårda bevis, antingen på att de gjort fel (bifoga gärna kalkyler) eller att de blivit köpta (bifoga gärna bevis för den saken, att bara antyda att de kanske är polare med Bush tar dig inte långt i den riktiga världen).
Citera
2008-10-28, 22:55
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wo0ozle
Men andra byggnader som stod närmre och blev mer skadade står ju kvar än idag.

Fick de liknande skador? Brann de? Fick de brinna utan att man bekämpade elden? Var de lika höga som sjuan? Är det öht rimligt att jämföra olika byggnader med varandra?

Citat:
Ja det är klart. Dumt av mig att inte tro på Aftonbladets version, de har ju aldrig haft fel förut så varför skulle de ha det nu?

Så är det, kvällspress skall man ALLTID ta med rejäla skopor salt, men du får ju gärna lägga fram konkreta belägg för din sak och inte bara luddiga (och i många fall felaktiga påståenden, som att stål inte skulle märkbart försvagas av 800 graders värme).
Citera
2008-10-28, 23:05
Medlem
Fahrenheit451s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Vad är detta för trams? Naturligtvis blir inte USA fascistiskt/icke-fascistiskt bara på grund av din definition; det är vulgärpostmodernism när den är som sämst, och du kan inte bara komma med flamsiga påståenden om att rapporter är förfalskade bara för att de motsäger dina teorier.

Anser du dem vara falska, lår oss se bevis på det.

Det enda jag sagt är att det inte går att lita på källor som har kopplingar till Bush-regimen. Detta är konstaterat eftersom de fabricerar forskning för politiska motiv.

Fascism eller inte är handlar om defintionsfråga. När makten lierat sig med näringslivet så definierar jag det som fascism. Och USA är i synnerhet styrt av oljeindustrin, miltärindustrin mm..
Citera
2008-10-28, 23:14
Medlem
Majavas avatar
Citat:
NIST? Har jag missat något viktigt eller är det bara så att jag inte förstår förkortningen tro?

Det mest viktiga du har missat är att söka först, och fråga sen. Alla dina frågor har blivit besvarade 20.000 gånger i den här tråden.

Citat:
Det är möjligt, det var ett tag sedan jag såg klippen, men som jag mins det så var det en av byggnaderna som inte brann, eller knappt brann men som ändå rasade (tror det var samma byggnad som de påstod hade rasat i en nyhetssändning medan den ändå syntes i bakgrunden).

Svårt att diskutera något som du bara minns lite diffust. Plocka fram videon och ta reda på vilken byggnad det är du menar.

Citat:
"Mycket av sin styrka" är inte tillräckligt för att tornet ska rasa i fritfallhastighet.

Vad grundar du det påståendet på? Hur förhåller du dig till det faktum att stål förlorar mellan 80-90 % av sin bärighet vid 800 grader? Jag har postat länkar som beskriver det massor av gånger, sök i tråden eller fråga valfri metallkunnig för källa.

Citat:
Dessutom så tar det låååång tid att upphetta så mycket stål om du inte kör det i en masugn eller liknande.

Gissning eller skitsnack? FEl är det i alla fall. Stål sprider, till skillnad från till exempel trä och betong, värme extremt fort. Om botten på en 10 meter lång stålbalk värms med en strålningskälla (till exempel en eld) kommer det gå väldigt fort (vi pratar kanske en minut här) innan hela balken har samma temperatur, om man bortser från de värmeförluster som sker till omgivande medium förstås.

Citat:
Du måste ha en kontrollerad eld som kommer i direkt kontakt med stålet.

Nej det måste man inte. Håll en tändare så att lågan är nära stålet på en gaffel, men inte rör. Ta sedan på gaffeln. Fundera sedan på vad dina nya fina brännsår beror på.

Citat:
Detta stålskelett var ju täkt med betong och annat material förutom på just de ställena som det försvann i kraschen.

You got that right man!

Citat:
Brandskyddet bestod väl av något slags skum som innehöll asbest och deverse andra kemikalier. Hur skulle det kunna "rivas bort"?

Genom att ett flygplan dundrar rätt in i konstruktionen och river sönder allt som kommer i dess väg (stålbalkar knäcktes när planet flög in där som du säkert vet, är det då orimligt att en hel del brandskyddsmaterial slits bort?)

Citat:
Nej det blev de inte, men de var inte heller konstruerade för att klara av det vilket WTC var.

WTC 1 och 2 var inte designade för att klara av att ett fulltankat flygplan flyger in i dem i hög hastighet. Läs på, läs om, läs rätt.

Citat:
Förövrigt om det nu var en s.k. "pancake collapse",

Det var ingen Panncake-kollaps. Det var en tidig teori som övergavs omkring 2002. Läs NIST-rapporten, eller åtminstone sammanfattningen, så du åtminstone vet vad det är du tycker inte stämmer...

Citat:
varför såg det inte ut som andra sådana med en stor hög med bråte. Hur kunde så gott som hela tornen hamna i ett hål i marken?

Vad jag vet var skrothögen 12 våningar hög, men det kanske bara är en synvilla. Pad kan det där bättre.
Citera
2008-10-28, 23:34
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fahrenheit451
Det enda jag sagt är att det inte går att lita på källor som har kopplingar till Bush-regimen. Detta är konstaterat eftersom de fabricerar forskning för politiska motiv.

Fascism eller inte är handlar om defintionsfråga. När makten lierat sig med näringslivet så definierar jag det som fascism. Och USA är i synnerhet styrt av oljeindustrin, miltärindustrin mm..

Jag tycker det är mycket enklare att säga, Bushregimen har ljugit, åtminstonde ett par gånger med uppsåt. Därför skall man inte lita på dem. Av samma skäl skall man inte heller lita på LC, Alex Jones, filmen Zero, 99% av alla foliehattssidor på internet, etc.

Man borde däremot kunna lita på NIST, i alla fall tills någon kan lägga fram konkreta belägg för varför man inte skulle göra det.

Håller du inte med?
Citera
2008-10-29, 00:08
Medlem
Fahrenheit451s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Jag tycker det är mycket enklare att säga, Bushregimen har ljugit, åtminstonde ett par gånger med uppsåt. Därför skall man inte lita på dem. Av samma skäl skall man inte heller lita på LC, Alex Jones, filmen Zero, 99% av alla foliehattssidor på internet, etc.

Man borde däremot kunna lita på NIST, i alla fall tills någon kan lägga fram konkreta belägg för varför man inte skulle göra det.

Håller du inte med?

Jag är tveksam och har inte själv den kunskap som behövs för att varken tro dem eller helt förkasta det de säger. Vissa säger att fysikens lagar är si och andra så. Att smält metall ska bildas efter byggnaderna föll ihop har jag svårt att köpa. Magiskt anser jag det vara att tre höghus föll ihop på samma sätt, på samma dag och att det hela världen vändes upp och ner efter det.

Dessutom att detta dåd passade in i de redan färdiga planerna på kriget i Irak, The Patriot act, Kriget mot terrorismen osv... Wolfowish -doktrinen som jag tror senare mynnade ut i detta PNAC-dokument är en indikation på att makten i USA ville ha det här och dessutom blundade de för den förhandsinformation som de faktiskt hade.

Jag avaktar när det gäller NIST, det finns vissa saker som de ändrat sig på och det sista orden när det gäller dem är nog inte sagda än.
Senast redigerad av Fahrenheit451 2008-10-29 kl. 00:36.
Citera
2008-10-29, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Vad grundar du det påståendet på? Hur förhåller du dig till det faktum att stål förlorar mellan 80-90 % av sin bärighet vid 800 grader? Jag har postat länkar som beskriver det massor av gånger, sök i tråden eller fråga valfri metallkunnig för källa.

Jag säger att det är skitsnack. Har du försökt smälta stål? Om det inte är så varmt så att det är näst intill vitt så är det för hårt för att smida. Vore stålet så pass varmt så skulle tornet säkerligen rasa, men fortfarande inte så obehindrat som det gjorde.

Citat:
Gissning eller skitsnack? FEl är det i alla fall. Stål sprider, till skillnad från till exempel trä och betong, värme extremt fort. Om botten på en 10 meter lång stålbalk värms med en strålningskälla (till exempel en eld) kommer det gå väldigt fort (vi pratar kanske en minut här) innan hela balken har samma temperatur, om man bortser från de värmeförluster som sker till omgivande medium förstås.

Om du tror att det tar några minuter för en eld att värma upp hundratals ton med stål så är det nog hög tid att du tar ut näsan ur boken och provar att smälta en större mängd järn med en eld. Lycka till! Om du inte ens har sett stål i verkligheten så kanske du i alla fall ska överväga att tona ner den där dåliga attityden?

Citat:
Nej det måste man inte. Håll en tändare så att lågan är nära stålet på en gaffel, men inte rör. Ta sedan på gaffeln. Fundera sedan på vad dina nya fina brännsår beror på.

Det beror inte på att stålet är på väg att smälta om det är det du påstår. Det här kanske kommer som en chock för dig, men det är dessutom en viss skillnad i massa på en gaffel och skelettet i WCT.

Citat:
You got that right man!

Du tror alltså att de missade den "lilla" detaljen när de gjorde tornen flygplanssäkra?

Citat:
Genom att ett flygplan dundrar rätt in i konstruktionen och river sönder allt som kommer i dess väg (stålbalkar knäcktes när planet flög in där som du säkert vet, är det då orimligt att en hel del brandskyddsmaterial slits bort?)

Konstruktören jämförde ett flygplan i WTC med en penna genom ett myggnät. Visst gick väl en hel del sönder, men inte så mycket som det påstås. Visst slits en hel del bort, men det är ju inte precis så att hela tornet står där naket.

Citat:
WTC 1 och 2 var inte designade för att klara av att ett fulltankat flygplan flyger in i dem i hög hastighet. Läs på, läs om, läs rätt.

Vem tankade dessa flygplan fulla då? Flygplan brukar inte tanka mycket mer bränsle än det som är beräknat att gå åt under färden eftersom det innebär ganska rejält jävla mycket onödig last. WTC var designat för att klara den tidigare modellen av boeing tankat för färd. Planen som kraschade var aningen större, men det borde inte (och gjorde inte) någon större skillnad. Tornen stod ju efter smällen så det var ju uppenbarligen inte smällen som fick tornen att rasa.

Citat:
Vad jag vet var skrothögen 12 våningar hög, men det kanske bara är en synvilla. Pad kan det där bättre.

Den syns inte på bilderna som är tagna efter i alla fall.

Ang. sökning så vet jag inte hur man söker på specifika inlägg utan bara på trådar och jag orkar inte läsa igenom 940 sidor och jag törs inte posta en ny tråd eftersom 80% av FB medlemmarna liksom du verkar ha kronisk mens.
Citera
2008-10-29, 00:16
Medlem
Citat:
Fick de liknande skador? Brann de? Fick de brinna utan att man bekämpade elden? Var de lika höga som sjuan? Är det öht rimligt att jämföra olika byggnader med varandra?

Enligt vad man kan se så var de värre tilltygade. Jag var inte där och undersökte dem själv så säker kan jag ju inte vara.
Citera
2008-10-29, 00:43
Medlem
Pads avatar
Citat:
Jag säger att det är skitsnack. Har du försökt smälta stål? Om det inte är så varmt så att det är näst intill vitt så är det för hårt för att smida. Vore stålet så pass varmt så skulle tornet säkerligen rasa, men fortfarande inte så obehindrat som det gjorde.

Har du relevanta fackkunskaper om ståls hållfasthet och bärighetsförmåga eller gissar du bara? Varför tror du att brandmän aktar sig extra noga när de befinner sig i brinnande hus med stålkonstruktioner (exempelvis lager med stålhyllor)?

Citat:
Om du tror att det tar några minuter för en eld att värma upp hundratals ton med stål så är det nog hög tid att du tar ut näsan ur boken och provar att smälta en större mängd järn med en eld. Lycka till! Om du inte ens har sett stål i verkligheten så kanske du i alla fall ska överväga att tona ner den där dåliga attityden?

