2009-01-06, 01:21
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Stål eller metall? Det är lätt att råka blanda ihop de två av misstag. Slaggbitarna lär bestå av allsköns metaller och annat gegg som tillsammans säkert inte är i närheten av konstruktionsstål vad gäller smälttemperaturer.

Att det kan pågå bränder som är varma långt efter en kollaps av det här slaget är allmänt känt och inte på något sätt unikt för 911. Det kan bli ungefär som i en kolmila.

Den mest kända bilden (den med ett gäng arbetare som tittar ner i ett hål) finns dessutom i en spridd variant med helt galen färgtemperatur så att det ser mycket värre ut än vad det var.
Om du tittar på slaggklumparna så ser du att det är stål eftersom det är rost: http://blog.lege.net/content/20060721_htm7_files/image006.jpg

Sen så är temperaturen på stålet på denna bild högre än vad som skulle kunna orsakats av branden: http://blog.lege.net/content/20060721_htm7_files/hotSlag.jpg
Citera
2009-01-06, 09:54
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Om du tittar på slaggklumparna så ser du att det är stål eftersom det är rost: http://blog.lege.net/content/20060721_htm7_files/image006.jpg

Rätta mig om jag har fel, men det är väl järn som oxiderar - och stål är något annat än vanligt järn - en legering, med andra egenskaper. Sen tror jag inte den där bilden kommer från någon smält slagghög, utan från den komprimerade våningsplanen. Men om du berättar mer om den så kanske det går att reda ut.

Citat:
Sen så är temperaturen på stålet på denna bild högre än vad som skulle kunna orsakats av branden: http://blog.lege.net/content/20060721_htm7_files/hotSlag.jpg

Ummm... jag ser inget bevis för smält stål på den bilden.
Senast redigerad av SLOB 2009-01-06 kl. 09:57.
Citera
2009-01-06, 10:24
Medlem
Citat:

Fel!

En bild av denna typ har inget bevisvärde!
Du vet väl inte:
-Hur var kameran inställd? (vitbalans)
-Vilka bearbetningssteg (när/av vem/varför) har bilden genomgått?

Man kan och får inte dra några säkra slutsatser av dom färger man tycker sig se på en sådan bild.

/T
Citera
2009-01-06, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Rätta mig om jag har fel, men det är väl järn som oxiderar - och stål är något annat än vanligt järn - en legering, med andra egenskaper. S

Stål är till allra största del Järn. Stål oxiderar, annat än i höglegerat stål, vilket med stor sannolikhet inte är fallet här. Även "rostfritt stål" får tunna oxidbeläggningar som ser ut och är rost, men kommer inte att skada då Krom, som vanligtvis är legeringsmetallen som gör stål rostfritt, ibland tillsammans med molybden och nickel.

Mängden legeringsämnen är inte särkilt stora, <2% kol för att få kallas stål, över det så är det definierat som Gjutjärn. Andra legeringsämnen kan legeras in i större grad och ge andra egenskaper och fortf kallas stål.

Legeringsämnenas oxider lägger sig på ytan och blir "hårda" iom oxideringen och metallen blir "rostfri" då ingen järnoxid (rost), kan bildas på stålytan.(det kan fläckas men inte bli skadligt rostangripet) Med avseende på kostnaderna och dess tillämpning, så vore det galet dyrt att använda Rostfritt stål.

Så Ja, stål kan rosta. Behöver inte alltid vara skadligt om det då är rostfritt.
Citera
2009-01-06, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffein
Legeringsämnenas oxider lägger sig på ytan och blir "hårda" iom oxideringen och metallen blir "rostfri" då ingen järnoxid (rost), kan bildas på stålytan.(det kan fläckas men inte bli skadligt rostangripet) Med avseende på kostnaderna och dess tillämpning, så vore det galet dyrt att använda Rostfritt stål.

Så Ja, stål kan rosta. Behöver inte alltid vara skadligt om det då är rostfritt.

Dessutom är rostfritt mycket svårare att svetsa, större risk att det blir sprött och spricker i fogarna. Ska man dessutom packa in skiten i betong så har man ju ett rostskydd som heter duga.
Citera
2009-01-06, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torden
Dessutom är rostfritt mycket svårare att svetsa, större risk att det blir sprött och spricker i fogarna. Ska man dessutom packa in skiten i betong så har man ju ett rostskydd som heter duga.

