Citat:
Ursprungligen postat av Wo0ozle
Jag säger att det är skitsnack. Har du försökt smälta stål? Om det inte är så varmt så att det är näst intill vitt så är det för hårt för att smida. Vore stålet så pass varmt så skulle tornet säkerligen rasa, men fortfarande inte så obehindrat som det gjorde.
Men nu handlar det ju inte om att smälta stålet, utan att värma upp det till 800 grader. Värm ett armeringsjärn över en öppen eld i några minuter så ska du se hur lätt det går att böja.
Här är ett bra diagram över ståls beteende vid olika temperaturer. Annars kan du ju alltid kontakta
Stålbyggnadsinstitutet och berätta för dem att stål inte behöver brandskyddas eftersom det minsann inte förlorar någon bärighet förrän vid smältpunkten! Jag är övertygad om att de vill ta del av dina forskningsresultat.
Citat:
Om du tror att det tar några minuter för en eld att värma upp hundratals ton med stål så är det nog hög tid att du tar ut näsan ur boken och provar att smälta en större mängd järn med en eld. Lycka till! Om du inte ens har sett stål i verkligheten så kanske du i alla fall ska överväga att tona ner den där dåliga attityden?
Det var ett exempel! Vet du vad det innebär? Att man gör en förenkling för att förklara ett förlopp. En eld kan inte värma hundratals ton stål, men nu var det inte "en eld" utan ett gigantisk eld som brann på flera våningsplan. Jag har ingen aning om hur lång tid det tog för stålet att nå 800 grader (i min förenkling, som tydligen var för avancerad för att du skulle föstå, tog jag ju som sagt inte hänsyn till hur mycket värme som emitteras till omgivande material), men en kvalificerad gissning är att det tog drygt 20 minuter - en halvtimme innan merparten av de bärande balkarna på de våningsplan där det brann hade nått 800 grader. Sen så handlar det ju inte om att smälta stål, utan värma det till 800 grader, men det verkar ju inte vara helt lätt att förstå...
Citat:
Det beror inte på att stålet är på väg att smälta om det är det du påstår. Det här kanske kommer som en chock för dig, men det är dessutom en viss skillnad i massa på en gaffel och skelettet i WCT.
Nej, det beror på att stål leder värme väldigt bra och blir varmt väldigt fort även av en liten låga. Jag tror inte man når upp till smälttemperaturen enbart med en tändarlåga, men säg att man gör det: då bevisar det ju bara det jag säger hela tiden: stål transporterar värme bra och blir varmt väldigt fort! Visst är det skillnad på massan i en gaffel och i stålskelettet i WTC, men det är också en viss skillnad i brandens omfattning.
Citat:
Du tror alltså att de missade den "lilla" detaljen när de gjorde tornen flygplanssäkra?
Byggnaderna ANTOGS (det står inte i några dokument att de byggdes aktivt för att klara det) klara att ett Boing 707 körde in i tornen med låg fart med nästan tomma bränsletankar. Det antogs inte klara att ett fulltankat 747 kör in i det med full marchfart. Om du tror annorlunda så får du gärna visa källa på det.
Citat:
Konstruktören jämförde ett flygplan i WTC med en penna genom ett myggnät. Visst gick väl en hel del sönder, men inte så mycket som det påstås. Visst slits en hel del bort, men det är ju inte precis så att hela tornet står där naket.
Den jämförelsen gjordes innan ja, och som vi såg under kraschen så stämde hans förutsägelse inte alls med vad som verkligen hände. Planet slog sönder mycket mycket mer än vad han gissade
Citat:
Vem tankade dessa flygplan fulla då? Flygplan brukar inte tanka mycket mer bränsle än det som är beräknat att gå åt under färden eftersom det innebär ganska rejält jävla mycket onödig last.
Vem som tankade planen fulla? Antagligen de på flygplatsen de lyfte ifrån. Om jag inte minns helt galet skulle de här planen flyga över hela USA, och då behövs det en hel del bränsle.
Citat:
WTC var designat för att klara den tidigare modellen av boeing tankat för färd. Planen som kraschade var aningen större, men det borde inte (och gjorde inte) någon större skillnad. Tornen stod ju efter smällen så det var ju uppenbarligen inte smällen som fick tornen att rasa.
Precis! Det var inte flygplanen som fick tornen att rasa, det var _kombinationen_ av att ett flygplan försvagade konstruktionen och de bränder som bröt ut efteråt och som även de försvagade konstruktionen. De enda som påstår att tornen bara rasade antingen på grund av brand eller på grund av flygplanen är foliehattarna. Du tror alltså inte att hastigheten gör någon skillnad i hur stor skadan blir? Ta en tegelsten och lägg försiktigt den på ditt huvud. Släpp den sedan på ditt huvud från en meters håll och begrunda vad hastigheten har för inverkan på kraften. (Hint: F=mv^2/2)
Citat:
Den syns inte på bilderna som är tagna efter i alla fall.
Pad har bilder på det där, sök och du ska finna.
Citat:
Ang. sökning så vet jag inte hur man söker på specifika inlägg utan bara på trådar och jag orkar inte läsa igenom 940 sidor och jag törs inte posta en ny tråd eftersom 80% av FB medlemmarna liksom du verkar ha kronisk mens.
Du kan ju söka på inlägg och kolla vad som sagts tidigare om det du vill dra upp. 80 % av flashbacksmedlemmarna har inte kronisk mens (otroligt barnsligt uttryck från din sida, men låt gå för det), utan är bara väldigt trötta på att folk kommer och drar upp samma sak gång på gång på gång på gång istället för att ta sig någon timme och se vad som diskuterats tidigare och SEN ge sig in i debatten.