Vem har dålig attityd egentligen? Min gissning är att Majava har oceaner av mer kompetens än du. Om jag inte missminner mig så pluggar han teknisk fysik eller motsvarande?

Citat:
Det beror inte på att stålet är på väg att smälta om det är det du påstår. Det här kanske kommer som en chock för dig, men det är dessutom en viss skillnad i massa på en gaffel och skelettet i WCT.

Det är också skillnad på ett ljus och bränderna i WTC.

Citat:
Du tror alltså att de missade den "lilla" detaljen när de gjorde tornen flygplanssäkra?

De gjorde inte tornen flygplanssäkra. De räknade så gott de kunde och hoppades att tornen skulle palla för en kollision med en långsamt flygande 737 (har jag för mig att det var) med i princip tomma tankar. Inser du vilken skillnad i rörelseenergi vi pratar om?

För övrigt hade de inga datorer eller beräkningskapacitet för att utan experiment veta om tornen skulle palla för en flygkrasch. Nu gjorde de det, men inte för skadorna i kombination med den efterföljande elden.

De sa för övrigt att Titanic var osänkbar. Innebär det att den aldrig sjönk efter kollison med det där isberget?

Citat:
Konstruktören jämförde ett flygplan i WTC med en penna genom ett myggnät. Visst gick väl en hel del sönder, men inte så mycket som det påstås. Visst slits en hel del bort, men det är ju inte precis så att hela tornet står där naket.

Nej, men de delar som står kvar får ta mer av tyngden ovanifrån. Lägg till det värmen som tar ner hållfastheten och vips har du problem.

Citat:
Vem tankade dessa flygplan fulla då?

Markpersonalen på flygplatsen utgår jag ifrån.

Citat:
Flygplan brukar inte tanka mycket mer bränsle än det som är beräknat att gå åt under färden eftersom det innebär ganska rejält jävla mycket onödig last. WTC var designat för att klara den tidigare modellen av boeing tankat för färd.

Nej.

Citat:
Planen som kraschade var aningen större, men det borde inte (och gjorde inte) någon större skillnad. Tornen stod ju efter smällen så det var ju uppenbarligen inte smällen som fick tornen att rasa.

Som sagt, har du sett skillnaden i rörelseenergi på det teoretiska exemplet och 911?

Citat:
Den syns inte på bilderna som är tagna efter i alla fall.

Jag har för mig att högen blev sex våningar, men jag kan ha fel. Men vi kan ju gå från andra hållet, hur BORDE det sett ut? Om du nu tycker att högen var mystisk på något sätt så måste du ju kunna konkretisera det?

Citat:
Ang. sökning så vet jag inte hur man söker på specifika inlägg utan bara på trådar och jag orkar inte läsa igenom 940 sidor och jag törs inte posta en ny tråd eftersom 80% av FB medlemmarna liksom du verkar ha kronisk mens.

Tills dess att du faktiskt sökt igenom hela tråden så kan du ju tagga ner din attityd några hack när du kommer med gammal skåpmat. Bara ett tips.
Citera
2008-10-29, 00:44
Medlem
Pads avatar
Citat:
Enligt vad man kan se så var de värre tilltygade. Jag var inte där och undersökte dem själv så säker kan jag ju inte vara.

Jag noterar att du inte svarade på alla frågorna. Är det relevant att jämföra hus som är olika höga, fått olika skador och som är konstruerade olika? Och för att göra det enklare för oss, vilka hus är det du avser?
Citera
2008-10-29, 01:42
Medlem
Citat:
Har du relevanta fackkunskaper om ståls hållfasthet och bärighetsförmåga eller gissar du bara? Varför tror du att brandmän aktar sig extra noga när de befinner sig i brinnande hus med stålkonstruktioner (exempelvis lager med stålhyllor)?