Exakt =)

Det finns säkerligen någon som kan posta vilket stål som används så får vi än mer svar på dess egenskaper

Mvh
Citera
2009-01-06, 13:29
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxygeen
Utan att ha orkat leta upp fakta o sånt "skit", jag tror på detta.

Det allra första planet som flyger in i WTC tornen är terrorister, när CIA/FBI/usa.s regering får reda på detta så tar man ett beslut supersnabbt om att skicka upp yttligare ett plan som folk totalt inte förstår ska krasha det med. Sen skyller man på Terroristerna för alla dåd. Kanske är ensam om denna teori?
I nästa avsnitt: USA anfaller Afghanistan och Irak och upp de länderna på ett par år. Allt under ett ständigt påhejande av en enig världsopinion.
Citera
2009-01-06, 13:58
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Stål är till allra största del Järn. Stål oxiderar, annat än i höglegerat stål, vilket med stor sannolikhet inte är fallet här. Även "rostfritt stål" får tunna oxidbeläggningar som ser ut och är rost, men kommer inte att skada då Krom, som vanligtvis är legeringsmetallen som gör stål rostfritt, ibland tillsammans med molybden och nickel.

Mängden legeringsämnen är inte särkilt stora, <2% kol för att få kallas stål, över det så är det definierat som Gjutjärn. Andra legeringsämnen kan legeras in i större grad och ge andra egenskaper och fortf kallas stål.

Förlåt, jag inser nu i efterhand att mitt inlägg kunde feltolkas. Jag menade inte att stål inte rostar, jag menade att allt som rostar inte är stål. Men det var dessutom en rätt petimetrig kommentar från min sida.

Citat:
Det finns säkerligen någon som kan posta vilket stål som används så får vi än mer svar på dess egenskaper

Jag vill minnas att det står i NISTs rapport.
Senast redigerad av SLOB 2009-01-06 kl. 14:00.
Citera
2009-01-07, 01:47
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Rätta mig om jag har fel, men det är väl järn som oxiderar - och stål är något annat än vanligt järn - en legering, med andra egenskaper. Sen tror jag inte den där bilden kommer från någon smält slagghög, utan från den komprimerade våningsplanen. Men om du berättar mer om den så kanske det går att reda ut.
Järn är en beståndsdel i stål. Rent järn använder man av enkla anledningar aldrig i byggen.

"The following photograph has become available, evidently showing the now-solidified metal with entrained material, stored (as of November 2005) in a warehouse in New York"

http://www.mindfully.org/Reform/2006/WTC-Jones19mar06.htm

Citat:
Ummm... jag ser inget bevis för smält stål på den bilden.
Med den information vi har idag så tyder det mesta på att det är stål. Vad är det enligt dig?
Senast redigerad av JackBlack 2009-01-07 kl. 01:51.
Citera
2009-01-07, 01:50
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Fel!

En bild av denna typ har inget bevisvärde!
Du vet väl inte:
-Hur var kameran inställd? (vitbalans)
-Vilka bearbetningssteg (när/av vem/varför) har bilden genomgått?

Man kan och får inte dra några säkra slutsatser av dom färger man tycker sig se på en sådan bild.

/T
Klart den har en bevisvärde även om jag inte vet hur kameran var inställd. Om du anser att den är retuscherad är det upp till dig att bevisa det.

Istället för att bli så religiöst upprörd kan du väl försöka se objektivt på det hela?

Vi har en bild från Ground Zero som visar något som glöder med samma färger som glödande stål. Då är frågan vad det kan vara. Det verkar som de flesta i denna tråd redan är övertygad om vad som skett och därför ser allt subjektivt och vägrar tänka logiskt.
Citera
2009-01-07, 01:54
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Förlåt, jag inser nu i efterhand att mitt inlägg kunde feltolkas. Jag menade inte att stål inte rostar, jag menade att allt som rostar inte är stål.
Allt som rostar innehåller järn och stål är det överlägset vanligaste legeringen som innehåller järn. Eller tror du de använde gjutjärn i byggnaderna?
Citera
2009-01-07, 07:54
Medlem
Försöksdjurs avatar
Här kan ni läsa om molten steel:
http://www.debunking911.com/moltensteel.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem