Citat:
Ursprungligen postat av Vidovdan
Pad, du måste se trendbrottet som utspelar sig nu. Från början var det bara "foliehattar" som ifrågasatte den officiella förklaringen. Nu börjar vanligt folk i USA och i Europa ifrågasätta den officiella versionen. När Bush avgått hoppas jag att man tillsätter en oberoende utredning som granskar omständigheterna runt 9/11.
Nej det stämmer inte. Däremot har vi gått igenom ett antal statistiska undersökningar som foliehattarna har tolkat lite som fan läser bibeln. Så vitt jag kan se så krymper "sannings"rörelsen, inga nya rön (eller rön alls alltså) har kommit fram, alla gamla teorier är debunkade.
Du kan hoppas på din utredning (men tala gärna om vad som var för fel på den gamla först), men det kommer inte att hända. Sorry, men så är landet.
Citat:
Hur kunde byggnaderna kollapsa? Dessutom i fritt fall, som om det inte fanns någonting under dem.
De föll inte i fritt fall. Seriöst, är det på den här nivån du befinner dig? Jag har världens enklaste experiment för dig att göra. Leta upp en tydlig och fin jootjoobfilm på någon av kollapserna. Tornen rasar, ok? Kolla på lös bråte bredvid tornen. Faller bråten snabbare/lika fort/långsammare än tornen? Tänk på det en stund och fundera sen på om du vill fortsätta påstå att de föll i fritt fall.
Citat:
Den enda rimliga förklaringen är att de fått hjälp.
Nej, en mycket enklare förklaring är att du blivit matad med lögner och svalt dem. Ledsen, men jag har gett dig möjligheten att se igenom det med mitt experiment ovan. Förhoppningsvis lär det dig något om källkritik också.
Citat:
Vid en kontrollerad nedtagning av en byggnad används ett sprängämne som skär igenom stålbalkarna i en optimal vinkel.
Jag gissar att du pratar om thermite? Nej, det brukar inte användas vid kontrollerade demoleringar av byggnader, särskilt som det funkar med hjälp av gravitationen... det vill alltså skära rakt neråt.
Citat:
I resterna hittades stålbalkar som var perfekt avskurna i exakt den vinkeln.
Du menar stålbalkarna som kapades med vinkelslip under uppröjningen. Ja, det var ju mystiskt att man använder 45-graderssnitt... Kom igen, länka till bildbeviset... jag har kalasbra motargument mot den bilden som verkligen visar hur osannolikt det skulle vara att den pelaren kapades i samband med kollapsen, men du kan ju fundera själv först varför det skulle kunna vara så.
Citat:
Dessutom hittades rester av den kemikalie som används för att göra dessa snitt bland bråtet (termit + någon kemikalie till som snabbar upp processen).
Du menar samma kemikalier som man bland annat hittar efter gipsskivor?
Som sagt... källkritik, källkritik...
Citat:
Allt det här och mer därtill har du säkert redan förklarat i den gigantiska tråden, men jag orkar som sagt inte läsa igenom hela den nu.
Det här var ett undantag, det är inte mitt jobb att kompensera för att du är lat. Jo, alla de där sakerna har redan debunkats för flera år sen... VARFÖR är det så svårt att fundera lite och använda sökfunktionen? Du fattar inte hur vanligt det är med någon nyfrälst LC-tittare som tror att Dylan Avery är en kille med koll som kommer hit och påstår saker. Det blir ganska tjatigt att behöva tröska igenom samma gamla döda spår gång efter annan. Det var ju bland annat därför som jag tog initiativet till tråden för vederlagda teorier (där foliehattarna för övrigt fortfarande inte lyckats få in en enda grej).
Alltså, använd sökfunktionen först, fråga sen.
Citat:
Om man är lite objektiv och lägger all prestige bakom sig inser man att byggnaderna inte kan ha rasat på grund av flygplanen.
Ingen har påstått att de föll på grund av flygplanen. Välkommen till år 2008 närhelst du vill uppdatera dig och hälsa på.
Citat:
Jag påstår ingenting om att Bushadministrationen skulle vara inblandade eller att det skulle vara någon "judisk" konspiration. Bara att byggnaderna inte kan ha kollapsat på grund av flygplanen, inte i fritt fall i alla fall. Att någon skulle tro på att byggnad sju skulle kollapsa i fritt fall några timmar senare är närmast löjeväckande. Den byggnaden träffades inte ens av något flygplan och endast mindre skador uppstod på byggnaden när bråte slungades ut från tvillingtornen.
Mer snömos. "Endast mindre skador"? Tjena... Som sagt, använd sökfunktionen. Du vet om att hela hörnet på sjuan hade rivits upp av fallande bråte? Och att brandmännen betraktade byggnaden som hopplös och väntade på att den skulle rasa?
Resten av skräpet med "fritt fall" har vi väl redan gått igenom...
Gör om, gör rätt.