Inte jättemycket men det är ganska mycket skit samma när jag har smidit i det och vet att det inte blir mjukt som bomull av att hållas i vanliga lågor i en minut. Ser du inte till så att materialet hamnar där det är som varmast så kan du låta det ligga hur länge som helst utan att det blir varmt nog för att vara smidbart. Att sen påstå att hela biten skulle bli lika varm för att man värmde den i ena änden är också skitsnack. Som sagt så har jag provat, och då bara med ca 0.5kg material så då anser jag att jag kan utgå ifrån att det inte värms på snabbare bara för att jag plusar på ett antal extra ton.

Citat:
Vem har dålig attityd egentligen? Min gissning är att Majava har oceaner av mer kompetens än du. Om jag inte missminner mig så pluggar han teknisk fysik eller motsvarande?

Jag har inte tillräckligt bra tålamod för att bemöta någon med en usel attityd på ett trevligt sätt. Sen så spelar det ingen roll hår mycket han har läst. Även om du läser 300 böcker som alla säger att papper inte brinner så är den informationen ganska så värdelös om du provar i praktiken och upptäcker att papper faktiskt brinner i alla fall. Som sagt, ta ur näsan ur boken och prova.

Citat:
Det är också skillnad på ett ljus och bränderna i WTC.

Ja, men temperaturen är ungefär den samma. Det skulle inte förvåna mig om juset faktiskt är varmare då bränderna i WTC uppenbarligen fick ganska så dåligt med syre.

Citat:
De gjorde inte tornen flygplanssäkra. De räknade så gott de kunde och hoppades att tornen skulle palla för en kollision med en långsamt flygande 737 (har jag för mig att det var) med i princip tomma tankar. Inser du vilken skillnad i rörelseenergi vi pratar om?

Ok du kanske ha rätt. Dock låter det jävligt orimligt. Om man t.ex. gör ett skottsäkert fönster, är det inte då ganska rimligt att man ser till så att det klarar av ett skott i rörelse?

Citat:
För övrigt hade de inga datorer eller beräkningskapacitet för att utan experiment veta om tornen skulle palla för en flygkrasch. Nu gjorde de det, men inte för skadorna i kombination med den efterföljande elden.

Nej och det är inte heller att tornen rasar som jag motsätter mig. Det är att de rasar i den hastigheten de gör och att de rasar perfekt rakt nedåt.

Citat:
De sa för övrigt att Titanic var osänkbar. Innebär det att den aldrig sjönk efter kollison med det där isberget?

Hade 3st Titanic sjunkit på samma dag så hade jag sannerligen börjat fundera på om det kan ha varit något annat än ett isberg som låg bakom det. Speciellt om det aldrig tidigare inträffat att båtar hade sjunkit efter att ha kolliderat med någonting.

Citat:
Nej, men de delar som står kvar får ta mer av tyngden ovanifrån. Lägg till det värmen som tar ner hållfastheten och vips har du problem.

Har jag påstått att det inte skulle vara ett problem?

Citat:
Jag har för mig att högen blev sex våningar, men jag kan ha fel. Men vi kan ju gå från andra hållet, hur BORDE det sett ut? Om du nu tycker att högen var mystisk på något sätt så måste du ju kunna konkretisera det?

Ungefär såhär http://911.yweb.sk/images/wtc/pancake_collapse.png fast större i och med att byggnaden var större än den på bilden.

Citat:
Tills dess att du faktiskt sökt igenom hela tråden så kan du ju tagga ner din attityd några hack när du kommer med gammal skåpmat. Bara ett tips.

Bara för att ni har läst det förr så förväntar jag mig inte att bli bemött så otrevligt. Är det så fruktansvärt jävla jobbigt så låt bli att svara då?
Citera
2008-10-29, 01:45
Medlem
Citat:
Jag noterar att du inte svarade på alla frågorna. Är det relevant att jämföra hus som är olika höga, fått olika skador och som är konstruerade olika? Och för att göra det enklare för oss, vilka hus är det du avser?

Möjligen inte men som sagt så skulle jag inte misstro de officiella versionerna alls lika mycket om någon av byggnaderna rasade, men nu gjorde ALLA det.

Inget jag mins namnet på (om jag ens hört det) och jag antar att det inte säger dig mycket att det stod nästan rakt över gata sett från ingångarna på Twin Towers? Den ser ut som en stor kontorsbyggnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in